به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب مبین خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Tuesday, December 25, 2007

[MoBiN-Group] RooZaaNe (No. 858)

 
 

 

 

 

 

 

 

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 858 :: چهارشنبه 5 دي 1386

Mobin_s2004@yahoo.com

کريم خان زند و لطفعلي خان زند
+ لينک برنامه نود

عليک سلام
آيا مي دونستيد نوه ششم کريم خان زند و نوه سوم لطفعلي خان زند عضو گروه و از مخاطبان مجله روزانه هستند؟
در شماره 856 روزانه، در قسمت «امروز در تاريخ» مطلبي در مورد کريم خان زند نوشته شده بود تحت عنوان: «كريم خان زند امپراتور هند را كه به انگلستان امتياز داده بود تقبيح كرد»
در اين رابطه، ديروز ايميلي از سوي آقاي کريم زند دريافت کردم. ايشان نوه ششم کريم خان زند و نوه سوم لطفعلي خان زند مي باشند.
ايشان (آقاي کريم زند) به عنوان يادگاري دو عکسي از کريم خان زند و لطفعلي خان زند ارسال نموده بودند که در زير قرار داده ام.

راستي اون دسته از دوستاني که مايل هستند برنامه جنجالي نود، که دو روز پيش از کانال سوم ايران پخش شد و در آن از پشت پرده مسائل فوتبال مطالبي مطرح شد، را تماشا کنند، مي توانند به اين لينک مراجعه نمايند.

راستي تا يادم نرفته اين را هم بگم که، همانطور که ديروز هم گفتم در ايام کريسمس هر روز يک فيلم و يک آلبوم موسيقي ويژه کريسمس را خواهيم داشت. فيلم کريسمس را مي توانيد در قسمت «دنياي هنر و تصوير» و موسيقي کريسمس را مي توانيد در قسمت «دنياي موسيقي» ببينيد.

 

کريم خان زند

 

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (857) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • 25 فیلم برتر سال 2007
  • تحقير هاشمي رفسنجاني توسط ....
  • کاريکاتور در مورد دختر خانوما
  • کاهش شمار یهودیان مهاجر به اسرائیل
  • معرفي و دانلود فيلم : دوباره نوازي
  • دانلود انيميشن : Gundam Seed
  • فيلم کريسمس : National Lampoons Christmas Vacation
  • آلبوم جديد و زيباي Tarkan به نام  Remixes
  • آهنگ بسیار زیبای فیلم پدرخوانده
  • موسيقي کريسمس : Crazy Frog - Crazy Hits Christmas Edition
  • بزرگنمایی عکس ها بدون افت کیفیت با PhotoZoom Professional 2.30
  • برنامه فارسی اذان گوی بلال
  • س.ک.س پارتی دسته جمعی معلمان زن با راننده سرویس مدرسه!
  • ولي خدا در توسل به حبيب خدا
  • تاریخچه درخت کریسمس 
  • فرار به سبک هالیوود: چرا باید زندانبان‌ها فیلم ببینند؟!
  • جديدترين شماره از هفته نامه US News & World Report
  • دستگاه فتوکپی Xerox متن انگلیسی را به ژاپنی کپی میکند
  • خرس سیبری در سرزمین نفت
  • 8 خصوصيت يك مرد واقعي
  • چطور پنجره‌اي تميز داشته باشيم؟
  • جادوی تصویر در سال ۲۰۰۷
  • خاطراتي از امام هادي عليه السلام
  • تلويزيون فارسي «B.B.C» در راه است
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تحقير هاشمي رفسنجاني توسط ....
25 فیلم برتر سال 2007
کریسمس مبارک به بیش از ۳۵۰ زبان مختلف!
شوخی با پرچم بعضی از ‌کشورها
کاريکاتور در مورد دختر خانوما
با موضوع اشتغال
ويژه نامه الکترونيکي ولادت امام هادي عليه السلام

ويژه نامه الکترونيکي ميلاد حضرت عيسي عليه السلام


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

کاهش شمار یهودیان مهاجر به اسرائیل
 

BBC: دولت اسرائیل اعلام کرده است که شمار مهاجرت بهودیان به اسرائیل به پایین ترین میزان در 20 سال گذشته رسیده است و رقمی کمتر از 20 هزار نفر در سال 2007 داشته است.
آژانس ترغیب یهودیان به مهاجرت به اسرائیل اعلام کرد یهودیان خارج از اسرائیل دلایل کمتری برای ترک کشور خود داشته اند و جذابیت اسراویل نیز برای آنها کمتر شده است.
"قانون بازگشت" در اسرائیل به هرکسی که یهودی باشد، یا همسری یهودی داشته باشد ، یا والدین یا اجدادی یهودی داشته باشد اجازه می دهد حق شهروندی اسرائیل را دریافت کند.
مهاجرت برای حیات اسرائیل بعنوان کشوری یهودی عاملی بسیار مهم است.
گفتگوی برنامه جام جهان نما با معیر جاودانفر، صاحبنظر ساکن اسرائیل
زیف بیلسکی، رئیس آژانس یهود گفت قدرت گرفتن اقتصاد روسیه از جریان مهاجران کاسته است.
او همچنین گفت پیروزی نیکولا سارکوزی، که اجدادی یهودی دارد، در انتخابات فرانسه، باعث شده است یهودیان احساس امنیت بیشتری در فرانسه بکنند.
اکثر شهروندان اسرائیل، از خانواده های یهودیانی هستند که در قرن بیستم به این سرزمین بازگشتند و همچنین کسانی که بخاطر تبعیض و قرار داشتن تحت تعقیب قانونی در اروپا و خاورمیانه، به اسرائیل فرار کردند.
اما همچنین بیش از یک میلیون نفر مسلمان و عرب مسیحی نیز ملیت اسرائیلی دارند که بخشی عمده و درحال رشد از جمعیت هفت میلیون نفری اسرائیل را تشکیل می دهد.
حدود چهار میلیون فلسطینی نیز در نواحی اشغال شده غرب رود اردن و نوار غزه زندگی می کنند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

دوباره نوازي
Reprise



کارگردان: يواخيم ترير. فيلمنامه: يواخيم ترير، اسکيل ووگت. موسيقي: اولا فلوتوم، کنوت شرينر. مدير فيلمبرداري: ‏ياکوب ايهره. تدوين: اليويه بوگ کوته. طراح صحنه: راجر روزنبرگ. بازيگران: اندرس دانيلسن لي[فيليپ]، اسپن ‏کلومان هوينر[اريک]، ويکتوريا واينگه[کاري]، هنريک الوستاد[هنينگ]، کريستين روبک[لارس]، اود ماگنوس ‏ويليامسون[مورتن]، ربکا کاري يورد[يوهانه]، هنريک مستاد[يان ايويند]، پال اشتوکا[گير]، سيگموند سيورود[استن ‏اگيل دال]، توربيورن هار[ماتياس ورگلاند]، تونه دانيلسن[اينگر، مادر فيليپ]، اليزابت ساند[هانه، مادر اريکا]،. 105 ‏دقيقه. محصول 2006 نروژ. برنده جايزه لاله طلايي بهترين فيلم از جشنواره استانبول، برنده جايزه بهترين کارگرداني، ‏جايزه دن کيشوت و نامزد گوي کريستال جشنواره کارلووي واري، برنده جايزه ديسکاوري از جشنواره تورنتو، نامزد ‏‏4 جايزه از جشنواره آماندا. ‏
اريک و فيليپ سعي دارند تا نويسندگي پيشه کنند. نوشته هاي اريک به خاطر فقدان استعداد توسط ناشري رد مي شود. ‏اما دست نوشته هاي فيليپ قبول شده و عملاً مرد جوان يک شبه تبديل به نامي بزرگ در صحنه ادبيات نروژ مي شود. ‏شش ماه بعد، اريک و دوستانش به ملاقات فيليپ -‏‎ ‎که در آسايشگاهي رواني بستري شده- مي روند تا او را بعد از دوره ‏درماني طولاني به خانه بازگردانند. اينک نوشتن آخرين چيزي است که به مغز فيليپ خطور مي کند، اما اريک هنوز ‏علاقه اش به کار ادبي را حفظ کرده و سعي دارد دوستش را نيز ترغيب به نوشتن نمايد…‏

چرا بايد ديد؟
اميدبخش ترين فيلم اول سينماي اسکانديناوي در دهه اخير و نويد دهنده ظهور فيلمسازي بسيار خوش قريحه که با وجود ‏آموزش در انگلستان بيشتر دل بسته سينماي موج نوي فرانسه و کارگردان هايي چون فرانسوا تروفو و ژان لوک گودار ‏است. دوباره نوازي فيلمي قدرتمند درباره رفاقت هاي مردانه، جنون و خلاقيت است. اما از عشق و اندوه نيز نيز چشم ‏پوشي نمي کند و سهمي شايسته در زندگي شخصيت هاي جوانش به اين دو مي دهد. فيلم قصه بلندپروازي دو جوان است ‏و شکست هاي آنان، اما يواخيم ترير در اولين سکانس فيلم به ما مي گويد که اين قصه اي محتمل است. شايد اتفاق افتاده ‏يا بيفتد و شايد هم نه...‏
سبک روايي و بصري ترير نروژي نيست يا لااقل به سينماي کشورهاي اسکانديناوي شباهتي ندارد. پر تحرک و پر ‏ضرباهنگ است. غني و متمايز و در عين حال موقر است. شايد نمونه چنين فيلم هايي را فقط در سينماي فرانسه بشود ‏يافت که به روابط ميان هنرمندان و نقش قدرت خلاقه شان در تلاقي با زندگي شخصي يا وزمره مي پردازد. در عين ‏حال دوباره نوازي کالبدشکافي رفتاري يک نسل است. نسلي که خواستار تجربي تازه وراي هر چيز موجود است. نسلي ‏که مي پندارد هر چه در زير اين آسمان وجود دارد، کهنه است و تکراري... با اين حال خود نيز مجبور مي شود به ‏تکرار رو آورد. معمايي که در پشت اين تکرار نهفته شايد بتواند به شناخت ديگران و خود و حتي ادامه زندگي سبب ‏شود. مانند کاري که فيليپ مي کند و بعد از بيرون آمدن از آسايشگاه بار ديگر بليطي به مقصد پاريس براي خود و ‏کاري مي خرد. آن هم در همان روزي که سال قبلش به سفر رفته بودند. ‏
دوباره نوازي ماجراي آنتوان دوانل هاي نروزي است. اريک و فيليپ مانند آنتوان و دوستش هستند که مي خواهند با ‏شيطنت دنياي اطراف خود را کشف کنند. فيليپ اين شيطنت را دو بار با قبول مخاطره شمارش معکوس و بستن چشم ‏هايش مي آزمايد. بار اول عشق کاري را مي خواهد و بار دوم سوار دوچرخه است. او به دنبال چيست؟
نقطه مقابل وي اريک است که از رابطه با جنس مخالف مي گريزد تا خود را وقف نويسندگي کند. او بر خلاف دوستش ‏قريحه و نبوغي سرشار ندارد، اما با سخت کوشي و ممارست نويسنده مي شود و خود را به محافل ادبي مي قبولاند. اما ‏زماني که با بت خود-استن اگيل دال نويسنده- روبرو مي شود، از وي نصيحيتي مبني بر پرهيز از شاعرانگي در نثر ‏مي گيرد. کاراکتري که بر اساس شخصيتي واقعي شکل گرفته: تور اولون[1995-1953] شاعر مشهور نروژي که ‏يکي از برجسته ترين چهره هاي ادبي پس از جنگ نروژ بود و از مهم ترين نويسندگان دهه هاي 1980 و 90، تحت ‏تاثير برتون و جنبش سورئاليسم و به شدت مستقل که در 1995 به زندگي خود خاتمه داد. همان کاري که استن اگيل دال ‏مي کند و دو قهرمان فيلم را مبهوت بر جاي مي گذارد. ‏
دوباره نوازي آوايي خوش از سرزمين هاي بي آفتاب است. نويدبخش طلوع سينمايي تازه که طليعه هايش با فيلم هاي پر ‏فلاي و داگور کاري قبلاً چشمان مان را نوازش داده بود. جاني تازه در رگ هاي سينمايي که با نهضت دوگما 95 ‏درخششي کوتاه داشت، اما يقيناً آينده متعلق به جواناني خوش ذوق چون ترير است که يک يک از راه مي رسند.‏
براي آشنايي بيشتر با يواخيم ترير و اين فيلم به مصاحبه اختصاصي روز با وي در همين شماره مراجعه کنيد.‏
‏[‏Reprise‏ اصطلاحي در موسيقي به معناي ارجاع و اشاره به آلبومي ديگر يا بازخواني است].‏
ژانر: درام.‏
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part1.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part2.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part3.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part4.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part5.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part6.rar 
Reprise_Limited_DvdScr__HLS_-_By_G_G_Upload_Team.part7.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد
 

دانلود انيميشن

Gundam Seed


سري کارتون زيباي Gundam Seed در 50 قسمت


Genres: Drama, Mecha, Military, Romance, Science Fiction, Shounen

Plot Summary: Cosmic Era 73. Though the signing of a peace treaty brought the war between the Naturals and Coordinators to an apparent close, tensions fueled by the continued threat of Blue Cosmos continue to run high. During a conference between PLANT chairman Gilbert Dullindal and Orb representative Cagalli Yula Athha concerning the threat of a new military arms race, an Alliance special forces team attacks the ZAFT base they're meeting at and makes off with three new Gundam mobile suits. Forced to pursue them, Shinn Asuka of ZAFT and Athrun Zala of Orb set out aboard the new space battleship Minerva, and engage the retreating Alliance strike team in combat. But just as they catch up to the fleeing ship, the crew of the Minerva receives word of an even greater catastrophe in the making, which will undoubtedly re-ignite the brutal war between the Naturals & Coordinators all over again.  
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال؛ به زبان ژاپني و زيرنويس انگليسي)
http://rapidshare.com/files/42179334/gundam_seed_01.rmvb
http://rapidshare.com/files/42182178/gundam_seed_02.rmvb
http://rapidshare.com/files/42184831/gundam_seed_03.rmvb
http://rapidshare.com/files/42187705/gundam_seed_04.rmvb
http://rapidshare.com/files/42190278/gundam_seed_05.rmvb
http://rapidshare.com/files/42192921/gundam_seed_06.rmvb
http://rapidshare.com/files/42195421/gundam_seed_07.rmvb
http://rapidshare.com/files/42197960/gundam_seed_08.rmvb
http://rapidshare.com/files/42200419/gundam_seed_09.rmvb
http://rapidshare.com/files/42202846/gundam_seed_10.rmvb
http://rapidshare.com/files/42205186/gundam_seed_11.rmvb
http://rapidshare.com/files/42207295/gundam_seed_12.rmvb
http://rapidshare.com/files/42209440/gundam_seed_13.rmvb
http://rapidshare.com/files/42211763/gundam_seed_14.rmvb
http://rapidshare.com/files/42213910/gundam_seed_15.rmvb
http://rapidshare.com/files/42215589/gundam_seed_16.rmvb
http://rapidshare.com/files/42262625/gundam_seed_17.rmvb
http://rapidshare.com/files/42264393/gundam_seed_18.rmvb
http://rapidshare.com/files/42266288/gundam_seed_19.rmvb
http://rapidshare.com/files/42268638/gundam_seed_20.rmvb
http://rapidshare.com/files/42270646/gundam_seed_21.rmvb
http://rapidshare.com/files/42272715/gundam_seed_22.rmvb
http://rapidshare.com/files/42274872/gundam_seed_23.rmvb
http://rapidshare.com/files/42277269/gundam_seed_24.rmvb
http://rapidshare.com/files/42279365/gundam_seed_25.rmvb
http://rapidshare.com/files/42281506/gundam_seed_26.rmvb
http://rapidshare.com/files/42283664/gundam_seed_27.rmvb
http://rapidshare.com/files/42285809/gundam_seed_28.rmvb
http://rapidshare.com/files/42288133/gundam_seed_29.rmvb
http://rapidshare.com/files/42290385/gundam_seed_30.rmvb
http://rapidshare.com/files/42292917/gundam_seed_31.rmvb
http://rapidshare.com/files/42295196/gundam_seed_32.rmvb
http://rapidshare.com/files/42297616/gundam_seed_33.rmvb
http://rapidshare.com/files/42300115/gundam_seed_34.rmvb
http://rapidshare.com/files/42302553/gundam_seed_35.rmvb
http://rapidshare.com/files/42305066/gundam_seed_36.rmvb
http://rapidshare.com/files/42307739/gundam_seed_37.rmvb
http://rapidshare.com/files/42310421/gundam_seed_38.rmvb
http://rapidshare.com/files/42313172/gundam_seed_39.rmvb
http://rapidshare.com/files/42315705/gundam_seed_40.rmvb
http://rapidshare.com/files/42318323/gundam_seed_41.rmvb
http://rapidshare.com/files/42320903/gundam_seed_42.rmvb
http://rapidshare.com/files/42323417/gundam_seed_43.rmvb
http://rapidshare.com/files/42325726/gundam_seed_44.rmvb
http://rapidshare.com/files/42328384/gundam_seed_45.rmvb
http://rapidshare.com/files/42331126/gundam_seed_46.rmvb
http://rapidshare.com/files/42333774/gundam_seed_47.rmvb
http://rapidshare.com/files/42336438/gundam_seed_48.rmvb
http://rapidshare.com/files/42339094/gundam_seed_49.rmvb
http://rapidshare.com/files/42341668/gundam_seed_50.rmvb

