به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب مبین خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Tuesday, September 9, 2008

[MoBiN-Group] RooZaaNe (No. 1003)

 

 

 


 

 

 

1003

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1003 :: چهارشنبه 20 شهريور 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

امروز چهارشنبه: روز قیامت؟

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1002) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • امروز چهارشنبه: روز قیامت؟
  • 25 تصوير HDR واقعا ديدني
  • دیدنی ترین سالنهای تئاتر دنیا
  • نرخ بليت بازديد از برج ميلاد، 10 هزار تومان
  • معرفي و دانلود فيلم : مرزها
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : کوه يخ
  • دانلود انيميشن : Captain N: The Game Master
  • آلبوم زيبا و خاطره انگيز عليرضا عصار به نام عشق الهي
  • آهنگ زيباي عشق نهان باصداي محمد اصفهاني
  • Quran Flash نرم افزاری جهت مرور قرآن کریم
  • نرم افزار همراه بانک صادرات
  • بازي جذاب بيليارد Backspin Billiard v1.01
  • کتاب خوانی در سر پیچ
  • جنگ صفین؛ و یاری امام زمان(ع)
  • تقسيم‌بندي انسان‌ها از ديدگاه دكتر شريعتي
  • آهسته ترک که يار خفته است
  • ویدئوی تبلیغاتی عجیب مایکروسافت با شرکت بیل گیتس!
  • انشای یک دختر ده ساله
  • هفت بند انتقادي بر عملکردهاي روزمره يک جفت پدر و مادر!
  • 26 سوال در مورد مردان
  • ولادت علامه حلي
  • جديدترين شماره از هفته نامه Time
  • هفت ‌آسمان مجاز و فرهنگ و هنر (36)
  • ۱۲ فرمان برای شیرینی‌پزي
  • زرتشت و جایگاه حجاب
  • آناليز نتايج حذف صفرهاي پول ملي در 71 كشور
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


تصوير روز

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

25 تصوير HDR واقعا ديدني
رمضان، ماه خدا
ويژه نامه سايت عرفان
کارت پستال درست کنید
35 عکس زیبا از باران
دیدنی ترین سالنهای تئاتر دنیا
موج تخريب احمدي نژاد دامن شهيد رجايي را هم گرفت!
گزارش تصویری: سرزمین مهر، تخت جمشید و پاسارگاد
حصارهای بسیار جالب
ماشینهای قدیمی
مشهورترین مکانها در جهان برای دیدن شگفت انگیز‌ترین غروبهای خورشید

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرخ بليت بازديد از برج ميلاد، 10 هزار تومان

بر اساس مصوبه امروز شوراي شهر تهران بهاي بازديد از برج ميلاد به مدت 6 ماه حداكثر 10 هزار تومان تعيين شد.
به گزارش فارس، حمزه شكيب رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در يكصد و بيست و ششمين جلسه علني خود با تأكيد بر اين كه نبايد به نهادهاي دولتي جهت بازديد از برج تخفيف داده شود، در رابطه با علت اين پيشنهاد خود گفت: با توجه به اين كه برج ميلاد با پول مردم ساخته شده بنابراين نبايد به نهادهاي دولتي تخفيف داده شود و اگر قرار است تخفيقي براي نهادهاي عمومي در نظر گرفته شود فقط شامل مدارس و دانشگاه‌ها باشد.
به اعتقاد وي براي بازديد از اين برج نبايد مردم به دولت بر خلاف روال معمول سوبسيد پرداخت كنند.
پروين احمدي‌نژاد عضو كميسيون برنامه و بودجه‌اي شوراي شهر تهران نيز ضمن تكرار تذكرات قبلي خود در رابطه با بهاي بليت بازديد از برج، تأكيد كرد: گردشگران خارجي بايد هزينه بيشتري پرداخت كنند.
وي با اشاره به هزينه پيش بيني شده براي منوي رستوران برج نفري 50 هزار تومان، ادامه داد: هزينه‌هاي نگهداري برج از محل هتل، مراكز تجاري و رستوران قابل تأمين است و ديگر نيازي به دريافت پول بيشتر از مردم نيست.
خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران نيز همچون هفته گذشته بار ديگر با اعلام مجدد تذكر خود در رابطه با هيئت شركت بهره‌برداري برج ميلاد گفت: در حال حاضر شركت‌هايي در شهرداري وجود دارد كه سالهاست غيرفعال هستند اما شهرداري از آنها استفاده مي‌كند و با تغيير در اسم و ماموريت و حتي ساختار هيئت مديره شركت‌هاي جديدي را شكل مي‌دهد.
وي تأكيد كرد: هر شركت جديدي به هر شكلي كه تشكيل مي شود بايد با مشورت شورا ايجاد شود.
سخنگوي شوراي شهر تهران با اشاره به مفاد بند جيم لايحه گفت: در رابطه با اين بند كه مفاد آن مربوط به شركت بهره‌بردار برج است، مي‌تواند اين تفسير بوجود آيد كه هر شركت غير فعالي امكان فعاليت مجدد به شكل جديد را دارد.
حسن بيادي نائب رئيس شوراي شهر تهران نيز خاطرنشان كرد: اگر اين برج ملي است، دولت هم بايد كمك مالي مي‌كرد.برج از پول تهراني‌هاي ساخته شده يعني شيرازي‌ها براي بازديد بايد دو برابر پول بدهند.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز در اين رابطه، گفت: زماني ماهيت اصلي اين برج مخابراتي بود و اصلا به برج مخابراتي معروف بود اما بعد ماهيت آن تغيير كرد و تبديل به برج تهران و بعد برج ميلاد شد.
مسجد جامعي هم در ادامه در صحبت‌هاي چمران گفت: ميلاد پسوند مي‌خواهد مي‌توانيم «برج تهران» را پيشنهاد كنيم.
بر اساس اين گزارش، براساس لايحه تعيين نرخ بهره‌برداري از فضاهاي عمومي مرتبط با برج ميلاد؛ مبلغ دريافتي از بازديدكنندگان فضاهاي عمومي اعم از گردشگران داخلي و خارجي از ساعت 8 صبح الي 23 پنج‌شنبه‌ها، جمعه‌ها و ساير ايام تعطيل و از ساعت 14 الي 23 در ساير ايام هفته براي ورود به مجموعه برج براي هر نفر هزار تومان است.
در صورت استفاده از سالن ديد، شش هزار تومان و در صورت استفاده از گنبد آسمان ده هزار تومان بايد پرداخت كنند. همچنين ورودي پاركينگ به ازاي ساعت اول سه هزار تومان، به ازاء هر ساعت اضافه در پاركينگ يك هزار و پانصد تومان و هزينه پاركينگ بيش از سه ساعت سه هزار تومان در نظر گرفته شد.
براساس اين لايحه به منظور استفاده بهينه از ظرفيت محدود بازديدكنندگان بهاي بازديد از فضاهاي سالن ديد و گنبد آسمان برج ميلاد در ساعت 8 الي 14 روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته (به جز ايام تعطيل) معادل 50 درصد تخفيف خواهد داشت.
در بند ديگر اين لايحه شوراي شهر تهران تصميم گرفته است كه اين لايحه به طور آزمايشي تا پايان سال اجرايي شود. در سال 88 در مورد بهاي بليت براي گردشگران خارجي تجديدنظر مي‌شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

مرزها‎‎
Frontière(s)

نويسنده و کارگردان: زاويه گنس. موسيقي: ژان پي ير تايب. مدير فيلمبرداري: لوران باره. تدوين: کارلو ريتزو. طراح ‏صحنه: ژرمن استرليسکي. بازيگران:‏‎ ‎کارينا تستا[ياسمين]، آئورلين ويک[الکس]، پاتريک ليگاردس[کارل]، ديويد ‏ساراسينو[تام]، مود فورژه[اوا]، ساموئل لو بين[گوتز]، شمس دماني[فريد]، آملي دور[کلوديا]، استل له فبره[گيلبرتا]، ‏عادل بن شريف[سامي]، ژوئل له فرانسوا[هانس]، ژان پي ير ژوريس[فون گايسلر]. 108 دقيقه. محصول 2007 ‏فرانسه، سوئيس. نام ديگر: ‏Frontières، ‏Frontier(s)‎‏. ‏
در اوج درگيري ها و شورشي خياباني به هنگام انتخابات رياست جمهوري فرانسه و حضور نماينده اي به شدت دست ‏راستي در ميان نامزدها، گروهي از جوانان پس از سرقتي مسلحانه تصميم به خروج از شهر و عبور از مرز مي گيرند. ‏زخمي شدن يکي از جوان ها، باعث مي شود تا خواهر او ياسمين به همراه بقيه وي را به بيمارستان برساند. جوان ‏زخمي در بيمارستان مي ميرد و ياسمين و ديگران مي گريزند. دو نفر از اعضاي گروهي به همراه پول هاي سرقت شده ‏قبل از آنان از شهر خارج شده و به سوي مرز مي رانند. پس از مدتي، به مهمانخانه اي مرزي رسيده و تصميم به ‏اطراق مي گيرند تا ياسمين و ديگران نيز به آنها بپيوندند. اداره مهمانخانه به عهده دو زن زيبا به نام هاي گيلبرتا و ‏کلوديا است. زن ها به سرعت خود را به آغوش دو جوان مي اندازند و در اوج اين کار برادر آنها به همراه مردي ديگر ‏از راه مي رسند. ظاهراً هدف آنها گرفتن کيف پر از پول هاي سرقتي است، اما به زودي مشخص مي شود که قصد جان ‏آنها را نيز دارند. دو جوان به دام آنها مي افتند و ساعتي بعد ياسمين و دوستش نيز به مهمانخانه مي رسند. گيلبرتا و ‏کلوديا آنها را به ساختماني ديگر در جنب يک خوکداني هدايت مي کنند و به زودي مشخص مي شود که آنها نيز پاي به ‏تله نهاده اند. خانه به مردي نازيست به نام فون گايسلر تعلق دارد که همه اعضاي خانواده اش همچون خود وي ‏خونخواراني بي ترحم اند و براي ياسمين نيز نقشه هاي شومي در سر پرورده اند...‏

چرا بايد ديد؟
موج توليد فيلم هاي خون ريز و هراس آور اين سوي اقيانوس و حتي سينماي فرانسه را که زماني به شاعرانگي مشهور ‏بود، اسير خود کرده است. کساني هم که از خود اندک استعدادي در آدم کشي روي پرده به نمايش مي گذارند، به سرعت ‏به آن سوي آب ها پست مي شوند. نوظهورترين شان جناب زاويه گنس است که چند هفته قبل دومين فيلم او را به نام آدم ‏کش مزدور در همين صفحه معرفي کرديم. آدم کش مزدور با فاصله زماني بسيار اندکي با فيلم اول گنس در آمريکا ‏پخش شد، فيلمي که سبب کشف اين استعداد تازه توسط لوک بسون و بعد کاشفان نه چندان فروتن استعدادها در هاليوود ‏شد. گنس فيلم اول خود را با 3 ميليون دلار ساخته و تا جايي که ممکن بوده از هر دلار فيلم براي روان کردن خون در ‏جاي جاي آن به شکلي دست و دل بازانه استفاده کرده است. تماشاگر فيلم هاي ترسناک پر از خون و خون ريزي که ‏مجموعه فيلم هاي اره و يا هتل/‏‎ Hostel‎‏ را ديده و پسنديده باشد، يقيناً با فيلم تنش زياد[الکساندر آجا، 2003] آشناست. ‏يکي از اولين فيلم هاي فوق خشونت بار غير آمريکايي که نمايش آن با محدوديت هايي در برخي کشورها همراه بود و ‏راه آجا را براي رفتن به هاليوود و ساختن تپه ها چشم دارند باز کرد[ نمونه معقول اين فيلم ها در سينماي فرانسه فيلم ‏ديگران/‏‎ Ils‎‏ است].‏
مرز(ها] به تاسي از آن فيلم سرشار از آدرنالين، لبريز از خون، روش هاي مشمئز کننده و دل غشه آور قصابي آدم ‏هاست. به قول ظرفاي عهد قديم جواب فرانسوي ها به مجموعه اره و جيغ و الي آخر...‏
اما ارزيابي من اين است: فيلمي که مانند توليدات پورنوگرافيک بايد تماشاگر را به اوج برساند. البته نوع تماشاگر چنين ‏محصولي بايد فاقد برخي خصايل انساني و واجد رذايل حيواني باشد که به يمن بعضي آموزه هاي دوران پست مدرنيسم ‏نوجوان ها صاحب چنين مشخصاتي هستند. مرز(ها) هر چند قصه اش را به درستي و حتي يافتن منطق و مابه ازاي ‏بيروني و تاريخي روايت مي کند[مانند حضور نامزدي دست راستي در انتخابات، خانواده نژاد پرست که به دنبال ‏وارثي شايسته هستند- بهترين بازي فيلم نيز به بازيگر نقش نازي پير تعلق دارد که اهريمن مجسم است- و ياسمين را ‏براي به دنيا آوردن فرزندي از پسر بزرگ خانواده مي خواهند]، اما نمايش اين همه کشت و کشتار، سبعيت و فلاکت با ‏هر هدفي که انجام گرفته باشد، جز سردرد و تهوع و بيزاري از نوع بشر چيزي ديگري براي تماشاگر عادي[منظور از ‏نظر رواني است] به دنبال ندارد. نسل پيشين مشاجره هاوارد هاوکز و سام پکين پا را بر سر آدم کشي در برابر دوربين ‏به ياد دارد، کجاس هاوکز تا گنس و همپالکي هايش را ببيند که روي شاعر خشونت را سفيد کرده اند!‏
ژانر: ترسناک، مهيج. ‏

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part1.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part2.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part3.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part4.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part5.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part6.rar  
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part7.rar 
Frontiers.2007.UNRATED.LiMiTED.DVDRiP.XViD-HLS.part8.rar

رمز فايل: cbcb


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

کوه يخ
Mountain of Ice

مستندي با عنوان «کوه يخ»
محصول کانال PBS

In this high-altitude adventure, Jon Krakauer, author of Into Thin Air, world-class mountaineer Conrad Anker, and their team of climbers, scientists, and filmmakers take a trailblazing expedition to the top of Antarcticas tallest peak, Vinson … Full DescriptionMassif. Along the way, their experiences are contrasted with those of Norwegian adventurer Roald Amundsen and British explorer Robert Falcon Scott who in 1911 raced to be first to reach the South Pole. Join NOVA and battle 60-mile-an-hour winds and temperatures as low as 35 degrees below zero. Learn about the horrible fate that befell Scott and his team after reaching the South Pole one month after Amundsen. See spectacular panoramic footage.
Top scientists join moutaineers on an expedition to explore Antarctica and climb to Vinson Massif, which stands as the highest peak in the continent. Expert mountaineer Jon Krakuer narrates this documentary that also includes a look back to the year 1912 when Scott and Amundsen raced to reach the South Pole.

لينکهاي دانلود

http://rapidshare.com/files/141391788/nova.moi.part1.rar
http://rapidshare.com/files/141391786/nova.moi.part2.rar
http://rapidshare.com/files/141391802/nova.moi.part3.rar
http://rapidshare.com/files/141391801/nova.moi.part4.rar
http://rapidshare.com/files/141391883/nova.moi.part5.rar
http://rapidshare.com/files/141423803/nova.moi.part6.rar
http://rapidshare.com/files/141425403/nova.moi.part7.rar
http://rapidshare.com/files/141436026/nova.moi.part8.rar

رمز فايل: ندارد

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Captain N: The Game Master

لينکهاي دانلود

cntgmaiw.part1.rar
cntgmaiw.part2.rar
cntgmaiw.part3.rar
cntgmaiw.part4.rar
cntgmaiw.part5.rar
cntgmaiw.part6.rar
cntgmaiw.part7.rar
cntgmaiw.part8.rar 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

عشق الهي
باصداي عليرضا عصار

آلبوم زيبا و خاطره انگيز عليرضا عصار به نام عشق الهي
 

براي شنيدن آهنگها، فقط کافيست روي هر کدام کليک کنيد. براي دانلود هم بايد از نرم افزار هاي کمکي دانلود (مانند DAP، FlashGet و...) استفاده کنيد.


تک موزیک

آهنگ زيباي عشق نهان
باصداي محمد اصفهاني

لينک دانلود مستقيم

براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

Quran Flash
نرم افزاری جهت مرور قرآن کریم

Quran Flash ابزاری قدرتمند برای مرور قرآن کریم می باشد این نرم افزار در واقع یک مالتی مدیای جهت مرور قرآن می باشد که قابلیت هایی جالبی داشته که از آن جمله می توان به قابلیت مرور قرآن به صورت صفحه به صفحه اشاره نمود. البته فهرستی نیز در این نرم افزار مالتی مدیا به دو صورت چینش بر اساس اسامی سوره ها و چینش بر اساس شماره جزء ها موجود می باشد. امید است این مجموعه قرآنی مورد پسند کلیه کاربران و روزه داران محترم قرار بگیرد

قابلیت های کلیدی نرم افزار Quran Flash:
- مرور کلیه سوره ها بدون نیاز به نصب ابن نرم افزار
- قابلیت مرور صفحه به صفحه قرآن کریم
- فهرست بندی بر اساس نام سوره ها و یا شماره جزء های قرآن
- قابلت اجرا بروی نسخه های مختلف ویندوز
- محیطی با کاربری ساده و آسان
- و...
 

لينک دانلود مستقيم (حجم فايل حدود 18 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

دنياي موبايل

نرم افزار همراه بانک صادرات

با سرویس همراه بانک صادرات ایران ، ارتباط بین صاحبان حسابهای سپهری و شبکه بانکی از طریق تلفن همراه در کلیه ساعات شبانه روز فراهم شده و امکان انجام برخی از عملیات بانکی میسر گردیده است.
سیستم همراه بانک صادرات از طریق نصب نرم افزار بر روی گوشی تلفن همراه و بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری فعال شده و قابل بهره برداری می‌باشد

به منظور استفاده مناسب و ایمن از سیستم همراه بانک صادرات ، به نکات زیر توجه فرمایید:
1. رمز حساب خود را در فواصل زمانی مختلف از طریق تماس با تلفن بانک و وارد کردن شماره حساب 13 رقمی و رمز حساب فعلی و انتخاب کلید 4 تغییر دهید.
2. پیامهای دریافتی از این سیستم که در صندوق پیامهای برنامه قرار می‌گیرند را پس از خواندن، حذف نمایید.
3. کلیه اطلاعات حسابهای ثبت شده و نیز پیامهای دریافتی شما بر روی گوشی ، با حذف برنامه از بین می‌روند لذا قبل از واگذاری گوشی خود نسبت به حذف برنامه اقدام نمایید.
4. قبل از تعویض یا واگذاری سیم کارت خود نسبت به حذف حسابها از سیستم اقدام نموده و سپس با استفاده از سیم کارت جدید حسابهایتان را در سیستم ثبت نمایید.
5. در زمان نصب نسخه‌ جدید و در صورت تمایل به حفظ اطلاعات موجود بر روی گوشی ، به جای حذف برنامه قبلی ، نسخه جدید را بر روی قبلی جایگزین (Replace) نمایید و به سوال نگهداری اطلاعات موجود ، پاسخ بلی دهید.
6. در صورت گم شدن یا سرقت گوشی و یا سیم کارت تلفن همراه بلافاصله نسبت به تغییر رمز حساب خود اقدام نمایید (رجوع به بند 1).

- براي مشاهده راهنماي نصب و تنظيمات اوليه همراه بانک صادرات، روي اين لينک کليک کنيد
 

لينک دانلود نرم افزار براي گوشي هاي سوني اريكسون سري K,W

لينک دانلود نرم افزار براي ساير گوشي ها


- درصورتيکه با دريافت فايل، برنامه بر روي گوشي شما نصب نگرديد فايل زير را نيز دريافت و در محل فايل قبلي نصب نماييد.

لينک دانلود (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com


براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

بازي جذاب بيليارد
Backspin Billiard v1.01
(Portable)

بازي جذاب بيليارد که نياز به نصب نداره و همه جا مي تونيد براحتي بازي کنيد. در اين نسخه 9 نوع بازي محبوب گنجانده شده. همچنين مي توانيد بصورت دو نفري و يا تکنفري (با کامپيوتر) بازي کنيد.


لينک دانلود (حجم فايل حدود 8 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

کتاب خوانی در سر پیچ

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

 

حديث رمضان

قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.

روزه نفس از لذت‌هاي دنيوي سودمندترين روزه‏هاست.


غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64

 

دعاي رمضان

روز نهم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین.

خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت وراهنمائیم كن در آن به برهان وراههاى درخشانت وبگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.

 

کلام رمضان

در اين ماه، هر كار نيكى بكنيد، هر سخن حقى بگوييد، هر كلمه‌اى را به كسى كه محتاج تعليم است، تعليم دهيد، هر كلمه‌اى كه براى خدا فراگيريد و در راه خدا به كار شما بيايد؛ هر ركعت نماز، هر آيه‌ى قرآن، هر ساعت گذراندن با دهان روزه و هر اجتناب از گناهى، باارزش است. دروغى نگوييد و غيبتى نكنيد كه زمينه براى دروغ و غيبت مقتضى است. شما اجتناب و امتناع كنيد.
هر عمل حسنه‌اى كه انجام دهيد، احسان، اطعام و كمك به كسى، احوالپرسى از مستحقى، اقدامى براى مردم محروم، اقدامى براى جامعه‌ى اسلامى، كارى براى پيشرفت زندگى مردم؛ همه‌ى اينها عبادت است.

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي عسل تنها غذايي است که فاسد نمي شود.
  • آيا مي دانستي عميق ترين درياچه جهان بايکال در آسيا - سيبري قرار دارد.
  • آيا مي دانستي که طولاني ترين دوره بيهوشي در تارخ پزشکي مربوط به «الن اسپوريتو» يک دختر هفت ساله امريکايي است او پس از عمل جراحي آپانديس در سال 1942 ميلادي به حالت اغماء رفت و پانزده سال بعد به هوش آمد.
  • آيا ميدانستني بلند قد ترين مرد جهان کيست. بلند قدترين مرد جهان جان پل آونوو با دو متر و چهل و نه سانتيمتر قد مي باشد.
  • آيا مي دانستي که بلندترين نقطه پرواز هواپيماهاي معمولي17 کيلومتر است.

 

جديدترين جوک ها و پيامک ها
ali_laila_live@yahoo.com

پنالتی
ميدوني فرق تو با پنالتي چيه؟
پنالتي 50 ،50 گله، ولي تو100در100گلي!

گوسفند شبیه سازی شده
فرخنده ميلاد باسعادت دومين گوسفند شبيه سازي شده بر شما و ساير گوسفندان اين مرز و بوم مبارک باد

خانه ای...
خانه‌اي با تماميِ امكانات: سونا خشك، سونا بخار، استخر، جكوزي، سالن كنفرانس، سالن بدن‌سازي، لابيِ بزرگ، 5 خوابه، 450 متر زيربنا، دوبلكس (يعني كلا 900 متر)، در بهترين نقطة بالايِ شهر، پنت‌هاوسِ يه برجِ 40 طبقه، با ديدِ عالي متعلق به اينجانب ميباشد!
دل همتون بسوزه

مرگ مغزی
SMS عاشقانه از طرف حیف نون:
کاش مغز داشتم و مرگ مغزی می شدم و قلبم را به تو اهداء می کردم...

شرکت توانیر
از تمامی دوستانی که در صرفه جویی برق تمام تلاش خود را می کنند و با چراغ خاموش در چت به سر می برند قدر دانی می کنیم شرکت توانیر بابا برقی

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

جنگ صفین؛ و یاری امام زمان(ع)

محی الدین اربلی می گوید
نزد پدرم نشسته بودم، مردی را کنار او دیدم که چرت می زد.
ناگهان عمامه اش افتاد و زخم بزرگی که در سر داشت؛ نمایان شد. پدرم از او پرسید: این زخم چیست؟
گفت: زخمی است که در جنگ صفین برداشته ام! ما گفتیم: چه می گویی؟! قرن هاست که از واقعۀ صفین می گذرد؟
او گفت: در سفری با شخصی همسفر شدم، در راه مصر بودیم، در غزه(1) با او در مورد جنگ صفین صحبت می کردم او گفت: اگر من آن زمان در جنگ صفین حضور داشتم شمشیرم را از خون علی(ع) و یارانش سیراب می نمودم.
من در پاسخ گفتم: من هم اگر در آن ایام بودم شمشیرم را از خون معاویه و یارانش سیراب می نمودم. حالا هم دیر نشده است من و تو می توانیم با هم در دفاع از معاویه و علی(ع) بجنگیم.
در این اثنا، حالت جدی به خود گرفته و با هم درآویختیم، معرکۀ عجیبی برپا کردیم، ضربات کاری شمشیر میان من و او رد و بدل شد، من از ناحیۀ سر مجروح شده و در اثر آن، از هوش رفتم.
از خود بی خود شدم و افتادم و نفهمیدم چقدر طول کشید، ناگاه احساس کردم که کسی مرا با گوشۀ نیزه ای بیدار می کند.
چشمانم را گشودم، او از اسب پایین آمد و بر زخم سرم دستی کشید. احساس کردم که دیگر دردی ندارم. آن گاه رو به من کرد و فرمود: همین جا باش تا بیایم. ناگهان از مقابل دیدگانم ناپدید شد، مدتی نگذشت که دیدم سر بریدۀ دشمنم را در دست گرفته و چهارپایان او را با خود می آورد.
وقتی به نزد من رسید فرمود: این سر دشمن توست، چون تو ما را یاری کردی ما نیز تو را یاری کردیم. چنان که خداوند کسی که او را یاری کند او را یاری می نماید.
عرض کردم: شما که هستید؟
فرمود: م ح م د بن حسن. و هر که از تو در مورد زخم سرت پرسید بگو: در جنگ صفین مجروح شده ای.(2)

پی نوشت:
1- اسم محلی است در فلسطین
2- بحارالانوار، ج52، ص75

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

برای نمونه از یادگار زریران و کارنامه اردشیر بابکان (برای آسان شدن کار از الفبای آوائی یا فونتیک بهره می‌گیرم):
یادگار زریران. تن درستی و دیر زیستی بِهان (خوبان) و درست کُنشان (کرداران).
phl.: ayādgār ēw zarērān. tan drustīh ud dēr zišnih harw wēhān ud frārōn kunišnān.
prs.: yādgār e zarīran. tan dorostī o dīr zīstī har behān o dorost konešān.
کارنامه اردشیر بابکان. در فریفته بودن کنیزک اردوان بر اردشیر و گریختن اردشیر با کنیزک به سوی پارس.
phl.: kārnāmag ī artaxštar ī pāpakān. abar farēftan budan ī kanīzag ī ardwān abar artaxštar ud wirēxtan ī artaxštar abāg kanizag ō rōn ī pārs.

prs.: kārnāme (y)ē ardešīr ē bābakan. bar (dar) farīfte budan ē kanīzak ē ardawān bar ardešīr o gorīxtan ē ardešīr bā kanīzak be sūy ē pārs. (1)

نزدیکی این دو زبان کار را بر فرهیختگان (که بسیاری از آنان به هر دو زبان سخن می‌گفتند) در برگرداندن نبشته‌های پهلوی که در خراسان از گزند عربان بدور مانده بودند، آسانتر می‌کرد. زبان دری، ولی تنها زبان آفرینش ادبی نبود. همانگونه که در بخش نخست آمد، این زبان می‌بایست بار فرهنگی نگاهبانی از دیگر هنرهای ایرانی را نیز بر دوش می‌کشید، بار موسیقی، رقص، نگارگری و پیکره تراشی را که اسلام آنها را گناه می‌شمارد و مسلمانان را از پرداختن بدانها پرهیز می‌داد، تا مباد که در آتش دوزخ درافتند. برای چنین کاری، زبان شعر گزیده شد، اگرچه شعر و شاعری نیز در قرآن نکوهیده شده بود و پیامبر خود را از شاعری بدور می‌دانست و شعر را سزاوار او نمی‌شناخت (یس، آیه ۳۶، شعراء، آیه ۲۲۴).

زبان پارسی بار زنده نگاه داشتن همه این هنرها را بر دوشهای نیرومند خود گرفت. تا نمونه‌ای آورده باشم، چنین بود که نه تنها ساختار کهن موسیقی ایرانی که گفته می‌شود از روزگار ایلامیان بجای مانده است، در لابلای سروده‌های هزاران چامه سرای پارسی و پارسی گوی بازگفته شد، که این موسیقی در تار و پود شعر پارسی تنیده شد و به زندگانی پنهان خود ادامه داد (2).

1. برای آگاهی بیشتر از دبیره‌های پارسی میانه بنگرید به:
http://titus.uni-frankfurt.de/personal/jg/unicode/table5.htm
2. برجسته ترین نمونه‌ها را شاید بتوان در دیوان ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد منوچهری دامغانی (درگذشته بسال 420 خورشیدی) یافت که هم از خنیاگران دربار ساسانی و هم از گوشه‌ها و سازهای ایرانی بسیار یاد کرده است.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة الأحزاب آيات: 73 محل نزول: مدینه
 
وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا 7 لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَن صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا 8 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا 9 إِذْ جَاؤُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا 10 هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا 11 وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا 12 وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا 13 وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا يَسِيرًا 14 وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُولًا 15

 

ترجمه فارسي مکارم

(به خاطر آور) هنگامى را كه از پيامبران پيمان گرفتيم، و (همچنين) از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم، و ما از همه آنان پيمان محكمى گرفتيم (كه در اداى مسؤوليت تبليغ و رسالت كوتاهى نكنند)! «7» به اين منظور كه خدا راستگويان را از صدقشان (در ايمان و عمل صالح) سؤال كند; و براى كافران عذابى دردناك آماده ساخته است «8» اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد در آن هنگام كه لشكرهايى (عظيم) به سراغ شما آمدند; ولى ما باد و طوفان سختى بر آنان فرستاديم و لشكريانى كه آنها را نمى‏ديديد (و به اين وسيله آنها را در هم شكستيم); و خداوند هميشه به آنچه انجام مى‏دهيد بينا بوده است «9» (به خاطر بياوريد) زمانى را كه آنها از طرف بالا و پايين (شهر) بر شما وارد شدند (و مدينه را محاصره كردند) و زمانى را كه چشمها از شدت وحشت خيره شده و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى‏برديد «10» آنجا بود كه مؤمنان آزمايش شدند و تكان سختى خوردند! «11» و (نيز) به خاطر آوريد زمانى را كه منافقان و بيماردلان مى‏گفتند: «خدا و پيامبرش جز وعده‏هاى دروغين به ما نداده‏اند!» «12» و (نيز) به خاطر آوريد زمانى را كه گروهى از آنها گفتند: «اى اهل يثرب (اى مردم مدينه)! اينجا جاى توقف شما نيست; به خانه‏هاى خود بازگرديد!» و گروهى از آنان از پيامبر اجازه بازگشت مى‏خواستند و مى‏گفتند: «خانه‏هاى ما بى‏حفاظ است!»، در حالى كه بى‏حفاظ نبود; آنها فقط مى‏خواستند (از جنگ) فرار كنند «13» آنها چنان بودند كه اگر دشمنان از اطراف مدينه بر آنان وارد مى‏شدند و پيشنهاد بازگشت به سوى شرك به آنان مى‏كردند مى‏پذيرفتند، و جز مدت كمى (براى انتخاب اين راه) درنگ نمى‏كردند! «14» (در حالى كه) آنان قبل از اين با خدا عهد كرده بودند كه پشت به دشمن نكنند; و عهد الهى مورد سؤال قرار خواهد گرفت (و در برابر آن مسؤولند)! «15»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

gooleyase18@yahoo.com

راز خون

شهيد سيد مرتضي آويني:
راز خون را جز شهدا در نمي يابند ، گردش خون در رگهاي زندگي شيرين است ،
اما ريختن آن به پاي محبوب شيرين تر است و نگو شيرين ، بگو بسيار بسيار
شيرين تر است .
راز خون آنجاست که همه حيات به خون وابسته است ، اگر خون يعني همه حيات ، از ترک اين وابستگي دشوارتر هيچ نيست ، پس بيشترين از آنِ کسي است که دست به دشوارترين عمل بزند .

 

 

behnosh_2005@yahoo.com

ساحل ...

تو از کوچ مرغای دریا رسیدی
تنم شد حریمت ولی تو ندیدی
خیالت که ساحل فقط ریگ و ماسه ست
به من تکیه کردی ،چشامو ندیدی

تو جا موندی از کوچ تو آغوش گرمم
برات لونه ساختم با شنهای نرمم
نزاشتم بفهمی که غربت چه تلخه
به دریا زدم تا غمامو نفهمم..

حالا یادگارم ازت جای پاته
نگاهم همیشه به یاد نگاته
حالا روزگارم پر از موج و کوچه
دل صاف دریا پر از خنده هاته
چه آسون بریدی جه آسون ندیدی
ازین ساحل دور چه آسون پریدی

ترانه و خواننده : کامران رسول زاده

 

 

mahsa_tty@yahoo.com

aghaye mobine aziz omidvaram ke goftehaye mara da majalaetan darj namaeiid man nemidanam chera vaghti paye shahvat biroon miayad faght barye aghayoone vaghti kasi az shahvat khanoomi sohbat mikone mishe biadab aghaye mohtaram kojaye harfe on khanoom biadabane bood ke be shoma bar khorord chon javabi barash pyda nakardi maghlate bazi dar nayar ma dar gharne 21 zendegi mikonim !!!!!!!!!!!!!!! nemidonam chera marg khobe vali bary hamsaye in khanoom az madar o khare o hamsare shoma shoroo kard ke bedoonid age in chize khobiye baraye ona ham eradi nadare vali baz kam avordi o damaz ghyrat zadi o folan maasoom mesal ovordi ke onam mesle shoa !!!!!!!age hamin chizah pish biyad zana ke ghyrati nistan mishan hasood!!!!!!!!!! in tohfeye shargh ke ba 4 ta kalameye arabi halal mishe che farghi ba jendegi mikhone? mitonim esmesho avaz konim begim jendegiye eslami!! behtare bedoni to on gharbi ke shoma azash yad kardi be mardayei ke in amalo anjam midan migan jogoluo hadaghal ona farghi nemizaran byne zano mard hata to hamin zamine dar zemn mardi ke inghadr shhvatesh ziyade ke nemitone ta payane dorane periode hamsaresh khodesho control kone chon hamishe jendeye eslami ya ghyre eslami dar dastras nist pishnahad mikonam alatesho bebore ta khalas beshe !!!! vaghan baraye shoma arab zadegan motasefan ke in Iran azizo be gand keshidid albate inam begam ke in noe ghavanin faght makhsose eslam nist balke tamame dar tamame dinast. alabte din vasilast baraye dinkaraneis ke baraye manafeyo niyaze khod dast be akhbaro hadiso fatva ......... mizanan Gavist Dar Asemano Namash parvinYek Gave Degar Nahofte Dar Zire Zamin Chashme Kheradat Baz Kon Az Roye YaghinZiro Zebare Do Gave Moshti Khar Bin Ba sepase Faravan

 

 

azinaref@yahoo.com

امان از مشکلاتی که هیچ کس اونارو نمی فهمه

سلام به مبین عزیز وهمه طرفدارن روزانه من از طرفدارن پروپا قرص روزانه هستم هر روز اونو مطالعه می کنم به جز ایام امتحانات دانشگاه چون دور از جون همه هم وطنان من یک دانشجوام قشری که هیچ اهمیتی براشون قائل نیستند مگر نخبه بشند یا در المپیاد جهانی مدال کسب کنند.خلاصه امروز می خواهم از دردهایی بگم که دو ساله روی دلم سنگینی می کنه اخه من سال دومی ام .از روزی که وارد دانشگاه شدم تا حالا یک چیزو خیلی خوب فهمیدم و اواینه که دانشجو هیچ حقی نداره وفقط باید حرف های زور بقیه رو گوش کنه .ترم اول استاد درس تخصصی که در واقع درس پایه بود فوق لیسانس یک رشته دیگه بود که اصلا ربطی به رشته من نداشت وتازه نمرات ترم اول بعد از مهلت حذف واضافه ترم دوم اعلام شد .ترم دوم استادی برای ریاضی برامون تدریس می کرد که از حل یک انتگرال ناتوان بود .ترم سوم استاد درس تخصصی ما به خاطر امتحان دکتراحتی فکر کنم وقت نکرد ورقه های ما رو تصحیح کنند ونمی دونم بر چه اساسی بالاترین نمره کلاس شد14وکسی که مطمئن بود می افته پاس کرد ومن که انتظار 19،20داشتم شدم 12اعتراض هم هیچ فایده ای نداشت .ترم سوم استاد دیگه جوری نمره داد که فکر کردم یا من معلول ذهنی ام یا واقعا اشتباهی شده است ووقتی خواستم اعتراض کنم یکی از سال بالایی ها گفت :اعتراض نکن ترم پیش از همه کسانی که اعتراض کرده بودند نمره کرده ووقتی رفتم پیش مدیر گروهمون تا اعتراض کنم یکی از مسئولین دانشگاه جوری باهام برخورد کرد که انگار ارث باباشون از من طلبکارند.البته ایشون اولین بارشون نیست که با دانشجویان توهین آمیز برخورد می کنند اما همیشه حق با ایشونه وکسی حق اعتراض نداره با تشکر ازهمه کسانی که دراز گویی های منو تحمل کردند .از مبین عزیز تقاضا می کنم تا این مطالب رو چاپ کنه تا حداقل امید داشته باشم که یکی هست که درددل های ما دانشجو ها رو گوش می کنه

 

 

siavash_shadow@yahoo.com

تقسيم‌بندي انسان‌ها از ديدگاه دكتر شريعتي

1- آنهايي كه وقتي هستند، هستند وقتي كه نيستند هم نيستند. حضور عمده آدم‌ها مبتني بر فيزيك است. تنها با لمس ابعاد جسماني آنهاست كه قابل فهم مي‌شوند . بنابراين اينان تنها هويت جسمي دارند.
2- آناني كه وقتي هستند، نيستند وقتي كه نيستند هم نيستند (مردگاني متحرك در جهان، خود فروختگاني كه هويتشان را به ازاي چيزي فاني واگذاشته‌اند. بي‌شخصيت‌اند و بي‌اعتبار، هرگز به چشم نمي‌آيند، مرده و زنده‌شان يكي است).
3- آنهايي كه وقتي هستند، هستند وقتي كه نيستند هم هستند (آدم‌هاي معتبر و باشخصيت، كساني كه در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودشان هم تاثير خود را مي‌گذارند كساني كه همواره در خاطر ما مي‌مانند، دوستشان داريم و برايشان ارزش قائليم).
4- آنهايي كه وقتي هستند، نيستند وقتي كه نيستند، هستند (شگفت‌انگيز‌ترين آدم‌ها. در زمان بودنشان چنان قدرتمند و باشكوهند كه ما نمي‌توانيم حضورشان را دريابيم اما وقتي كه از پيش ما مي‌روند نرم‌نرم و آهسته آهسته درك مي‌كنيم . باز مي‌شناسيم، مي‌فهميم كه آنان چه بودند. چه مي‌گفتند و چه مي‌خواستند. ما هميشه عاشق اين آدم‌ها هستيم. هزار حرف داريم برايشان اما وقتي در برابرشان قرار مي‌گيريم، گويي قفل بر زبانمان مي‌زنند. اختيار از ما سلب مي‌شود. سكوت مي‌كنيم و غرق در حضور آنان مست مي‌شويم و درست در زماني كه مي‌روند يادمان مي‌آيد كه چه حرف‌ها داشتيم و نگفتيم. شايد تعداد اينها در زندگي هر كدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

 

 

nirvana.818@gmail.com

سقراط و جوان

مي گويند که جواني کم شور و شوق نزد سقراط رفت و گفت:" اي سقراط بزرگ آمده ام که از خرمن دانش تو خوشه اي برگيرم."
فيلسوف يوناني جوان را به دريا برد، او را به درون آب کشانيد و سرش را 30 ثانيه زير آب کرد. وقتي که دست خود را بر داشت تا جوان سر از آب برآورد و نفس بکشد، سقراط از او خواست که آنچه را خواسته بود تکرار کند.
جوان نفس زنان گفت:" دانش، اي مرد بزرگ". سقراط دوباره سرش را زير آب کرد و اين بار چند ثاينه بيشتـر. بعد از چند بار تکرار اين عمل، سقراط پرسيد: " چه مي خواهي" جوان که از نفس افتـاده بود به زحمت گفت: "هـوا. هـوا مـي خواهم"
سقراط گفت: " بسيار خوب، هر وقت که نياز به دانش را به قدر نياز به هوا احساس کردي ، آن را به دست خواهي آورد."
هيچ چيز جاي عشق و علاقه را نمي گيرد. شور و شوق يا عشق و علاقه نيروي اراده را بر مي انگيزد. اگر چيزي را از ته دل بخواهيد نيروي اراده دستيابي به آن را پيدا خواهيد کرد. تنها راه ايجاد چنان خواست هايي تقويت عشق و علاقه است.

منبع: صفتهاي بايسته يک رهبر

 

 

محفوظ

آهسته ترک که يار خفته است

نك ناز ز من نیاز از عشق
قبله منم و نماز از عشق
از لاله نماز صبح خیزد
وز چشم شقایق اشك ریزد
بوی تو تراود از زبانم
ریزد گل یاس از دهانم
بندد در زندگی برویم
بندد در غم به گفتگویم
ریزد سحر عطر عشق برباد
شیرین كند آرزوی فرهاد
آهسته ترك كه یار خفته است
ای مرغ مخوان بهار خفته است
ای روز تو را به جان خورشید
ای شام تو را به جان ناهید
ای تشنه تو را به آب سوگند
ای عشق تو را به خواب سوگند
جز عشق دگر سخن مگويید
غیر از گل عاشقی مبويید
آن خسته‌ی مانده در كویر است
آهوی نگاه (نگار؟) اگر اسیر است
زان پیش كه سر بریدش از تن
آبی بدهیدش از دل من
آبی كه ز چشم عشق جوشید
آهوی دل منش بنوشید
نوشید صدای عشق را جان
پرواز گرفت سوی جانان
جانان من آفتاب فرداست
عشقم نفس صدای دریاست
من آب ز چشم باغ نوشم
تن را به شب آفتاب پوشم

به دنبال دکلمه‌ی ابتدايی تيتراژ قسمت پايانی سر به داران هم گشتم اما نيافتم ... همين شعر که نمی‌دانم از کيست، با صدای کسی که فکر می‌کنم بيژن کامکار باشد امشب مرا با ياد کودکی‌ام خوش کرده است.

 

.

alirezamajidi@gmail.com

ویدئوی تبلیغاتی عجیب مایکروسافت
با شرکت بیل گیتس!

بر خلاف آگهی‌های تلویزیونی ساده و سرراست تلویزیون خودمان، سردرآوردن از بعضی از آگهی‌های فرنگی دشوار و گاهی غیرممکن است!
مایکروسافت به تازگی یک پروژه تبلیغاتی ۳۰۰ میلیون دلاری را شروع کرده است. در نخستین آگهی از سری آگهی‌های تبلیغاتی مایکروسافت، بیل گیتس و یک کمدین مشهور آمریکایی به نام «جری ساینفلد» حضور دارند.
پخش این آگهی یک ۹۰ ثانیه‌ای از روی پنجشنبه شروع شده است.
در این آگهی بیل گیتس در یک فروشگاه کفش‌فروشی در حال امتحان کفش دیده می‌شود که ناگهان ساینفلد از راه می‌رسد و به او کمک می‌کند تا یک کفش تنگ را به پا کند. آن دو در حال خوردن تنقلات از فروشگاه خارج می‌شوند، در اینجا، ساینفلد از بیل گیتس می‌پرسد که آیا می‌شود کامپیوتر‌ها را مثل کیک‌های مبدل به چیزهای خوشمزه کرد یا نه
. در اینجاست که بیل گیتس یک واکنش غیرعادی از خود بروز می‌دهد!
ما که چیزی از نخستین آگهی پروژه تبلیغاتی پرهزینه مایکروسافت سردرنیاوردیم!

دانلود این آگهی (۵/۹۲ مگابایت، لینک غیر مستقیم)، دیدن آگهی در یوتیوب

 

 

entezarehojat@yahoo.com

انشای یک دختر ده ساله

از زبان معلم اين دانش آموز: مسلما اين موضوع انشاء براي هزارمين بار تکرار شده ، فقط براي اينکه تغييري ايجاد بشود موضوع را اين جوري پاي تخته نوشتم " مي خواهيد در آينده چه کاره بشويد . الگوي شما چه کسي است ؟ " و برايشان توضيح دادم الگو يعني اينکه چه کسي باعث شده شما تصميم بگيريد اين شغل را انتخاب کنيد . انشاء ها هم تقريبا همان هايي هستند که هزار ها بار تکرار شده اند ، با اين تفاوت که چند تا شغل جديد به آن ها اضافه شده كه بطور مثال ميتوان اين رشته ها را نامبرد:
از زبان يك دانش آموز: من گفتم دوست دارم كه مهندس هوا و فضا شوم ولي پدرم مي گويد الان ام وي ام ( منظور همان MBA است ) كه بهترين رشته ي دنيا است و خيلي پول دارد. از زبان ديگر دانش آموز ميشنويم : دوست دارم مهندسي اتم بخوانم ولي پدرم دوست ندارد مي گويد اگر آشپزي بخوانم بيشتر به دردم مي خورد و ...
ولي اعتراف مي کنم از همه تکان دهنده تر اين يکي است " مي خواهم فاحشه بشوم " شايد اولين باراست که يک دختر بچه ده ساله چنين شغلي را انتخاب کرده . " خوب نمي دانم که فاحشه ها چه کار مي کنند ... ( معلومه که نمي داني ) ولي به نظرم شغل خوبي است . خانم همسايه ما فاحشه است .اين را مامان گفت . تا پارسال دلم مي خواست مثل مادرم پرستار بشوم . پدرم هميشه مخالف است . حتي مامان هم ديگر کار نمي کند .من هم پشيمان شدم . شايد اگر مامان هم مثل خانم همسايه بشود بهتر باشد او هميشه مرتب است . ناخن هايش لاک دارند و هميشه لباس هاي قشنگ مي پوشد . ولي مامان هميشه معمولي است . مامان خانم همسايه را دوست ندارد . بابا هم پيش مامان مي گويد خانم خوبي نيست . ولي يک بار که از مدرسه بر مي گشتم بابا از خانه آن خانم بيرون آمد . گفت ازش سوال کاري داشته . باباي من ساختمان مي سازد . مهندس است . ازش پرسيدم يعني فاحشه ها هم کارشان شبيه مهندس هاي ساختمان است ؟ خانم همسايه هنوز دم در بود . فقط کله اش را مي ديدم . بابا يکي زد در گوشم ولي جوابم را نداد . من که نفهميدم چرا کتکم زد . بعد من را فرستاد تو و در را بست . ... من براي اين دوست دارم فاحشه بشوم چون فکر مي کنم آدم هاي مهمي هستند . مامان هميشه مي گويد که مردها به زن ها احترام نمي گذراند .ولي مرد ها هميشه به خانم همسايه احترام مي گذارند مثلا همين باباي من . زن ها هم هميشه با تعجب نگاهش مي کنند ، شايد حسودي شان مي شود چون مامانم مي گويد زنها خيلي به هم حسودي مي کنند . خانم همسايه خيلي آدم مهمي است . آدم هاي زيادي به خانه اش مي آيند . مه شان مرد هستند.براي من خيلي عجيب است که يک زن رئيس اين همه مرد باشد . بعضي هايشان چند بار مي آيند . بعضي وقت ها هم اين قدر سرش شلوغ است که جلسه هايش را آخر شب ها تو خانه اش برگزار مي کند . همکارهايش اينقدر دوستش دارند که برايش تولد گرفتند. من پشت در بودم که يکي از آنها بهش گفت تولدت مبارک. بابا مي خواست من را ببرد پارک ، بهش گفتم امروز تولد خانم همسايه است . گفت مي داند . آن روز من تصميم گرفتم فاحشه بشوم چون بابا تولد مامان را هيچ وقت يادش نمي ماند. تازه خانم همسايه خيلي پول در مي آورد . زود زود ماشين هايش را عوض مي کند . فکر کنم چند تا هم راننده داشته باشد که مي آيند دنبالش . اين ور و آن ور مي برند .
من هنوز با مامان و بابا راجع به اين موضوع صحبت نکردم . اميدوارم بابا مثل کار مامان با کار من هم مخالفت نکند"

 

 

arezaee288@yahoo.com

اعتراضات ني ني 16 ماهه
هفت بند انتقادي بر عملکردهاي روزمره يک جفت پدر و مادر!

پدر گرامي! مباحثات به اصطلاح سياسي شما با عباس آقا ميوه فروش، ممکن بود به قيمت جاگذاشتن اينجانب بر روي يک گوني خيار گنديده تمام شود! به نظر بنده؛ شما به عنوان يک طرفدار دوآتشه برنامه هاي مبتذلي چون «باغ خاله شادونه» و «اخباربيست و سي»، اصولا نبايد ادعاي شعور سياسي داشته باشيد!
بعد از اين حادثه به اين نتيجه رسيدم که سيب زميني بودن مامان گلم در زمينه سياست، بزرگترين شانس زندگي غير سياسي من بوده است!
مادر عزيز! سپردن شخص شخيص اينجانب، به دختر همسايه طبقه پايين، نقض آشکار کنوانسيون منع آزار کودکان بوده و قابل پيگيري در مجامع ذي صلاح مي باشد!
نظر به اينکه؛ اين وحشي بياباني در غياب شما و در اوج غليان علاقه و محبت، اقدام به امر شنيع گاز گرفتن لپهاي بي پناه بنده مي نمايد! تصور اينکه اين لپهاي صاب مرده، مثل لپهاي سگ نفهم کارتون تام و جري آويزان شود، اصلا جالب نيست! اصلا!
پدر گرامي! اين حجم از زي زي بودن شما لکه ننگي بر بيست هزار سال تاريخ پر افتخار زندگي ذکور است! مقايسه ابهت و جنم پدر بزرگ با زن ذليلي شما، گاهي اين توهم کذا را در ذهن آدم ايجاد مي کند که؛ لابد نسل ما بايد کهنه بچه هم بشويد!
مادر عزيز! بنابر اصل پايستگي شصت پا، هيچ انگشت شصت پايي با خورده شدن تمام نمي شود! پس لطفا کاسه داغتر از آش نشويد و اينقدر با جيغ و داد و اخ و تخ، اذهان عمومي و خصوصي را مشوش نکنيد! خوردن انگشت پا يک مساله داخلي بوده و لزومي به رسانه اي شدن قضيه نيست!
پدر گرامي! کله صبح زمان مناسبي براي طرح بهانه «از صبح تا شب به خاطر يک لقمه نون سگ دو زدم!» نيست! بپر از سر کوچه يک قوطي شير خشک بگير! شير خانومتان عليرغم عدم اعمال سهميه بندي روي شير، کفاف امورات ما را نمي کند!
مادر عزيز! هنگامي که فوران آلام و مصائب عميق فلسفي و غير فلسفي روح لطيف بنده، در قالب گريه بروز مي کند، لفظ «وق نزن بچه!» تعبير چندان زيبايي براي اين دست احساست اهورايي نيست البته! لااقل از گريه هاي شما در هنگام مشاهده فيلمهاي بي مزه هندي معقولتر به نظر مي رسد!
پدر گرامي! در تمام مدتي که شما در کمال محبت، بنده را «سرپايي» مي گيريد، من شديدا به اين نکته فکر مي کنم که ؛ «بايد شاشيد وسط اين زندگي که آدم توي توالت هم نمي تونه تنها باشه!»

 

 

siavash_j9@yahoo.com

یک ناخدای تحصیلکرده و یک خدمه پیر بیسواد در یک کشتی با هم کار می­کردند. پیرمرد هر شب به کابین ناخدا می­رفت و به حرفهای او گوش می­داد. یک روز ناخدا از پیرمرد پرسید: آیا درس زمین شناسی خوانده است؟ پیرمرد پاسخ داد: نه. ناخدا گفت: پس تو یک چهارم عمر خود را از دست داده­ای. پیرمرد خداحافظی کرد و در حالی که به اتاق خود می­رفت با خودش به این فکر می­کرد که ناخدا فرد تحصیلکرده­ایست و حتماً چیزی که در مورد آن صحبت می­کند واقعیست. پس من یک چهارم عمرم را از دست داده­ام.
شب بعد ناخدا از او پرسید: در مورد علم هواشناسی چیزی می­دانی؟
پیرمرد: نه
ناخدا: پس تو نیمی از عمر خود را از دست داده­ای.
پیرمرد ناراحت شد و دوباره با همان افکار به اتاق برای خواب رفت.
شب بعد باز ناخدا پرسید: آیا در مورد علم دریا شناسی چیزی می­دانی؟
پیرمرد: نه
ناخدا: پس تو سه چهارم عمر خود را از دست داده­ای.
پیرمرد آن شب را نیز ناراحت به اتاق خود برگشت. ولی صبح زود به سراغ کابین ناخدا رفت و از او پرسید: در مورد علم شناشناسی چیزی می­دانی؟
ناخدا: نه! شناشناسی؟
پیرمرد: بله. پس تو تمام عمر خود را از دست داده­ای، چون کشتی به یک صخره برخورد کرده و در حال غرق شدن است. خداحافظ.
اکثر اوقات ما انسانها همانند ناخدا هستیم و مردم اطرافمان را آن پیرمرد می­پنداریم. به تحصیلات، شغل، مقام، دانسته­ها و تجربیات خود می­بالیم و فکر می­کنیم دیگر به مشکلی بر نخواهیم خورد. در حالی که روزی ممکن است قایق ما هم به صخره برخورد کند و فقط علم شناشناسی به دادمان برسد.
دیگران را کوچک نشماریم

 

 

Sagharichi.amir@yahoo.de

باران...

ای بارش لطیف شبانه ، صدای تو
من را به خواب زمستانه می برد
از هر تلنگری که بدین خانه می زنی
تا مرز مبهم افسانه می برد

باید ترا شنید و خدا را نظاره کرد
باید به یمن دیدنت استخاره کرد
آری ببار که مهر تو بیشتر
زان موهبت که به شبها ستاره کرد

بر من ببار که عمری پیاده ام
حالا که زیر قدومت فتاده ام
دل را به زخم محبت سپردم و
دست پلید هوسها نداده ام

ای ابر تیره که می بخشی از سخا
بر این زمین پر از نانوشته ها
کاش از حضور گهر بار کودکت
شلاّق غم نخورد بر فرشته ها

پنهان نمای صورت گریان مرد را
با خود بشوی اینهمه اندوه و درد را
از آسمان تو چوسیل محبتی
بر کن ازین زمین درخت نبرد را

شعر من از تو طراوت گرفت باز
رگبار ممتد شبهای پرفراز
بر من ببار که دیوانۀ توأم
ای پادشاه دفتر اشعار دلنواز

«امیر ساقریچی »

 

 

mtymeta@gmail.com

بسم الله

سلام
- سخنرانی امام در مسجد شیخ انصاری نجف؛ "هشدار نسبت به برداشت های غلط از اسلام"
...وقتى دنبال تفسير قرآن رفتند ملاحظه مى کنيم که ، تمام آيات را، اکثر آيات را برگرداندند به آن جهات عرفانى و جهات فلسفى و جهات معنوى، و بکلى غفلت کردند از حيات دنياوى و جهاتى که در اينجا به آن احتياج هست... (يک دسته ديگرى که اشتغال داشتند به امور فقهى و به امور تعبدى) اينها محصور کردند اسلام را به احکام فرعيه ، و آنها هم محصور کرده بودند اسلام را به احکام معنويه... کثيرى از احکامى که در قرآن هست، اينها را کار نداشتند، رد نمى کردند لکن مثل رد کردن بود، همان کار نداشتن و بى طرف بودن و چى کردن و از آن طرف هم اصحاب اينها را تخطئه کردن و قشرى خواندن اينها... آن همه براهينى که وارد شده است راجع به اثبات يک نشئه ديگرى، اينهارا آنى که متدين است غمض عين مى کند، چشمهايش را از اين آيات مى پوشد و مى رود سراغ آيات ديگر، آنى که خيلى تدينش قوى نيست تاءويل مى کند و همين... اسلام انسانى مى سازد عدالتخواه و عدالتپرور، صاحب اخلاق کريمه ، صاحب معارف الهيه ، که وقتى که از اينجا رخت بربست و وارد شد در يک عالم ديگرى، به صورت انسان باشد، آدم باشد...

- امشب (دوشنبه) گفتگوی ویژه ی خبر 22:30 ، گفتگوی کامران نجف زاده است با سید حسن نصرالله. این هم: به مناسبت 12 سپتامبر، سالگرد شهادت سید هادی نصرالله

- سایت آیت الله جاودان
تعدادی از صحبت های کوتاه ایشان برای دانلود

- تبلیغات جالب مصری برای حجاب

- در وبلاگی نوشته بودند که نزدیک افطار برنامه ای از صداوسیما پخش می شود برای معرفی افراد نخبه و موفق و نمونه. و تصویر زیر مربوط به یک قسمت از این برنامه است. و این خبر هم راجع به میهمان آن قسمت برنامه است: از بوسیدن دست جاسبی تا ریاست دانشگاه آزاد اسلامشهر
 


-
کلیپ صوتی :داستان یک حاج یونس!

- گفتگوی فارس با الیاس نادران پیرامون جلسه با وزیر علوم
...وزیر علوم گفت از نظر ما آقاي كردان دكتراي علمي ندارد... دکترای آقای کردان چون ارزش علمي ندارد، ما اساساً اين برگه را ارزشيابي نكرديم...

- دیباچه ی کتاب حکمت و دیالکتیک (نوشته ی مجتبی زارعی و با مقدمه ی حمید مولانا)

-
حلقه ی مشهد - گزارشی از فعاليت‌های قرآنی رهبر انقلاب از ویژه نامه باقی فسانه است (پرونده ای برای همیشه ترین کتاب)


 
...اين شب‏ها در دعاى شريف ابوحمزه خوانديد: «و انّ الرّاحل اليك قريب المسافة»؛ پروردگارا! كسى كه به سمت تو بيايد، راهش نزديك است. عمده، عزم كردن، حركت كردن و همت گماشتن است. «و انّك لا تحتجب عن خلقك الّا ان تحجبهم الأعمال دونك». ما به دست خود و با خطاهاى خود، بين خود و خدا فاصله ايجاد مى‏كنيم. خداى متعال با ما فاصله‏يى ندارد؛ راه نزديك است...
...امام سجاد (سلام الله علیه) در دعای ابوحمزه - که دعای خیلی با حال و خوبی است -  ترس از قیامت را تشریح می‌کنند: «ابکی لخروجی عن قبری عریاناً ذلیلاً حاملاً. ثقلی علی ظهری»؛ امروز می‌گریم برای وقتی که عریان و ذلیل و بار سنگین عمل بر دوشم از قبر بیرون می‌آیم...

----------------------------------------------------

چشم‌ها پرسش بي‌پاسخ حيراني‌ها / دست‌ها تشنه‌ی تقسيم فراواني‌ها
با گل زخم، سر راه تو آذين بستيم / داغ‌هاي دل ما، جاي چراغاني‌ها
حاليا! دست كريم تو براي دل ما / سرپناهي است در اين بي‌سر و ساماني‌ها
وقت آن شد كه به گل، حكم شكفتن بدهي! / اي سرانگشت تو آغاز گل‌افشاني‌ها!
فصل تقسيم گل و گندم و لبخند رسي / فصل تقسيم غزل‌ها و غزل‌خواني‌ها...
سايه‌ی امن كساي تو مرا بر سر، بس! / تا پناهم دهد از وحشت عرياني‌ها
چشم تو لايحه‌ی روشن آغاز بهار / طرح لبخند تو پايان پريشاني‌ها
مرحوم قیصر امین پور

 
 

ronicarad@yahoo.com

26 سوال در مورد مردان

1- چرا مردها داراي وجدان پاکي هستند؟
به اين دليل که هيچ گاه از آن استفاده نمي کنند .

2- چرا مردها هميشه خوشحالند؟
چون آدم هاي بي خيال فقط مي خندند .

3- چرا روانکاوي مردها خيلي سريع تر نسبت به خانم ها انجام مي پذيرد؟
زيرا هنگاميکه زمان بازگشت به دوران کودکي فرا مي رسد، مردها همان جا قرار دارند .

4- اگر يک مرد و يک زن با هم از يک ساختمان 10 طبقه به پايين بيفتند کداميک زودتر به زمين ميرسد؟
خانم، چرا که آقا راه را گم مي کند .

5- شباهت آقايون با آگهي هاي بازرگاني چيست؟
شما نمي توانيد يک کلمه از حرف هاي آنها را باور کنيد و هيچ چيز براي زماني بيش از 60 ثانيه دوام نمي آورد .

6- ورزش کنار درياي آقايون چيست؟
هر موقع خانمي را در بيکيني مي بينند شکم هايشان را تو مي دهند .

7- به يک مرد با نصف مغز چه مي گويند؟
با استعداد !!!!!!!!!!!!!!!!

8- فرق بين نرخ اوراق بهادار با مردها در چيست؟
نرخ اوراق بهادار رشد مي کند .

9- خدا بعد از خلق مرد ها چه گفت؟
من مي تونم کارمو بهتر از اين انجام بدم .

10- 2 دليلي که مردها به مسائل کاري خود فکر نمي کنند
1- فکري ندارند . 2- کاري ندارند .

11- در آمريکا به يک مرد باهوش و با استعداد چه مي گويند؟
توريست .

12- آيا شنيده ايد که مردي مدال طلاي المپيک را از آن خود ساخت؟
او بعدا آنرا برنز رنگ کرد .

13- يک وضعيت غير قابل كنترل چيست؟
144 مرد در يک اتاق .

14- براي درست کردن پاپ كُرن به چند مرد نياز است؟
3 تا، يک نفر ماهيتابه را بر روي گاز نگه ميدارد و دو نفر ديگر گاز را تکان ميدهند تا گرما به تمام سطح ماهيتابه برسد .

15- آقايون لباس هايشان را چگونه دسته بندي مي کنند؟
"کثيف" و " کثيف اما قابل پوشيدن" .

16- تنها يک مرد مي تواند يک ماشين ارزان قيمت 2 ميليون توماني بخرد و يک سيستم صوتي 4 ميليون توماني بر روي آن نصب کند .

17- يک خانم 35 ساله به بچه دار شدن فکر مي کند، يک مرد 35 ساله به چيزي فکر مي کند؟
به قرار گذاشتن با بچه ها .

18- شما به مردي که همه چيز دارد چه ميدهيد؟
زني که به او نشان دهد چگونه مي تواند از آنها استفاده کند .

19- چرا عنکبوت هاي سياه پس از جفت گيري، جفت خود را مي کشند؟
به اين خاطر که مي خواهند قبل از شروع خرخر جلوي آنرا بگيرند .

2۰- آينده نگري يک مرد چگونه مشخص مي شود؟
به جاي يک بطري 2 بطري مشروب بخرد !!!!!!!!!!!

۲۱- چرا مردها به دنبال خانمهايي هستند که هيچ گاه قصد ازدواج با آنها را ندارند؟
به همان دليلي که آدمها ماشيني را دنبال مي کنند که هيچ گاه نمي توانند در آن رانندگي کنند .

2۲- شما با مرد مجردي که تصور مي کند بهترين هديه خدا نصيب او شده چه مي کنيد؟
او را مبادله مي کنيم .

2۳- چرا آقايون مجرد جذب خانم هاي با هوش مي شوند؟
دو چيز مخالف نسبت به هم کشش دارند .

2۴- شباهت آقايون با ماشين چمن زني در چيست؟
هر دو خيلي سخت به کار مي افتند، در هنگام کار سر و صداي زياد ايجاد مي کنند و حتي نيمي از وقت را هم نمي توانند به درستي کار کنند .

۲۵- فرق يک شوهر جديد با يک هاپوي جديد در چيست؟
بعد از يک سال هاپو هنوز هم از ديدن شما به هيجان مي آيد .

۲۶- نازکترين کتاب دنيا چه نام دارد؟
چيزهايي که مردان در مورد زنان مي دانند

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

20 شهريور / 10 سپتامبر / 9 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
20 شهريور ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
مهستان ايران مهرداد سوم را از شاهي بركنار كرد

دهم سپتامبر سال 56 پيش از ميلاد مهستان (سناي ايران) در پي وصول شكايتهاي متعدد از مهرداد سوم، با اكثريت آراء وي را از شاهي ايران بركنار كرد و برادرش «ارد Orod» را به شاهي برگزيد. مهرداد سوم با اين كه در دوره كوتاه سلطنت خود در جنگ با روميان و طوايف شمالشرقي به پيروزي نائل شده بود مردي خودسر و ستمگر بود و دست به تصفيه بدون دليل مقامات كشوري و لشكري زده بود و بدون دادرسي، به چند مورد مصادره اموال اقدام كرده بود و باعث گسترش نارضايي در كشور شده بود. مهستان در همان جلسه اي كه مهرداد سوم را بركنار كرد راي داد كه از آن پس عنوان شاه كشور به شاه ملت (ايرانيان) تبديل شود تا فراموش نكند كه انتخابي است.
     هشت سال بعد چنين پيشنهادي به سناي روم شد كه عنوان امپراتور انتخابي روم نيز« امپراتور رومي ها » شود كه اين پيشنهاد به دليل اين كه همه اتباع قلمرو روم، رومي نبودند رد شد
    در سپتامبر سال 1791 مجلس نمايندگان فرانسه ضمن اشاره به همين شواهد تاريخي تصويب كرد كه چون كشور داراي قانون اساسي شده است و شاه بايد براي رعايت و اجراي آن در مجلس سوگند ياد كند ؛ از آن پس به جاي پادشاه فرانسه "پادشاه فرانسويان "عنوان خواهد داشت كه لوئي 16 در چهاردهم سپتامبر 1791 با اكراه تمام اين سوگند را به جاي آورد، ولي انقلاب به او مجال زيادي نداد كه شاه فرانسويان باشد.

 

 بانك ملي ايران بطوررسمي افتتاح شد.

20 شهريور 1307 - بانك ملي ايران بطوررسمي افتتاح شد. سرمايه اوليه اين بانك جديد بيش از دو ميليون تومان بود و كارشناسان آلماني امور بانك ملي را اداره مي كردند. پس ازافتتاح بانك ملي، كليه حسابهاي جاري، وجوه عمومي، اعتبارات وزارتخانه ها و دوايردولتي و كليه عايدات دولت ازبانك شاهي به بانك جديدالتأسيس منتقل شد.

 

شهادت شهيد محراب ، آيت اللّه اسداللّه مدنى

شـهـيـد مـدنـى در سـال 1293 هـجـرى شـمسى در شهر ((آذرشهر)) آذربايجان شرقى متولد شد در آغاز سن بلوغ به قم عزيمت كرد و پـس از گـذرانـدن درس هـاى مـقـدمـاتـى حـدود چـهـار سـال بـه تـحـصيل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام (ره ) مشغول شد.
بعد از 5 سال به نجف اشرف عزيمت نمود و در جلسات درس آيات عـظـام سـيـد عـبـدالهـادى شـيـرازى ، سـيـد مـحـسـن حـكـيـم و حـاج سيد ابـوالقـاسـم خـويـى شـركـت و ضـمـن تـحـصـيـل چـنـديـن جـلسـه درس كـفـايـه ، رسايل ، مكاسب و لمعه را براى شاگردان خود تدريس مى كرد.
آيـت الله مـدنـى اوليـن كـسـى بـود كـه در جـريـان انـقـلاب سال 1342 در نجف اشرف از امام حمايت كرد و در انتشار اعلاميه آيت الله حكيم نقش به سزايى داشت .
آيـت الله مـدنـى در سـال 1350 بـه فـرمان امام خمينى جهت تدريس عـلوم ديـنـى بـه خـرم آبـاد رفـت و حـوزه عـلمـيـه كماليه به همت او تـاءسـيـس شـد. چـنـدى بـعـد بـر اثر فعاليت عليه رژيم شاه به نـورآباد ممسنى ، گنبد كاووس ، بندر كنگان و مهاباد تبعيد شد. و پس ‍ از پيروزى انقلاب به دعوت مردم همدان راهى اين شهر شد.
آيـت الله مـدنى در جريان تشكيل مجلس خبرگان از سوى مردم همدان بـه آن مـجـلس راه يافت و پس از شهادت آيت الله قاضى طباطبايى از سـوى امـام خـمينى (ره ) به عنوان نماينده امام و امام جمعه تبريز انتخاب شد و در 20 شهريور 1360 در مـحـراب نـمـاز جـمـعـه تـوسـط مـنـافـقـيـن سنگدل به شهادت رسيد.

Mobin_s2004@yahoo.com
10 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
اعدام دو نخست وزير در دو کشور در يک روز به جرم خيانت!

دهم سپتامبر سال 1945 در يك روز و در دو كشور، دو نخست وزير سابق به جرم همكاري با دولت آلمان در دوران جنگ جهاني دوم اعدام شدند. پيرلاوال Pierre Laval نخست وزير فرانسه كه به جوخه اعدام سپرده شده بود با آخرين نفس خود فرياد كشيد: زنده باد فرانسه. وي به اين ترتيب ثابت كرد كه به خاطر فرانسه زير بار دولت آلمان رفته بود. ديگري، ويكون كويسلينگ Vidkun Quisling بود كه در طول اشغال آلمان نخست وزير نروژ بود.
    

 

گوينده آمريكايي راديو آلمان متهم به خيانت شد

ميلدرد

دهم سپتامبر سال 1948 بانو «Mildred Gillars» متولد ايالات متحده كه در دوران اقتدار هيتلر مدتي گوينده راديو برلن بود متهم به خيانت به آمريكا شد و پرونده اش جهت رسيدگي به يك دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن ارجاع گرديد.
    وي تنها گوينده اي نبود كه متهم به خيانت مي شد . گوينده آمريكايي راديو ژاپن نيز در يك دادگاه فدرال در سانفرانسيسكو به زندان محكوم شد و يك دادگاه لندن گوينده بخش زبان انگليسي راديو برلن را كه داراي گذرنامه انگليسي بود به اعدام محكوم كرد و اين خكم اجرا شد.

 

سويس بي طرف در سازمان ملل!

كشور سويس مرکب از 3 جامعه آلماني، فرانسوي و ايتاليايي كه كنگره وين در سال 1815 بر موجوديت آن صحه گذارد تا به عنوان يك كشور "دائما بي طرف " ميان كشورهاي بزرگ اروپاي قاره اي حايل باشد که به هم نتازند دهم سپتامبر سال 2002 در آغاز تشكيل مجمع عمومي سالانه سازمان ملل به عنوان عضو شماره 190 وارد اين سازمان شد.
    سويسي ها تا مارس 2002 (اسفند ماه 1380) از ورود به سازمان ملل اكراه داشتند و در رفراندم مارس هم با اکثريتي ضعبف ( اندکي كمتر از 55 درصد ) با عضويت وطنشان در اين سازمان موافقت كردند. مخالفان اين عضويت دليل مخالفت خود را عمدتا بي خاصيت بودن سازمان ملل كه مجمع عمومي آن كاره اي نيست و شوراي امنيتش هم در كنترل پنج كشور بزرگ است كه اجازه نمي دهند بر خلاف اراده آنها اقدامي صورت گيرد اعلام كرده بودند.
    كنگره وين سال 1815 به منظور خنثي كردن آثار فتوحات ناپلئون و جلوگيري از پيدايش يك ناپلئون ديگر در اروپا برگزار شده بود . بنابراين، با تشكيل اتحاديه اروپا ضرورت نداشت سويس كه ميزبان بسياري از شعب سامان ملل و محل تشكيل كنوانسيونهاي جهاني بوده است در خارج اين سازمان باقي مي ماند. سويسي ها بابت حق عضويت در سازمان ملل بايد هر سال 42 ميليون دلار بپردازند.
    

 

طراح بمب هيدرژني و سرسخت ترين مدافع تسليحات اتمي آمريكا درگذشت

دكتر« ادوارد تلر » كه از او به عنوان معمار بمب هيدرژني آمريكا نام مي برند شب دهم سپتامبر 2003 در 95 سالگي در پالو آلتو ( كاليفرنيا ) در گذشت . وي كه از مدافعان سرسخت گسترش هرچه بيشتر تسليحات اتمي و موشكي آمريكا بود در ميان جامعه فيزيكدانان و شيمي دانان آمريكايي يك فرد جنجالي كه درگير استراتژي است بشمار مي رفت و مورد انتقاد برخي از اين دانشمندان بود.هر وقت كه به حمايت از گسترش تسليحات اتمي آمريكا بر مي خاست مورد اعتراض فيزيكدانان قرار مي گرفت.
    وي كه يك يهودي مجارستاني بود و انگليسي را با اكسنت تكلم مي كرد پس از به قدرت رسيدن هيتلر به آمريكا مهاجرت و در سال 1941 به تابعيت اين كشور در آمده بود. اصرار او به اين كه آمريكا داراي بمب اتمي شود و استدلالهاي او در اين زمينه در كنگره آمريكا سبب شد كه اعتبار لازم در اختيار دكتر « اوپنهايمر » قرارداده شود و او نخستين بمب اتمي آمريكا را بسازد.
    دكتر تلر پس اتمي شدن شوروي ، از آنجا كه از كمونيسم بيزار بود شخصا به طراحي بمب هيدرژني آمريكا پرداخت.
    دكتر تلر كه در دانشگاه تدريس مي كرد بارها مورد اعتراض دانشجويان قرار گرفته بود. دانشجويان او را « عاشق بمب ـ پروفسور بمب » ناميده بودند.
    اصرار دكتر تلر به ريگن سبب شد كه او با برنامه دفاع ضد موشك معروف به جنگ ستارگان موافقت كند و بودجه نظامي آمريكا را بالا ببرد و....

برخي ديگر از رويدادهاي 10 سپتامبر

  • 1739:   بردگان سياه در ايالت كاروليناي جنوبي (ايالات متحده امروز كه در آن زمان يك مهاجر نشين انگليسي بود) به رهبري جمي Jemmyبا به دست آوردن اسلحه از طريق دستبرد به مغازه هاي اسلحه فروشي، برضد صاحبان سفيد پوست خود دست به شورش زدند و پل ارتباطي «ستونوStono» رادر نزديكي چارلستون تصرف كردند كه بعدا در جنگ با نيروهاي دولتي شكست خوردند. در اين جنگ 20 سفيد پوست و 40 سياهپوست كشته شدند. سياهپوستان شورشي مي خواستند يك كشور سياهپوست نشين به نام «آنگولا» در آمريكا ايجاد كنند.

  • 1776:   كنگره آمريكاييان نام «ايالات متحده» را بر كشور تازه (13 مهاجر نشين انگليسي) گذارد.

  • 1813:   1813: «اوليور پري» فرمانده نيروهاي آمريكايي در جنگ با انگلستان به دولت واشنگتن چنين گزارش كرد : ما دشمن( انگليسي ها ) را در درياچه اريه شكست داديم و آنان اينك اسير ما هستند. اين جنگ در سال 1812 آغاز شده بود.

  • 1828:   لئو تولستوي (نيكلاويچ) نويسنده شهير و تحول طلب روسيه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا كارنينا» نهم سپتامبر به دنيا آمد (طبق تقويم ميلادي قديم 28 اوت). وي 82 سال عمر كرد.

  • 1898:   يك آنارشيست ايتاليايي به نام «لويجي ليچهري» اليزابت ملكه اتريش را در سويس ترور كرد. وي گفته بود كه قصد او كشتن يك پادشاه و يا شاهزاده بود، فرقي نمي كرد كه چه كسي باشد. او معتقد است كه حكومت نبايد در انحصار خانواده هاي معين باشد.

  • 1898:   پليس «هيزلتن» ايالت پنسيلوانياي آمريكا به سوي كارگران اعتصابي معدن محل كه عمدتا مهاجر اسلاو (مردم اروپاي شرقي) بودند آتش گشود و 19 نفر از آنان را كشت. بيشتر مقتولين لهستاني بودند.

  • 1914:   در نخستين سال جنگ جهاني اول، تشكيل نخستين تيپ مكانيزه اعلام شد. واحدهاي اين تيپ به جاي تيراندازي با مسلسل مستقر بر سطح خاك، از روي خودرو تيراندازي مي كردند و مسلسلهايشان بر خودرو سوار بود و اين واحدها تحرك بيشتري در جا به جايي داشتند.

  • 1922:   غير تركهاي ساكن شهر «اسميرنا (ازمير)» منطقه را ترك كردند و اين شهر ضميمه تركيه شد.

  • 1923:   حزب جمهوريخواه خلق (تركيه) به رهبري آتاتورك تاسيس شد.

  • 1919:   قرارداد سنت جرماين Saint Germain به عمر امپراتوري اتريش پايان داد و استقلال چك اسلواكي، لهستان، مجارستان و يوگوسلاوي تامين شد. اين قرارداد جمهوري اتريش را از بنادر خود در درياي آدرياتيك نيز محروم كرد.

  • 1948:   قسمت شمالي شبه جزيره كره خود را جمهوري دمكراتيك خلق كره اعلام كرد و طولي نكشيد كه درصدد يكي كردن دو قسمت كره برآمد كه به جنگ كره انجاميد. پس از جنگ جهاني دوم، آمريكا بر كره جنوبي و شوروي بركره شمالي نظارت داشتند و قرار بود وحدت دو كشور از طرق مسالمت آميز تحقق يابد.

  • 1935:   هوي لانگ Huey Long سناتور لويزياناي آمريكا كه به قلدري معروف بود توسط دكتر كارل وايس Weiss هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد و مخالفان ترور اين شعار را رايج كردند: Ballot not Bullet (راي نه گلوله) يعني در انتخابات بايد بركنار مي شد.

  • 1951:   تحريم ايران توسط دولت انگلستان به اجرا در آمد. گناه ايران اين بود كه نفت خود را ملي كرده بود. اين تحريم تا پايان كار حكومت دكتر مصدق ادامه داشت.

  • 1977:   حميده جاندوبي آخرين نفري بود كه در فرانسه با گيوتين اعدام شد . 184 سال بود كه محكومان به مرگ ، در فرانسه با گيوتين گردن زده مي شدند. اين دستگاه در جريان انقلاب فرانسه توسط دكتر گيوتين اختراع شده بود كه اعدامي ها احساس درد نكنند.

  • 1996:   شش ژنرال آلمان شرقي سابق به جرم تيراندازي به مردمي كه قصد فرار از آن كشور را داشتند محاكمه و محكوم شدند و به استدلال آنها كه مامور بودند و معذور توجه نشد.

  •  

  • 2003:   جيزل مكنزي خواننده معروف كانادايي ـ آمريكائي درگذشت.

  • 2005:   اعلام شده است كه درست از يك سال ديگر(ماه نهم سال 2006)، تلفنهاي موبايل (سلفون) مجهز به گيرنده تلويزيون كه تنها اخبار را پخش خواهد كرد به بازار خواهد آمد. قبلا اين تلفنها به دوربين عكس و فيلم و گيرنده راديو و ... مجهز شده بودند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    9 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     ارسال 12 هزار نامه ازسوى مردم كوفه
    براى امام حسين (عليه السلام)

    9 رمضان 60 - ارسال 12 هزار نامه ازسوى مردم كوفه براى امام حسين (عليه السلام) وتقاضاى آنان درحركت كردن آن حضرت به سوى عراق جهت مبارزه با حكومت يزيد

     

    ولادت علامه حلي

    چنانکه نقل است مولاي متقيان علي (ع) در مسير حرکت از کوفه به صفين بر تپه هاي بابل روي تل بزرگي ايستاد و اشاره به بيشه و نيزاري نمود و اين سخن را فرمود:
    اينجا شهري است و چه شهري!
    اصبغ بن نباته از ياران نزديک حضرت عرض کرد:
    يا اميرالمؤمنين! مي بينم از وجود شهري در اينجا سخن مي گويي، آيا در اينجا شهري بود و اکنون آثار آن از بين رفته است؟
    فرمود: نه! ولي در اينجا شهري به وجود مي آيد که آن را «حله سيفيه» مي گويند و مردي از تيره بني اسد آن را بنا مي کند و از اين شهر مردمي پاک سرشت و مطهر پديد مي آيند که در پيشگاه خداوند مقرب و مستجاب الدعوه مي شوند.

    در شب 29 رمضان 648 ق. در اين شهر فرزندي از خانداني پاک سرشت ولادت يافت که از مقربان درگاه باري تعالي قرار گرفت. نامش حسن و معروف به آيت الله علامه حلي است. مادرش بانويي نيکوکار و عفيف، دختر حسن بن يحيي بن حسن حلي خواهر محقق حلي است و پدرش شيخ يوسف سديدالدين از دانشمندان و فقهاي عصر خويش در شهر فقاهت حله است.
    علامه حلي از طرف پدر به «آل مطهر» پيوند مي خورد که خانداني مقدس و بزرگ و همه اهل دانش و فضيلت و تقوا بودند. از آنها آثار و نوشته هاي گرانقدر به يادگار مانده که تا به امروز و در امتداد تاريخ مورد استفاده دانش پژوهان قرار گرفته است. آل مطهر به قبيله بني اسد که بزرگترين قبيله عرب در شهر حله است پيوند مي خورند که مدت زماني حکومت و سيادت از آنها بود.
    حسن بن يوسف پس از آموختن کتاب وحي و خط، کم کم آمادگي فراگيري دانشها را در خود تقويت نمود و در مراحل اوليه تحصيل مقدمات و مبادي علوم را در محضر پدر فاضل و فقيه خود آموخت و به سبب کسب اين همه فضيلتها و نيکيها در سنين کودکي به لقب «جمال الدين» (زينت و زيبايي دين) در بين خانواده و دانشمندان مشهور گشت.
    جمال الدين حسن در شهر حله بزيست و در محضر فقها، متکلمان و فلاسفه والامقام با کمال ادب زانو زد و از روح بلند معنوي و اخلاق و دانش آنان بهره کافي برد و خويشتن را به دانش و تهذيب نفس آراست و به تمام فنون و علوم مسلح گرديد و از دست آنان به دريافت اجازه نامه اجتهادي و نقل حديث مفتخر گرديد. حال به اختصار به نام چند نفر از اساتيد بزرگوار وي اشاره مي کنيم:
    شيخ يوسف سديد الدين (پدر ارجمند او)، محقق حلي (602 ـ 676 ق) خواجه نصير الدين طوسي (597 ـ 672 ق)، سيد رضي الدين علي بن طاووس (589 ـ 664 ق)، سيد احمد بن طاووس (متوفا به سال 673 ق)، يحيي بن سعيد حلي (متوفي به سال 690)، مفيد الدين محمد بن جهم حلي و ....
    جمال الدين حسن، ستاره پر فروغ «آل مطهر» و شهر فقاهت حله هنوز مدت زماني از تحصيلش نگذشته بود که با ذوق سرشار خدادادي و علاقه وافر، به تمام دانشهاي بشري مانند فقه و حديث، کلام و فلسفه، اصول فقه، منطبق، رياضيات و هندسه مسلح گرديد و تجربه لازمه را به دست آورد. آوازه فضل و دانش وي به سرعت در سرزمين حله و ديگر شهرها پيچيد و در مجالس درس و محيط فرهنگي نام مقدسش را به نيکي و احترام ياد مي کردند و «علامه» اش مي خواندند.
    علامه حلي چون خورشيد فروزان در آسمان فقاهت درخشيد و ديگران از نور وجودش استفاده کردند. در شهر حله حوزه درس تشکيل داد و علاقمندان و تشنه کامان معارف و علوم اهل بيت (ع) از گوشه و کنار جذب آن شدند و از درياي بي کرانش سيراب گشتند.
    يکي از دانشمندان مي گويد: علامه حلي نظيري ندارد نه پيش از زمان خودش و نه بعد از آن. کسي که در مجلس درس او پانصد مجتهد تربيت شد.
    از جمله فرزانگان و ستارگاني که در محضرش زانو زدند و از انفاس پاک و مکتب پربار فقهي، کلامي و روح بلندش بهره ها بردند و از دست مبارکش به دريافت اجازه نامه اجتهادي و نقل حديث مفتخر شدند اينان بودند:
    فرزند عزيز و نابغه اش محمد بن حسن بن يوسف حلي معروف به «فخر المحققين» (682 ـ 771 ق)، سيد عميدالدين عبدالمطلب و سيد ضياء الدين عبدالله حسيني اعرجي حلي (خواهر زادگان علامه حلي) تاج الدين سيد محمد بن قاسم حسني معروف به «ابن معيه» (متوفي 776 ق)، رضي الدين ابوالحسن علي بن احمد حلي (متوفي 757 ق)، قطب الدين رازي (متوفي 776 ق) سيد نجم الدين مهنا بن سنا مدني، تاج الدين محمود بن مولا، تقي الدين ابراهيم بن حسين آملي و محمد بن علي جرجاني.
    بعد از رحلت محقق حلي در سال 676 ق که زعامت و مرجعيت شيعيان را به عهده داشت شاگردان ممتاز وي و فقها و دانشمندان حله به دنبال فقيه و مجتهدي بودند که خصوصيات مرجعيت و زعامت را دارا باشد تا او را به عنوان مرجع تقليد معرفي کنند. آنان تنها علامه حلي را که از شاگردان برجسته و دست پرورده مکتب فقهي محقق حلي بود و فقها و مجتهدان بنام آن روزگار در حوزه درس وي شرکت مي کردند شايسته مرجعيت و پيشوايي دين مي شناختند و اين در زماني بود که فقط 28 بهار از عمر شريف علامه گذشته بود. اين امر حاکي از نبوغ و شخصيت والاي اوست که در اين سنين تمام دانشها و فضايل اخلاقي و کرامتهاي معنوي و انساني را به کمال رسانده و از ديگر عالمان و مجتهدان برتري جسته و به مقام شامخ مرجع تقليد و فتوا در احکام شرع مقدس اسلام نايل گشته بود.
    آري پس از رحلت محقق حلي زعامت و مرجعيت شيعيان به علامه حلي منتقل گرديد و اين بار امانت الهي بر دوش با کفايت او گذاشته شد. بدين سبب به لقب مقدس و شريف «آيت الله» مشهور گرديد؛ که در آن روزگار تنها او به اين لقب خوانده مي شد و هرکس آيت الله مي گفت منظورش علامه حلي بود.
    حضور فقيه يگانه عصر علامه حلي در ايران و مرکز حکومت مغولان خير و برکت بود و با زمينه هايي که حاکم مغول براي وي به وجود آورده بود کمال بهره را برد و به دفاع از امامت و ولايت ائمه معصومين (ع) برخاست. از اين رو بزرگترين جلسه مناظره با حضور انديشمندان شيعي و علماي مذاهب مختلف برگزار شد. از طرف علماي اهل سنت خواجه نظام الدين عبدالملک مراغه اي که از علماي شافعي و داناترين آنها بود برگزيده شد. علامه حلي با وي در بحث امامت مناظره کرد و خلافت بلافصل مولا علي (ع) بعد از رسالت پيامبر اسلام را ثابت نمود و با دليلهاي بسيار محکم برتري مذهب شيعه اماميه را چنان روشن ساخت که جاي هيچ گونه ترديد و شبهه اي براي حاضر باقي نماند.
    پس از جلسات بحث و مناظره و اثبات حقانيت مذهب اهل بيت عصمت و طهارت (ع) اولجايتو (حاکم عصر وي از پادشان مغول) مذهب شيعه را انتخاب کرد و به لقب «سلطان محمد خدابنده» معروف گشت. پس از اعلان تشيع وي، در سراسر ايران مذهب اهل بيت منتشر شد و سلطان به نام دوازده امام خطبه خواند و دستور داد در تمام شهرها به نام مقدس ائمه معصومين (ع) سکه زنند و سر در مساجد و اماکن مشرفه به نام ائمه مزين گردد.
    علامه حلي پس از يک دهه تلاش و خدمات ارزنده فرهنگي و به اهتزاز در آوردن پرچم ولايت و عشق و محبت خاندان طهارت (ع) در سراسر قلمرو مغولان در ايران، در سال 716 ق. بعد از مرگ سلطان محمد خدا بنده، به وطن خويش سرزمين حله برگشت و در آنجا به تدريس و تأليف مشغول گرديد و تا آخر عمر منصب مرجعيت و فتوا و زعامت شيعيان را به عهده داشت.
    در 21 محرم سال 726 قمري مرجع تقليد شيعه، فقيه و عارف فرزانه، ستاره پر فروغ آسمان علم و فقاهت، آيت الله علامه حلي دار فاني را وداع گفت و روح ملکوتي اش به سوي خدا پرواز کرد و به رضوان و لقاي معبودش شتافت. غم و اندوه بر چهره همه سايه افکند. پيکر پاکش به نجف تشييع گرديد و در جوار بارگاه ملکوتي مولاي متقيان علي (ع) در حرم مطهر به خاک سپرده شد.
    از ايوان طلاي امير المومنين (ع) دري به رواق علوي گشوده است. پس از ورود به سمت راست، حجره اي کوجک داراي پنجره فولادي، مخصوص قبر شريف علامه حلي است. زائران بارگان علوي در مقابل اين حجره توقفي کرده، مرقد شريفش را زيارت مي کنند و از روح بلندش مدد مي جويند.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    23
    32

    اهواز

    30
    42

    تبريز

    19
    29

    شيراز

    19
    34

    مشهد

    17
    33

    بندرعباس

    29
    33

    کرمان

    14
    32

    اصفهان

    16
    32

    يزد

    23
    34

    کرمانشاه

    18
    29

    اراک

    17
    28

    رشت

    22
    29

    دبی

    31
    37


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1388 تومان
    982 تومان
    1750 تومان
    895 تومان
    257 تومان
    268 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    225000 تومان
    99000 تومان
    51000 تومان
    195000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 05:17
    طلوع خورشيد : 06:44
    اذان ظهر : 13:00
    غروب خورشيد : 19:17
    اذان مغرب : 19:37
    نيمه شب شرعي : 00:17
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Time Magazine
    8 سپتامبر

    جديدترين شماره از هفته نامه
    Time Magazine

    تاریخ انتشار: 8 سپتامبر 2008
    تعداد صفحات مجله: 88
    حجم فایل: 2 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    شیر آب رنگی

    آیا تا به حال در خیالتان خواسته اید که دستتان را در نور مایع بشویید؟ این گجت آرام و کوچک بطور شگفت آوری باهوش است، این ابزار تقریبا بر روی تمامی شیرهای آب استاندارد قابل نصب است و دارای یک سوویچ داخلی است که چراغ های نورانی آن را روشن می کند. وقتی شما شیر آب را باز می کنید جریان آب به آبشاری از نور تبدیل می شود.
    ضمنا یک سنسور حساس به دما که در داخل آن کار گذاشته شده می تواند تشخیص دهد که شما شیر آب سرد را باز کرده اید یا آب گرم، و طبق دمای آب، رنگ آن را تغییر می دهد. دیگر برای تشخیص دمای آب مجبور نیستید که دست خود را زیر شیر بگیرید و احیانا دستتان بسوزد. هنگامی که آب سرد باشد رنگ آن آبی است و هنگامی که گرم باشد رنگ آن قرمز خواهد شد. البته این دستگاه برای کار به یک باطری ساعتی کوچک نیازمند است این گجت تنها 15 دلار قیمت دارد.
    منبع

    با سری جدید دوربین شرکت سانیو DMX-HD800 آشنا شوید 

    اگر از دوربین های شرکت sanyo استفاده میکنید باید به عرضه تان بر سانم که محصول جدید این شرکت با قابلیت ها و کیفیتی ارتقا یافته با مدل DMX-HD800 وارد بازار شد. نسل ماقبل این دوربین HD700 بود که توصیه میکنم اگر همین الان به دستتان هم هست به کناری بگذاریدش و از ویژگی های فنی و کیفی محصول جدید با خبر شوید:
    لنز  دوربین 8 مگا پیکسل
    سنسور 1/2.5 اینچی از نوع CMOS 
    Slot لازم برای پشتیبانی از کارت های حافظه SD/SDHC 
    قابلیت زووم نوری تا رنج5x 
    صفحه نمایشگر LCD 2.7 اینچی

    از ویژگی های منحصر به فرد این سری می توان به پورت ماژولاری که برای اتصال  و دانلود فایل های تصویری دوربین به کامپیوتر های شخصی در نظر گرفته شده اشاره کرد.در ضمن به گفته  شرکت سانیو در این سری با به کار گیری فیلتر 3DDNR قدم بزرگی در جهت کاهش نویز و افزایش کیفیت رکورد گیری بر داشته شده . در کنار همه تفاسیری که عرض شد خبر خوبی هم از قیمت برایتان دارم. می توانید این محصول را با قیمت 463$ به راحتی در بازار بیابید.
    منبع و تصاویر بیشتر
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    هفت ‌آسمان مجاز و فرهنگ و هنر (36)

    جلال سمیعی

    پس از گذشت هفتاد روز از حسادت بدخواهان و چیز‌پراکنی مشتی نابلد در راه این ستون، که از زمان مادها تا امروز بهترین ستون طنز بوده است، ستون ما برگشت تا به همه ثابت کند. حالا این که چی را ثابت کند، در دست بررسی است. خبرها را در حالی ادامه می‌دهیم که اگر هم برق قطع بشود، چیزی از ارادت ما کم نمی‌شود. شما هم سعی کنید که هم ادامه بدهید، هم به‌موقع جلوگیری کنید.


    اول: نیمه‌ی پنهان گ.ف
    زنی که ادعا می‌کرد گلشیفته فراهانی است و در فیلمی غربی هم در کنار آن مردک بی‌ناموس تایتانیک نقش‌آفرینی کرده بود، به همت ماموران دستگیر، توجیه و ممنوع‌الخروج شد. وی افزود: «قصد داشتم تا در پوشش گ.فراهانی سینمای معناگرای ایران را زیر سؤال ببرم و اکنون که متوجه کار زشت خود شده‌ام، از خانواده‌ی فراهانی، وزارت ارشاد، عباس کیارستمی، فرهاد جعفری و محسن نامجو عذر می‌خواهم و به‌زودی فیلمی با موضوع تهاجم فرهنگی خواهم ساخت.» وی سپس رفت.


    دوم: روی هم را ببوسید!
    محسن نامجو که روزگاری پدیده‌ی موسیقی ایران بود و حتی به‌‌خاطر او باب دیلن را محسن نامجوی غرب نامیدند، پس از تکذیب آوازخوانی آیاتی از قرآن و دست‌داشتن در انتشار آن‌ها، از شاکی پرونده و همه عذرخواهی کرد. او همچنین از سودجویانی که وی را وادار به خواندن آن آواز کرده‌اند انتقاد کرد و موضوع به خیر و خوشی تمام شد. شما هم دیگر پی ماجرا را نگیر.


    سوم: مهرجویی حیا کن! سینما رو رها کن!
    تهمینه میلانی، کارگردان فیلم‌های مبارزی چون واکنش پنجم و آتش‌بس در آن‌ها به‌ترتیب مردانی از جنس جمشید هاشم‌‌پور و گلزار را افشا می کند، با ارسال یادداشتی شدیداللحن از داوری دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران کنار کشید تا «اعتراضی باشد به عدم نمایش فیلم‌های همه اعضای خانواده سینما». یکی از آگاهان که گویا با مسؤولان هم رفت و آمد دارد، افزود: «منظور خانم میلانی از همه‌ی اعضای خانواده‌ی سینما روشن نیست و ممکن است ایشان خدای ناکرده فیلم‌های زشت مهرجویی را هم در نظر داشته باشند.» وی میلانی و مهرجویی و دیگران را نصیحت کرد که به اشتباهات خود بیندیشند و سیاه‌نمایی نکنند و مساله‌ی نامعلوم زن و ساز را این‌قدر پی نگیرند.


    چهارم: دی‌وی‌دی قسمت آخر رسید.
    با رسیدن ماه رمضان و تعطیلی ناگزیر بسیاری از مراکز فرهنگی، که آخرش نفهمیدیم چرا وقتی بوفه‌شان تعطیل می‌شود خودشان هم جمع می‌کنند، سیما قهرمان پدیده‌های فرهنگی شده است؛ تا لحظه‌ی ویرایش نهایی این ستون، چهار شب از آغاز سریال‌های به‌کلی معناگرای تلویزیون می‌گذرد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 94 درصد از ملت هدایت شده‌اند و خدا 6 درصد باقی‌مانده را هم به‌زودی یا هدایت می‌کند و یا اگر اصلاح‌شدنی نیستند، بکشد. یکی از پیرمردهای محل که مدتی‌ست نمی‌داند به مسجد برود یا سریال عطاران را تماشا کند، دیشب خودش را در آستانه‌ی ورودی منزلش حلق‌آویز کرد.


    پنجم: سه‌برابر مالیات می‌دهیم تا واژه وارد کنیم
    با مطرح شدن بحث حذف چند صفر بی‌ارزش از پول رایج مملکت و در آستانه‌ی اجرای طرح بزرگ تحول اقتصادی، که ابعادش بر هیچکس معلوم نیست ولی خدا خودش حافظ همه باشد، زد و خورد فرهنگی ـ رسانه‌ای میان ادبای قوم برای تعیین واحد پول جدید ایران به اوج خود رسید؛ عده‌ای «تومان» را پیشنهاد می‌کنند و عده‌ای دیگر «داریک» فارسی را بهتر از واژه‌های ترکی و عربی می‌دانند. یکی از بزرگان اهل خرد هم که اخیرا خود را گمرک‌چی زبان فارسی برشمرد و موضوع ابداع «کش‌لقمه» را از سوی فرهنگستان تکذیب کرد، ناپدید شده است؛ از یابنده تقاضا می‌شود ایشان را به بانک مرکزی معرفی کند و چند واژه‌ی فارسی‌الاصل نو مژدگانی بگیرد.


    ششم: نکن
    بر اساس شنیده‌ها، عباس کیارستمی که اخیرا نسخه‌ی تازه‌ی دیوان شعرای بزرگ پارسی را به بشریت عرضه کرده است و اپرای تعزیه را هم در فرنگ روی سن برده، قصد دارد روایت تازه‌ی خود را از کتاب‌های فارسی مدارس ایران به آموزش و پرورش ارائه کند. وی افزوده است که روایت تازه‌ی او از هر کتاب، سه صفحه است و دیگران باید به این موضوع افتخار کنند.


    هفتم: پاسخ به نامه‌ها
    استاد ارجمند، جناب آقای فرج‌الله سلحشور؛ با سلام و احترام؛ شما برای ما نامه نفرستاده‌اید و ما در این ستون افتخار می‌کنیم که نامه‌ی سرگشاده‌مان را به جنابعالی منتشر می‌کنیم. شما که در بازیگری موفق بودید و «توبه‌ی نصوح» از شما اعتبار گرفت، چرا به کارگردانی روی آوردید؟ آیا حیف نبود؟ آیا در شان شما بود که خودتان را مشغول گزینش بازیگر نقش حضرت یوسف کنید؟ والسلام.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    ۱۲ فرمان برای شیرینی‌پزي

    ۱) اگر می‌خواهید شیرینی‌هایی با مقدار زیاد بپزید، فر را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و آنها را در مدتی طولانی بپزید. اما برای شیرینی‌های ریز و کوچک (مثل شیرینی‌نخودچی)، با حرارت زیاد، می‌توانید در وقتتان صرفه‌جویی کنید.

    ۲) اگر روی شیرینی‌تان پخته ولی داخل آن خمیر مانده، یکی از دلایلش این است که حرارت فر زیاد بوده. یک تکه فویل را چندلایه کنید، روی شیرینی‌ها بیندازید و دوباره شیرینی‌ها را در فر بگذارید. این کار باعث می‌شود خمیر وسط شیرینی‌ هم پخته شود.

    ۳) نکاتی درباره‌ی پیمانه‌ها:
    ۱ پیمانه آرد: ۱۰۰ گرم
    پیمانه‌ها را همیشه با قاشق پر کنید و هیچ‌وقت خود پیمانه را در آرد و روغن فرو نکنید.
    ۱ پیمانه پودر قند: ۱۲۵ گرم
    برای خارج شدن هوای آزاد داخل پیمانه، آن را تکان دهید و روی پیمانه را با پشت قاشق صاف کنید.
    ۱ پیمانه شکر: ۱۵۰ گرم
    ۱ پیمانه روغن: ۱۵۰گرم

    ۴) همیشه قبل از تهیه‌ی شیرینی و کیک در منزل، مواد آن را آماده کنید؛ سپس پخت شیرینی را آغاز کنید.

    ۵) سعی کنید بهترین مواد اولیه را برای تهیه‌ی شیرینی و کیک عید آماده کنید و بخرید تا در نهایت، شیرینی‌های مرغوب‌تر و خوشمزه‌تری بپزید.

    ۶) تخم‌مرغ وقتی زده می‌شود، قدرت نگهداری هوا را در خود دارد. بنابراین باعث می‌شود کیک یا شیرینی عید
    شما خوب پف کند. به‌طور معمول، سفیده‌ی تخم‌مرغ است که پس از زدن کف می‌کند و هوا را درون خود نگه می‌دارد، نه زرده
    .

    ۷) از تخم‌مرغ سردی که توی یخچال بوده استفاده نکنید، بلکه بگذارید گرم شود؛ چون در غیر این صورت، مجبورید زمان طولانی‌تری مخلوط را هم بزنید. چه بهتر که از تازه‌اش استفاده کنید.

    ۸) هیچ‌گاه در فر را قبل از این‌که سه‌چهارم از زمان پخت سپری شده باشد، باز نکنید؛ چون پف کیک می‌خوابد.

    ۹) نشانه‌ی کاملا پخته‌شدن کیک، این است که روی آن طلایی شده باشد و خوب پف کرده باشد و تا حدودی از دور قالب فاصله گرفته باشد.

    ۱۰) برای تهیه‌ی شیرینی‌های عید، نهایت دقت و حوصله را به کار ببرید؛ چون لطف این شیرینی‌ها به ظرافت و یک‌شکل بودن و هم‌اندازه بودن آنهاست.

    ۱۱) قبل از شروع پختن شیرینی یا کیک، یک بار دستور پخت را بخوانید تا در وسط کار که مواد را مخلوط کرده‌اید، گیج نشوید و مایه و خمیر شیرینی خراب نشود.

    ۱۲) ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن شیرینی‌ها و کیک، فرتان را گرم کنید.
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    زرتشت و جایگاه حجاب


     

    سوال:
    لطفا در مورد جايگاه حجاب در آئين ايرانيان باستان (زرتشت) توضيحاتي بدهيد.
     

    پاسخ:
    يدر حالي كه در جهان بدحجابي و بي حجابي شيوع پيدا كرده و در اثر همين كار، فساد و بي بندوباري، بسياري از كشورهاي دنيا را فراگرفته، عده اي گمان مي كنند كه حجاب مخصوص دين مقدس اسلام است، در حاليكه اين توهم صحيح نيست. زيرا آنچه به طور خلاصه مي توان گفت آن است كه: تمام ملل و مردم جهان، زنانشان داراي حجاب بوده اند اگرچه در كيفيت پوشش فرق داشته اند.
    با كندوكاو در تاريخ ايران باستان و آثار بجاي مانده از آن دوران كه اغلب مردم شان كيش زرتشت داشتند، چنين بدست مي آيد كه زنان ايران از ديرباز حجاب و اخلاق نيكو و پاكدامنيشان زبانزد همه بوده است و اين حقيقت نيز روشن مي شود كه با ورود اسلام به ايران، حجاب وارد ايران نشده است، بلكه بانوان ايران از قديم الايام حجاب داشته اند. در تاريخ آمده است كه: هنگامي كه سه تن از دختران كسري (شاهنشاه ساساني) را به همراه غنائم فراوان نزد عمر آوردند وي دستور داد با آوازي بلند روي آنان فرياد كشند كه پوشش از چهره برگيرند تا مسلمانان آنها را ببينند و خريداران بيشتر با پول زيادتري پيدا شوند. دوشيزگان ايراني از برهنه كردن صورت خودداري كردند، و يك مشت بر سينة نماينده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند.[1]
    همچنين در جاهاي مختلف شاهنامه سخن از زن نيكوي ايراني و حجاب او به ميان آمده است كه از اين اشعار استفاده مي شود كه زنان ايراني از ديرباز حجاب داشته اند. اكنون به برخي از اين اشعار توجه فرمائيد:
    چنين گفت شيرين كه اي مهتران
    جهان گشته و كار ديده سران
    سه چيز باشد زنان را بهي
    كه باشند زيباي گاه مهي
    دگر آنكه فرّخ پسر زايد او
    زشوي خجسته بيفزايد او
    سه ديگر كه بالا و رويش بود
    به پوشيدگي نيز مُوَيش بود
    بدانگه من جفت خسرو بُدَم
    به پوشيدگي در جهان نو بُدَم
    بگفت اين بگشاد چادر زروي
    همه روي ماه و همه پشت موي
    مرا از هنر موي بُد در نهان
    كه او را نديدي كس اندر جهان
    نمودم همه پشت اين جادويي
    نه از تنبل و مكر و ز بدخويي
    نه كس سوي من پيش از اين ديده بود
    نه از مهتران نيز شنيده بود[2]
    سخن تهمينه همسر رستم:
    به گيتي ز خوبان مرا جفت نيست
    چون من زير چرخ كبود اندكيست
    كس از پرده بيرون نديدي مرا
    نه هرگز كسي آواز شنيدي مرا[3]

    سخن منيژه:
    منيژه منم دخت افراسياب
    برهنه نديده رخم آفتاب[4]

    ويل دورانت دربارة حجاب زنان ايران مي نويسد:
    در نقشهايي كه از ايران باستان برجاي مانده هيچ صورت زن ديده نمي شود.[5] اين نقشها نشان مي دهد كه زنان داراي حجاب، مخصوصاً با چادر بوده اند.
    نويسندة كتاب پوشاك باستاني ايرانيان در اين رابطه مي نويسد:
    تاريخ نويسان دربارة پوشاك آن زمان اكثراً به سكوت گذرانده اند .... با اين وصف از روي برخي نقوش كه از آن زمان به جاي مانده، به زناني از اين دوره بر مي خوريم كه از پهلو بر اسب سوارند، اينان چادري مستطيل بر روي همة لباس خود افكنده اند و در زير آن يك پيراهن دامن بلند، و زير اين نيز يك پيراهن ديگر بلند تر تا به مچ پا نمايان است.[6]
    با اين حال لباس مذهبي زرتشتيان در حال حاضر نشان دهندة وجود حجاب در دين زرتشت است. زرتشتيان داراي جامه ويژة مذهبي هستند كه هر فرد پسر يا دختر، پس از رسيدن به سن پانزده سالگي، بايد آن را به تن نمايد. بگونه اي كه نپوشيدن آن جامة مذهبي باعث ايجاد ديو «در وج ناسو»[7] شمرده است.
    اين لباس «سدره و كُشتي» نام دارد و كيفيت آن، كه مي تواند پوشش كاملي براي زنان به حساب آيد. تمام بدن را مي پوشاند. و از نظر زرتشت بر هر يك از مرد و زن واجب است كه هنگام انجام مراسم عبادي و نيايش، سر خود را بپوشانند. بنا به گفتة مؤبد «رستم شهرزادي» پوشش زنان بايد به گونه اي باشد كه هيچ يك از موهاي سرزن از سرپوش بيرون نباشد ذرخرده اوستا به طور صريح چنين آمده است:
    «همگان نامي ز تو برگوييم و همگان سر خود را مي پوشيم آنگاه به درگاه دادار اهورا مزدا نماز مي كنيم»[8]
    بنابراين حجاب در كيش زرتشت مانند ساير اديان وجود داشته است و اين يك ضرورت اجتماعي است كه آيينهاي آسماني به آن توجه كرده اند و مورد تأكيد قرار داده اند، هرچند كه عده اي از تعاليم ديني خود سرپيچي مي كنند و رو به سوي بدحجابي و بي حجابي مي آورند.

    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. مسئله حجاب، استاد شهيد مطهري.
    2. فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، دكتر غلامعلي حداد عادل.
    3. حجاب در اديان الهي، علي محمدي آشنايي.

    --------------------------------------
    [1] . محمدي پناه، اسدالله، بهشت جوانان، چاپ نوزدهم، 1383، ص284، به نقل از كتاب حجاب در اسلام، ص59.
    [2] . شاهنامه فردوسي، انتشارات كتابفروشي فخررازي، 1361، ج4، ص515.
    [3] . شاهنامه فردوسي، داستان سهراب، همان، ج1، ص84.
    [4] . شاهنامه فردوسي، همان، ج2، ص195.
    [5] . ويل دورانت، تاريخ تمدن، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، چاپ اول، 1365، ج1، ص434.
    [6] . به نقل از بهشت جوانان، همان، ص284.
    [7] . در وج ناسو، نام ديو ناپاكي است كه تماس وي براي انسان بسيار خطرناك است و عواقب وخيم دارد و هنگام جداشدن روح از بدن به انسان حمله مي كند.
    [8] . به نقل از: محمدي آشنايي، علي، حجاب در اديان، نشر ياقوت، چاپ دوم، 1378، ص135.
     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    آناليز نتايج حذف صفرهاي پول ملي
    در 71 كشور

    يك اقتصاددان آمريكايي طي مقاله‌اي تحليلي با اشاره به 71 مورد حذف صفرها از پول ملي در جهان از نيم قرن گذشته تاكنون نوشت:
    اين طرح اگر به طور صحيح و در چارچوب يك سلسله اصلاحات مهم اقتصادي انجام شود تورم را مهار مي‌كند.
    به گزارش فارس، لاينا موسلي استاد دانشگاه كاروليناي شمالي آمريكا طي مقاله‌اي به بررسي و تحليل موضوع حذف صفر از پول ملي پرداخته است. موسلي در اين مقاله با اشاره به پيشينه و تاريخچه حذف صفرها در سطح جهان به ذكر شرايط لازم براي انجام اين عمل و نتايج و فوايد آن پرداخته است. بر اساس اعتقاد اين استاد دانشگاه كاروليناي شمالي آمريكا حذف صفرها به خودي خود نمي‌تواند در مهار تورم مفيد باشد و اين عمل بايد در چارچوب يك سلسله اصلاحات مهم اقتصادي انجام شود. اما در صورت اجراي درست اين عمل تورم مهار مي‌شود، اعتبار پول ملي افزايش مي‌يابد، روحيه ملي ارتقا پيدا مي‌كند و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در كشور افزايش مي‌يابد.


    71 مورد حذف صفر از سال 1960 تا كنون
    به اعتقاد موسلي از سال 1960 تاكنون، در 71 مورد دولت‌هاي در حال توسعه مجبور شده اند چندين صفر را از پول ملي خود حذف كنند.آخرين نمونه در اين زمينه به زيمبابوه مربوط مي‌شود كه طي آن دولت اين كشور 10 صفر از پول ملي اين كشور حذف كرد. در ژانويه 2005 نيز، تركيه ليره جديد را جايگزين ليره قديم خود كرد. بر اين اساس، هر يك‌ميليون ليره قديم تركيه به يك ليره جديد تبديل شد. در ماه جولاي همين سال نيز روماني با حذف چهار صفر واحد پول جديد خود موسوم به ليو را معرفي كرد. در هر دو مورد، دولت‌هاي تركيه و روماني پيام آشكاري را براي مردم و جامعه بين‌الملل فرستادند و آن اينكه سياست‌هاي اقتصادي دولت در گذشته اشتباه بوده است.
    اگرچه حذف صفر از پول ملي و معرفي پول جديد، بيش از آنكه يك اقدام سياسي باشد، يك اقدام فني و كارشناسي است ولي كنترل دولت بر پول ملي نشانه و شاخصه يك دولت ملت مدرن است. دولت‌ها از اواسط قرن نوزدهم كنترل سياست‌هاي پولي را به دست گرفتند. امروزه چالش‌هاي زيادي براي كنترل سياست‌هاي پولي وجود دارد. حذف صفر از پول ملي بخشي از بسته اصلاحات اقتصادي و سياسي به شمار مي‌رود، همان طور كه اين مساله در افغانستان طي اكتبر 2002 اتفاق افتاد. دولت افغانستان با حذف سه صفر از پول خود افغاني جديد را به عنوان پول ملي اين كشور معرفي كرد.


    حذف صفرها مانع نفوذ ارزهاي خارجي
    بر اساس اين گزارش حذف صفر از پول ملي ابزاري براي حمايت دولت از اقتدار سياست‌هاي پولي به شمار مي‌رود. اگر مردم اعتماد خود را نسبت به پول ملي از دست بدهند، ارزهاي خارجي به خصوص آنها كه پرستيژ بيشتري دارد، رواج خواهد يافت. اين مساله فشار رواني و اقتصادي زيادي را بر دولت‌ها وارد خواهد كرد. سياست‌هاي اقتصادي نه تنها تحت تاثير بازارهاي مالي بين‌المللي قرار دارند بلكه بانك‌هاي مركزي خارجي نيز بر سياست‌هاي اقتصادي تاثير خواهند گذاشت.
    حذف صفرها مانع از نفوذ ارزهاي خارجي و بيگانه در اقتصاد خواهد شد. به عنوان مثال اگر مردم تركيه نسبت به ليره جديد اعتماد كافي داشته باشند، ديگر از استفاده از يورو و دلار خودداري خواهند كرد. معمولا حذف صفر از پول ملي پس از بحران‌هاي اقتصادي صورت مي‌گيرد و دولت قصد دارد با اين اقدام مردم را متقاعد كند كه دوران تورم شديد به سر رسيده است. در برخي موارد اين سياست جواب مي‌دهد و حذف صفر مي‌تواند جلوي افزايش تورم را بگيرد ولي در برخي موارد نيز حذف صفر قادر به كاهش سريع تورم نيست.
    آرژانتين و برزيل نمونه‌هاي بارزي از اين مساله در دهه 1980 و اوايل دهه 1990 به شمار مي‌روند. هنوز كشورهاي زيادي سياست حذف صفر از پول ملي خود را انتخاب نكرده‌اند، گرچه اين كشورها با نرخ تورم بالا روبرو هستند. بي‌ارزش شدن پول ملي در برخي از كشورها، كم‌كم مردم را نسبت به پول آن كشور بي اعتماد مي‌كند. در برخي موارد نيز دولت‌ها به تدريج سياست حذف صفر را اتخاذ كرده‌اند كه اين مدت زمان ممكن است بيش از ده سال طول بكشد.
    به نظر مي‌رسد حذف صفر از پول ملي هزينه‌هاي كمي بر اقتصاد تحميل كند. اين سياست تنها مستلزم انتشار اسكناس‌هاي جديد و آگاه كردن مردم و بازارهاي مالي نسبت به تغييرات جديد است.
    حذف صفرها بدون اصلاحات اقتصادي به مهار تورم كمك نمي‌كند اين گزارش با اشاره به تاريخ طولاني حذف صفرها مي‌افزايد: در قرن نوزدهم، دولت‌ها وقتي با كمبود طلا و نقره روبه‌رو مي‌شدند، ارزش پول ملي خود را تعديل مي‌كردند. طي سال‌هاي 1960 تاكنون بيش از 70 مورد حذف صفر از پول ملي در كشورهاي در حال توسعه انجام شده است. حذف صفر‌ها نيز ابعاد مختلفي داشته است. در اين مدت از حذف يك صفر در 14 مورد تا حذف شش صفر در 9 مورد وجود داشته است. ميانگين آن حذف سه صفر از پول ملي بوده است.
    نوزده كشور در اين مدت يك بار اقدام به حذف صفر كرده‌اند و ده كشور نيز دو بار اين كار را انجام دادند. آرژانتين چهار بار، يوگسلاوي سابق 5 بار و برزيل نيز شش بار صفر‌هاي پول ملي خود را حذف كردند. در سال 1992 ميلادي بحران‌هاي اقتصادي در آرژانتين موجب كاهش چشمگير ارزش پول ملي اين كشور و وقوع بحران دلار در اين كشور شد.
    دولت آرژانتين نيز مجبور شد براي جلوگيري از افزايش شديد تورم، بسته اصلاحات اقتصادي را با اولويت حذف صفر از پول ملي اجرا كند. در برخي از كشورها مثل شيلي و كرواسي، سياست حذف صفر پس از اجراي سياست‌هاي تثبيت اقتصادي انجام شده است.
    در برخي از كشورها مثل آنگولا، جمهوري كنگو و نيكاراگوئه به‌رغم حذف صفر از پول ملي، تورم همچنان بالا است. بنابراين يكي از مسائلي كه حذف صفر از پول ملي را ايجاب مي‌كند، افزايش شديد تورم است. در آرژانتين طي سال 1960 ميلادي، هر دلار آمريكا در برابر 1100 تا 3500 پزوي آرژانتين مبادله مي‌شد.
    آرژانتين با حذف دو صفر از پول خود ارزش آن در برابر دلار را افزايش داد. در اوايل دهه 1980 ميلادي نيز هر دلار آمريكا در برابر 18000 تا 180000 پزو داد و ستد مي‌شد. دولت آرژانتين در سال 1983 چهار صفر از پول خود را حذف كرد. اگر دولت تنها به حذف صفرهاي پول ملي اكتفا كند و اصلاحات اقتصادي فراگير و جامعي را اجرا ننمايد، سياست حذف صفر به تنهايي كارساز نخواهد بود.


    حذف صفرها با نگاه به تورم يا ارزش برابري دلار؟
    بر اساس آمارهاي موجود برخي از كشورهايي كه با نرخ تورم بالا روبه‌رو هستند، هنوز اقدامي براي حذف صفرهاي پول ملي خود نداشته اند. كشورهايي مثل كامبوج، اكوادور، اندونزي، پاراگوئه در اين مدت هيچ اقدامي براي كاهش تورم و افزايش ارزش پول ملي خود در برابر دلار و ساير ارزهاي بين‌المللي انجام نداده‌اند. البته به كار بردن شاخص برابري پول ملي هر كشور نسبت به دلار براي توجيه حذف صفر از پول ملي هر كشور هميشه شاخص مناسبي نيست و بايد آن را با نرخ تورم مقايسه كرد.
    به عنوان مثال، كره جنوبي از سال 1982 تاكنون با نرخ تورم يك رقمي روبه‌رو است، ولي نرخ برابري وون در برابر دلار از اواخر سال 1997 تاكنون چهار رقمي بوده است. در نتيجه سياست‌گذاران اقتصادي كره در سال 2004 بحث حذف صفر از پول ملي اين كشور را مطرح كردند. البته براي كشورهايي كه حذف صفر از پول ملي را به عنوان يك استراتژي و آخرين مرحله اجراي اصلاحات اقتصادي در نظر مي‌گيرند، اختلافاتي در زمان بندي اجراي اين برنامه وجود دارد. به عنوان مثال لهستان طي سال‌هاي 1989 و 1990 با شديدترين تورم روبه‌رو شد ولي حذف صفر از پول اين كشور تا سال 1995 ميلادي انجام نشد. روماني نيز از اوايل تا اواسط دهه 1990 با فشارهاي شديد تورمي روبه‌رو بود حذف صفر از پول اين كشور نيز در جولاي 2005 اتفاق افتاد.


    افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي
    اين گزارش در ادامه به بررسي انگيزه‌هاي دولت‌ها از حذف صفرهاي پول ملي خود پرداخته است و پرسيده است: به راستي چرا دولت‌ها اقدام به حذف صفرها از پول ملي خود مي‌كنند؟ زماني كه ارزش پول به جاي طلا و نقره توسط اعتماد عمومي مردم حفظ مي‌شود، دولت‌ها مسووليت سنگيني براي حفظ ارزش و جايگاه پول ملي دارند. يكي از مواردي كه موجب حذف صفر پول ملي مي‌شود، تورم است. رشد نقدينگي و افزايش عرضه پول موجب رشد تورم مي‌شود و دولت مي‌تواند با حذف صفر از پول ملي، جلوي افزايش تورم را بگيرد. تلاش براي اصلاح واحد پول ملي و معرفي واحد پول جديد نيز زمينه ديگري براي حذف صفرهاي پول ملي است. تعريف واحد پول جديد براي مردم خيلي مشكل است. حذف صفر از پول ملي مكانيسم مناسبي براي تعريف پول ملي جديد است. به عنوان مثال، وقتي دولت از مردم مي‌خواهد تا پول‌هاي قديمي را ظرف مدت كوتاهي با پول جديد معاوضه كنند، اين احتمال وجود دارد كه همه پول‌هاي قديمي با پول‌هاي جديد معاوضه نشود.
    هم نظام‌هاي سياسي دموكراتيك و هم نظام‌هاي ديكتاتوري دلايل سياسي براي حذف صفرهاي پول ملي دارند. نظام‌هاي دموكراتيك معمولا براي كاهش نرخ تورم اقدام به حذف صفر مي‌كنند. نظام‌هاي ديكتاتوري نيز معمولا بدون مواجهه با نرخ تورم بالا و تنها براي جلوگيري از گسترش تنش‌هاي اجتماعي اقدام به حذف صفر از پول ملي مي‌كنند. عمل به تعهدات اقتصادي به خصوص دستيابي به نرخ تورم پايين، نقش زيادي در افزايش اعتبار دولت در بين مردم دارد. موفقيت دولت در كاهش نرخ تورم و افزايش رشد اقتصادي، موجب تقويت جايگاه دولت در بازارهاي مالي بين‌المللي و تشويق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي خواهد شد. طي سال‌هاي اخير، دولت‌ها براي دستيابي به اهداف اقتصادي و عمل به تعهدات خود، بانك‌هاي مركزي را مستقل نموده اند. براي كشورهايي كه قصد پيوستن به اتحاديه‌هاي پولي منطقه‌اي را دارند، عمل به تعهدات بين‌المللي بسيار مهم است. در كشورهايي كه نرخ تورم شديد و بالا وجود دارد، دولت‌ها براي كسب اعتماد مردم و اعتماد بازارهاي بين‌المللي با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو هستند.
    بهترين راهكار براي مقابله با تورم فزاينده و اجراي برنامه تثبيت اقتصادي، استقلال بانك مركزي از دولت و حذف سياست‌هاي اقتصادي مزاحم و دست و پاگير است. حذف صفر پول از دو راه مي‌تواند به كاهش تورم و اجراي برنامه‌هاي تثبيت اقتصادي كمك كند. نخست، حذف صفر پول ملي مي‌تواند در انتهاي برنامه تثبيت اقتصادي اجرا شود تا به مردم و بنگاه‌هاي خصوصي اين اطمينان داده شود كه دوران نرخ تورم بالا گذشته است. حذف صفر پول در اين شرايط كاملا سمبليك و نمادين است؛ چرا كه تورم به علت ساير عوامل افزايش يافته است و حذف صفر به تنهايي موجب كاهش تورم نخواهد شد. حذف صفر از پول ملي مي‌تواند مستقيما در روند برنامه تثبيت اقتصادي مورد استفاده قرار گيرد تا انتظارات تورمي مردم تغيير يابد.
    استفاده از سياست حذف صفر از پول ملي، نقش مهمي در ارتقاي جايگاه اعتماد عمومي مردم نسبت به دولت‌ها دارد. كاهش نرخ تورم تاثير زيادي در عملكرد موفق اقتصادي دولت‌ها دارد. علاوه بر اين كاهش تورم موجب جلب اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي و جذب بيشتر سرمايه‌هاي خارجي خواهد شد. جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي بيشتر موجب تسهيل روند رشد اقتصادي كشورها خواهد شد.


    تاثيرات سياسي حذف صفرها
    در نظام‌هاي سياسي دموكراتيك، استفاده از حذف صفر پول ملي، مي‌تواند تاثير مهمي در انتخاب مجدد يك حزب داشته باشد. البته حذف صفر از پول ملي مي‌تواند تاثير معكوس داشته باشد و موجب شكست سياست‌هاي اقتصادي يك دولت و حزب شود. به اعتقاد بسياري از كارشناسان پول واسطه مبادلات است كه امكان مبادلات در اقتصاد را تسهيل مي‌كند. برخي ديگر از كارشناسان بر اين باورند كه پول نه تنها واسطه مبادلات اقتصادي است بلكه بر هويت ملي شهروندان و اقتدار دولت نيز تاثير مي‌گذارد. بنابراين پول مي‌تواند به عنوان ابزاري براي تحكيم هويت ملي و سياسي ملت‌ها به شمار رود. بنابر اين حذف صفر از پول ملي مي‌تواند بر ديدگاه شهروندان نسبت به وضعيت اقتصادي و هويت ملي كشورشان تاثير گذار باشد. اگر شهروندان يك كشور همواره انتظار كاهش ارزش پول ملي خود را داشته باشند، اين مساله موجب نگراني مقام‌هاي دولتي خواهد شد. دولت بايد با حفظ ارزش پول ملي، اعتماد شهروندان خود را نسبت به پول ملي كشور افزايش دهد و مانع از اين شود كه شهروندان به ارزهاي خارجي روي آورند. اگر شهروندان يك كشور به سمت استفاده بيشتر از ارزهاي خارجي براي مبادلات روزانه خود حركت كنند و اعتماد عمومي نسبت به پول ملي در حال كاهش باشد، دولت بايد بلافاصله حذف صفر از پول ملي را در دستور كار خود قرار دهد.
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    دانلودجديدترين . موزيك ها .موزيك ويدئوها . فيلمها . در تك آهنگ

     
    __._,_.___

    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive