به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب مبین خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Thursday, August 21, 2008

[farsibooks] Jang va tasire an bar jensiate nozadan



عوامل تاثیرگزار بر جنسیت نوزاد


جنگ و تاثیر آن بر روی نرخ تولد نوزادان


يکی از معماهای بسيار جالبی که زمانی است ذهن دانشمندان را به خود مشغول گردانیده همانا پديده افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ و نا آرامی می باشد.

به گفته پروفسور والتر ويلکاکس محقق دانشگاه کرنل در ايالات متحده نرخ تولد نوزاد پسر در طول جنگ های طولانی و مخرب به طور قابل توجهی نسبت به سطح پايه افزايش می يابد.



دانشمندان مدتهاست به اين نکته پی برده اند که در طول دوران جنگ های سخت و همچنین برای مدت زمانی پس از اتمام اينگونه جنگ ها نرخ تولد نوزادان پسر در مقایسه با ميزان طبيعی آن که 105 پسر در ازای هر 100 دختر می باشد افزايش قابل توجهی نشان می دهد.



اين پديده برای نخستین بار در سال 1954 ميلادی و با تحقيق بر روی کودکان سفيد پوستی که در طول دوران جنگ جهانی دوم در ايالات متحد متولد شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. اين پديده همچنين در ساير کشور های شرکت کننده در جنگ جهانی دوم نيز مشاهده شده بود و بدین واسطه برای نخستين بار پديده "تأثير بازگشت سربازان" نام گرفت (Returning Soldiers Effect).


 با وجود افزايش قابل توجه نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ هيچ يک از دانشمندان آن زمان قادر به توجيح و نیز اثبات علمی چگونگی به وقوع پيوستن اين پديده نبودند.


 مشاهدات صورت گرفته نشاندهنده این امر بودند که سربازانی که پس از خدمت در جبهه جان سالم به در برده و  به خانه های خود باز می گشتند اکثراً صاحب فرزند پسر می شدند.



به نقل از ژورنال معتبر آکسفورد، مطالعه ای که بر روی سربازان بريتانيايی شرکت کننده در جنگ جهانی دوم انجام گرفت نشان داد که سربازان بريتانيايی که از ميدان نبرد جان سالم به در برده و به وطن باز می گشتند بلند قد تر از سربازانی بوده اند که در جريان جنگ جان خود را از دست داده اند. مقايسه ای که بين سربازان بريتانيايی نجات يافته و نيز سربازان بريتانيايی که در جريان جنگ جان باخته بودند انجام گرفت نشان داد که به طور ميانگين این سربازان يک اينچ بلند قد تر از گروه ديگر بوده اند. همچنين ميانگين قد سربازان بريتانيايی نجات يافته 66.4 اينچ و ميانگين قد سربازان جان باخته 65.5 اينچ گزارش شده است که اين يک اينچ تفاوتی قابل توجه از نظر آماری می باشد.



بر اساس ژورنال تکامل روانی خانواده احتمال تولد نوزاد پسر از والدين بلند قد تر بسيار بيشتر از احتمال تولد نوزاد پسر از والدين کوتاه قد تر می باشد. به عقيده دانشمندان يکی از علل افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ و پس از آن می تواند همین امر باشد.


به نقل از مجله معتبر تايمز، در زمان صلح نرخ تولد برابر با 105 پسر به 100 دختر می باشد حال آنکه در دوران جنگ اين ميزان به طرز اعجاب گونه ای به رقم 109 پسر به 100 دختر افزايش می يابد. سازمان بيمه متروپوليتان ايالات متحده اين پديده را تاييد و بيان داشت که اين پديده تنها در طول دوران جنگ های طولانی مدت که بيش از يک سال به طول می انجامندبه وقوع می پيوندد.



همچنين به نقل از مجله تايمز، اين پديده می تواند علل ديگری نیز به استثنای دلايل ذکر شده در فوق داشته باشد که از جمله آنها می توان به وضعيت تغذيه ای مادران در طول دوران جنگ اشاره نمود. کمبود مواد غذايی يکی از نتايج دوران جنگ بوده و به گفته دانشمندان احتمال تولد نوزاد پسر از مادرانی که از تغذيه کافی برخوردار نمی باشند افزايش می يابد.


اين موضوع هم اکنون اثبات گرديده است که احتمال پسر شدن فرزند اول به مراتب بيش از احتمال دختر شدن آن می باشد. به دليل شرايط نا بسامان در طول دوران جنگ ممکن است بسياری از خانواده ها به داشتن يک فرزند در طول آن دوران و نيز در دوران پس از آن قناعت کرده که اين يک فرزند به احتمال زيادتر پسر است تا دختر.

همچنين به علت افزايش احتمال جان باختن يکی از والدين در جريان حمله های جنگی احتمال تک فرزندی ماندن حتی در دوران پس از خاتمه جنگ نيز افزايش خواهد یافت که به گفته محققين اين تک فرزند در اکثر مطالعات "پسر" گزارش شده است.


همچنين نرخ سقط جنين در دوران جنگ و همچنين در زنان شاغل که تحت فشارهای کاری می باشند بيشتر می باشد. به گفته دانشمندان نرخ سقط جنين دختر در طول دوران جنگ افزايش بيشتری نسبت به نرخ سقط جنين پسر از خود نشان می دهد که علت اين امر نيز هنوز به درستی مشخص نشده است.


 همچنين به گفته يکی از پيشکسوتان علوم زيستی افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در طول دوران جنگ می تواند به علت ميل نا آگاهانه والدين به صاحب شدن فرزندان پسر و در نتيجه جبران مردان از دست رفته در جريان جنگ باشد.


به عقيده محققین هرچند که افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در طول دوران جنگ به واقع منجر به افزايش تعداد مردان در نسل بعد خواهد گشت و مسلما بر روی جمعيت نسل مردان دوران جنگ بی تأثير می باشد، وليکن اين پديده به صورت کلی نشاندهنده ميل نا خوداگاهانه بشر جهت ايجاد توازن مابين جمعیت زنان و مردان می باشد.

زیرا که بر پايه تکامل زيستی و نيز انتخاب طبيعی جمعيت مردان همواره بيش از جمعيت زنان بوده و مادر طبيعت نيز با قصد حفظ نسل بشر موجبات تولد تعداد بيشتری از پسران در طول دوران جنگ را فراهم می آورد.

همان طور به عقيده پروفسور وان فیرکز محقق به نام آلمانی، در کشور آلمان که يکی از کشور های شرکت کننده در جريان جنگ جهانی دوم بوده است، تعدا مردان جوان در نسلی که فرزندان آن حاصل شرایط جنگ بوده اند به مراتب و به طور چشمگيری بيش از تعداد زنان جوان در آن کشور بود .


هرچند که به اعتقاد آقای دکتر وان فيرکز افزايش نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ کمکی به افزايش تعداد مردان نسل جنگ ننموده و تنها منجر به افزايش تعداد مردان در نسل بعد خواهد گشت، با این وجود تأثيرات ناخوداگاهانه و ميل والدين به صاحب شدن فرزند پسر را می توان يکی از دلايل عمده اين پديده به شمار آورد.

 

هم اکنون ثابت شده است که ميل والدين به صاحب شدن فرزند پسر و يا دختر می تواند به واقع بر روند تشکيل جنين تأثير گزار و موجبات تشکيل جنين مذکر و يا مؤنث را فراهم آورد. شايان ذکر است که از زمانی که قانون مبتنی بر تک فرزندی بودن در کشور چين به تصويب رسيده است نرخ تولد نوزاد پسر در اين کشور به طرز  بی سابقه ای افزايش يافته است. به عقيده محققين ميل باطنی پدر و مادران چينی به داشتن فرزند پسر می تواند تنها يکی از عوامل اين افزايش بی سابقه باشد(البته دلايل بی شماری وجود داشته که در اين مقاله به ذکر آنها نخواهيم پرداخت).

 

به گفته آقای خاليد ملک مامور سازمان ملل متحد در کشور چين در صورت ادامه اين روند در کشور چين، در ظرف 5 سال آينده جمعيت مردان جوان مابين سنين 20 تا 35 سال بيش از 60 ميليون بيشتر از جمعيت زنان در همين گروه سنی خواهد گشت و اين امر موجب مشکلات فراوانی در جامعه چين خواهد شد..

 
هر چند که پديده افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در دوران جنگ پديده ايست ثبت شده و نیز مستند اما با اين وجود فرضيه ها و نظرات محققين تا به امروز در توجيح و نيز اثبات دلایل علمی اين پديده رضايت بخش نبوده اند اما با اين حال تمامی دلايل ذکر شده در اين مقاله می توانند تا حدودی در افزايش نرخ تولد نوزاد پسر در طول دوران جنگ و نیز پس از آن تأثير گزار باشند.



 


 منابع:

 

Big and tall soldiers are more likely to survive battle: a possible explanation for the 'returning soldier effect' on the secondary sex ratio.


http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/22/11/3002

Hum. Reprod. Advance Access originally published online on September 20, 2007
Human Reproduction 2007 22(11):3002-3008; doi:10.1093/humrep/dem239

 

http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/22/11/3002?etoc

The returning soldier effect I: Why are more boys born during and after wars?

 

A Dangerous Surplus of Sons? Two political scientists warn that Asia's lopsided sex ratios threaten world peace

http://chronicle.com/free/v50/i34/34a01401.htm

 

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,773794,00.html

 

http://jhered.oxfordjournals..org/cgi/reprint/7/10/478

 

http://www.ninemonths.com.au/boy-or-girl-2.html

 

http://chronicle.com/free/v50/i34/34a01401.htm

 

http://blogs.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200802/the-returning-soldier-effect-i-why-are-more-boys-born-duri

 

http://tls.timesonline.co.uk/article/0,,25549-2645065,00.html

 

www.boston.com/.../articles/2008/04/06/taller_soldiers_live_longer_how_sex_makes_men_impatient_and_more/

 

 


With Best Wishes

Mrs. Najmeh Mohebbi  (Kazemian)


__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Messenger

Send pics quick

Share photos while

you IM friends.

Cat Zone

on Yahoo! Groups

Join a Group

all about cats.

Wellness Spot

on Yahoo! Groups

A resource for living

the Curves lifestyle.

.

__,_._,___

No comments:

Blog Archive