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد


فيلم کريسمس

National Lampoons Christmas Vacation

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/2364347/NatLampChrisVac.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/2372508/NatLampChrisVac.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/2380175/NatLampChrisVac.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/2386960/NatLampChrisVac.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/2394631/NatLampChrisVac.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/2410280/NatLampChrisVac.part6.rar 
http://rapidshare.com/files/2422512/NatLampChrisVac.part7.rar 
http://rapidshare.com/files/2465463/NatLampChrisVac.part8.rar

رمز فايل: quirky

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: ترکي

Remixes
باصداي Tarkan

آلبوم جديد و زيباي Tarkan به نام  Remixes با دو کيفيت
 

  Song 64 Kb 128 Kb
1 .
Ayrilik Zor Ozinga Alaturka
Download Download
2 .
Bounce Don Candiani Reggaeto
Download Download
3 .
Bu Gece Hsyn Krdy Vocal Mi
Download Download
4 .
Dudu Devrim Mix
Download Download
5 .
Gulumse Kaderine Hsyn Krdy R
Download Download
6 .
Hup Ozinga Mix
Download Download
7 .
Kuzu Kuzu Acoustic Version
Download Download
8 .
Shhh DkEvrim Mix
Download Download
9 .
Simarik Dj LA Smooth R_B Mix
Download Download
10 .
Simarik Malagutti Edit
Download Download
11 .
Start The Fire Bugati Remix
Download Download
12 .
Verme Dj Altay House Mix
Download Download
13 .
Why Don t We Dj Onur Aman Mi
Download Download

 

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

تک موزیک

آهنگ بسیار زیبای فیلم پدرخوانده

لينک دانلود
براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

موسيقي کريسمس

Crazy Frog - Crazy Hits Christmas Edition


ليست آهنگ ها:

1. Crazy Frog - Jingle Bells (2:3Cool
2. Crazy Frog - Last Christmas (3:23)
3. Crazy Frog - Axel F (2:51)
4. Crazy Frog - Popcorn (2:47)
5. Crazy Frog - U Can't Touch This (3:1Cool
6. Crazy Frog - Whoomp! (There It Is) (2:4Cool
7. Crazy Frog - Pump Up The Jam (3:06)
8. Crazy Frog - In The 80's (3:2Cool
9. Crazy Frog - Get Ready For This (3:05)
10. Crazy Frog - I Like To Move It (3:02)


لينک دانلود

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

بزرگنمایی عکس ها بدون افت کیفیت با
PhotoZoom Professional 2.30
 


شاید خیلی وقت ها عکس ها و پشت زمینه هایی در اینترنت می یابید که سایز آنها کوچک می باشند و یا عکس های کنار آیدی دوستان خودتان که سایز آنها کوچک می باشند و شما اگر بخواهید این عکس ها را بزرگ کنید با کاهش کیفیت عکس مواجه می شوید که در اصل مشاهده عکس را غیر ممکن می کند.
برنامه ای که اکنون به شما دوستان معرفی می کنیم برنامه ای کمک حجم و مفید برای بزرگنمایی عکس های با سایز کوچک می باشد که مطمئنم به کارتون میاد.
این برنامه با تکنولوژی جدید S-Spline XL باعث می شود كه روي تصاوير هنگام بزرگنمايي به صورت خودکار تنظيمات لازم صورت گيرد تا تغييرات محسوسي از لحاظ كيفيتي پس از بزرگنمايي احساس نشود .به جای توضیحات بیشتر شما را به امتحان این برنامه دعوت می کنم.

قابليت ها :
- الگوريتم بهبود يافته و جدید S-Spline
- بهبود و قوی تر شدن برنامه همچنان با محیط استفاده ساده و آسان
- ابزار پيشرفته بهبود وضوح تعبيه شده براي بهتر شدن بزرگ نمايي
- قابليت تبديل گروهي تصاوير
- پشتيباني از اکثر فورمت هاي تصويري با رزولوشن پايين مانند تصاوير 48 و 64 بيت
- کارایی و پشتیبانی با نرم افزار فوتوشاپ توسط پلاگین

حاوی پلاگین های یازگار با برنامه های :
:: Adobe Photoshop version 6, 7, CS, CS2, and CS3
:: Adobe Photoshop Elements
:: Corel Paint Shop Pro Photo XI
:: Corel Paint Shop Pro X
:: Corel PHOTO-PAINT

قیمت : 149 دلار


لينک دانلود  (حجم فايل حدود 5 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)
 

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا را کليک کنيد

 

دنياي موبايل

برنامه فارسی اذان گوی بلال



برنامه اذان گوی بلال به صورت رایگان از سوی بنیاد علوم و معارف اسلامی برای گوشی های تلفن همراه عرضه شده است و برای اولین بار در نمايشگاه بين المللی قرآن کريم برای استفاده عموم مردم به نمايش گذاشته شد. این برنامه ی فارسی قابلیت های فوق العاده ای دارد که در زیر به معرفی چندی از این قابلیت ها میپردازیم.

قابلیت های برنامه :
- پخش اذان به صورت اتوماتیک
- قابلیت هشدار برای بیداری قبل از اذان و یا طلوع آفتاب
- قابلیت پخش 2 نوع اذان
- امکان نمایش اوقات شرعی بیش از 30 شهر از کشورمان در صفحه نمایش
- قابلیت تنظیم برای اکثر شهر ها

این برنامه به صورت جاوا میباشد و بر روی اکثر گوشی هائی که جاوا پشتیبانی میکند قابل نصب میباشد.
 

لينک دانلود

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند های Zip یا Rar میباشد. لذا بعد از دریافت فایل ، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

الإمام الباقر (عليه السلام) : إنّ اللهَ يُحِبُّ المُداعِبَ في الجَماعةِ لا رَفَث، المتوحِّدَ بالفِكْرَةِ، المُتَحَلّىَ بالصّبرِ، المُتَباهيَ بالصَّلاةِ .

امام باقر(عليه السلام) : خداوند دوست دارد كسى را كه با مردم مزاح و شوخى كند اما سخن زشت به زبان نياورد و نيز كسى را كه انديشه اى يكتاپرست داشته باشد و كسى را كه آراسته به صبر و شكيبايى باشد و كسى را كه به نماز خواندن افتخار كند.

(المحاسن : 1 / 456 / 1056)

 

 

روزشمار عاشورا
vinchester60@yahoo.com

5/10/86
فقط بیست و چهار روز تا روز واقعه باقی است.

بهنگام شهادت سالار شهیدان بادهای سرخ وزیدن گرفت ؛ هوا تیره و تار شد ، بطوریکه کسی چیزی را نمی¬دید و تا هفت روز افق سرخ بود ، شبها نیز آسمان به رنگ خون می¬شد . (کتاب سحاب رحمت)

کيست حسين را ياري کند؟
 

 

يک لبخند
toraj_fal@yahoo.com

مردی زنش مرد . هنگام حمل جنازه وقتی خواستند با تابوت وارد قبرستان شوند ، تابوت به سر تیری که از دیوار بیرون آمده بود خورده و از دستشان به زمین افتاد ، ناگهان صدای فریادی شنیده شد و همگی در کمال ناباوری و وحشت دیدند که زن مرده زنده شده است . او را به بیمارستان بردند و پس از معالجاتی حالش به جا آمده و به منزل رفت . بعد ده روز دیگر بار حالش بهم خورده و فوت کرد .
این بار به هنگام حمل تابوت وقتی به در قبرستان رسیدند ، شوهر فریاد زد : شما را به خدا مواظب تیر با شید !!!


مردی که همیشه وقت به موهای بلند و زیبا یش در جلو آینه می بالید ، و کیف می کرد ، از قضای روزگار ازدواج کرد آنهم دوبار ، یک زن جوان و دیگری قدری مسن ، که همین اختلاف سن و سال دو همسرش برای او مکافات شده بود .
زن پیر از معاشرت با مرد جوان و دیده شدن در انظار مردم ، از خود شرمسار بود و هر گاه مرد پیش او می آمد ، موهای سیاه او را می کند .
زن جوان نیز نمی خواست ، مردم او را با مردی سپید موی و مسن ببینند ، چون عقیده داشت ، به نظر وصله ناجور می آیند ، لذا هر گاه مرد به نزد زن جوان می رفت ، زن موهای نیمه سفید او را می کند .
بدین ترتیب هنوز از ازدواج دومش سالی نگذشته بود که دیگر از جلو آینه ظاهر شدن خجالت می کشید ، چون موئی در سرش نمانده بود و کچل شده بود ..

 

 

ترجمه اخبار ترکيه
uzakyol@gmail.com

س.ک.س پارتی دسته جمعی معلمان زن
با راننده سرویس مدرسه!


راز شش معلم زن که هر صبح با راننده سرویس معلمان س.ک.س پارتی داشتند لو رفت!
قضیه زمانی لو رفت که راننده مینی بوس معلمان عاشق یکی از آنها شد. از شش معلم زن، پنج تای آنان شوهردار بودند و راننده سرویس نیز قهرمان س.ک.س آنان به شمار می رفت!
در شهر ساکت و آرام سالاداس آرژانتین شش معلم زن با راننده ای که هرصبح آنها را به دبیرستان می رساند شروع به عشق و لذت بردن جسمی کردند. قضیه هنگامی بودار شد که سرویس معلمان زن هر روز دیرتر از موعد به مدرسه روستای پاگو دل دسه ئو می رسید.
راننده سرویس و شش معلم زن هر روز صبح در راه مدرسه در یک جای خلوت مینی بوس را متوقف می کردند و به طور دسته جمعی س.ک.س می کردند. راننده عاشق یکی از معلمانی می شود که با او س.ک.س دارد و این مسأله باعث حسادت شدید دیگر معلمان می شود. معلمان زن سنینی بین 30 تا 40 سال داشته اند. راننده سیری ناپذیر مدرسه هم به مدت 1 سال هر روز معلمان را به مدرسه می رساند و در بین راه در یک نقطه خلوت توقف می کرد و به کار مشغول می شد!
اما ماجرا هنگامی که زنان معلم دیگر نسبت به عشق یکی از معلمان و راننده سرویس حسادت کردند لو رفت.
یکی از معلمان موبایل راننده را دزدید و عکس های س.ک.سی مربوط به معلمان و راننده را در اینترنت پخش کرد.
مسأله تا جائی رفت که یکی از شاگردان مدرسه که مادرش معلم آنجا بود با دیدن عکسهای س.ک.س مادرش به راننده بیهوش شد.
به گزارش روزنامه حریت ترکیه، این قضیه در هفته اخیر در تمام آرژانتین پیچیده است. وزارت آموزش و پرورش آرژانتین پرس و جو را در این زمینه آغاز کرده است اما خاطر نشان کرده است از آنجایی که این مسأله در بیرون از محیط آموزش روی داده است دخالتی در این قضیه نخواهد کرد!

 

 

پرسش از اسلام
zahra4066@yahoo.com

سوال:
سؤال من در مورد آیه ولایت یعنی آیه 55 سوره مائده است،آیه می گوید که امام علی(ع) در هنگام نماز صدقه دادند..... حال سؤال این جاست که حضرت علی(ع) در زمان پیامبر(ص) فقیر بودند پس بنابر این یک زره را به عنوان مهریه حضرت زهرا(س) دادند... زکات هم که بر انسان فقیر واجب نیست...و نباید زکات بدهد....پس چرا با این که زکات بر ایشان واجب و لازم نبود این کار را کردند؟
 


 

پاسخ:

اولاً: طبق آنچه در سیره ی حضرت علی(ع) آمده، ایشان هیچگاه فقیر و تنگدست نبوده اند بلکه همواره با تلاش و زحمت، اموال فراوانی بدست می آورده اند ولی آن ها را در راه خدا انفاق می کرده اند،، و چیزی برای خود باقی نمی گذاشتند. داستان های متعدد به دوش کشیدن نان خرما و بر در خانه ی بینوایان بردن ایشان مشهور تر از آن است که ما بخواهیم گوشه ای از آن را نقل کنیم . همچنین ایشان بخش مهمی از اموال و دارایی خود را صرف آزاد کردن بردگان می نمودند تا آنجا که می نویسند هزار برده را از دسترنج خود آزاد نمود، به علاوه سهم او از غنائم جنگی نیز قابل ملاحظه بود، بنابراین، اندوخته مختصری که زکات به آن تعلق می گیرد و یا نخلستان کوچکی که واجب باشد زکات آن را بپردازد چیز مهمی نبوده است که علی (ع) فاقد آن باشد.[1]
پس اگر در جایی صحبت از فقر ایشان شده بدلیل انفاق بیش از حد آن بزرگوار است. آنچه در آیه شریفه در باره زکات دادن ایشان آمده است یکی از این موارد است و بیانگر آن است که حتی در حال رکوع نیز ایشان از دستگیری فقراء چشم پوشی نمی کردند.
ثانيا: در قرآن مجيد در موارد زیادی به صدقات مستحبی هم زکات گفته شده است مثلا در بسيارى از سوره‏هاى مكى كلمه" زكات" آمده كه منظور از آن همان زكات مستحبّی است[2]، زيرا وجوب زكات مسلما بعد از هجرت پيامبر (ص) به مدينه، بوده است.[3]
علامه طباطبائی در المیزان می فرمایند:
اگر مى‏بينيد امروز وقتى زكات گفته مى‏شود ذهن منصرف به زكات واجب شده و صدقه به ذهن نمى‏آيد، نه از اين جهت است كه بر حسب لغت عرب صدقه زكات نباشد بلكه از اين جهت است كه در مدت هزار و چند سال گذشته از عمر اسلام، متشرعه و مسلمين زكات را در واجب بكار برده‏اند، و گرنه در صدر اسلام زكات به همان معناى لغوى خود بوده و معناى لغوى زكات اعم است از معناى مصطلح آن، و صدقه را هم شامل مى‏شود. در حقيقت زكات در لغت مخصوصا اگر در مقابل نماز قرار گيرد، به معناى انفاق مال در راه خدا و مرادف آنست، كما اينكه همين مطلب از آياتى كه احوال انبياى سلف را حكايت مى‏كنند بخوبى استفاده مى‏شود...». [4]
آیه 55 سوره ی مائده که به نقل اکثر مفسرین[5] درباره ی جریان انفاق حضرت علی (ع) است، که در حال رکوع اتفاق افتاده و انگشترشان را به فقیر داده اند،نیز ممکن است از همین قبیل باشد.
پس بر فرض این که زکات واجب به حضرت علی(ع) تعلق نمی گرفته، انفاق انگشتری می تواند صدقه به فقیر و یکی از انفاق های مستحبی ایشان باشد.

----------------------------------------
[1] تفسر نمونه، ج 4، ص 429.
[2] آيه 3 سوره نمل و آيه 39 سوره روم و 4 سوره لقمان و 7 سوره فصلت و غير اينها.
[3] تفسير نمونه، ج‏4، ص: 430
[4] ترجمه تفسر المیزان، ج 6، ص 11.
[5] تفسیر نمونه، ج 4، ص 424.

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

اسفندیار جدای از سویه‌ی ملّی و میهنی‌اش به نوعی اولین پهلوان دین بهی، دین زرتشت، نیز محسوب می‌شود و هموست که زرتشت او را در نوزادی با دست‌های خود در چشمه‌ای مقدس شست‌و‌شو می‌دهد و او بجز چشم‌هایش ـ که ظاهرا به هنگام داخل شدن به آب آن‌ها را می‌بندد ـ به کل روئین‌تن می‌شود.
پس از این نظر رویارویی اسفندیار و رستم نوعی جنگ دینی نیز محسوب می‌شود. یعنی دین بهی در مقابل مهرپرستی. (با عنایت به روئین‌تنی اسفندیار توسط زرتشت و حمایت سیمرغ مرغ اساطیر مهرپرستی از رستم) که البته اگر بخواهیم از این زاویه به نبرد آن دو بنگریم تفسیر این داستان مسیری دیگر پیدا می‌کند.
از سویی دیگر این دو پهلوان به واسطه‌ی گذشته‌ای که داشته‌اند به نوعی همزاد یکدیگر محسوب می‌شوند! هر دو هفت‌خوان از سر گذرانده‌اند.
هر دو با نبردهایی که کرده‌اند برای شاهان وقت خود «تاجبخش» بوده‌اند. بر هر دوی آن‌ها چشم سرزمینی دوخته است و نابودی هرکدام از آن‌ها برابر است با نابودی و به تیرگی گراییدن سرزمین‌شان. هر دو اسیر سرنوشت یا توطئه‌ی دیگران شده‌اند.
هر دو برای یکدیگر احترام بسیار قائلند، اسفندیار برای گذشته‌ی درخشان رستم و رستم برای پسر شاه بودن او و لیاقت آشکاری که در چهره‌ی او برای شاهی می‌بیند. و در آخر اگر اسفندیار روئین‌تن است در عوض رستم هم زال افسانه‌ای و سیمرغ مرغ الهی را دارد.

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة النحل آيات: 128 محل نزول: مکه

 
وَاللّهُ أَنزَلَ مِنَ الْسَّمَاء مَاء فَأَحْيَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ 65 وَإِنَّ لَكُمْ فِي الأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِينَ 66 وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 67 وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ 68 ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 69 وَاللّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لاَ يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ 70 وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّي رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ يَجْحَدُونَ 71 وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ 72

 

ترجمه فارسي مکارم

خداوند از آسمان، آبى فرستاد; و زمين را، پس از آنكه مرده بود، حيات بخشيد! در اين، نشانه روشنى است براى جمعيتى كه گوش شنوا دارند! «65» و در وجود چهارپايان، براى شما (درسهاى) عبرتى است: از درون شكم آنها، از ميان غذاهاى هضم‏شده و خون، شير خالص و گوارا به شما مى‏نوشانيم! «66» و از ميوه‏هاى درختان نخل و انگور، مسكرات (ناپاك) و روزى خوب و پاكيزه مى‏گيريد; در اين، نشانه روشنى است براى جمعيتى كه انديشه مى‏كنند! «67» و پروردگار تو به زنبور عسل «وحى‏» (و الهام غريزى) نمود كه: «از كوه‏ها و درختان و داربستهايى كه مردم مى‏سازند، خانه‏هايى برگزين! «68» سپس از تمام ثمرات (و شيره گلها) بخور و راه‏هايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، براحتى بپيما! «از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است; به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيتى كه مى‏انديشند «69» خداوند شما را آفريد; سپس شما را مى‏ميراند; بعضى از شما به نامطلوب‏ترين سنين بالاى عمر مى‏رسند، تا بعد از علم و آگاهى، چيزى ندانند (و همه چيز را فراموش كنند); خداوند دانا و تواناست! «70» خداوند بعضى از شما را بر بعضى ديگر از نظر روزى برترى داد (چرا كه استعدادها و تلاشهايتان متفاوت است)! اما آنها كه برترى داده شده‏اند، حاضر نيستند از روزى خود به بردگانشان بدهند و همگى در آن مساوى گردند; آيا آنان نعمت خدا را انكار مى‏نمايند (كه شكر او را ادا نمى‏كنند)؟! «71» خداوند براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد; و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوه‏هايى به وجود آورد; و از پاكيزه‏ها به شما روزى داد; آيا به باطل ايمان مى‏آورند، و نعمت خدا را انكار مى‏كنند؟! «72»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد ... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ahjonam@yahoo.com

شعر غدیر

کیست مولا نور حق را منجلی
حجـت بر حـق حـق یـعـنی عــلی
درولایــت حـب او تـکویـنـی اسـت
دیــن مـنهای عـلی بـی دیـنی است
بی علی در جسم هستی روح نیست
کـشـتی شـرع نبــی را نــوح نـیـسـت
بـی عـلی قـران کـتاب بــی بـهاسـت
چـون عـلی ایـات حـق را محتـواسـت
بــــی عــلی اسـلام تـمـسـالی بـود
درمــثـل چـون طـبـل تــو خـالـی بـود
بـی عـلی اصـل عـبادت باطـل است
بـی علی هر کس بمیرد جاهل است
بـی عـلی تـقوا گلی بـی رنگ بوست
بـندگـی هـمچـون نـماز بـی وضـوست

 

 

apollyon_10000@yahoo.com

سلام رفقا
حال و احوال كه خوبه ؟
واسه اين سري يه كليپ جالب آماده كردم از يه ماهي پرانا كه بايد اسمش رو شنيده باشيد اگه نشنيديد پيشنهاد مي كنم حتما اين كليپ رو بگيريد تا ببينيد چه قدرتي داره !::
اين لينك عكسش هست ::
اينم لينك دانلودش با حجم فقط 63 كيلوبايت ::
خب من منتظر كليپ هاي شما هستم
aDiuS Mi aMiGo & sEnYoRiTa

 

 

cs_ahmad@yahoo.com

یه روز یه دانشمند یه آزمایش جالب انجام داد... اون یه اکواریم شیشه ای ساخت و اونو با یه دیوار شیشه ای دو قسمت کرد .
تو یه قسمت یه ماهی بزرگتر انداخت و در قسمت دیگه یه ماهی کوچیکتر که غذای مورد علاقه ی ماهی بزرگه بود .
ماهی کوچیکه تنها غذای ماهی بزرگه بود و دانشمند به اون غذای دیگه ای نمی داد... او برای خوردن ماهی کوچیکه بارها و بارها به طرفش حمله می کرد، اما هر بار به یه دیوار نامرئی می خورد. همون دیوار شیشه ای که اونو از غذای مورد علاقش جدا می کرد .
بالا خره بعد از مدتی از حمله به ماهی کوچیک منصرف شد. او باور کرده بود که رفتن به اون طرف اکواریوم و خوردن ماهی کوچیکه کار غیر ممکنیه .
دانشمند شیشه ی وسط رو برداشت و راه ماهی بزرگه رو باز کرد اما ماهی بزرگه هرگز به سمت ماهی کوچیکه حمله نکرد. اون هرگز قدم به سمت دیگر اکواریوم نگذاشت .
میدانید چرا؟
اون دیوار شیشه ای دیگه وجود نداشت، اما ماهی بزرگه تو ذهنش یه دیوار شیشه ای ساخته بود. یه دیوار که شکستنش از شکستن هر دیوار واقعی سخت تر بود اون دیوار باور خودش بود. باورش به محدودیت. باورش به وجود دیوار. باورش به ناتوانی .
ما هم اگه خوب تو اعتقادات خودمون جستجو کنیم، کلی دیوار شیشه ای پیدا می کنیم که نتیجه ی مشاهدات و تجربیاتمونه و خیلی هاشون هم اون بیرون نیستن و فقط تو ذهن خود ما وجود دارند

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

ولي خدا در توسل به حبيب خدا



 

در دوران حكومت متوكل ، امام علي النقي (عليه السلام ) مدتي به بيماري سختي مبتلا شده بودند و آن حضرت شفاي خويش را زيارت قبر شريف حضرت امام حسين (عليه السلام) مي دانستند. از اين رو به برخي از يارانشان فرمودند كه از مال آن حضرت گروهي يا شخصي را اجير كنند و آنان را به كربلا فرستاده تا در كنار ضريح آن حضرت به راز و نياز پرداخته و براي ايشان دعا و طلب شفا نمايند.
ياران امام پس از مشورت به محضر آن حضرت رسيده و عرض كردند: " اي پسر رسول خدا ! محضر تو افضل از كربلاست ، زيرا شما امام زمان و حجت زنده الهي و بهترين خلق خدا در روي زمين هستيد و دعاي شما حتما مستجاب است. چگونه دعاي ما درباره شما آن هم در كربلا موثر واقع مي شود؟"
امام هادي (عليه السلام) به آرامي پاسخ دادند : " براي خداوند مواضعي است كه دوست دارد در آنجا عبادت شود. رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) با اينكه مقام و عظمتشان از خانه خدا و حجرالاسود افضل بود ، در عين حال خانه خدا و حجرالاسود را طواف مي كردند. براي خداوند مكانهايي است كه هر كه آنجا دعا و زيارت كند ، خداوند از او بپذيرد و دعاي او مستجاب گردد. حائر شريف امام حسين(عليه السلام) نيز چنين است. "
امام حسين ( عليه السلام) حبيب خداست و براي برپايي دين خدا جانش را فدا كرد و با اخلاص كامل فرزندان و اهل بيت و اصحاب خويش را تقديم محبوب خود نمود و در اين راه مصايب فراواني را به جان و دل خريد. به همين دليل در پيشگاه خدا از قرب و منزلت ويژه اي برخوردار است .(1)

« بر گرفته از کتاب " خاندان عصمت " ، تأليف : " سيد تقي واردي"


15 ذی الحجه ، سالروز ولادت دهمين حجت و پيشواي الهي
امام علی بن محمد الهادي ( عليه الاسلام )
بر تمامی مسلمين جهان مبارک باد .

 

 

mastoor_313@yahoo.com

تاریخچه درخت کریسمس


سنت درخت کریسمس، به آلمان قرن شانزدهم میلادی و زمانی که مسیحیان، درختان تزیین شده را به خانه های خود آوردند، برمیگردد. همچنین در آن زمان عده ای هرمهایی از چوب میساختند و آنرا با شاخه های درختان همیشه سبز و شمع تزیین میکردند.
به تدریج رسم استفاده از درخت کریسمس در بخشهای دیگر اروپا نیز طرفدارانی پیدا کرد. در سال 1841، انگلستان، پرنس آلبرت (Prince Albert)، شوهر ملکه ویکتوریا (Queen Victoria) با آوردن درخت کریسمس به کاخ ویندسور (Windsor) و تزیین آن با شمع، شیرینی، میوه و انواع آب نبات، استفاده از درخت را به چیزی مد روز مبدل کرد.
واضح است که خانواده های ثروتمند انگلیسی به سرعت از این مد پیروی کردند و با ولخرجی تمام به تزیین درخت میپرداختند. در سالهای 1850، این تزیینات شامل عروسک، لوازم خانه مینیاتوری، سازهای کوچک، جواهرات بدلی، شمشیر و تفنگ اسباب بازی، میوه و خوراکی بود.
بسیاری از آمریکاییهای قرن نوزدهم، درخت کریسمس را چیزی غریب میدانستند و اولین درخت کریسمس در آمریکا، مربوط به سال 1830 است که آنهم توسط ساکنان آلمانی پنسیلوانیا به نمایش گذاشته شده بود. این درخت برای جلب کمکهای مردمی برای کلیسای محلی برپا شده بود. در سال 1851، چنین درختی در محوطه خارجی یک کلیسا برپا شد اما وجود آن برای ساکنان این قصبه بسیار توهین آمیز و نوعی بازگشت به بت پرستی به شمار می آمد و آنها خواستار جمع کردن تزیینات شدند.
در حدود سالهای 1890، لوازم تزیینی کریسمس از آلمان وارد میشد و درخت کریسمس به تدریج در ایالات متحده محبوبیت میافت. جالب است که ار.پاییان از درختان کوچکی که حدود 1 تا 1.5 متر طول داشتند استفاده میکردند در حالی که آمریکاییان درختی را میپسندیدند که تا سقف خانه برسد.
در اوایل قرن بیستم، آمریکاییان درختهای کریسمس را بیشتر با لوازم تزیینی دست ساز خودشان تزیین میکردند اما بخشهای آلمانی/آمریکایی همچنان به استفاده از سیب، بلوط، گردو و شیرینیهای کوچک بادامی ادامه میدادند.
کشف برق، به ساخته شدن چراغهای کریسمس انجامید و امکان درخشش را برای درختان به ارمغان آورد. پس از آن دیدن درختان کریسمس در میدان شهرها به یک منظره آشنای این ایام مبدل شد و تمام ساختمانهای مهم-چه شخصی و چه دولتی- با برپا کردن یک درخت، به اسقبال تعطیلات کریسمس میرفتند.
در تزیین درختهای کریسمس اولیه، به جای مجسمه فرشته در نوک درخت، از فیگورهای پریهای کوچک- به نشانه ارواح مهربان- یا زنگوله و شیپر- که برای ترسانیدن ارواح شیطانی به کار میرفت- استفاده میشد.
در لهستان، درخت کریسمس با مجسمه های کوچک فرشته، طاووس و پرندگان دیگر و تعداد بسیار زیادی ستاره، پوشیده میشد. در سوئد، درخت را با تزیینات چوبی که با رنگهای درخشان رنگ آمیزی شده اند و فیگورهای کودک و حیوانات از جنس پوشال و کاه تزیین میکنند. دانمارکیها، از پرچمهای کوچک دانمارک و آویزهایی به شکل زنگوله، ستاره، قلب و دانه برف استفاده میکنند. مسیحیان ژاپنی بادبزنها و فانوسهای کوچک را ترجیح میدهند.
تزیین درخت در اوکراین نیز بسیار جالب است، آنها حتما در تزیین درخت خود از عنکبوت و تار عنکبوت استفاده میکنند و آنرا خوش یمن میدانند، زیرا بنا بر یک افسانه قدیمی، زنی بی چیز که هیچ وسیله ای برای تزیین درخت و شاد کردن فرزندان خود نداشت، با غصه به خواب میرود و هنگام طلوع خورشید متوجه میشود که درخت کریسمس خانه اش با تار عنکبوت پوشیده شده است و این تارها با دمیدن خورشید به رشته های نقره مبدل شده اند.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

فرار به سبک هالیوود:
چرا باید زندانبان‌ها فیلم ببینند؟!


فیلم رهایی از شاوشنگ یا The Shawshank Redemption به کارگردانی فرانک دارابونت یکی از فیلم‌های محبوب من است، چندی پیش این در یک نظرسنجی، این فیلم محبوب‌ترین فیلمی شناخته شد كه هیچ جایزه اسكاری را از آن خود نكرده است. داستان فیلم را استفان کینگ نوشته و بازی تیم رابینز در آن واقعا درخشان است.

سبک فرار کاراکتر «اندی» با بازی تیم رابینز در این فیلم بسیار جالب است، مخصوصا اگر قبل از تماشای نوبت اول فیلم، هیچ چیز در مورد داستان ندانید، قطعا غافلگیر خواهید شد.

 shawshankredemption1.jpg

اما به تازگی دو زندانی 20 و 32 ساله زندان «یونیون کانتی»، زندانی با سطح امنیتی بالا، با استفاده از یکی از ترفندهای این فیلم، فرار کردند. این دو زندانی به نام های جوس اسپینوزا و اوتیس بلانت، یکشنبه همین هفته موفق به فرار شدند. آنها برای پوشاندن حفره دیوار سلول خود از تصویر یک خانم مایوپوش استفاده کرده بودند که از یک مجله درآورده بودند! وسایل آنها هم برای کندن حفره بسیار ابتدایی بود، آنها از یک سیم فلزی کلفت و یک سرشیر برای کندن و جابجا کردن بلوک‌های دیوار استفاده می‌کردند.

 art.pinup.break.ucc.jpg

آنها از تکنیک بسیار قدیمی ملافه و بالش هم برای نشان دادن حضور خود در سلول استفاده کردند. البته برخلاف اندی، این دو زندانی تنها چند هفته در زندان بودند و ظاهرا هر دو به جرم آدمکشی و دزدی در انتظار حکم بودند.

منبع

 

 

saberghodsi@yahoo.com

نگاهي به كارهاي خارق العاده

قسمت دوم

در ادامه بحث كارهاي خارق العاده ضمن تعريف اين عبارت سئوال اولي را كه مطرح نمودم پاسخ مي دهم
خرق به معناي پاره كردن است وعادت هم به معناي عادت معمول بشر .يعني مسائلي كه بشر با آن انس گرفته وبراي او عادي است
پس در اصطلاح مي شود:به كاري كه خلاف نظم طبيعت(ولو در ظاهر)صورت بگيرد كار خارق العاده گويند
قبلا چند سوال براي بحث مطرح نموديم كه مير سيم به سوال اول
۱-اصلا آيا امور خارق العاده واقعيت دارد؟
در اينكه اين امور وجود دارد شكي نيست.علاوه بر دلائلي قطعي مانند قران وروايات اهل بيت تاريخ نيز به وقوع اين امور شهادت مي دهد.
در ضمن به قول معروف ادل الدلیل علی امكان الشی وقوعه: بهترين و رساترين دليل بر امكان چيزى ، اين است كه خود آن چيز اتفاق بيفتد
به هر حال اين امور را خيلي از مردم به چشم ديده اند وامروزه نيز با گسترش رسانه ها به راحتي قابل روئيتند
پس در اينكه اين امور وجود دارند شك نداريم
آياتي از قران نيز به اين امور اشاره دارد
در مورد سحروجادو( قضیه هاروت و ماروت ) می‏فرماید: «فیتعلمون منهما ما یفرقون به بین المرء و زوجه» مردم می‏آموختند چیزی را که به این وسیله حتی میان زن و شوهر تفرقه‏ می‏انداختند(آیه ی 98 سورهء بقره)
يا در سوره آل عمران آيه 49 از قول حضرت عيسي مي فرمايد:
انی اخلق لکم من الطین‏ کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله» من می‏سازم برای شما از گل به شکل پرنده و سپس می‏دمم در آن.پس پرنده مي شود به اذن خداوند

سوال دوم:
۲-امور خارق العاده بر چند قسم اند؟
در اين مساله تقسيمات زيادي كرده اند وهر كدام وجه تقسيم خاصي را در نظر گرفته اند
اما به دليل موضوع بحث ما ونياز به بررسي حقانيت يا عدم حقانيت اين امور اينگونه تقسيم مي كنيم
الف:امور الهي
ب:امور شيطاني
البته منظور اين نيست كه توسط چه كسي صادر مي شود بلكه منظور نفس عمل است كه آيا اين عمل عملي تاييد شده والهي است يا عملي خلاف وشيطاني

 

 

niceboy_1380@yahoo.com

يک عکس جديد از
دست بوسي از رفسنجاني


 

 

 

salman_yavar@yahoo.com

پروژه جدید ناتوی فرهنگی در هلند

قسمت سوم و پاياني


ماموران شبكه ناتوی فرهنگی در ایران
ماموران شبكه ناتوی فرهنگی كه در پوشش خبرنگاران «رادیو زمانه» در ایران حضور دارند، به پیشنهاد «عباس معروفی» (روزنامه نگار پناهنده به آلمان)، در حال تشكیل شبكه ای اطلاعاتی از نویسندگان ادبی و جوان داخل كشور هستند و برخی از اعضاء كانون غیرقانونی نویسندگان، در تشكیل این شبكه به آنان كمك مادی و مشاوره ای می دهند. فردی با نام مستعار «پونه ایرانی» به عنوان یكی از عاملان «عباس معروفی»، از كارگزاران «رادیو زمانه» در ایران به شمار می رود.
روز 19شهریور 1386، در آخرین اقدام رسانه ای برای تبلیغ این شبكه به ظاهر ادبی، قلم زرین رادیو زمانه به «سیمین دانشور» اهداء شد و جوایزی نیز به نویسندگان داخل ایران تعلق گرفت. جایزه اول قلم زرین، به همراه یك دوره « فرهنگ سخن» و مبلغ پانصد یورو به «پ.هوشمندزاده» كه یكی از عكاسان روزنامه های زنجیره ای و وبلاگ نویسان ساكن ایران است، اعطاء شد و نزدیك به هزار یوروی دیگر به سه تن از دیگر نویسندگان ایرانی تعلق گرفت. این جوایز و مبالغ، همگی از محل بودجه دولت هلند برای براندازی جمهوری اسلامی در اختیار نویسندگان و وبلاگ نویسان داخل ایران قرار گرفته است.
برخی از برگزیدگان مسابقه قلم زرین زمانه، از ابتدای دهه هشتاد، در محفل لمپن های كافه شوكا (در حوالی خیابان گاندی) با «یارعلی پورمقدم» (قهوه چی كانون نویسندگان) و جمعی از نویسندگان و كاریكاتوریست های روزنامه های زنجیر ه ای (مانند داوود.ا.م) به گسترش انگاره های فاسد و روابط مسموم میان نویسندگان جوان، دامن می زدند و اكنون به عنوان سمبل های ادبی رادیوی سرویس اطلاعات هلند به داستان نویسان جوان ایرانی معرفی می گردند!
عاملان اطلاعاتی این رادیوی امنیتی با حلقه سیاه «خانه هنرمندان ایران» كه پس از افشاگری های «روزنامه كیهان» از هم پاشید، در ارتباط بودند. خبرنگاران «زمانه» با هماهنگی «علی.د» در مراسم و بزرگداشت های گوناگون خانه حضور می یافتند و به جمع آوری اطلاعات می پرداختند. این نشست ها كه اغلب بزرگداشت هایی برای تجلیل از عناصر بدنام رژیم ستم شاهی بود و تا مهرماه 1386 ادامه یافت، در «رادیو زمانه» به شكل گسترده تبلیغ و گزارش های آن نیز منتشر می شد. «دفتر پژوهش های فرهنگی» و «مركز بین المللی گفت وگوی تمدن ها» (زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری در زمان آقای خاتمی) در برگزاری مراسم ستایش از هنرمندان سیاه و كارگزاران كودتای مخملی در ایران، مشاركت گسترده داشتند.

پروژه مشترك رادیو زمانه و ایران گویا
پروژه تاسیس «تلویزیون گویا»، از آخرین طرح های دولت هلند برای تحقق نقشه راه ناتوی فرهنگی است. این تلویزیون كه طرح تاسیس آن در سال 1384، به پیشنهاد «فرح كریمی» در پارلمان هلند، موسسه هیفوس، سازمان صدای آزاد و اتحادیه روزنامه نگاران هلند بررسی شده، به مدیریت حسین باستانی (نظریه پرداز حزب مشاركت ایران و عضو شورای سردبیری سایت روز آن لاین) و رضا علامه زاده (فیلمساز فراری) در ماه های آینده وارد فاز عملیاتی و رزمایشی خود خواهد گشت. روز 24 مه 2004، رئیس موسسه هیفوس در آمستردام گفت كه بودجه تخصیص داده شده به این تلویزیون، معادل چهل و شش میلیون یورو، طی پنج سال است، اما تحلیلگران اطلاعاتی هلند و كارشناسان سازمان جاسوسی سیا، این تیم را برای راه اندازی و اداره یك ماهواره فارسی زبان ناتوان می دانند. از این رو، علی رغم فراهم گشتن مقدمات عملیاتی شدن این طرح، همچنان سرنوشت راه اندازی این تلویزیون در هاله ای از ابهام است.

صبغه سزوارتر تامین امنیت اجتماعی
یادمان باشد كارگزاران ناتوی فرهنگی در حالی با آرامش به فعالیت های درون مرزی خود با پوشش رسانه ای ادامه می دهند كه سرنوشت لایحه جرائم اینترنتی در ابهام است. پس از رسوایی گروه های سرگرمی ایرانی در یاهو كه تابستان سال گذشته روی داد و ارتباطات امنیتی آنان با جاسوسان سایبر فاش شد. قانونگذاران ایران به تكاپویی دوباره افتادند. كوشش آنان برای تدوین یك قانون جامع برای رویارویی با پدیده های ضدامنیتی كه با ابزارهای نوین رسانه ای هدایت می شوند، همچنان به ثمر ننشسته است. از دیگر سو، قوه قضاییه كه در دادستانی عمومی و انقلاب تهران یك دفتر ویژه امور اینترنت تاسیس كرده، نه در حوزه پیگرد قضایی گروپ های فحشا در یاهو گروپ كارنامه مقبولی داشته و نه حتی آئین نامه جامعی را كه در فقدان قانون بتواند راهگشا باشد، پیشنهاد داده است.
فحشای رسانه ای گسترده می شود و ناتویست ها با رسانه های دیجیتالی گوناگون به جنگ ذهن و روان جوانان این جامعه آمده اند. كارگزاران و پادوهای ناتوی فرهنگی در حاشیه امنی به سر می برند كه گاه حیرت انگیز می نماید. اسناد بسیاری از تعاملات رسانه های اینترنتی كه در نقشه راه ناتوی فرهنگی حركت می كنند و همزمان هم مورد حمایت برخی مطبوعات داخل كشور قرار دارند و هم پیگرد قضایی آنان به نتیجه و صدور حكم قضایی نرسیده است، وجود دارد. جغرافیای پراكندگی این پادوها و كارگزاران كه از خارك تا تهران را در بر می گیرد، امروز قابل جستجو است، اما اگر فردا این جغرافیا از دید كارشناسان اطلاعاتی و قضایی فراتر رود، هزینه كنترل و پیگرد آنان، بسیار دشوار خواهد بود.
تامین امنیت اجتماعی یك صبغه و چهره بیرونی دارد كه البته سزاوار برخورد و تدبیری شایسته است، چنان كه تا امروز تحقق آن را دیده ایم، اما صبغه درونی تر و سزاوارتر آن شبكه های اینترنتی است كه همه كوشش خود را معطوف به شخصیت آفرینی (كاراكترسازی) كرده اند. وقتی ذهن جوان جامعه از هم می پاشد، وقتی ارزش های درونی و عرف اجتماعی در رای او مخدوش می شود، وقتی شب را در سراب سایت های اینترنتی به صبح می رساند، روز خود را با رفتارهای نامتعارف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آغاز می كند، آنگاه ما صبغه بیرونی حادثه را می بینیم، می بینیم كه تامین امنیت اجتماعی سازه هایی می خواهد ظریف و دشوار.
چه سرنوشت لایحه جرائم اینترنتی در هاله ابهام باشد، چه امكان استنتاج و اجتهاد از متن قوانین موجود برای برخورد با شبكه ای كه فحشای سیاه را می گستراند، میسر نباشد، چه ضرورت درك و دریافت آن صبغه سزاوارتر امنیت اجتماعی پدید نیامده باشد، هر چه كه باشد در فقه شیعه و در قانون مجازات اسلامی ایران، فقدان نص قانونی برای پیگرد و محكومیت سایت ها و گروپ های خرد و كلانی كه فحشای سیاه را در سطوح گوناگون تبلیغ می كنند، نمی تواند دلیلی برای عدم صدور حكم پیگرد و مجازات قانونی عاملان آن باشد.
جرایمی در حال وقوع هستند كه قوه قضائیه نظاره گر آنهاست. قاضی نمی تواند (شرعا و قانونا) كه از پیگرد قضایی ماموران شبكه ناتوی فرهنگی در ایران شانه خالی كند. شایسته قوه قضاییه است كه گزارش دهد در برخورد با جرائم اینترنتی(سازمان یافته و پراكنده) چه كارنامه ای داشته است. شایسته مجلس خدمتگزار است كه دلائل عدم قانونگذاری برای پدیده های جدید جامعه مجازی و جاسوسی سایبرنتیك و مدرن را منتشر كند. شایسته دولت دردمند ماست كه در تعامل با دیگر قوا، حساسیت های آنان به صبغه سزاوارتر امنیت اجتماعی را بالا ببرد.
شرایط جامعه ما خطیر است. نسلی جوان، جویای دانش و دانایی. خواهان سرگرمی های مطلوب و متعارف، تشنه روزآمدی و تحول رویارویی ماست. سندی كه چشم انداز ما را می سازد، «سند چشم انداز بیست ساله» نیز در برابر ماست. رهبری فرزانه، با آن بینش عمیق، سالهاست كه ندای «مهندسی فرهنگی» برای این نسل را سر داده و جد و جهدی عظیم برای تقابلی كارساز با پروژه «ناتوی فرهنگی» را از همگان خواسته اند.
حیف است كه با این همه توان و تدبیر، كارنامه نهادهای مسئول را ارزیابی كنیم، نسبت امكاناتشان با اقداماتشان را بسنجیم، نسبت دستاوردهایشان را بامطلوب های معقول تطبیق كنیم. نسبت نتایجشان را با خواسته های رهبری و با چشم انداز سند بیست ساله ارزیابی كنیم و بعد، پس از این نسبت سنجی ها، در افسوس زمان از دست رفته باشیم. حیف است آقایان!
این گزارش، یك سند زنده از رنجی است كه ملت دردمند ایران و ایرانیان زخم خورده از غربزدگی عصر ستم شاهی می برند. آن ها نگرانند، نگران بازتولید دوباره آن همه امراض صعب العلاج غربزدگی.

پايان

 

 

gwmorteza@yahoo.coom

برگ پنجم
الهی! هر که را عقل دادی چه ندادی،
و هر که را عقل ندادی چه دادی ؟

خداوندا ببخش
گر گناهی کردم و دارم، خداوندا، ببخش
چون گنه را عذر می‌آرم، خداوندا، ببخش
پای خجلت را روایی نیست بر درگاه تو
دست حاجت پیش می‌دارم، خداوندا، ببخش
گر گناهم سخت بسیارست رحمت نیز هست
بر گناه سخت بسیارم، خداوندا، ببخش
چون پذیرفتار بدرفتار نادانان تویی
بر من نادان و رفتارم، خداوندا، ببخش
مایه‌داران نقد روز رفته بازآرند و من
بی زر این شهر و بازارم، خداوندا، ببخش
پیشت از روز الست آوردم اقرار بلی
هم بر آن پیشینه اقرارم، خداوندا: ببخش
بخششت عامست و می‌بخشی سزای هر کسی
گر به بخشایش سزاوارم، خداوندا، ببخش
ناامیدی بردم از یاران، که می‌اندوختم
روز نومیدی تویی یارم، خداوندا، ببخش
آبرویم نیست اندر جمع خاصان را، ولی
آب چشمم هست و می‌بارم، خداوندا، ببخش
عالمی بر عیب و تقصیرم تو، یارب دست گیر
واقفی بر غیب و اسرارم، خداوندا، ببخش
گفته‌ای: بر زاری افتادگان بخشش کنم
اینک آن افتاده‌ی زارم، خداوندا، ببخش

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

5 دي / 26 دسامبر / 15 ذيحجه

Mobin_s2004@yahoo.com
5 دي ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
اشتباه استراتژيك و ضعف به تعرض چنگيز خان انجاميد ، اصلي كه كهنه نشده است

 چنگيزخان

چنگيزخان

تاريخنگاران آغاز زمستان سال 596 خورشيدي (اواخر دسامبر 1217 ميلادي ) را پايان كار حكومت قرا ختائيان و غوريان در آسياي ميانه ، و همسايه شدن قلمرو سلطان محمد خوارزمشاه با قلمرو چنگيز خان نوشته اند . خوارزمشاه با از ميان برداشتن قراختائيان كه ميان قلمرو او و قلمرو چنگيز خان حايل بودند مرتكب يك اشتباه سياسي بزرگ شد. چنگيز خان برنامه حمله به غرب متصرفات خود و ورود به دنياي سفيد پوستان را نداشت كه رويدادهاي سال بعد (1218 ميلادي) پاي او را به ايران و نيز سرزميني كه امروز كشور روسيه است باز كرد و عمده ترين اين رويدادها ، قتل فرستادگان بازرگاني چنگيز در شهر مرزي اترار بود كه فرماندار آن مورد حمايت مادر خوارزمشاه قرار داشت . چنگيز در نظر داشت كه با خوارزمشاه روابط دوستانه و با قلمرو او داد و ستد تجاري داشته باشد كه حادثه اترار روي داد.خوارزمشاه چند اشتباه سياسي و استراتژيك ديگر هم مرتكب شده بود كه يكي از انها گرفتن فتواي مغاير شرع بودن خلافت عباسيان از روحانيون و ديگري تحريك حكام محلي بر ضد يكديگر بود به گونه اي از تشكيل يك نيروي بزرگ واحد در برابر مغول جلوگيري شد. تاريخ اين درس را داده است كه پيروزي مغولها و هر فاتح ديگر تا به امروز نتيجه ضعف دفاعي و اقتصادي طرف ديگر و تفرقه و نفاق در آن بوده است. چنگيزيان پس از تصرف شهرهاي نامتحد هنگامي كه در مركز اروپا و همچنين در شام با دو دولت داراي قدرت مركزي رو به شدند شكست خوردند و از ادامه پيشروي دست كشيدند . جنبش غير متعهدها هم در قرن گذشته با همين فلسفه به وجود آمد كه به دلايل متعدد بعدا ضعيف و عليل شد.

 

چند تحول تاريخي راديو تلويزيون در ايران در دي ماه

در 26 دسامبر( ديماه ) درسالهاي مختلف در زمينه تلويزيون سه رويداد در ايران ثبت شده است : در 1335( 1956ميلادي ) دولت وقت به يك فرد حقيقي ( حبيب ثابت ) پروانه تاسيس نخستين فرستنده تلويزيوني را داد ، درسال 1338 ( 1959 ) مستشاران نظامي و آمريكاييان ديگر در ايران داراي فرستنده تلويزيوني از آن خود شدند و در سال 1350(1971) غلامحسين صالحيار روزنامه نگار بنام براي سازمان راديو ـ تلويزيون دولتي ايران يك خبرگزاري به وجود آورد كه بعدا به واحد خبر تغيير نام داد.
    چهار هفته بعد ، از ششم بهمن 1350(ژانويه 1972) راديو ايران به ساختمان خيابان جام جم منتقل و در جوار تلويزيون قرار گرفت . قانون مصوب خرداد سال 1350 راديو ــ تلويزيون ايران را در هم ادغام و اين رسانه ها را در انحصار دولت قرارداد و راديو تلويزيونهاي ديگر منحل و يا به سازمان واحد ضميمه شدند . تورج فرازمند به مديريت اخبار راديو و ايرج گرگين به مديريت اخبار تلويزيون منصوب شدند و مرتضي اخوت معاون فرازمند شد. با اين انتصابات روش تهيه و تنظيم و پخش اخبار هم تغيير كرد.

 

سرشماري به سبك اروپا در ايران و جمعيت شهر اصفهان

با انجام نخستين سرشماري به سبك اروپايي در شهرهاي بزرگ ايران ، در اين روز در سال 1319( 26 دسامبر 1940) اعلام شد كه در شهر اصفهان ( بدون حومه آن ) 204 هزار و 600 تن زندگي مي كنند و دومين شهر بزرگ ايران است. جمعيت همدان نيز طبق اين سرشماري 103 هزار و 900 تن بود.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

05/10/58
مخالفت كويت با هرگونه پيشنهاد شوراي امنيت براي محاصره دريايي ايران.

05/10/59
جبهه هاي جنوب : درگيريهاي محدود در فياضيه ، محمّديه و سلمانيه و نيز اجراي آتش خودي روي بستان .

سخنان امام خميني مبني بر اينكه مسألة صدام مسألة عرب نيست مسئله نوكري ابرقدرتهاست .

نظرات امام جمعة تهران دربارة اوجگيري اختلافات داخلي و اقدامات موذيانة گروهها در صحنة سياست .

معامله دو ميليارد دلاري سلاح بين عراق و ايتاليا و تصويب فروش موتورهاي كشتي جنگي آمريكايي به ايتاليا به عنوان بخشي از اين قرارداد .

وزير اطلاعات عربستان ضمن مثبت خواندن موضع عراق و دعوت ايران به قبول بيهودگي جنگ ، اعلام كرد : جنگ ايران و عراق در رأس مسائل مطروحه در كنفرانس آتي وزراي خارجي كشورهاي اسلامي خواهد بود .

Mobin_s2004@yahoo.com
26 دسامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
امريکاييسم

اصطلاح « امريكاييسم » كه ارتباطي به ايدئولوژي نداشته و يا گونه اي از آن نبوده از دسامبر 1943 ( اواسط جنگ جهاني دوم ) از ايتاليا كه نظاميان آمريكايي با روش و رفتار خاص خود در بيشتر بخشهاي آن ازجمله شهر « رم » استقرار يافته بودند به گوش رسيد و به تدريج در اروپا و ساير نقاط جهان گسترش يافت . فيلمهاي سينمايي هاليوود و گزارش رويداد ها و تحولات سياسي و نظامي روز در گسترش اين اصطلاح نقش فراوان داشت ، ولي تا زماني كه تهديد شوروي وجود داشت با قصد منفي بكار برده نمي شد.
     از زمان تشديد رقابت ميان دولتهاي بزرگتر اتحاديه اروپا با آمريكا بر سر نفوذ در خاورميانه ـ تنها منطقه اي كه داراي ثروتي ثابت ، انحصاري و بادآورده (نفت ) است ـ اين اصطلاح ؛ مفهوم منفي ( سلطه جويي به روش آمريكايي ) به خود گرفته است و اشغال نظامي عراق توسط آمريكا ( بدون تصويب سازمان ملل و در حقيقت موافقت ساير قدرتها ، جز انگلستان ) بر عمق مفهوم منفي آن افزوده است .
     در اروپا ، طبقه اليت و مردان ملي و يا منطقه اي بزرگ ـ مرداني كه آز جاه و پول و منافع شخصي نداشته باشند و به اصولي معين پايبند باشند و بر سر اين اصول سازش و مصالحه نكنند (رهبر) همانند دوگل به صورتي كه در گذشته بود ديگر وجود ندارد و بنا براين ضديت با كارهاي آمريكا ( آمريكاييسم ، نه مردم آمريكا و يا مقامات اين كشور به عنوان فرد ) به ميان مردم عادي و رسانه ها و مخصوصا مولفان كتاب منتقل شده است.
     اين اصطلاح اخيرا در روسيه هم شنيده مي شود ، ولي روسها ، به اندازه غرب به نفت خاور ميانه نظر ندارند و نگراني آنان عمدتا از گسترش ناتو و نفوذ سياسي آمريكا در كشورهاي عضو جامعه مشترك المنافع CIS و حضور نظامي در آنهاست كه مسئله افغانستان باعث آن شده است. بر خلاف چين و هند ، روسها هم به صورت سابق در دولت خود مرد نامدار ندارند و ظاهرا براي رفع همين نقيصه بود كه در انتخابات پارلماني سال 2003 چند مرد نيرومندتر را هم به عضويت پارلمان انتخاب كردند.

برخي ديگر از رويدادهاي 26 دسامبر

  • 1531:   مارتين لوتر بار ديگر اين نظر خود را تكرار كرد كه نه كليسا جاي بخشودن گناهان است و نه كشيش حق اين كار را دارد.

  • 1788:   ايالت مريلند ده مايل مربع از اراضي خود را اهدا كرد تا در آن شهري به عنوان پايتخت دولت مركزي ايالتهاي متحد ساخته شود . اين شهر كه بعدا ظرف دو سال در اين اراضي عمدتا پر از پستي و بلندي و مرطوب ساخته شد به شهر واشنگتن موسوم گرديد كه مقرر شد به هيچ ايالتي وابسته نباشد و به نام كريستف كلمب به منطقه كلمبيا (District of Columbia) يا اختصارا دي سي خوانده شود.

  • 1877:   حزب كارگران سوسياليست شمال آمريكا نخستين كنوانسيون خود را برگزار كرد.

  • 1939:   ( 1318) ايران داراي دادرسي نظامي شد.

  • 2003:   پروفسور« آن تزو يانگ» استاد رياضي دانشگاه كاليفرنيا كه از چين به آمريكا مهاجرت كرده بود در 80 سالگي درگذشت. وي به بيو مكانيك ، علوم كامپيوتر و حركت ماهواره ها از طريق به دست آوردن قواعد نيروهاي وارده به اجسام بر پايه شكل هندسي آنها و نيز كشف فرمولهاي رياضي حركت اجسام كمك بسيار كرده است . فرمولها و قواعد وي به نام خودش وارد كتب رياضيات شده است.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    15 ذيحجه هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     ولادت «حضرت امام علي النقي (ع)» دهمين پيشواي شيعيان

    15 ذي الحجه 214 - «حضرت امام علي النقي (ع)» دهمين پيشواي شيعيان جهان درمدينه منوره قدم به عرصه حيات نهادند. پدرايشان امام نهم حضرت جواد(ع) و مادرشان بانوي فاضل بنام سَمانه بودند. كنيه آن حضرت ابوالحسن و القاب مباركشان طيب، امين، هادي و مشهورترين آنها نقي است. امام علي النقي(ع) درپي رحلت پدربزرگوارشان درهشت سالگي رسالت مهم امامت مسلمانان را برعهده گرفتند. آن حضرت تاسال244هجري قمري درمدينه به ارشاد و هدايت مردم همت گماشتند تاآنكه متوكل خليفه عباسي ازبيم قيام و طغيان علويان كه دربغداد تشكيلات منسجمي بوجود آورده بودند امام را به سامرا انتقال داد. ازابتداي ورود امام هادي (ع) به اين شهرسختگيري و خشونت متوكل درمورد ايشان آغازشد. متوكل آن حضرت را درمحل تجمع نظاميان جاي داده بودند تا ازنزديك ايشان را تحت نظرداشته باشد و ازوجود امام سخت برخود بيمناك بود و به اندك سوء ظني براي آن وجود پاك و نوراني مزاحمت ايجاد مي‎كرد اما امام دهم (ع) دركليه برخوردهاي خود با متوكل عظمت خداوند متعال را درنظرداشتند و پيوسته برحقانيت راه نياكان خويش اصرارمي‎كردند.

     

     بر تخت نشستن «الجايتو» معروف به« سلطان محمّد خدابنده »هشتمين ايلخان مغول

    15 ذي الحجه 703 - «الجايتو» معروف به« سلطان محمّد خدابنده »هشتمين ايلخان مغول درايران درتبريزبرتخت ايلخاني نشست. او پس ازمرگ برادرش غازان خان به اين مقام دست يافت. وي ابتدا عيسوي مذهب بود اما به ترغيب همسرش به دين مبين اسلام گرويد و مذهب تشيع اختياركرد. ازاين زمان به بعد بواسطه تعلق خاطرش به تشيع لقب خدابنده گرفت. سلطان محمد خدابنده نخستين پادشاهي است كه تشيع را مذهب رسمي ايران قرارداد. ازويژگيهاي اين دوره گسترش تاريخ نگاري درايران است بطوريكه كتب تاريخي معتبري چون« تاريخ جهانگشا درعهد ايلخانان» نوشته شد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    -2
    6

    اهواز

    4
    16

    تبريز

    -6
    2

    شيراز

    -1
    12

    مشهد

    -6
    -1

    بندرعباس

    12
    25

    کرمان

    -5
    9

    اصفهان

    -6
    6

    يزد

    -2
    7

    کرمانشاه

    -5
    8

    اراک

    -6
    2

    رشت

    3
    8

    دبی

    17
    23

     


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1367 تومان
    950 تومان
    1900 تومان
    825 تومان
    255 تومان
    260 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    200000 تومان
    96000 تومان
    48500 تومان
    186500 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان ظهر : 12.04

    اذان مغرب : 12.16

    اذان صبح فردا : 5.41

    طلوع آفتاب فردا : 7.11

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    US News & World Report
    31 دسامبر
     

    جديدترين شماره از هفته نامه
    US News & World Report
     

    تاریخ انتشار: 31 دسامبر 2007
    تعداد صفحات مجله: 50
    حجم فایل: 11 مگابايت
    رمز فايل: www.mobin-group.com

    برای دانلود مستقيم مجله، اینجا را کلیک کنید


     

     

     

     

     

     

     Ãتکنولوژي روزانه


    دستگاه فتوکپی Xerox متن انگلیسی را به ژاپنی کپی میکند


    کافی است یک متن انگلیسی برای کپی به این دستگاه کپی جدید زیراکس بدهید تا کپی های آن را به ژاپنی دریافت کنید! بله این دستگاه متن شما را ترجمه میکند و نه تنها به ژاپنی بلکه به زبان کره ای و حتی برعکس یعنی کافی است یک متن ژاپنی یا کره ای با این دستگاه بدهید تا کپی ترجمه شده ی انگلیسی آن را دریافت کنید. این ماشین به صورت شبکه ای به یک سرور ترجمه مرکزی متصل است که کار پردازش و ترجمه را انجام میدهد. گفته شده که توسط یک نرم افزار پیشرفته این ماشین حتی طراحی صفحه ی ترجمه شده را هم مانند نسخه اصلی تنظیم میکند. این فتوکپی هنوز برای تولید انبوه نیست و فقط در ژاپن قابل دسترسی است.
    منبع
     

    دستگاه پخش اتومبیل با قابلیت خواندن کارت های حافظه به جای CD  



     

    کمپانی Blaupunkt دستگاه پخشی را برای اتومبیل ارائه کرده که به جای CD کارت های حافظه SD می خورد. وقت آن رسیده که با نگه داری تعداد زیادی CD در اتومبیل خداحافظی کنیم و به جای آن یک کارت حافظه داشته باشیم. این پخش انواع کارت SD  و MMC را میخواند. و البته طراحان آن فراموش نکرده اند که قابلیت اتصال USB به انواع دستگاه های قابل حمل را به آن اضافه کنند تا با خیال راحت mp3player خود را به آن وصل کنید و موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید. این دستگاه که با قیمت 160 دلار عرضه شده قابلیت خواندن فایل های روی هارد های قابل حمل USB را نیز دارد. بنابراین خیلی راحت میتوانید یک هارد 320 گیگابایتی را به آن متصل کنید و تا آخر عمر در جاده در حال رانندگی به موسیقی گوش کنید بدون اینکه آهنگ تکراری بشنوید. البته اگر به اندازه ی کافی بنزین و کارت سوخت داشته باشید.

    اطلاعات بیشتر
     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    خرس سیبری در سرزمین نفت
    احیای جایگاه روسیه در خاورمیانه



    نويسنده: سيد رضي عمادي
     

    معرفی کتاب:
    روسيه از دير باز در صدد بوده است که در آسيا حضور فعال داشته باشد. اين آرزو در عهد تزارها با ممانعت انگلستان و در زمان اتحاد شوروی با سد امنيتي ضدکمونيسم روبه رو شد. منطقه خاورميانه نيز همواره براي حاکمان شوروي از چند جهت حائز اهميت بود:
    اول، نزديکي جغرافيايي خاورميانه به شوروي که باعث مي شد اين کشور امنيت خود را در پيوند با خاورميانه ديده و بکوشد تا محيط امنيتي مطلوب خود را در آن بوجود آورد. البته حضور و نفوذ جدي غرب در خاورميانه با دو هدف مقابله با شوروي و تامين انرژي از منطقه، جايگاه امنيتي خاورميانه را در استراتژي شوروي تقويت مي کرد.
    دوم منطقه خاورميانه يکي از مهمترين عرصه هاي رقابت مسکو و واشنگتن براي نفوذ بيشتر در بين بازيگران خاورميانه بود. در اين رقابت روسها غالبا از برخی از اعراب حمايت مي کردند.
    سومين ويژگي سياست روسها در خاورميانه ناظر بر جنبه هاي شخصي و نقش و برداشت افراد به مثابه تصميم گيرندگان است. اتحاد شوروي از سوي تعداد بسيار اندکي از رهبران طراز اول اداره مي شد، لذا نقش و برداشت هريک از افرادي که در راس هرم قدرت قرار داشتند، همواره در تعيين سياست خارجي شوروي در خاورميانه موثر بوده است. به طور متقابل در خاورميانه نيز عوامل متعددي وجود داشت که گرايش به شوروي را تقويت مي کرد. ظهور جنبش هاي ضد استعماري، وجود احزاب چپ و سوسياليست و بويژه رويارويي اعرب و اسرائيل از جمله مهمترين عوامل به شمار مي آيند که زمينه حضور فعال شوروي را در کشورهايي چون عراق، سوريه و يمن فراهم ساخت.
    در حال حاضر آنچه واضح است اين است كه روسيه حاضر به پذيرش جايگاهي در رديف كشورهاي عادي چه در منطقه و چه در سطح جهاني نيست و كماكان به دنبال آن است كه با همان عقبه خود از نقشی فاخر برخوردار باشد و در رديف كشورهاي مهمي همچون امريكا قرار گیرد. اين نوشتار در تلاش است تا سياست فدراسيون روسيه را در قبال خاورميانه بررسي نمايد.

    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    ● روسیه و ایفای نقش جهانی

    ● سياست اتحاد شوروي در قبال خاورميانه

    ● فدراسيون روسيه و صلح خاورميانه
    الف: دوره يلتسين
    1- دوره کوزيرف
    2- دوره پريماک
    ب: عصر پوتين

    ● سياست روسيه در قبال ايران، تركيه و اسرائيل
    الف: جمهوري اسلامي ايران
    ب: تركيه
    ج: اسرائيل

    ● بازگشت به خاورمیانه


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه


    با عرض معذرت از سید اکبر میرجعفری


    اگر شکسته اگر استوار می میرم
    چه خوب خوب من آخر بهار می میرم

    سید اکبر میرجعفری

     


    اگر شکسته، اگر استوار می میرم
    اگر فقیر، اگر مایه دار می میرم


    و کار جوهر مرد است و افتخار من است
    که از فشار دل انگیز کار می میرم


    فشار می دهدم کار و مثل یک قوطی
    مچاله می شوم و با فشار می میرم


    قرارمان سر سعدی، اگر نیایی زود
    یقین بدان که سر لاله زار می میرم


    دوباره وقت غروب است و نیستی، من هم
    کلاغ می شوم و قار قار می میرم


    تمام زندگی ام بی بخار بودم، لیک
    به قدرت دو سه اسب بخار می میرم


    اگرچه عین عذاب است بوی جورابش
    شبی ولیکن در پای یار می میرم

     

     

     

     

     

     

     

     Ãزندگي روزانه

    کار، مُد، سلامتی، خانواده، رموز موفقیت و ... (مردمان)

    8 خصوصيت يك مرد واقعي



     

    درس امروز درسی پایه ای و اساسی است، در مورد پایه و اساس مرد بودن است. با کلیه ی اطلاعاتی که در دست دارم، مطمئن هستم که شما بحث درمورد چنین مسائلی را بی فایده می دانید و خواهید گفت چرا وقتی مسائل مهمتری مثل کار و تجارت هست، باید چنین چیزهایی یاد بگیرید.
    پاسخ این سوال بسیار ساده است:
    برای ساختن یک خانه ی فوق العاده، ابتدا باید یک فونداسیون محکم بسازید تا بتوانید سایر چیزهای زیبا را روی آن قرار دهید. برای ساختن یک مرد بزرگ نیز، نیاز به یک پایه و اساسی استوار و مستحکم است تا بعد بتوانید چیزهای کوچک دیگر را روی آن اضافه کنید.
    طی چند سال گذشته به من ثابت شده که اکثر مردها فاقد این فونداسیون و بنیاد هستند تا بتوان به آنها قانون ها و اصول دیگر را آموزش داد. تعاریف بسیاری برای یک مرد وجود دارد و افراد مختلف نظریه های متفاوتی دارند. اما من در اینجا آنچه واقعاً لازم است بدانید را برایتان آورده ام.


    ویژگی اول: یک مرد واقعی محکم و قوی است
    یک مرد واقعی گریه نمی کند، زاری نمی کند، شکایت از چیزی نمی کند، بیمار نمیشود، و لازم نیست هر بار که عطسه کرد به پزشک مراجعه کند. یک مرد واقعی تصمیم می گیرد و با عواقب و نتایج این تصمیمات روزگار می گذراند. یک مرد واقعی مسئولیت اعمال و حرف های خود را بر عهده می گیرد. یک مرد واقعی، محکم و استوار است. و با سختی های زندگی مقابله می کند. یک مرد واقعی خشن و سرسخت است و از خود احساسات نشان نمی دهد. یک مرد واقعی ستون فقرات خانواده است و نمی تواند از خود ضعف نشان دهد. اگر از عنکبوت می ترسید، مسلماً یک مرد واقعی نیستید.


    ویژگی دوم: یک مرد واقعی متمرکز است
    یک مرد واقعی تفاوت بین مهم بودن چیزی و مهم نبودن آن را می فهمد. یک مرد واقعی وقت خود را صرف کارهای بیهوده ای که هیچ عایدی برای او ندارند، نمی کند. مطمئناً کارهای زیادی برای تفریح و سرگرمی وجود دارد، اما او باید برای انجام این کارها هم دلیل داشته باشد. یک مرد واقعی خود را روی قدرت، پول و خانواده اش متمرکز میکند. هیچگاه خود را روی سکس متمرکز نمی کند. سکس در نتیجه ی داشتن قدرت، پول و خانواده، خود به خود به سراغش می آید.


    ویژگی سوم: یک مرد واقعی، اهمیت خانواده را درک می کند
    یک مرد واقعی خانواده اش را قدرتمند نگاه می دارد و به تاریخچه ی خانوادگی خود اهمیت زیادی می دهد. یک مرد واقعی می داند که فرزندانش هدیه ای از جانب خداوند هستند و باید با آنها به خوبی رفتار کند، هرچند هر از گاهی باید برای آنها قوانین و مقرراتی تعیین کند.


    ویژگی چهارم: یک مرد واقعی غیبت نمی کند
    یک مرد واقعی دهانش را می بندد و اطلاعاتش را درمورد دیگران پیش خود نگاه میدارد. یک مرد واقعی در بحث های هیچ و پوچ شرکت نمی کند و درمورد چیزهایی که از آن اطلاع ندارد و مطمئن نیست حرف نمی زند.


    ویژگی پنجم: یک مرد واقعی همیشه سر حرفش هست
    هر وقت قولی بدهد، آن را عمل می کند. و اگر بداند که از عهده ی انجام قولی بر نمی آید، هیچوقت حرفش را نمی زند. یک مرد واقعی مردن را به شکستن عهدش ترجیح می دهد. او می داند که حرفش نیز باید به قدرت عملش باشد.


    ویژگی ششم: یک مرد واقعی تلاش می کند تا الگو باشد
    یک مرد واقعی همیشه به خود و دیگران احترام می گذارد، مگر اینکه مورد بی احترامی قرار گیرد. او الگو و نمونه ای برای پیروان خود و به خصوص فرزندانش است. من هیچوقت کارهایم را به خانه نمی آورم، به همین دلیل فرزندانم من را فقط به عنوان یک پدر میشناسند. شما نیز باید همین کار را بکنید. یک مرد واقعی هیچگاه اجازه نمی دهد که فرزندانش پی به ضعف های او ببرند.


    ویژگی هفتم: یک مرد واقعی پول مورد نیازش را خود به دست می آورد
    یک مرد واقعی در انتظار صدقات و نیکوکاری های دیگران نمی نشیند. و پول پدرش نیز برای او کفایت نمی کند. او خود در جستجوی روزی خود بر می آید و اگر از پدرانش به او ارثیه ای برسد، به جای هدر دادن آن، ده برابرش می کند.


    ویژگی هشتم: یک مرد واقعی زن نما نیست
    یک مرد واقعی در گوشهایش گوشواره نمی اندازد و موهایش را بلند نمی کند. روی سینه و شکمش را نمی تراشد. او می داند که به استثنای آرایشگرش، سایر ملزومات و نیازهای بهداشتی او باید توسط یک زن انجام گیرد. یک مرد واقعی باید حداقل سه دست کت و شلوار در کمد داشته باشد و حداقل سه بار در هفته باید کت و شلوار بپوشد. یک مرد واقعی می داند که چطور باید شيك باشد.


    درس تمام شد
    خوب امروز چه یاد گرفتید؟ یاد گرفتید که قبل از اینکه بخواهید خود را یک مرد بنامید، تکالیف زیادی دارید که باید انجام دهید.
    نکته ی دیگری که باید به خصوصیات یک مرد واقعی اضافه کنم این است که: یک مرد واقعی همه چیز را ساده می گیرد. اگر لغات و اصطلاحات قلمبه سلمبه بلد باشد، به ندرت از آنها استفاده می کند و سعی می کند درمقابل افرادی فقط از آنها استفاده کند که تصور می کنند از او بالاتر و برتر هستند.
    درس همین جا به اتمام رسید.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãدانش روزانه


    چطور
    پنجره‌اي تميز داشته باشيم؟
     


     

    بهترین راه برای آنکه همیشه پنجره تمیزی داشته باشیم، اين است که یک برنامه مرتب برای تمیزکردن پنجره‌ها طرح ریزی کنیم.
    دو بار تمیز کردن داخل و خارج پنجره در هر سال، کاری واجبي‌است که نباید از آن غافل شد و یا آن را پشت گوش انداخت.
    مواد پیش و پا افتاده دقیقاً به همان خوبی تولیدات کارخانه‌ها هستند که تنها با دانستن اين نكته می‌توان هزاران تومان صرفه‌جویی کرد.
    به یاد داشته باشید که تمام مواد شیمیایی که برای تمیز کردن پنجره ساخته می‌شوند، برای قاب‌های چوبی مضرند و نباید با آنها تماس داشته باشند. اما چند نکته برای پنجره‌ها:

    یک طرف آنها را به شکل عمودی و طرف دیگر را به شکل افقی تمیز کنید تا اگر لکه‌ای وجود دارد بهتر دیده شود.
    برای به جا نماندن هیچگونه خط یا لک بر روي شيشه‌ها، از یک اسفنج برای خشک کردن پنجره‌های بزرگ استفاده کنید.
    خط‌های روی پنجره را با مالیدن کمی خمیر دندان محو كنید.
    تمیز کردن پنجره را در روز ابری انجام دهید، زیرا آفتاب سریعاً مواد تمیزکننده را خشک می‌کند و فرصتی برای درست تمیز کردن شما باقی نمی‌ماند.
    برای تمیز کردن گوشه‌های پنجره، از مسواک‌هایی که زبر نیستند استفاده کنید.
    برای بیشتر براق‌شدن پنجره‌ها، هنگام خشک کردن آنها از لباس‌های نخی تمیز که به آنها احتیاجی ندارید، استفاده کنید.
    استفاده از روزنامه برای براق کردن پنجره مفید است. جالب است بدانید ذرات موجود در روزنامه از غبار گرفتن شیشه جلوگیری می‌کند.
    برای جلوگیری از جای چکه‌های آب، پنجره‌ها را از بالا به پایین تمیز کنید

    تمیز کننده‌های خانگی:
    اگر مایل به پرداخت پول به شیشه پاک‌کن‌های کارخانه‌ای نیستید، از روش زیر استفاده کنید:
    دو قاشق غذاخوری آمونیاک محلول با نیمی از لیوان الکل صنعتی و نصف قاشق چای‌خوری پودر ماشین لباسشویی را مخلوط کرده و پس از اضافه کردن مقداری آب آن را در یک بطری اسپری شیشه‌شورهای قدیمی‌تان بریزید. می‌توانید سه قاشق سرکه یا آبلیمو هم اضافه کنید و با خیال راحت شیشه‌هاتان را پاک كنید و مطمئن باشید که بسیار تمیز می‌شود.
     

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    جادوی تصویر در سال ۲۰۰۷


    روزهای پایانی هر سال همیشه بهترین فرصت است تا نگاهی به تمام اتفاقات خوب و بد آن سال انداخت. سینمای سال ۲۰۰۷ نیز از این قاعده مستثنی نیست. ازگفتن عبارت "سینما در سالی که گذشت" پرهیز می‌کنیم زیرا آن‌چه در اینجا آورده‌ایم تنها بخشی ازهمه آن‌چیزیست که بعدها به عنوان سینمای این سال از آن یاد خواهند کرد.
    سینمای جهان در سال ۲۰۰۷ همانند تمام سال‌های دیگر اتفاق‌های کوچک و بزرگ زیادی را از سر گذراند؛ شکسته شدن طلسم اسکار برای مارتین اسکورسیزی، درگذشت اینگمار برگمن کارگردان معروف سوئدی و میکل آنجلو آنتیونی سینماگر برجسته ایتالیایی، هفتاد ساله شدن داستین هافمن و رابرت ردفورد دو هنرپیشه بزرگ هالیوود، انتخاب مت دیمون به عنوان جذابترین مرد جهان توسط مجله پیپل (People) و احتمال ساخت فیلمی از الیور استون درباره محمود احمدی ‌نژاد از جمله همین اتفاق‌های ریز و درشتی بودند که باعث شدند تنور سینمایی سال ۲۰۰۷ داغ بماند و چیزی از سال‌های پیش از خودش کم نداشته باشد.

     
    خرس طلایی برلین
    پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم برلین، "برلیناله"، امسال شاهد حضور رابرت دونیرو در نقش بازیگر و کارگردان بود. دونیروی ۶۴ ساله این بار از پشت دوربین و با فیلم "چوپان خوب" (The Good Shepherd) یا به برلین آمده بود، که البته دست خالی هم به خانه برنگشت!

    بوسه کارگردان چینی بر خرس طلاییجشنواره برلین با اهدای خرس نقره‌ای برای بهترین گروه بازیگران، با گرمی رابرت دونیروی کارگردان را بدرقه کرد. به غیر از رابرت دونیرو، ستاره‌های دیگری همچون آنجلینا جولی، مت دیمون و آلک بالدوین در فیلم "چوپان خوب" نقش داشتند.
    فیلم پر ستاره بعدی جشنواره برلین، فیلم سیاه و سفید "آلمانی خوب" (The Good German) از استیون سودربرگ بود. البته سودربرگ به اندازه رابرت دونیرو خوش شانس نبود و علی‌رغم نامزد شدن در رشته بهترین فیلم، نتوانست جایزه‌ای را از جشنواره برلین به دست بیاورد. درعوض هیأت داوران، کارگردان چینی وانگ کوانان را به خاطر فیلم ازدواج تویا (Tuyas Marriage) مستحق دریافت جایزه بهترین فیلم این دوره از جشنواره دانست.
    ازدواج تویا برای به دست آوردن این جایزه با  ۲۲ فیلم دیگر رقابت داشت. در برلیناله امسال نینا هوس (Nina Hoss) هنرپیشه آلمانی برای بازی در فیلم یلا  (Yella) و خولیو چاوز (Julio Chávez) هنرپیشه آرژانتینی به خاطر نقش آفرینیش در فیلم ال اُترو ((El Otro برنده خرس طلایی بهترین هنرپیشه زن و بهترین هنرپیشه مرد شدند. 
    خرس طلایی یک عمر فعالیت هنری این دوره از جشنواره هم  به آرتور پن، کارگردان آمریکایی تعلق گرفت.

     
    پاروهای پر پول
    در گزارشی که به تازگی در مجله هالیوود ریپورتر منتشر شد، امسال مقام اول پر درآمدترین هنرپیشه زن نصیب ریز ویتر اسپون ۳۱ ساله شد. راضی کردن خانم ویتر اسپون برای نقش آفرینی در یک فیلم برای کارگردانان و تهیه کنندگان مشتاق، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار آب می خورد!  
    در این لیست مقام دوم برای آنجلینا جولی است و دیگر هنرپیشه هالیوودی کمرون دیاز هم بر روی پله سوم ایستاده است. ریز ویتر اسپون در سال گذشته برای نقش آفرینی در فیلم (Walk The Line) برنده جایزه اسکار شد. به هر صورت اسکار جایزه‌ای معمولی به حساب نمی‌آید، به خصوص که امسال طلسم اسکار برای مارتین اسکورسیزی هم شکسته شد!

     
    اسکار در دستان اسکورسیزی
     به طور قطع کارگردان کهنه کار سینما، مارتین اسکورسیزی را می توان برنده شب اسکار نامید. سرانجام بعد از ناکامی‌های دوره‌های پیشین، این‌بار آکادمی اسکار به اسکورسیزی روی خوش نشان داد و او توانست برای اولین بار این مجسمه طلایی را با خودش به خانه ببرد.

    سرانجام اسکورسیزی هم  به جمع اسکاری‌ها پیوستزیباترین صحنه مراسم اسکار هنگامی بود که سه غول هالیوودی و همدوره‌های اسکورسیزی یعنی فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس همراه با یک پاکت سفید که نام برنده در آن قرار داشت به روی صحنه آمدند. در آن زمان دیگر برای همه واضح بود که نام چه کسی از درون پاکت بیرون خواهد آمد. برای نخستین بارمجسمه اسکار در دستان مارتین اسکورسیزی قرار گرفت: "متشکرم. ممکن است لطف کنید یک بار دیگر این پاکت را چک کنید تا همه مطمئن شویم؟ (خنده حاضران) در این سال‌ها خیلی‌ها برای من آرزو کرده بودند تا برنده اسکار شوم، حتی غریبه‌ها، در خیابان، در مطب دکتر، در آسانسور! از همه متشکرم. از دوستان و خانواده‌ام. این اسکار متعلق به شماست."  
     فیلم اسکورسیزی به نام از دست رفته ((Departed موفق به گرفتن چهاراسکار از مجموع پنج اسکاری شد که برایشان نامزد شده بود. در رشته بازیگری، در نقش‌های اصلی و مکمل نیز اسکار به هلن میرن، فورست ویتاکر، جنیفر هادسون و آلن آرکین تعلق گرفت.

     
    شیرینی یک حقیقت تلخ
    البته امسال فرش قرمز مهمانی هم از دنیای سیاست داشت. ال گور نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به خاطر مستند حقیقت تلخ (An Inconvenient Truth) به سالن کداک تی‌یتر آمده بود. این فیلم مستند که درباره گرم شدن کره زمین بود، توانست قلب سازندگانش را هم با بردن دو اسکار حسابی گرم کند! اسکار بهترین فیلم مستند و بهترین ترانه. ترانه ای به نام باید از خواب برخیزم (I Need to Wake Up) کاری از ملیسا اتریج (Melissa Lou Etheridge)
    اما نه فقط برای مارتین اسکورسیزی بلکه برای آلمانی‌ها هم امسال‌، سال اسکاری خوش یمنی بود. فلوریان هنکل فن دونرسمارک (Florian Graf Henckel von Donnersmarck) با فیلم زندگی دیگران (Das Leben der Anderen) توانست در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی زبان برنده جایزه اسکار شود. این برای سومین باری بود که اسکار به یک فیلم از کشور آلمان تعلق می‌گرفت. 
    اسکارافتخاری این دوره هم نصیب انیو موریکونه (Ennio Morricone) آهنگساز سرشناس ایتالیایی شد، آهنگسازی که شهرتش را مدیون موسیقی متنی است که برای فیلم وسترن خوب، بد، زشت اثر سرجیو لئونه ساخت.


    جیمز باند بلوند 
    امسال دنیل کرگ (Daniel Craig)هنرپیشه جدید نقش جیمز باند، سال جدید را به خوبی شروع کرد. نامزد شدن در رشته بهترین هنرپیشه مرد درجشنواره فیلم انگلیس بافتا (BAFTA) به خاطر ایفای نقش مأمور ۰۰۷ در فیلم کازینو رویال هر چند با خودش جایزه‌ای را برای او به همراه نداشت، اما با این حال توانست جواب قانع کننده‌ای برای منتقدان سرسخت او باشد. این نامزدی برای کرگ که در ابتدا با اتهامات مختلفی نظیر موبور خسته کننده، بی نمک یا قد کوتاه روبرو بود، تأثیر بسزایی داشت، به طوری که او توانست برای ایفای نقش جیمز باند در ۴ فیلم آتی، قراردادی را امضا کند که او را ۴۳ میلیون یورو ثروتمند تر کرد.

     
     نخل طلایی کن
    اما بعد از اسکار و مرد شمشیر به دستش نوبت به اروپا و نخل طلایش می‌رسد. جشنواره فیلم کن که میزبان چهره‌های معروف زیادی بود که شصتمین سال برپایی آن را جشن گرفتند. امسال در این جشنواره هیچ فیلمی از ایران حضور نداشت، اما مرجانه ستراپی نویسنده ایرانی مقیم فرانسه با انیمیشن خود، پرسپولیس توانست جایزه ویژه هیأت داوران را به دست آورد. نمایش فیلم پرسپولیس البته اعتراض‌های فراوانی را هم از طرف ایران با خود به دنبال داشت.  
     مهمترین اتفاق کن اهدای نخل طلای بهترین فیلم است که امسال این نخل نصیب کریستین مونگیو (Cristian Mungiu) از کشور رومانی برای  فیلم چهار ماه، سه هفته و دو روز شد. وقت تقسیم نخل‌های طلا البته آلمانی‌ها هم بی نصیب نماندند. ‌فاتح آکین (Fatih Akin) کارگردان آلمانی ترک تبار توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. آکین با فیلم در آن سوی دیگر (Auf der anderen Seite) در جشنواره کن شرکت کرده بود.


    ونیز، شهر قایق و شیر
    شیرهای طلایی ونیز صبورانه انتظار می‌کشندجشنواره ونیز امسال هفتاد و پنج ساله شد و مثل هر پیش کسوت دیگری احترامش واجب! اما در جشن هفتاد و پنج سالگی ونیز، همانند شصت سالگی کن مهمانی از ایران حضور نداشت. به ازای آن اسم همسایه ایران، عراق بسیار  شنیده می شد زیرا که مضمون دو فیلم از فیلم‌های بخش مسابقه امسال جشنواره‌، مستقیماً به بحران عراق ارتباط پیدا می‌کردند.  دره خدا ((In The Valley of Elah اثر پل هاگیس (Paul Haggis) و پنهان کاریRedacted) ) فیلمی از برایان دی پالما که پنهان کاری توانست شیر نقره ای را برای برایان دی پالما به همراه بیاورد.
    کیت بلانشت و برد پیت نیز برنده جایزه بهترین هنرپیشه زن و بهترین هنرپیشه مرد شدند و شیرطلایی هم به آنگ لی کارگردان چینی رسید که با فیلم شهوت و احتیاط در ونیز حضور داشت.  
    علیرغم خالی بودن جای سینمای ایران در ونیز، یک ایرانی نقش مهمی را در جشنواره ایفا کرد؛ عباس کیارستمی که شیر طلایی ویژه هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره ونیز را به برناردو برتولوچی داد.

     
    رقیب پایتخت نشین 
    امسال در دومین جشنواره فیلم رم برخلاف رقیب ونیزیش، فیلمی از ایران ساخت ابوالفضل جلیلی، کارگردان صاحب نام ایرانی به نام حافظ  حضور داشت که در پایان نیز توانست جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند. در این جشنواره در مجموه ۱۲۷ فیلم نمایش داده شد.

     
    فرش‌های قرمز گلدن گلاب
    امسال هم همانند تمام سال‌های دیگر در روزهای پایانی سال با اعلام شدن نامزدهای جوایز گلدن گلاب پرونده سینمایی سال  ۲۰۰۷ رفته رفته بسته می شود. فیلم کفاره Antonement) (  با نامزدی در هفت رشته از بقیه فیلم‌ها پیشی گرفته است. 13 ژانویه سال ۲۰۰۸ تاریخ پهن شدن فرش‌های قرمز گلدن گلاب است.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    خاطراتي از امام هادي عليه السلام



     

    * تو نه، فرزندت شيعه مي شود
    از هبة الله بن ابي منصور موصلي نقل شده كه گفت: يك مرد نصراني در ديار ربيعه بود كه اصلاً از اهالي «كَفَر توثا» (يكي از قريه هاي فلسطين ) بود. وي كاتب (نويسنده ) بود وبه نام: (يوسف بن يعقوب) خوانده مي شد، بين او و پدرم رابطه دوستي بود. روزي اين كاتب نصراني، نزد پدرم‌امد، گفتم: براي چه به اينجا‌امده اي؟ گفت: به حضور متوكل (خليفه وقت ) دعوت شده‌ام، ولي نمي دانم براي چه احضار شده‌ام و او از من چه مي خواهد؟ ومن سلامتي خود را از خداوند به صد دينار خريده‌ام، وآن صد دينار را برداشته‌ام تا به‌ امام هادي عليه السلام بدهم.
    پدرم گفت: در اين مورد، موفق شده‌اي.
    آن مرد نصراني نزد متوكل رفت وپس از اندك مدتي، نزد ما‌امد در حالي كه شاد و خوشحال بود، پدرم به او گفت:
    ماجراي خود را به من بگو ، او گفت: به شهر سامراء رفتم، كه قبلاً هرگز به اين شهر نرفته بودم، به خانه اي وارد شدم، با خود گفتم بهتر اين است كه نخست قبل از آنكه كسي مرا بشناسد كه به سامراء ‌امده‌ام، اين صد دينار را به ‌امام هادي عليه السلام برسانم، بعد نزد متوكل بروم، در آنجا دانستم كه متوكل، ‌امام هادي عليه السلام را از سوار شدن او( به جائي رفتن) منع كرده، واو خانه نشين است، با خود گفتم: چه كنم، من يك نفر نصراني هستم، اگر خانه ابن الرضا (امام هادي عليه السلام ) را بپرسم، ايمن نيستم كه اين خبر زودتر به گوش متوكل برسد، وبر بيچارگي كه در آن هستم، افزوده گردد.
    ساعتي در اين باره فكر كردم، به نظرم‌امد كه سوار بر مركبم شوم، ودر شهر بروم، واز مركب خود جلوگيري نكنم، تا هر كجا كه خواست برود، شايد خانه آن حضرت را بشناسم، بي آنكه از كسي بپرسم، آن صد دينار را در كاغذي نهادم و در ميان آستينم گذاشتم، وسوار بر مركبم شدم، آن مركب از خيابانها وبازارها، خود به خود عبور مي كرد، تا اينكه به در خانه اي رسيد و در همانجا ايستاد، هر چه كوشيدم تا از آنجا حركت كند، حركت نكرد، به غلام خود گفتم: بپرس كه اين خانه كيست؟
    او پرسيد، جواب دادند ؛ خانه ابن الرضا (امام هادي عليه السلام ) است. گفتم: الله اكبر، دليلي است كافي، ناگاه خدمتكار سياه چهره اي از آن خانه بيرون آمد، وگفت: تو يوسف بن يعقوب هستي؟
    گفتم: آري.
    گفت: وارد خانه شو، من وارد خانه شدم، او مرا در دالان خانه نشاند، وسپس به اندرون رفت، با خود گفتم اين دليل ديگري بر مقصود است، از كجا اين غلام مي دانست كه من يوسف بن يعقوب هستم ؛ با اينكه من هرگز به اين شهر نيامده‌ام، وكسي مرا در اين شهر نمي شناسد، بار ديگر خدمتكار آمد و گفت: آن صد دينار را كه در كاغذ پيچيده اي و در آستين داري بده ، آن را دادم و با خود گفتم: اين دليل سوّم است بر مقصد.
    سپس آن خدمتكار نزد من‌ آمد وگفت: وارد خانه شو!
    من به خانه ابن الرضا (ع) وارد شدم، ديدم آن حضرت تنها در خانه خود نشسته است، تا مرا ديد به من فرمود: اي يوسف آيا وقت آن نرسده تا رستگار شوي؟
    گفتم: اي مولاي من! دليل ها ونشانه هائي (به صدق شما و اسلام) براي من آشكار گرديد، كه براي هدايت ورستگاري من كفايت مي كند.
    فرمود: هيهات! تو اسلام را نمي پذيري، ولي بزودي پسرت فلاني مسلمان مي شود، و از شيعيان ما است، اي يوسف! گروهي گمان مي كنند كه دوستي ما سودي به حال‌امثال شما ندارد، ولي آنها دروغ گفتند، سوگند به خدا دوستي ما، به حال‌ امثال تو كه نصراني هستي نيز سود بخش است، برو دنبال آن كاري كه براي آن‌ آمده اي، زيرا آنچه را دوست داري، به زودي خواهي ديد، وبزودي داراي پسر مبارك خواهي شد.
    آن مرد نصراني مي گويد: نزد متوكل رفتم، وبه تمام مقاصدم رسيدم، و باز گشتم.
    هبة الله مي گويد: من بعد از مرگ همين نصراني با پسرش ديدار كردم، ديدم مسلمان است ودر مذهب تشيع، استوار ومحكم مي باشد، او به من خبر داد كه پدرش بر همان دين نصرانيت مُرد، واو بعد از مرگ پدر، مسلمان شده است، و پيوسته مي گفت:
    أنا بِشارةُ مولاﻰ
    من بشارت مولاي خود (امام هادي) هستم.


    هرگز با وي همنشين نمي شوي
    يعقوب بن يسارروايت مي كند كه: متوكل مي گفت: واي بر شما، كار ابن الرضا حضرت هادي (ع) مرا عاجز كرده،نه حاضر است با من شراب بخورد و نه در مجلس شراب من بنشيند ؛ ونه من در اين‌امور فرصتي مي يابم (كه او را به اين كارها وارد كنم) گفتند: اگر از او فرصتي نيابي در عوض اين برادرش موسي است كه شراب خوار ونوازنده است، مي خورد ومي نوشد وعشقبازي مي كند، بفرستيد او را بياورند و مطلب را بر مردم مشتبه كنيد، بگوئيد اين ابن الرضا است. نامه اي نوشتند و او را با تعظيم واحترام وارد كردند، وهمه بني هاشم وسران لشكر و مردم استقبالش كردند، وغرض اين بود كه وقتي مي رسد‌املاكي به او واگذار كند و دختري به او بدهد وساقيان شراب وكنيزكان نوازنده نزد او بفرستد، و با او مواصله و احسان كند، ومنزل عالي برايش قرار دهد كه خود در آنجا به ديدنش رود. وقتي كه موسي وارد شد، حضرت هادي (ع) در پل (وصيف) - جايي است كه آنجا به استقال واردين مي روند - حضرت با او ملاقات كرده و به او سلام نمود و حقش را ادا كرد، سپس فرمود: اين مرد تو را احضار كرده كه احترامت را هتك و پايمال كند ورتبه ات را پايين آورد، مبادا هرگز به شراب خواري اقرار كني. موسي گفت: اگر مرا براي اينكار خواسته پس چكنم؟ فرمود: رتبه خويش فرو مياور و چنين كاري نكن كه او هتك احترام تو را خواسته است. موسي نپذيرفت و حضرت تكرار كرد، تا چون ديد اجابت نمي كند، فرمود: ولي بدان كه مجلس مورد نظر او مجلسي است كه هرگز تو با او در آن جمع نمي شويد.
    همان شد كه حضرت فرمود، سه سال موسي آنجا اقامت كرد وهر روز صبح بر درب سراي او مي رفت يك روز مي گفتند: مست است فردا صبح بيا، روز ديگر مي رفت، مي گفتند: دوا خورده و روز ديگر مي گفتند: كار دارد، وسه سال به همين منوال گذشت تا متوكل از دنيا رفت و در چنين مجلسي با هم جمع نشدند.
    كافي، ج1،ص502،ح8


    بازگرد جز خير چيزي نمي بيني
    كافور خادم گويد: در سامره در مجاورت حضرت هادي (ع) صنعت گراني بودند، وآنجا مثل شهري شده بود. يونس نقاش بر آن جناب وارد مي شد وخدمت او مي كرد. روزي لرزان‌امد وگفت:سرور من! شما را وصيت مي كنم كه با اهل وعيالم نيكي كنيد. فرمود: چه خبر است؟ گفت: خيال دارم فرار كنم. حضرت تبسم كنان فرمود:چرا؟ گفت: براي اينكه ابن بغا (گويا از سران ترك بوده ) نگين بي ارزشي براي من فرستاد كه بر آن نقشي بزنم. موقع نقاشي دو قسمت شد، وفردا وعده اوست كه [آن نگين را پس] بگيرد ( موسي بن بغا ) هم كه حالش معلوم است، يا هزار تازيانه مي زند يا مي كشد.
    حضرت فرمود: برو به منزلت تا فردا فرج مي رسد و جز خبر خير چيز ديگري نيست. باز فردا صبح زود لرزان‌امد وگفت: فرستاده او‌امده نگين را مي خواهد. فرمود: برو كه جز خير نمي بيني. گفت: چه جواب گويم؟ خنديد و فرمود: برو ببين چه خبر آورده، هرگز جز خير نيست. رفت وبعد از مدتي خندان بازگشت وعرض كرد: فرستاده گفت: كنيزكان بر سر اين نگين خصومت مي كنند، اگر ممكن است آن را دو قسمت كن تا تو را بي نياز كنيم. حضرت فرمود: خداوندا! سپاس، خاص تو است كه ما را از آنها قرار دادي كه حق شكر تو را بجاي آورند، به او چه گفتي؟ عرض كرد: گفتم مرا مهلت دهيد تا درباره آن فكركنم چگونه اين كار را انجام دهم. فرمود: درست گفتي.
    اثبات الهداة،ج6، ص228


    چنين گماني نكن؟
    از حسن بن مصعب مدائني روايت شده كه: مسئله سجده بر شيشه را (به وسيله نامه اي كه نوشته بودم) از‌امام علي النقي (ع ) پرسش نمودم. چون نامه را فرستادم با خود گفتم: شيشه هم از چيزهايي است كه زمين آن را مي روياند و گفته اند كه آنچه را زمين مي روياند مي شود بر آن سجده كرد!
    از طرف آن حضرت جواب‌امد: بر شيشه سجده مكن، اگر گمان مي كني كه آن هم از اشيايي است كه زمين آن را مي روياند (درست است) ولي استحاله شده. زيرا شيشه از ريگ ونمك است، نمك هم از زمين شوره زار است (وبه زمين شوره زار نمي شود سجده كرد)
    اثبات الوصية، ص 433


    پدرم شهيد شد
    هارون بن فضل گويد: در آن روزي كه‌امام جواد (ع) از دنيا رفت، شنيدم كه ‌امام علي النقي (ع) اين آيه را تلاوت مي فرمود: ( انّا لله وانّا اليه راجعون)، پدرم ‌امام جواد (ع) از دنيا رحلت كرد. از آن حضرت پرسيدند: شما از كجا مي داني؟ فرمود: ضعف وسستي دچارمن شدكه سابقه آن را نداشتم[1].
    اثبات الوصيه، ص430


    جبه زن قمي را بازگردان؟
    محمد بن احمد منصوري ازعموي پدرش نقل مي كند كه: روزي نزد متوكل رفتم در حالتي كه مشغول شرب خمر بود، مرا هم دعوت به خوردن كرد، گفتم: من هرگز نخورده‌ام. گفت: تو با علي بن محمد (العياذ بالله) مي خوري. گفتم: تو نمي داني كه در دستت چيست؟ اين سخنان تنها به تو ضرر مي رساند وبراي او زياني ندارد. اين جسارت متوكل را خدمت حضرت عرض نكردم، تا روزي فتح بن خاقان (وزير متوكل) به من گفت: به متوكل گفته‌اند: مالي از قم (براي حضرت هادي) مي آيد و دستور داده كه من در كمين آن باشم وخبرش را به او برسانم، تو بگو بدانم كه از كدام راه مي آيد؟ تا من در آن راه بروم. خدمت حضرت رفتم (كه جريان را به عرض مبارك برسانم) ديدم كسي آن جا است كه نمي توانستم حرفي بزنم. حضرت تبسم كرد و فرمود: اي ابو موسي! خير است، چرا آن پيغام اوّل را نياوردي؟ (يعني آن حرفي كه اول متوكل راجع به حضرت گفت ) عرض كردم: سرور من! به ملاحظه تعظيم و اجلال شما. حضرت فرمود: مال‌امشب وارد مي شود و ايشان به آن دست نمي يابند،‌امشب را اينجا بمان.
    ابو موسي گويد: شب را آنجا ماندم وچون‌امام براي نماز شب برخواست در ركوع سلام داد ونماز را قطع كرد و فرمود: آن مردي كه منتظرش بوديم با مال‌امده وخادم از ورودش جلو گيري مي كند، برو مال را تحويل بگير. رفتم ديدم انباني كه مال در آن است، آنجاست؛ گرفتم و خدمت آن جناب بردم. ايشان فرمود: به او بگو: آن جُبه اي (لباس) را كه آن زن قمي داد و گفت: اين ذخيره جدّه من است را نيز بده. رفتم وگفتم و او گفت: آري آن را خواهرم پسنديد و با اين عوض كرد، مي روم ومي آورم. فرمود: بگو خدا‌اموال ما را حفظ مي كند، جبه را از شانه ات درآور. چون پيغام را رساندم وجبّه را از شانه اش بيرون آورد غش كرد. حضرت بيرون‌امده و شرح حالش پرسيد. گفت: من (راجع به‌امامت شما ) در شك بودم و اينك يقين كردم.
    اثبات الهداة، ج 6، ص225


    سالهاي باقي ماندة خلافت متوكل
    محمد بن سنان گويد: مردي در نامه از آن حضرت پرسيد: از خلافت متوكل چقدر مانده است؟ حضرت اين آيه (از سوره يوسف ) را در جواب نوشت: هفت سال پياپي كشت مي كند - تا آنجا كه فرمايد: سپس از پي اين سالها هفت سال سخت بيايد - تا آنجا كه فرمايد: آنگاه از پي اين سالها سالي بيايد كه در اثناي آن مردم كمك شوند «تزرعون سبع سنين د‌اباً» الي قوله: «ثُمَّ ياتي من بعد ذلك سبع شداد» الي قوله: «ثُمّ ياتي من بعد ذلك عام فيه يغاث الناس» (يوسف 47و48)
    ومتوكل در اوّل سال پانزدهم مُرد.
    اثبات الهداة،ج6، ص 260


    اين مرد پيش از نماز صبح به خاك مي رود
    احمد بن يحيي روايت مي كند كه: ما در (سامره ) در همسايگي حضرت هادي (ع) بوديم، وشبها با هم مي نشستيم صحبت مي كرديم. شبي بر در خانه آن حضرت نشسته بوديم كه يكي از فرماندهان لشگر، خلعتهايي با خود داشت و با عده زيادي از فرماندهان پادگان ومستخدمين وديگران از خانه سلطان مي‌امد وقتي كه به ما رسيد حضرت بلند شده وسلام واحترامش كرد وچون گذشت فرمود: اين مرد به اين وضع خود شادمان است در صورتي كه پيش از نماز صبح به خاك مي رود. ما از اين حرف تعجب كرديم واز حضور وي برخاستيم وبا خود گفتيم: اين علم غيب است، وسه نفر با هم تعهد كرديم كه اگر اين خبر دروغ در‌امد او را بكشيم واز دستش راحت شويم.
    صبح، بعد از نماز در خانه بودم كه صداي هياهوي جمعيت را شنيدم. رفتم جلوي در خانه ديدم عده زيادي از لشگريان وغيره اند ومي گويند: فلان كس ديشب مُرد. چون در حال مستي از جايي به جايي ديگر مي رفته كه افتاد وگردنش شكست. گفتم: اشهد ان لا اله الاّ الله. رفتم به تماشا وديدم همان نحو كه حضرت فرمود: مُرده است وآنجا بودم تا به خاكش سپردند وبرگشتم وهمه از اين واقعه در شگفت بوديم.
    اثبات الهداة ج 6 ص 260


    به اندازه دانه هاي خرما درخواب
    احمد بن عيسي گويد: پيغمبر (ص) را در خواب ديدم كه مشتي خرما به من داد، شمردم بيست وپنج دانه بود. وقتي كه حضرت هادي (ع) تشريف آوردند خدمتش رفتم كه مشتي خرما به من داد وفرمود: اگر پيغمبر (ص) زيادتر داده بود من هم زيادتر مي دادم شمردم بيست وپنج دانه بود.
    اثبات الهداة ج6ص269


    مرگ متوكل، چهار روز ديگر
    شيخ بهائي (ره) از بعضي استادانش نقل مي كند كه گفته اند: متوكل اراده كرده بود به حضرت هادي (ع) اهانتي كند. در روز كه هوا در نهايت حرارت وگرمي بود فرمود تا منادي ندا كردند كه: خليفه اراده سواري به فلان موضع را دارد وحكم چنان صادر شده كه غير جناب ايشان كسي ديگر سواره نباشد وجميع مردم از اشراف واعيان از بني هاشم وغيره در ملازمت پياده باشند.
    چون راه دور بود وهوا در نهايت حرارت، آن حضرت غرق در عرق گشته، بسيار مانده شده هر دم تكيه بر يكي از خادمان خود مي نمودند. در اين اثنا يكي از منافقان را نظر به حضرت افتاد كه بسيار مانده وآزرده اند. خواست كه از جانب متوكل معذرت گويد، گفت: اي حضرت! اين مشقت وتعب مخصوص شما نيست، وخليفه قصد آزار واهانت شما نكرده، بلكه جميع مردم به اين تعب گرفتارند.
    حضرت‌امام (ع) به آن شخص فرمود: به خدا قسم! ناقه صالح نزد خداي تعالي، عزيزتر از من نبود، واين آيه از قرآن را به زبان معجزه بيان داشتند: تا سه روز در منازل خود، خوش داريد كه اين وعده اي تكذيب نا پذير است
    تمتعوا في داركم ثلاثةَ ايامٍ ذلك وعدٌ غيرُ مكذوب (هود آيه 65)
    همانگونه كه حضرت فرموده بودند در شب چهارم از آن سواري، غلامان متوكل اتفاق كرده، در وقتي كه متوكل در مجلس نشسته بود بر سر او ريختند و به ضرب تيغ او را پاره پاره كردند ؛ وآن مردي كه از جانب متوكل عذر مي گفت به خدمت حضرت آمده توبه و بازگشت از معاصي نموده ودر سلك پيروان وشيعيان آن بزرگوار قرار گرفت.
    مفتاح الفلاح مترجم، ص 278


    مهدي موعود (عج) خواهد آمد
    عبد العظيم حسني اعتقادات خود را به حضرت هادي (ع) عرضه داشت تا آنجا كه ( در شماره ‌امامان پس از ذكر حضرت رضا عليه السلام ) گفت: سپس شما اي مولاي من، حضرت فرمود: وپس از من فرزندم حسن ؛ ومردم نسبت به جانشين پس از او چگونه اند؟ عرض كرد: براي چه مولاي من؟ حضرت فرمود: براي اينكه شخص وي ديده نشود (وازديدگان غايب شود) و حرام است كه او را به اسمش ياد كننده (م ح م د) تا اينكه خروج كرده و زمين را پر از عدل و داد نمايد چنانكه پر از ظلم وجور شده است
    كمال الدين وتمام النعمه، ج 2، ص 379، ح1

    --------------
    [1] شايد اين ضعف وسستي درك فقدان ‌امام معصوم در كائنات و سنگيني پذيرش نور‌ امامت بوده است.

     

     

     

     

     

     

     Ãستون آزاد

    تلويزيون فارسي «B.B.C» در راه است



     

    تلويزيون فارسي «B.B.C» در راه است. در شصت سال گذشته، در ايران پيش و پس از انقلاب، دو حاكميت خاندان پهلوي و جمهوري اسلامي، به راديو «B.B.C» نگاه‌هاي متفاوت دوست و غريبه داشته‌اند و البته در مقاطعي، برنامه‌هاي خبري آن (در سال‌هاي پاياني حاكميت رژيم گذشته 56 ـ 57) مورد اقبال جامعه ايراني بوده و حالا پس از دوره بيست ـ بيست‌وپنج ساله ضعف و قدرت ارتباط بين تهران ـ لندن پس از انقلاب، اين بار اين بنگاه خبري جهاني قصد دارد امواج تصويري شبكه خود را به زبان فارسي به مقصد مخاطبان ايراني بفرستد.
    اهميت ضرورت طرح نكاتي درباره تلويزيون «B.B.C» در اين نيست كه دقيقا از چه زماني بينندگان بهره‌مند از ماهواره، مي‌توانند بيننده برنامه‌هاي تلويزيون فارسي تازه‌ تأسيس «B.B.C» باشند؛ آيا شب‌هاي ژانويه در آغاز سال نو ميلادي، امواج آن در ايران و جهان دريافت خواهد شد يا در شب‌هاي آغاز سال نو خورشيدي يا در شب‌هاي منتهي به انتخابات مجلس هشتم ايران و يا ... بلكه به «چگونگي» بسته‌هاي خبري و غيرخبري تلويزيون «B.B.C» عنايت دارد و اين‌كه واكنش مديران رسانه‌اي تهران و «B.B.C» نسبت به رفتار رسانه‌هاي داخلي و خارجي چگونه است؟
    «نايجل چيمن»، مدير سرويس جهاني «B.B.C» كه يك ماه پيش براي شركت در كنفرانس سالانه اتحاديه بنگاه‌هاي خبري آسيا به تهران سفر كرده و مشاهدات خود را در سفر به ايران در روزنامه «اينديپندنت» (26 نوامبر) منعكس كرده بود مي‌گويد: ايران، كشوري است كه در آن اهرم‌هاي قدرت، پيدا نيستند و مردم اين كشور، با زندگي در «ابهام» كنار آمده اند.
    يا در جايي ديگر گفته: بسياري از ايراني‌ها بر اين باورند كه هدفي پنهان در پس تصميم «B.B.C» براي راه‌اندازي تلويزيون فارسي وجود دارد و از اين رو، متقاعد كردن آنان كه كانال جديد به تريبون ايرانيان ناراضي در خارج از ايران تبديل نخواهد شد، كاري ساده نيست.
    وي همراه هيأتي از «B.B.C» به تهران آمد و با مشاوران رسانه‌اي و مطبوعاتي دولت نهم به گفت‌وگو نشست تا بتواند حمايت ضمني آنان را براي اسكان و فعاليت يك خبرنگار تلويزيون بخش فارسي در ايران جلب كند.
    هرچند چيمن هنوز نمي‌داند دولت ايران تا چه ميزان، مايل به همكاري با اين تلويزيون خواهد بود، اما مي‌گويد: ترديدي نيست كه اين تلويزيون در ايران بيننده خواهد داشت.
    وي مي‌افزايد: ما استدلال كرديم كه (براي پوشش دقيق‌تر اوضاع ايران) به ويزا و دخالت كمتر در خبررساني نياز داريم و مي‌خواهيم كسي ميان توليدكنندگان گزارش به زبان فارسي و انگليسي تبعيض قايل نشود.
    مدير اين سرويس جهاني مي‌گويد:در حالی که ما هشتاد درخواست مصاحبه از سوي مؤسسات رسانه‌اي بين‌المللي داشتیم در خواست مصاحبه با رَُُِِییس جمهور ایران کردیم که مشاورانش گفتند مصاحبه کننده باید يكي از چهره ها وشخصیت های شناخته‌شده «B.B.C» باشد و ترجيحا بايد مصاحبه زنده و ويرايش ‌نشده باشد.
    در جمع‌بندي سخنان و نگاه مديران «B.B.C» به ايران و نحوه رويارويي مديران رسانه‌اي تهران به موضوع رسانه‌هاي داخلي و خارجي به دو سه نكته مي‌رسيم:
    انگليسي‌ها به تهران آمدند و به دولتمردان قول داده‌اند كه جاي نگراني نيست. با ملاحظاتي كه خواهيم داشت، نمي‌گذاريم به منافع جمهوري اسلامي آسيبي برسد!
    اين حضور انگليسي‌هاي رسانه‌‌اي در تهران و مراوده و گفت‌وگو با مديران دولتي رسانه‌اي ايران، خود به طور ضمني مي‌تواند به منزله گرفتن «شبه مجوز» فعاليت رسانه‌اي در تهران و ايران باشد، حتي اگر رئيس‌جمهور ايران و همفكرانش تنها راضي باشند چنانچه مصاحبه‌اي در بين است (مصاحبه با رئيس‌جمهور) بايد «زنده» و «كاملا زنده» پخش شود.
    مدير «B.B.C» مي‌داند كه مردم ايران، عِرقِ ملي دارند و به پيشينه تاريخي و فرهنگي خود افتخار مي‌كنند، براي همين، اين‌گونه شروع، فتح باب خوبي است براي ايجاد نوعي حسن نيت متقابل بين تلويزيون فارسي «B.B.C» و ايرانيان، حتي اگر بيننده ايراني همچنان معتقد باشد در پس اين تصميم فرهنگي و تاريخي انگلستان، هدف پنهان ديگري است.
    از ديگر سو، اين بنگاه حرفه‌اي خبري با شروع هشت ساعته برنامه‌هايش با گروه هدف ايرانيان، شايد موجب زحمت رسانه صداوسيما شود.
    اگر برنامه‌هايي چون برنامه خبري «20:30» شبكه دوم سيما و «راديو گفت‌وگو» در رديف نوآوري‌هاي اخير اين رسانه بوده، با پديداري تلويزيون فارسي «B.B.C» احتمالا تا اندازه‌اي تحت‌الشعاع رفتار خبري و تحليلي اين شبكه قرار خواهند گرفت و به فراخور اهميت موضوعات مطرح شده در تلويزيون «B.B.C»، پيگير مباحث سياسي ـ اجتماعي آن شبكه خواهند بود و باز احتمالا ناگزير به تغييراتي در فرم و هرچند اندك در مضمون برنامه‌هاي خاص خبري و تحليلي خود خواهند بود، به ويژه كه به نظر مي‌رسد تلويزيون فارسي «B.B.C» حرفه‌اي‌تر از voa فارسي (تلويزيون صداي آمريكا) عمل می كند و اين حرفه ای و فنی عمل کردن البته براي رسانه‌اي كه مردم ايران آن را منتسب به دولت انگليس، دولتي که آن را حتي فريبكارتر از آمريكا مي‌دانند و در سايت‌ «بي‌.بي‌.سي» هم به آن ابراز بي‌اعتمادي مي‌كنند- يك ضرورت است.

    به تهران برگرديم و به رفتار فرم‌گرايانه رسانه صداوسيما.
    دهه هفتاد، دكور مشروح اخبار تلويزيوني ما متحول شد تا از قِبَل «دكور»، رسانه صدا و سیما بينندگان متكثر خود را نگاه دارد؛ يعني معاونت سياسي اين رسانه تغيير ذايقه داد و سرگرم تحول در «فرم» شد. پشت سر گوينده‌هاي خبر مي‌توانستيم و هنوز هم مي‌توانيم آمد و شد كاركنان تحريريه خبر را از گيرنده خود ببينيم، اما به زودي معلوم شد اين رفتار دست دوم،‌ متأثر از استوديو خبر «C.N.N» بوده است.
    در بحث نوآوري در فرم و تا حدودي در مضمون برنامه‌هاي خبري صداوسيما، ما تنها يك بخش خبري «20:30» داشتيم و داريم كه از سال 83 به اين طرف راه‌اندازي شد تا به اين طريق، در 24 ساعت شبانه‌روز، بينندگان تلويزيون تنها بتوانند ده تا پانزده دقيقه شاهد جريان نسبتا آزاد اطلاعات در ايران باشند؛ هرچند آزادي آن گهگاه به تندگويي افراطي به سود دولت حاكم و زيان منتقدان آن منجر می شود، همراه با شبي يك وعده «گفت‌وگوي ويژه خبري» 22:30 شبكه دوم كه اوج اشتهار اين «گفت‌وگوهاي ويژه» در شب‌هاي انتخابات نهم رياست‌جمهوري بوده يا در پي آن، نوع راديويي‌اش رامخاطبان بتوانند تنها با Talk radio (راديو گفت‌وگو) چندصدايي را فعلا در ظرف زماني شش ساعت در روز و آن هم تنها در تهران احساس كنند.
    حالا بماند كه آيا اين شش ساعت، به راستي گوياي تضارب آرا در حوزه‌هاي گوناگون اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي در رسانه صداوسيما هست يا خير؟
    حال اين تلويزيون (بخش فارسي تلويزيون «B.B.C») در راه است. احتمالا خيلي از راش‌هاي خبري توليدي در رسانه سيما به درد تلويزيون «B.B.C» مي‌خورد، اما اين بنگاه خبري، هيچ تعجيلي در ارايه خبرهاي متقابل ـ مثل VOA ـ با خبرهاي صداوسيما ندارد. حتي ممكن است ماه‌ها و سال‌ها بيننده ايراني «B.B.C» احساس همسويي با آهنگ جمهوري اسلامي كند. البته مي‌توان به نحوه استفاده از خلأهاي خبري صداوسيما و ديگر رسانه‌هاي دولتي جمهوري اسلامي ايران از سوي «B.B.C» عنايت كرد كه مواجهه اين بنگاه خبري با ناگفته‌هاي خبري در ايران و يا نوع نگاه به موضوعات خبري و تحليل و تفسيرهاي مربوط به آن، به «شدت» و تندي و صراحت اخبار و «ميزگردي با شما»ي VOA با محوريت نوري‌زاده نيست، بلكه «نرمي» منحصر به فرد خود را دارد و به قول معروف، با پنبه سر مخاطب ايراني خود را كه ممكن است او را بي‌طرف هم بينگارد، ببرد و او هم هيچ احساس درد و سوزش نكند. شايد بتوان به نوعي حضور مستمر «مسعود بهنود» را در تلويزيون فارسي «B.B.C» حدس زد كه تلاش دارد اطلاعات و دانسته‌هاي تاريخي‌ و بروزش را با توجه به فاصله حدود هشت هزار كيلومتري او از تهران در رصد وقايع و رخدادهاي اجتماعي سياسي كشور، كاري كند كه مخاطب تحليل‌هايش، او را نه با اين فاصله فيزيكي ايران ـ بريتانيا بلكه در خيابان‌هاي تهران احساس ‌كند.
    اين در حالي است كه مقاله همين بهنود و حضور مطالبش در يكي از روزنامه‌هاي داخلي، از جمله دلايل توقيف آن رسانه شد و حالا با اين تلويزيون احتمالا پررنگ‌تر با مخاطبان ايراني ارتباط برقرار مي‌كند.
    تلويزيون فارسي «B.B.C» در راه است و اين ترجيع‌بند نه به معناي «انذار يا تبشير» مخاطبان اين يادداشت بلكه تأكيد نهايي بر رويكرد دولتمردان جمهوري اسلامي ايران در رويارويي با درخواست متقاضيان وطني راه‌اندازي شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي است.
    اين‌كه «غريبه‌»ها مي‌توانند براي پوشش خبري شبكه تلويزيوني خود (حالا با نام جهاني) از تهران درخواست همكاري كنند اما مثلا فرستنده تلويزيونی ماهواره‌اي «صبا»ي كروبي حتي اگر از خارج از خاك كشور فعال باشد، منع قانوني دارد حتي اگر ايسنا فيلمي از مرحوم مؤذن‌زاده اردبيلي را در سايتش گذاشته باشد، صداوسيماي منحصر، همين «چند دقيقه فيلم» را هم برنتابد و شاكي و گله‌مند شود و احساس نگراني از برآمدن يك «شبكه خصوصي» كند! چراكه به قول آقاي ضرغامي، رئيس رسانه صداوسيما، راه‌اندازي شبكه‌هاي خصوصي در ايران «با هر قواره‌اي»، يك توهم است.
    آيا به راستي وجود رسانه‌هاي متكثر در جامعه امروز ايران، يك «توهم سياسي» است يا واقعيت و ضرورت اجتماعي ـ سياسي؟!

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

     

     

     
    __._,_.___

    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments: