به گروه اینترنتی جذاب و پر از خواندنی‌های جالب مبین خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Monday, September 22, 2008

[MoBiN-Group] RooZaaNe (No. 1010)

 

 

 


 

 

 
 
 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1010 :: دوشنبه 1 مهر 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

در مورد بحث «ازدواج موقت» و باقي قضايا!

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1009) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • محراب خون گرفته
  • قصر‌های شگفت انگیز جهان  
  • مناجات دلنشين حضرت علي در مسجد کوفه
  • معرفي و دانلود فيلم : بازي هاي بامزه ايالات متحده
  • دانلود فيلم مستند و ورزشي : Ultimate Factories: BMW
  • دانلود انيميشن : Dragon Hunters
  • پلیری کوچک با قابلیت های بزرگ VLC Media Player 0.9.2
  • دو تم مذهبی برای گوشی های سونی اریکسون
  • بازی کاملا هیجانی و جذاب Tekken 3
  • مجموعه اس ام اس ویژه شب قدر
  • دوست دارید تصویر خود را در سایت مایکروسافت و یا حتی میدان تایمز ببینید؟!
  • علي مردي دشمن ساز بود
  • شانه های جبرئیل می لرزد از غم...
  • جديدترين شماره از ماهنامه Home Magazine
  • با محصول جدید سونی اریکسون T700 آشنا شوید
  • ۱۷ ویژگی حمام ایده‌آل
  • شب قدر دقيقا کدام شب است؟
  • آن روز که یک مسیحی عاشق علی علیه السلام شد
  • و ...

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

محراب خون گرفته
ويژه نامه شهادت حضرت علي عليه السلام
قصر‌های شگفت انگیز جهان  
سري ديگري از تصاوير موزائيکي زيبا
اتریش ، کشور منظره‌های کوهستانی
قدرنامه
ويژه‌نامه شبهاي قدر
عجایب هفتگانه تکنولوژی سبز در دنیای مدرن
عکس‌هایی از کره شمالی
نمایشگاه یخی در مسکو
MP3: مناجات دلنشين حضرت علي در مسجد کوفه
ضریب هوشی خود را بسنجید
11 قطعه مداحی به مناسبت شهادت حضرت علی علیه السلام

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

سرور سايت‌هاي هك‌كننده پايگاه‌هاي شيعه هك شد

هكرهاي شيعه در واكنش به اقدام غيراخلاقي وهابيون در هك كردن سرور سايت‌هاي شيعه، سرور مشهور سايت‌هاي وهابي معروف به "مدرسه الرمس" را هك كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مجاهدان مجازي شيعه که اقدام به اين کار کرده‌اند در پيامي که روي سايت اصلي مدرسه الرمس آمده نوشته‌اند: ديروز هکرهاي شما در سرور شيعه بودند و امروز ما در سرور شما هستيم !
همچنين هكرهاي شيعه، در واكنش به هك صدها سايت شيعي توسط وهابي‌ها، سايت دانشگاه عجمان امارات عربي متحده را هك كردند.
سايت اين دانشگاه كه ارتباطات وسيعي با آمريكا،‌ كانادا و انگليس نيز دارد ساعتي پيش در پاسخ به اقدام وهابي‌هاي مقيم امارات،‌ توسط هكرهاي شيعه هك شد.
هكرها پس از نفوذ در سرور اين سايت، تصوير گرافيكي "كل يوم عاشورا" را در سرلوحه اخبار صفحه نخست اين سايت قرار دادند.
دانشگاه عجمان كه وابسته وهابي هاي امارات است هنوز نتوانسته است سايت خود را بازسازي كند.
گروه هكري شيعيان اعلام كرده‌اند در ساعات آينده با اتكا به آيه شريفه "فمن اعتدى عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدى‏ عليكم ؛ پس هر كس بر شما تعدى كرد مانند همان تعدى، بر او تعدّى كن"(بقره؛ 194) بزرگترين سايت‌هاي وهابيت را هك خواهند كرد.
بر اساس اين گزارش، چند روز پيش گروه هكر group-xp وابسته به وهابيون سرور آل‌البيت بزرگترين سرور جهان تشيع و حدود 300 سايت شيعه را هك كردند.
اين گروه وهابي عرب زبان اماراتي كه ادعاي از بين بردن تمامي سايت‌هاي شيعيان (روافض) را دارند بر روي حدود 300 سايت مذهبي كه از سرور موسسه آل‌البيت استفاده مي كنند با استفاده از اشعار و ادبيات و تصاوير موهن، به توهين و هتك حرمت مراجع پرداخته و با انتشار اشعاري، به تشيع و شيعيان توهين كرده‌ بودند.
در بين سايت‌هاي هك شده توسط اين گروه مي‌توان به سايت‌هاي مراجع معظم تقليد، همچون؛ آيت الله تبريزي (ره)، آيت الله سيستاني ، آيت الله مكارم شيرازي، سبحاني و همچنين سايتهاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، اطلاع‌رساني مركز خبر حوزه علميه قم، الشيعه، حرم حضرت معصومه (س)، سايت تخصصي قرآن و نهج‌البلاغه و صدها سايت موسسات مذهبي و فرهنگي اشاره كرد.
موسسه جهاني ال‌البيت متعلق به دفتر آيت الله سيستاني مي‌باشد.
شنيده‌ها حاكي است، حدود 250 نفر با هزينه 300 ميليون دلار در تلاشي چند ماهه در امارات، اقدام به هك اين سايت‌ها كرده‌اند.
اين حمله هكرها در ادامه موج جديد حملات و توهين‌ها به مقدسات شيعيان و پس از آن آغاز شد كه قرضاوي در سخناني، ضمن توهين به شيعيان، خواستار جلوگيري از گسترش تشيع شد.
اين جدي‌ترين حمله هكرهاي وهابي به مهمترين سايتهاي شيعي مي‌باشد كه در چند سال اخير رخ داده است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

بازي هاي بامزه ايالات متحده
Funny Games U.S

نويسنده و کارگردان: ميشائيل هانکه. موسيقي: انتخابي از آثار هندل، موتزارت و... مدير فيلمبرداري: داريوش خنجي. تدوين: مونيکا ويلي. طراح صحنه: کوين تامپسون. بازيگران: نائومي واتس[آنا فاربر]، تيم راث[جورج فاربر]، مايکل پيت[پل]، برادي کوربت[پيتر]، ديون گيرهارت[جورجي فاربر]، بويد گينز[فرد تاکپسون]، زيوبان فالون[بتسي تامپسون]، رابرت لوپون[ربرت]، ليندا موران[اوا]. 111 دقيقه. محصول 2007 آمريکا، فرانسه، انگلستان، استراليا، آلمان، ايتاليا. نام ديگر: Funny Games.
خانواده فاربر براي گذراندن تعطيلات به خانه ويلايي خود در کنار درياچه رفته اند. اما در بدو ورود با پيدا شدن سر و کله دو پسر خوش سيما - پيتر و پل - با لباس هاي گلف بر تن آرامش شان بر هم مي ريزد. پيتر و پل با زمينه چيني آنا، جورج و پسر کوچک شان جورجي را در خانه حبس و سپس شروع به بازي هايي مي کنند که با يک شرط بندي هولناک آغاز مي شود. پيتر به آنها مي گويد که حاضر است شرط ببند هيچ کدام از آنها در ساعت 9 صبح روز بعد زنده نخواهند بود. خانواده فاربر سعي مي کنند تا به هر وسيله اي که شده، از چنگ اين دو قاتل خونسرد فرار کنند. اما منطقه اي که در آن زندگي مي کنند، بسيار خلوت و تنها تلفن موجود نيز از کار افتاده است. در طول شب ابتدا جورجي کشته مي شود و آنا که براي آوردن کمک از خانه گريخته، بار ديگر به چنگ پيتر و پل مي افتد. آن دو بعد از کشتن جورج، انا را سوار قايق کرده و قبل از فرا رسيدن ساعت 9 صبح او را نيز غرق مي کنند. سپس به نزديک ترين ويلا مي روند تا بازي بامزه خود را با خانواده اي ديگر از سر بگيرند...

چرا بايد ديد؟
ميشائيل هانکه متولد ٢٣ مارچ ١٩٤٢ در مونيخ از ايالت باوارياي آلمان است. در رشته هاي فلسفه، روانشناسي و تئاتر در وين تحصيل کرده و از ١٩٦٧ تا ١٩٧٠ به عنوان نماايشنامه نويس در Südwestfunk کار کرده و از ١٩٧٠ با نوشتن و کارگرداني فيلم تلويزيوني بعد از ليورپول وارد عالم فيلمسازي شده است. هانکه همزمان در تئاترهاي اشتوتگارت، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ مونيخ، برلين و وين نمايش هاي متعددي روي صحنه برده و در فاصله ساخت فيلم هايش به تدريس در آکادمي فيلم وين نيز پرداخته است. وي در سال ١٩٨٩ بعد از ساختن هشت فيلم تلويزيوني، اولين فيلم بلند سينمايي خود به نام قاره هفتم را کارگرداني کرد که موفق به دريافت جايزه اي از جشنواره لوکارنو شد. با دومين فيلمش ويديوي بني در سال ١٩٩٢ - که دو جايزه از جشنواره وين و مراسم فيلم هاي اروپايي دريافت کرد- منتقدان و تماشاگران او را کشف کردند. سومين فيلمش ٧١ جزء از روزشمار يک شانس جايزه بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و جايزه منتقدان و نويسندگان را از جشنواره کاتالونيا گرفت. فيلم بعدي اش بازيهاي عجيب يا بازي هاي بامزه در ١٩٩٧ نامزد نخل طلاي جشنواره کن شد و از جشنواره هاي شيکاگو، فانتاسپرو و فلاندرز جوايز مهمي دريافت کرد.
ششمين فيلمش رمز ناشناخته –با شرکت ژوليت بينوش- نيز در سال ٢٠٠٠ نامزد نحل طلا شد و جايزه ويژه کليساي جهاني را دريافت کرد. يک سال بعد بار ديگر با پيانيست نامزد نحل طلا و برنده جايزه ويژه هيئت داوران کن شد و جايزه بهترين فيلم خارجي را ازGerman Film Awards دريافت کرد. هانکه در سال ٢٠٠٣ ساعت گرگ را کارگرداني کرد که توجه چنداني برانيانگيخت. اما فيلم ماقبل آخر او به نام پنهان توانست نظر مثبت تمامي منتقدان و تماشاگران دنيا را به خود جلب کند. پنهان که مانند رمز ناشناخته درباره ريشه هاي نژادپرستي است، موفق ترين ساخته هانکه به شمار مي رود که بعد از توفيق آن براي بازسازي يکي ديگر از فيلم هاي موفق خود ب زبان انگليسي راهي هاليوود شد. حاصل کار او همين فيلم اخير است که نما به نما بدون هيچ تغييري يا کم و کاستي از روي فيلم بازي هاي عجيب يا بازي هاي بامزه خودش در 1997 ساخته است.
براي کسي هر دو برگردان هانکه را از اين فيلمنامه ديده باشد، انتخاب ميان اين دو سخت خواهد بود. هر دو فيلم به يک اندازه قوي هستند و ماجراي قاتلين خوش سيما که قتل براي شان يک بازي بامزه و يا عجيب است. هانکه اين بار فيلمش را با بودجه اي بيشتر-15 ميليون دلار- ساخته، اما چيزي بر آن نيفزوده و يا نکاسته و حيرت آور اينکه بر خلاف فيلم پيشين، از جهت مالي با شکست روبرو شده است.
هانکه فيلمساز کهنه کاري است که خشونت و مطالعه آن در جامعه امروز تم ثابت آثار او تشکيل مي دهد. فيلم هاي او همزمان هم جذاب و هم دافعه برانگيزند. مانند پيتر و پل که در عين خوش سيما و جوان بودن، خوف ناک هم هستند. اشتباه خواهد بود اگر آنها را معصوم و خانواده فاربر را در بروز حوادث آتي مقصر-حتي اندکي- بدانيم. آن دو با نقشه اي از پيش طراحي شده که بازي مي ماند، بعد از کشتن همسايه به سراغ فاربرها مي روند و بعد از تمام شدن کار آنان، بازي تازه اي را با همسايه آنها آغاز خواهند کرد. پس حرف هاي به ظاهر فلسفي اين دو موجود نفرت انگيز را نبايد چندان جدي گرفت. البته مي شود آنها را با شکنجه گراني که مي کوشند درس اخلاق به قرباني نگون بخت خود بدهند مقايسه کرد، افرادي که مابه ازاي واقعي شان در کشور ما نيز اندک نيست، و در اين موقعيت است که حرف هاي هانکه معنا پيدا مي کند. اما همين حرف هاي عميق براي تماشاگر آمريکايي فيلم هاي خون ريزي چون جيغ و اره و هتل محلي از اعراب ندارد. چون از حمام خون خبري نيست. با اين حال توصيه مي کنم کساني که به نسخه اوليه دسترسي ندارند، بخت تماشاي اين يکي را از دست ندهند.
ژانر: ترسناک، مهيج.

براي مشاهده تصاويري از اين فيلم روي اين لينک کليک کنيد
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال)
http://rapidshare.com/files/125401669/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part01.rar 
http://rapidshare.com/files/125401656/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part02.rar 
http://rapidshare.com/files/125401673/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part03.rar 
http://rapidshare.com/files/125401676/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part04.rar 
http://rapidshare.com/files/125401855/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part05.rar 
http://rapidshare.com/files/125401728/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part06.rar 
http://rapidshare.com/files/125401677/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part07.rar 
http://rapidshare.com/files/125401821/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part08.rar 
http://rapidshare.com/files/125401870/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part09.rar 
http://rapidshare.com/files/125401691/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part10.rar 
http://rapidshare.com/files/125401745/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part11.rar 
http://rapidshare.com/files/125401692/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part12.rar 
http://rapidshare.com/files/125401753/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part13.rar 
http://rapidshare.com/files/125401678/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part14.rar 
http://rapidshare.com/files/125401528/Funny.Games.U.S.-NODLABS.part15.rar 

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

Ultimate Factories: BMW

مستندي درباره نحوه کار و توليد ماشين در کارخانه BMW
محصول
National Geograpgic

What does it take to build the "ultimate driving machine"? See firsthand how cutting-edge robot labor and human touch combine to craft a $45,000 Z4
Here it is for all of the car enthusiasts. It really goes deep into the details of how the modern BMWs are manufactured in the factory (mainly focusing on BMW Z4). A treat to watch.

لينکهاي دانلود

رمز فايل: ندارد

توجه: بعد از دانلود، توسط نرم افزار hjsplit فايلها را به هم Join کنيد
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Dragon Hunters

کارتون جديد و بسيار زيباي Dragon Hunters
محصول 2008

لينکهاي دانلود

Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part3.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part2.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part1.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part8.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part7.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part6.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part5.rar
Dr4g0n_Huntrs-TN4N.part4.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

عليرضا افتخاري در تهران و شهرستان‌ها
كنسرت مي‌دهد

«عليرضا افتخاري» به همراه گروه مولانا به سرپرستي «محمدجليل عندليبي» در تهران و شهرستان‌ها كنسرت مي‌دهد.
«محمدجليل عندليبي» آهنگساز و سرپرست گروه مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار موسيقي فارس گفت: به دنبال استقبال از اجراي گروه به خوانندگي عليرضا افتخاري در ضيافت وزير ارشاد در تالار وحدت و نيز همكاري و دوستي چندين ساله من با افتخاري و عدم اجراي ايشان در مدت طولاني تصميم به برگزاري چند كنسرت در تهران و شهرستانها را گرفتيم.
وي افزود:در كنسرت‌هايي كه پيش رو داريم با تركيب جديدي از گروه مولانا به روي صحنه مي‌رويم و 15 تصنيف را در دو بخش اجرا مي‌كنيم.
اين آهنگساز ادامه داد: در اين كنسرت‌ها قطعاتي از ساخته‌هاي علي تجويدي،عباس خوشدل را به همراه چند قطعه جديد و قديمي از ساخته ‌هاي بنده را مي‌نوازيم و به خاطر اجراي آثار تجويدي با همان تنظيم قبلي اركستر زهي نيز در اين اجرا ما را همراهي مي‌كند.
وي با اشاره به اجرا در تهران بيان داشت:ما قصد داريم تا قبل از ماه محرم و صفر به مدت چند شب در تالار بزرگ كشور به روي صحنه برويم اما قبل از تهران در شهرهاي شيراز و اصفهان اجرايي را خواهيم داشت.
عندليبي در خاتمه خاطر نشان كرد:بعد از كنسرتهاي شجريان،ناظري، مشكاتيان و ديگران در تهران ما بايد با اجراي متفاوت‌تر و با آمادگي بيشتري به روي صحنه برويم چرا كه مردم بايد راضي از سالن خارج شوند.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

پلیری کوچک با قابلیت های بزرگ
VLC Media Player 0.9.2

امروزه با پیشرفت فناوری و تولید فیلم ها با کیفیت فوق العاده تماشای فیلم ها به تفریحی برای افراد تبدیل شده است . فیلم هایی که کیفیت فوق العاده دارند و در فرمت های مختلف به کاربران عرضه می شوند . اکثر کاربران و افراد برای تماشای فیلم های خود به رایانه های شخصی روی می آورند .
این کاربران اغلب برای تماشای هریک از فرمت های مختلف فیلم ها می بایست نرم افزاری جداگانه نصب کنند که بیشتر این ابزار ها حجم زیادی از حافظه را اشغال کرده و در یک کلام نرم افزار های سنگینی به شمار می روند .
VLC Media Player نام نرم افزاری با حجم بسیار کمتر از نرم افزاری های مشابه می تواند 99 درصد فیلم هایی را که کاربران اغلب تماشا می کنند را اجرا نماید .
حجم پائین و محیط بسیار ساده نرم افزاری از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار محسوب می شود . در نظر بگیرید برای اجرای DVD های خود باید نرم افزارهای سنگینی همچون Cyberlink PowerDVD و یا Corel WinDVD را برروی سیستم خود نصب کنید . این نرم افزار ها ضمن این که فضای نسبتا زیادی از هارد دیسک شما را اشغال می کنند ، برای اجرای فیلم ها نیز فضای زیادی هم از حافظه سیستم یعنی رم اشغال می کنند . اما VLC بسیار کم حجم و سبک است در حالی که می تواند به راحتی DVD ها را حرکت در آورد .
این ابزار می تواند به جای همه نرم افزار هایی که به عنوان پلیر بر روی سیستم نصب می شود قرار گیرد زیرا قادر است تا 99 درصد فرمت ها را پشتیبانی کند .
همچنین قادر است فرمت های مختلف را به یکدیگر تبدیل کند . یعنی به یک تیر می توان چند نشان را هدف گرفت .
جالب است بدانید این نرم افزار با این همه قابلیت ضمن این که کاملا رایگان است هنوز حتی نسخه 1 آن هم منتشر نشده است و آخرین نسخه ای که برای دانلود در سایت قرار دارد نسخه 0.9.2 می باشد .
نسخه جدید که حاصل 2 سال پژوهش شرکت سازنده است به تازگی منتشر شده که در همین مدت کوتاه هم حدود 90 هزار بار این نرم افزار دانلود شده است که این تعداد برای این زمان کوتاه عددی فوق العاده محسوب می شود .

قابليت هاي كليدي نرم افزار VLC Media Player 0.9.2:
- پخش انواع فرمت ها از جمله MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, DivX, mp3, ogg, ...
- پخش انواع DVD ، VCD
- حجم بسیار اندک نسبت به قابلیت های فراوان آن و همچنین نسبت به نرم افزار های مشابه
- محیط بسیار ساده و كاربر پسند
- ارائه نرم افزار بصورت كاملا رايگان
- پشتیبانی در زبان های مختلف
- قابلیت اجرا در اکثر سیستم عامل ها یعنی ویندوز ، لینوکس ، مکینتاش و ...
- پوسته های متعدد برای سلیقه های مختلف
-پشتیبانی از نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز ویستا
- پشتيباني كامل از زبان شيرين فارسي
- و...
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 13 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

دو تم مذهبی برای گوشی های سونی اریکسون

نظر شما را به دو تم زیبا و مذهبی یکی درباره شب قدر و دیگر نام امام علی (ع) که با سایز 176x220 مناسب با این ایام جلب می کنم.
قابل نصب بروی : K550,K610,K750,W500,W600,W700,W800,W810 و....


لينک دانلود (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com


براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

بازی کاملا هیجانی و جذاب Tekken 3

بدون شک سری بازی های Tekken عنوانی جدا نشدنی و غیر قابل صرف نظر از لحاظ دارندگان کنسول پلی استیشن است و به جرات می توان گفت نود و نه درصد دارندگان این کنسول در همان روزهای اولیه خرید دستگاه اقدام به تهیه این بازی نموده اند و همچنین تا به امروز یکی از بهترین بازی های سه بعدی در سبک رزمی بشمار می آید ولی در کنار تمامی این خصوصیات آخرین نسخه از این سری بازی یعنی Tekken 4 به علت عدم نو آوری و ادامه همان سبک و سیاق سابق در مقابله با حریفان قدرتمندی همچون Dead or Alive و Virtua Fighter از پیروزی چشمگیری بهره نبرد با توجه به این حقیقت و کسب تجربه اینبار کمپانی Namco در دهمین سال عرضه این سری در حال تهیه نسخه جدید بازی به نام Tekken 5 می باشد. اما اینبار تمامی خصوصیات عالی از تک تک نسخه های پیشین در یکجا جمع خواهد شد و برای ایجاد نسخه ای کامل ، پر هیجان و بدون نقص بکار گرفته میشود. بیشتر هدف کمپانی Namco ارایه نسخه ای همانند نسخه سوم بازی می باشد تا مجددا در قلب بازیکنان غیرتی تکن جای گیرد.
بعد از اتمام تورنمنت چهارم يک جنگ شديد بين پدر و پسر ، جين و کازويا شکل گرفت. اين جنگ در کاخ ميشيما زايباتسو بود، مبارزه بين جين و هيهاجی شروع شد هيهاجی که فکر ميکرد در اين مبارزه پيروز خواهد شد در نهایت شکست می خورد و جين با خودش گفت : "جون کازاما" مادرم ، انتقام تو را گرفتم . مدتی از این ماجرا گذشت و تب اين شکست هيهاجی فرو نشست تا اينکه هواپيمایی در نزدیکی کاخ هيهاجی فرود آمد و داخل این هواپيما پر از ربات های جک بود. ميشيما اول تصور کرد که شايد کازويا در این قضیه دخالت داشته باشد اما بزودی متوجه می شود که کازويا هم از بابت اين حمله گيج و متحیر شده است. هيهاجی و کازويا شروع می کنند به مبارزه با اين ربات ها اما در یک لحظه کازويا از غفلت ميشيما استفاده و به او خيانت ميکند و او را به سمت دشمن هل ميدهد و خودش پا به فرار می گذارد ، لحظه اي بعد کاخ زايباتسو در انفجاری عظيم از بين رفته و با خاک یکسان میشود در همین حال شخصی با بیسیم اعلام ميکند که هيهاجی ميشيما کشته شده و کاخ زايباتسو به طور کامل ويران شده است. روز بعد خبر مرگ هيهاجی در سرتاسر جهان می پيچيد و همه بر این باور بودند که با کشته شدن هیهاجی ديگر تورنمنت تکن برگزار نخواهد شد اما در پشت پرده کسی بود که کنترل امور را در دست داشت ، ماه بعد اعلام شد که تورنمنت تکن 5 در ميشيما زايباتسو انجام خواهد شد. او کیست و آيا به راستی ميشيما مرده است؟ شايد او زنده است و تمام اين کارها تبليغاتی بیش نبوده است؟ اينبار چه کسی فاتح تورنمنت خواهد شد؟ شخصی که بر روی صورت خود دارای علامت ایکس بود و خبر مرگ هیهاجی را اعلام کرد که بوده ؟ همه اينها پرسش هایی هستند که با انتشار و به پایان رساندن این بازی به جواب خواهد رسید.
در این نسخه ما شاهد وجود بیست مبارز بصورت پیش فرض و در حدود ده شخصیت بصورت مخفی خواهیم بود که در صورتی به این مبارزان مخفی دسترسی خواهید داشت که به قهرمانی رسیده باشید. خبر دیگر حاکی از اضافه شدن تکنیک ها و تاکتیک های جدید رزمی در این نسخه می باشد که بر طبق گفته سازندگان هیجان و جذابیت حاکم را افزایش می دهد ولی در مورد جزییات تکنیک ها اطلاع بیشتری نداده است. در مورد حرکات Combo و اعمال حرکات خاص و تکنیکی خبر از دشوارتر شدن آن در میان است بدین صورت که با توجه به مهارت در استفاده از کلیدها و چابکی در استفاده از آنها قادر به اجرای فنون خاص خواهید بود. یکی از ویژگی های جدید و جالب افزوده شده به این نسخه ، امکان تغییر در ظاهر شخصیت ها توسط بازیکن می باشد ، همانطور که اکثر شما مطلع هستید در سری های قبل شما قادر به تغییر در پوشش مبارز نبودید و همچنین هر مبارز قادر به استفاده از در حدود چهل وسیله می باشد به عنوان مثال Kazuya قادر است از بالهای اهریمنی و Jack-5 از Rocket Launcer در پوشش خود استفاده نماید و صد البته اینها فقط جنبه نمایش داشته و او قادر نخواهد بود در طی انجام مسابقه از راکت برای شکست حریف خود استفاده نماید. گرافیک ، طراحی و متحرک سازی شخصیت ها نیز از پیشرفت قابل توجهی بهره مند خواهد شد.
شايد شما از آن دسته دوستاني باشيد كه بازی کاملا هیجانی و جذاب Tekken را بر روي Play Station خود بازي كرده باشيد. شايد دوست داشته باشيد بازي را بر روي رايانه خود تجربه كنيد. پس مژده به شما دوستان كه ميتوانيد Tekken 3 قابل اجرا بر روي رايانه خود را از طريق لينک زير دانلود کنيد.

طريقه فعالسازي: اول Tekken.reg را اجرا کنید سپس براي اجراي بازي Tekken.bat را اجرا کنید.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 38 مگابايت مي باشد)

رمز فايل: ندارد
 

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

 

حديث رمضان

قيل لابي عبد الله (عليه السلام):
كيف تكون ليله القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل في الف شهر ليس فيها ليله القدر.

از امام صادق (عليه السلام) سوال شد:
چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.


وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2

 

دعاي رمضان

روز بيست و يکم

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان

 

کلام رمضان

اميرالمؤمنين عليه‌السّلام محور وحدت شيعه و سنى

اميرالمؤمنين را مايه‌ى اختلاف بين شيعه و سنى و فرقه‌هاى اسلامى قرار ندهيد. اميرالمؤمنين نقطه‌ى وحدت است، نه نقطه‌ى افتراق. برادران و خواهران ما در سرتاسر كشور به اين حرف اطمينان كنند. اطلاعات ماها از حوادث خيلى زياد است. من بعين مى‌بينم دستهاى بسيار فعالى دركارند براى ايجاد اختلافات مذهبى؛ جنگ شيعه و سنى؛ نفرت مذاهب اسلامى از يكديگر. كتاب نوشته مى‌شود عليه شيعه، كتاب نوشته مى‌شود عليه سنى. وقتى دنبال مى‌كنيم، مى‌بينيم پول هر دوى اين كتابها از آن طرفِ مرزها و از يك‌جا آمده است. هر مذهبى عقايد و استدلال خود را دارد. در پشت ميز استدلال و مباحثه، هركس توانست غالب بشود، غالب بشود؛ اما فضاى جامعه را نبايد فضاى جنگ و دعوا و منافرت قرار داد. اميرالمؤمنين محور وحدت است. همه‌ى دنياى اسلام در مقابل اميرالمؤمنين خاضع‌اند؛ شيعه و سنى ندارد....
...... دنياى اسلام - چه سنى مذهب، چه شيعه مذهب - اميرالمؤمنين را تجليل مى‌كنند. شما ببينيد ائمه‌ى فقهى اهل سنت درباره‌ى اميرالمؤمنين شعر مدح دارند. اشعار معروفى كه گفته مى‌شود، مال شافعى است. امام شافعى درباره‌ى اميرالمؤمنين اشعار مدح‌آميز دارد. نه فقط درباره‌ى اميرالمؤمنين، بلكه درباره‌ى همه يا اغلب ائمه اينها خاضع‌اند.

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي ضربان قلب مرغ مگس خوار 1000 مرتبه در دقيقه هست.
  • آيا ميدانستي در قديم در انگلستان توپ فوتبال را از مثانه حيوانات درست ميکردند که روى آن را چرم ميکشيدند و چيزى شبيه تخم مرغ ميشد.
  • آيا ميدانستي که يونانيان به افلاطون ، پلاتون ميگويند. شايد بخاطر شانه هاى پهنش بود که همشهريانش به او لقب شانه پهن داده بودند. در زبان يوناني به پهن پلاتون ميگويند.
  • آيا ميدانستي که اصلاح کردن صورت بنظر صاحبنظران يک نوع مراسم مذهبي بوده است. ولي اينرا دقيقا نميدانند که اين رسم از مصر آمده يا از سومر.
  • آيا ميدانستي قرون وسطي حدود سال 300 ميلادى شروع شده و حداقل هزار سال نيز بطول انجاميده است . اين دوره از اين نظر قرون وسطي نام گرفته که در واقع دوره اى مابين عصر باستاني و عصر جديد است.

 

جديدترين جوک ها و پيامک ها
ali_laila_live@yahoo.com

مجموعه اس ام اس ویژه شب قدر

امشب سر مهربان نخلى خم شد،،، در كيسه نان بجاى خرما غم شد/ در كنج خرابه ها زنى شيون كرد ،،، همبازى كودكان كوفه كم شد..

امشب تمام آينه ها راصدا كنيد. گاه اجابت است رو به سوي خداكنيد. اي دوستان آبرودار در نزد حق، درنيمه شب قدرمرا هم دعا كنيد.

چون نامه جرم ما به هم پيچيدند * بردند به ديوان عمل سنجيدند * بيش ازهمگان گناه مابود ولي ما را به محبت علي(ع)بخشيدند.

مارا به دعا کاش فراموش نسازند
رندان سحر خیز که صاحب نفسانند

گويند كريم است و گنه مي بخشد......گيرم كه ببخشد زخجالت چه كنم

یا رب ز تو امروز عطا می طلبم
هشیاری و بخشش خطا می طلبم
مقبولی روزه و نماز و طاعات
از درگه لطفت به دعا می طلبم

ز مردم دل بكن ياد خدا كن . خدا را وقت تنهايي صدا كن . در آن حالت كه اشكت مي چكد گرم . غنيمت دان و ما را هم دعا كن

كاش در اين رمضان لايق ديدار شوم / سحري با نظر لطف تو بيدار شوم
كاش منت بگذاري به سرم مهدي جان / تا كه هم سفره ي تو لحظه ي افطار شوم

امشب رحمت دوست جاریست، مانند رود، نه! مانند باران، اگر دلتان لرزید، بغضتان ترکید، کسی اینجا محتاج دعاست، اگر یادتان بود باران گرفت دعایی به حال من بیابان کنید.

باشورحسينى وصلابت حسنى درسوگ علي مىگرييم. دعايتان توشه ي بي برگي ما

از عرش صدای ربنا می آید
آوای خوش خدا خدا می آید
فریاد که درهای بهشت باز کنید
مهمان خدا سوی خدا می آید

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

لبیک
علی جان با من بگو از غربتت، هر چند می دانم که من نیز درک نخواهم کرد. اما بگو، همچون چاه گوش فراخواهم داد، شاید ذره ای تسکین بیابی.
علی، آیا کوهها تحمل بار سنگینی را که بر دوش می کشیدی داشتند؟
چرا زمین زیر قدمهای غمگینت آب نمی شد، مولا؟!
اصلا شاید آب چاه، آبروی زمین بود که از شرم پیش رویت می جوشید.
چه می کشیدی مولا وقتی ناآگاهانی چون من کلامت را که سراسر حق بود نمی فهمیدند. مگر غربت و مظلومیتت را غیر از چاه کسی باور نمی کرد. علی جان با من بگو شمه ای از آنچه به چاه می گفتی.
ای اسوۀ مظلومیت و غربت! ای مظهر عدل و حقیقت، علی جان!
غربتی که از تو برای خاندانت به ارث ماند، برای امامم مهدی(ع) سنگین تر شده. امام زمان من از تو هم غریب تر است. همان گونه که خودت گفتی: «او غریب است و طرید است و فرید»
می بینی که ما از خاک هم پست تر شده ایم. نغمۀ غربت مولایمان را می شنویم و آب نمی شویم.
و اما ای مردم! ای هم کیشان من و ای پیروان علی! آیا ما با کوفیان تفاوتی داریم؟!
آیا ما غربت مولایمان را درک کرده ایم؟! اگر درک می کردیم که با شیطان بیعت نمی نمودیم تا مولایمان خانه نشین شود، اگر درک می کردیم که می بایست با سلاح عدالت به پیشباز قدومش می رفتیم و مطیع فرمان او می شدیم.
اگر درک می کردیم که هر لحظه با خنجر زهرآگین گناههایمان بر احساس او زخم نمی زدیم، دلش را نمی شکستیم و او را همراز با اشکهای غریبانه نمی کردیم.
غفلت تا کی؟! ای شیعیانی که از غم علی داغدارید. آیا مهدی پسر همان علی نیست؟!
آیا غربت مهدی مانند غربت علی نیست؟! آیا مهدی نیاز به بیعت ما درمانده ها ندارد؟! بیائید برای یکبار هم که شده به این فکر کنیم که شاید لازم است به جای نوای «یا مهدی ادرکنی» در مصائب و سختی ها، مولایمان باید ندای لبیک ما را به «هل من ناصر ینصرنی» اش بشنود.
اما قبل از اینکه لبیک بگویی لحظه ای تأمل کن:
آیا برای لبیک گفتن آماده ای؟!

 

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

نگاه قبیله گرایان و چپگرایان کهنه اندیش به فردوسی همانندیهای بسیاری دارد.
قبیله گرا (چه دشمن ایران باشد و چه پرستنده آن) می‌خواهد "کیستی" را به قبیله خود فروبکاهد و "چپ" کهنه اندیشی که هنوز از کوچه پسکوچه‌های تنگ و تار انترناسیونالیسم استالینی راهی به شاهراه فراخ "خودیابی ملی" نجُسته است، به بهانه اینکه دربند انسان است و نه خاک، کیستی‌اش را به همه جهان می‌گستراند.
در این میان اندیشه‌ای چون از آنِ فردوسی از هر دو سو بزیر آفندهای ناجوانمردانه می‌رود.
هر دو گروه با آوردن بیت «چو ایران نباشد تن من مباد / بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» به این سخن می‌رسند که این سروده فردوسی فراخوانی است برای کشتار مردم ایران تا واپسین تن، اگر که پای فروپاشی ایران در میان باشد، یا به گفته خود آنان «انسانهای ساکن این سرزمین اثیری نه تنها حق هیچ تغییری در آن ندارند بلکه به فتوای (!) شاعر قرون وسطائی فردوسی باید که بخاطر ایران "همه سر به سر تن به کشتن دهند» (۱).

برای آشکارتر شدن سخنم، کمی بر سر همین نمونه آورده شده درنگ می‌کنم. اگر این سروده را یک شعار نژادپرستانه، یا دست کم خاک پرستانه بدانیم، آنگاه باید همه کسانی را که در درازنای تاریخ برای نگاهبانی از سرزمین خود جان باخته اند، نژاد پرست بدانیم.
ولی داستان به این سادگیها نیست. اگر پارتیزانهای نهضت مقاومت ملی در فرانسه با فریاد "یا مرگ یا فرانسه" در نبردی نابرابر به پیشواز ارتش آلمان می‌رفتند، نمی‌توان آنان را نژاد پرست نامید (اگرچه آنان تفنگ بدست گرفته بودند تا "یا میهن خود را از دست نازیها برهانند"، و یا همه "سربسر تن به کشتن دهند")، ولی سرباز آلمانی درگیر در همان نبرد اگر فریاد یا مرگ یا آلمان سرمی داد، بیگمان از سر نژاد پرستی‌اش بود.
فریاد یا مرگ یا فرانسه اگر از دهان یک سرباز فرانسوی در الجزیره بیرون می‌آمد، نژادپرستانه می‌بود، ولی رزمندگان الجزائری را نمی‌توان نژادپرست یا خاک پرست نامید، اگر با فریاد یا مرگ یا الجزائر پا به میدان نبرد می‌نهادند.
بروزگار سرایش شاهنامه ایران نه تنها چشم در خاک دیگران ندوخته بود، که خاک خود را نیز لگدمال سربازان بیگانه می‌دید.
از این رو «چو ایران نباشد تن من مباد» نه "فتوائی" برای کشتار دیگران، که فراخوانی برای ایستادگی در برابر دشمن اشغالگر بوده است. ولی آیا سراینده این بیت، جدا از خوب و بدش، فردوسی است؟

1.
دکتر فرهاد قابوسی "عناصر خرد و علائم غریزه"، تارنمای اخبار روز. در این نوشتار در پی پاسخ گوئی به سخنان ایشان در باره شاهنامه نیستم، ولی خود را وامدار ایشان می‌دانم، چرا که نیم نگاهی به نوشته‌های ایشان مرا از جستجوی بیشتر برای یافتن نمونه‌های اندیشه قبیله گرا بی نیاز می‌کند! تنها ناگزیر از گفتنم که سده‌های چهارم و پنجم خورشیدی (دهم و یازدهم میلادی) نه تنها "قرون وسطی"ی تاریخ ایران بشمار نمی‌روند، که درخشانترین دوره تاریخی این سرزمین در آفرینش فرهنگ و هنر و دانش‌اند.

ادامه دارد...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة الأحزاب آيات: 73 محل نزول: مدینه
 
لَّا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا 55 إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 56 إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا 57 وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا 59 لَئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا 60 مَلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا 61 سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا 62

 

ترجمه فارسي مکارم

بر آنان ( همسران پيامبر) گناهى نيست در مورد پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران خود و زنان مسلمان و بردگان خويش (كه بدون حجاب و پرده با آنها تماس بگيرند); و تقواى الهى را پيشه كنيد كه خداوند نسبت به هر چيزى شاهد و آگاه است «55» خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستد; اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد «56» آنها كه خدا و پيامبرش را آزار مى‏دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خواركننده‏اى آماده كرده است «57» و آنان كه مردان و زنان باايمان را به خاطر كارى كه انجام نداده‏اند آزار مى‏دهند; بار بهتان و گناه آشكارى را به دوش كشيده‏اند «58» گ گ اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها ( روسرى‏هاى بلند) خود را بر خويش فروافكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است; (و اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است «59» اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى‏اساس در مدينه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضد آنان مى‏شورانيم، سپس جز مدت كوتاهى نمى‏توانند در كنار تو در اين شهر بمانند! «60» و از همه جا طرد مى‏شوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسيد! «61» اين سنت خداوند در اقوام پيشين است، و براى سنت الهى هيچ گونه تغيير نخواهى يافت! «62»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ali_suzi35@yahoo.com

حدیث قدسی نقل از امام صادق (ع) :

آیا بنده من در سختی ها و گرفتاریها غیر مرا می طلبد در حالی که گرفتاریها به دست من است. وآیا به غیر من امیدوار است ودر اندیشه خود در خانه غیر مرا میکوبد با آنکه کلید درهای بسته نزد من است ودر خانه من به روی کسی که مرا بخواند باز است.

(اصول کافی جلد 3)

 

 

eshge.mahdi@gmail.com

----------------------------------------------------------------------------

دانلود فايل صوتي مراسم ليالي قدر هيئت رايت العباس (ع)
حاج محمود کريمي

 

 

orkide_83@yahoo.fr

با سلام
دوست عزيز آقاى yazynh@yahoo.com واقعا شما فكر ميكنيد كه مردم فقط به زن اى كه تمايل به بودن با چند مرد را دارد به چشم يه فرد خراب نگاه ميكنن و مردانى كه اين وضعيت رو دارند در اجتماع قابل قبول هستند؟
پس اگه اين طور فكر ميكنيد، حتما شما در ايران زندگى نمى كنيد، شايد در عربستان يا آفريقا ى جنوبى زندگى ميكنيد.
چون در ايران مردم به كسى كه حتى چند تا زنِ قانونى هم داشته باشه به چشم يه آدم هوس ران نگاه ميكنن و پشت سرش هميشه حرف و حديث است و معمولا ناموس شان را از چشم چنين آدمى دور نگاه ميدارن و كلا ديد خوبى نسبت بهش نيست، چه به رسد به كسانى كه صيغه ميكنند يا بد تر زنا.....
پس خواهشاً انقدر پاى روان شناسان را چون باب دل شما يه چيزى گفتند وسط نكشيد و در مورد همين مردمى كه باهاشون زندگى ميكنيد نظر بديد.
چه زن و چه مرد اگر غير از همسر خودش با كس ديگرى باشد چه صيغه چه عقد و چه زنا ، در فرهنگ ايران ، به اون به چشم يه خائن نگاه ميشه.
لطفا سرتون رو از زيرِ برف بيرون بياوريد.
در ضمن اون عزيزى هم كه براى من ويرس فرستاده بودند بايد خدمت ايشون عرض كنم خوشبختانه سيستم من يه آنتى ويرس بسيار قوى دارد و ايشون به مراد شون نرسيدن،
اگر حرفى داريد منطقى بيان كنيد ، اين راهش نيست!
هميشه نميشه به زور دهن ها را بست اين جورى فقط خود تون رو بيشتر خراب ميكنيد و عقايد خود تون رو زير سوال مى بريد.

 

 

mtymeta@gmail.com

چند لينک

بسم الله

سلام

- تو هستی، تو نمی میری - آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی
...مجلسی(ره) می‌فرماید: سؤال کردند چه هدیه و تحفه‌ای برای ما آورده‌ای؟ عرض کردم: بحارالانوار. جوابی برای آن داده نشد. آنان گفتند: پیش ما چیزی داری و آن سیبی است که به آن بچه‌ی یهودی دادی برای رضای ما... «بحارالانوار» چون علم است؛ محل ظهورش در برزخ نیست و همان سیب، صورت مُلکی‌اش که التذاذ طفل بوده، در برزخ ظهور کرده است.


- با عضویت در بانک اطلاعات نشریات کشور، می توان متن کامل مطالب تعداد زیادی از نشریات کشور را -به صورت قانونی- مطالعه کرد. لیست این نشریات. به عنوان نمونه، شماره آخر ماهنامه ی شاهد یاران را ببینید. البته برای مشاهده ی فایل های pdf لازم است ثبت نام کنید که رایگان است.

- بازار کتاب های دست دوم

- تصاویر نادر از امام موسی صدر

- درخشان ، دکتر مولانا و دکتر احمدی نژاد

- کتاب های گویا - ایران صدا

- اگر او نبود تو چه‌كاره بودي؟!
یادداشتی است قدیمی از رضا امیرخانی، که "او" یش برمی گردد به امام خمینی. به دوباره خواندن می ارزد.

 

 

 

mahsa_eshgh2007@yahoo.com

منتی نیست بر شما آدمیان که همه از عشق بوده و هست و خواهد بود. مرا نه تعریف کنید و نه سرزنش ،که تمامی ،کار لخته خونی است که نا مش را از ازل دل گذاشتم . از همان روزی که تکه دیگرتان راآفریدم . و سکوت شما را دیدم نامش را دل گذاشتم تا برای هر دویتان بتپد وگرم کند نگاه سرد چشمانتان را.
دستانتان را در هم گره کنید و بدوید از میان علفزاران مهربانی. بپرید از روی مانع خوشبختی. و بدانید که من همیشه و همیشه هر دویتان را دوست خواهم داشت. هیچ یک بر دیگری برتری ندارید . این را از همان ابتدا به شما گفته ام اما هنوز نمی دانم چرا گاهی فراموش می کنید . شما مکمل همید . مثل باد و باران. مثل سرما و گرما. باشید در هم . بمانید با هم . که شما از یک جانید.
چشمانتان را قرار دادم تا همیشه نشانی از صداقت در آن پیدا باشد. گوشهایتان را قرار دادم تا همواره حدیث زیبای هستی را در گوش یکدیگر زمزمه کنید تا یادتان باشد گذشته ای نه چندان دور را.
لبهیتان را قرار دادم تا بگویید آنچه را گفتنش با سکوت نشاید هر چند که سکوت فریاد بی صدای نجواهاست. ببویید بوی خوب گلهای جاودان را . آری تا ابد برقرار باد پادشاهی گل بر خار.
پاهایتان را قرار دادم تا در وسعت سرزمین یادها سفر کنید . و بچینید میوه ها ی زیبای درخت سیب را. دستهایتنان را برای این قرار دادم تا موقع سلام با یکدیگر آشنا شوند و هنگام وداع حد اقل برای هم نشانی از آشنایی گذشته را تکان دهند. ولی از این میان کار مشکل چشم بود . چشم بود و چشم
کاش بودید و می دیدید که چه آتشی زد به جانم غم غریب چشمانتان در تنهایی و چه زیبا شادم کرد سرود خوش با هم بودن بعد از دیدن یارتان.
چه قصهه ی عجیبی دارد این چشمها که هنوز که هنوز است از بیانش قاصرم .
از پس این همه نه سپاستان را می خواهم و نه تعریف ، که نیازی نیست به اینها. ولی تنها و تنها یک چیز را تمنا دارم :
از یادم مبرید.

 

 

ashoora63.ht@gmail.com

علي مردي دشمن ساز بود

علي (ع) مردي دشمن ساز و ناراضي ساز بود . اين يكي ديگر از افتخارات بزرگ‏ او است.
هر آدم مسلكي و هدفدار و مبارز و مخصوصا انقلابي كه در پي‏عملي ساختن هدفهاي مقدس خويش است و مصداق قول‏ خدا است كه: «يجاهدون في سبيل الله و لا يخافون لومة لائم ». "در راه خدا مي‏كوشند و از سرزنش سرزنشگري بيم نمي‏كنند".
دشمن ساز و ناراضي درست كن است، لهذا دشمنانش مخصوصا در زمان خودش‏ اگر از دوستانش بيشتر نبوده‏اند كمتر هم نبوده و نيستند. اگر شخصيت علي امروز تحريف نشود و همچنانكه بوده ارائه داده شود، بسياري از مدعيان دوستيش در رديف دشمنانش قرار خواهند گرفت.
علي در راه خدا از كسي ملاحظه نداشت بلكه اگر به كسي عنايت مي‏ورزيد و از كسي ملاحظه مي‏كرد به خاطر خدا بود. قهرا اين حالت دشمن ساز است و روحهاي پرطمع و پر آرزو را رنجيده مي‏كند و به درد مي‏آورد.
پيغمبر اكرم ( ص ) آنان را مخاطب‏ ساخت و گفت: « يا ايها الناس لا تشكوا عليا فو الله انه لاخشن في ذات الله من ان يشكي » (1). "مردم ! از علي شكوه نكنيد كه به خدا سوگند او در راه خدا شديدتر از اينست كه كسي درباره وي شكايت كند".
در ميان اصحاب پيغمبر هيچكس مانند علي دوستاني فداكار نداشت، همچنانكه هيچكس مانند او دشمناني اينچنين جسور و خطرناك نداشت. مردي بود كه حتي بعد از مرگ، جنازه‏اش مورد هجوم دشمنان واقع گشت. او خود از اين جريان آگاه بود و آن را پيش بيني مي‏كرد و لذا وصيت كرد كه قبرش‏ مخفي باشد و جز فرزندانش ديگران ندانند، تا آنكه حدود يك قرن گذشت و دولت امويان منقرض گشت، خوارج نيز منقرض شدند و يا سخت ناتوان گشتند، كينه‏ها و كينه‏توزيها كم شد و به دست امام صادق تربت مقدسش اعلان گشت.

* قسمتی از کتاب «جاذبه و دافعه حضرت علي (ع)» شهید مطهری
(با تشكر از وبلاگ خاكريز)

 

 

darya_ngh@yahoo.com

مبین عزیز و همه همراهان مبین سلام.
همه ما ایرانیان هر جای دنیا که باشیم عاشق میهن و کشورمان هستیم. ولی متاسفانه عده ای وقتی بر دوش مردم ایران بالا می روند و به کمک این مرم به جایی می رسند خودشان و اصالتشان را فراموش میکنند.
کامران و هومن دو خواننده مشهور ایرانی که ایرانیان با شرکت در کنسرت هایشان و خرید کاست هایشان و با مهر و علاقه ای که مخصوص ایرانیان است انها را بزرگ کردند در مصاحبه ای در تلویزیون پوینت خودشان را کانادایی معرفی کردند و اصلا نامی از ایران نیاوردند. حا ل آنکه این دو در ایران متولد شده و بزرگ شده اند و در یک خانواده اصیل ایرانی پا به دنیای موسیقی گذاشته اند. شعرهای انها را مریم حیدرزاده می سراید و 99 درصد طرفدارانشان را ایرانیان تشکیل می دهند.
خوب است گاهی به جای چشم دوختن به دستان بیگانگان به اصالت، ریشه و مردمی که ما را بزرگ کرده اند بیندیشیم.
در پایان روی سخنم با این دو خواننده کانادایی! است. اگر تا امروز کاست شما را می خریدیم یا در کنسرتتان شرکت می کردیم به خاطر ایرانی بودنتان بود از امروز برای ما غریبه اید....
با تشکر از مجله خوبتان ،سر بلند باشید.
http://www.youtube.com/watch?v=qg-1EKNznqA&feature=related

 

.

alirezamajidi@gmail.com

دوست دارید تصویر خود را در سایت مایکروسافت و یا حتی میدان تایمز ببینید؟!

از سال ۲۰۰۶، شرکت اپل یک سری آگهی بسیار جالب تولید می‌کند، در این آگهی‌های ویدئویی در یک پس‌زمینه سفید و ساده، دو شخص ظاهر می‌شوند، یکی جوان و سر حال و چابک، در لباس اسپورت و دیگری میانه‌سال، با مقداری اضافه‌وزن و با لباس رسمی، اولی نقش کامپیوترهای مک را بازی می‌کند و دومی نقش پی‌سی‌ را! هر چقدر که مک در این آگهی جذاب و باهوش ظاهر می‌شود، پی‌سی ناامیدکننده است!

Tinypic

دو بازیگر شرکت‌کننده در این آگهی‌ها، همیشه آگهی را با معرفی خود و با این جملات شروع می‌کنند: Hello, I'm a Mac and I'm a PC.
اگر در یوتیوب همین عبارت را جستجو کنید، تعداد زیادی آگهی جالب اپل را پیدا خواهید کرد. نام این پروژه تبلیغاتی موفق Get a Mac است.
مایکروسافت از چندی پیش یک رشته برنامه تبلیغاتی را با صرف میلیون‌ها دلار شروع کرده است، ویدئوهای تبلیغاتی اولیه که بیل گیتس هم در آنها حضور دارد، چندان چنگی به دل نمی‌زدند.
اما مایکروسافت در ادامه این تبلیغات یک برنامه تبلیغاتی با عنوان I'm a PC را شروع کرده است که با آن می‌خواهد برنامه Get a Mac را به چالش بکشد. نخستین ویدئوی این برنامه تبلغاتی را می‌توانید از اینجا با فرمت
FLV دانلود کنید و با یک پخش‌کننده مناسب، تماشا کنید.
مایکروسافت برای اینکه برنامه را جذاب‌تر کند، امکان مشارکت دیگر کاربران اینترنت را فراهم آورده است، هر کس می‌تواند با رفتن به آدرس lifewithoutwalls.com عکسی یا ویدئویی آپلود کند. در صورتی که عکس یا ویدئو محتوای نامناسب نداشته باشند، روی یک دیوار مجازی در سایت شرکت مایکروسافت و همچنین در یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی در میدان تایمز نیویورک، به نمایش درمی‌آیند.
در همین سایت، شما می‌توانید به صورت زنده آگهی مایکروسافت را در حال پخش در میدان تایمز ببینید.
در هنگام آپلود عکس یا ویدئو، باید عبارتی در تکمیل
I'm a PC، بنویسید. در سایت که می‌گشتم، دیدم استیو بالمر هم در این برنامه شرکت کرده است و در ویدئویی که آپلود کرده است ،به سبک و سیاق همیشگی با هیجان فریاد می‌زند: and I love this company!
یکی از شعارهای برنامه تبلیغاتی مایکروسافت Imagine no walls است، مایکروسافت می‌گوید که با به کارگیری ویندوز در موبایل‌ها و پی‌سی‌ها، دیوار حائل بین بیش از یک میلیارد نفر کاربر ، برداشته می‌شود.

 

 

mastoor_313@yahoo.com

شانه های جبرئیل می لرزد از غم...

کودکان بی نوای کوفه،
آسوده بخوابید، هنوز پدر زنده است.

ناجوانمردان نمکدان شکن،
بهراسید! حیدر کرار هنوز نفس می کشد.

مردمان کوفه!
دست بر دعا بردارید، هنوز سلطان عالم زنده است.

ابوذر، جابر!
نگریید، هنوز مولا دارید.

آسمان!
نایست، علی هنوز پای بر زمین می گذارد.

مبادا سحر گردد، که
یتیمان دوباره بی پدر می گردند.
ناجوانمردان، دوباره فتنه می کنند.
شیعه دوباره مظلوم می شود.
آسمان ...
عرش...
شانه ی جبرئیل،
می لرزد از اشک ماتم.

مبادا سحر گردد که
زینب طاقت بی پدری ندارد
حسن، بی یاور می ماند.
حسین، عطشان آب می شود.

آه دل علی ،
چشم منتظر فاطمه،
آغوش باز رسول
تپش های قلب عاشق خدا
می گویند:

سحر دیر کردی،
زودتر بیا...

 

 

silasjasmin@yahoo.com

آقای مبین اگه می شه، اگه مشکلی نداره، اگه بدتون نمیاد، اگه مخالف اصول سیاسی دینی نیست، اگه مخالف اصول اجتماعی نیست، مطلب من رو هم درج کنید. البته شک دارم که اینکارو بکنید.

دوستان عزیزم سلام
 من نه دفاعیه دارم نه جوابیه دارم نه چیز دیگه!!!حرف من خیلی ساده و قابله درک برای همس.من هم می دونم که شهوت و هوسرانی، فساد و بی بند و باری ایران رو فرا گرقته. ولی دوستان عزیز به جای مطلب نوشتن در مورد صیغه و اینو اون می خوام یک مطلبی رو عرض کنم.من نه به چند زنی اعتقاد دارم نه به صیغه به زبان عربی یا فارسی یا هر زبان دیگه ای. اولاً می خوام بگم که دوستان اشاره داشتن که این فطرت مردهست که دوست داره چند زن داشته باشه. ببخشیدا ولی یا بقیه مرد نیستن یا به قول دوستمون اونایی که اینجورین غذاهای تند و تحریک کننده زیاد می خورن. من هم مرد هستم ولی نیازی نمی بینم که یک زن اضافه تر داشته باشم. و شدیداً از اینکه احساسم رو با کسی به غیر از زن خودم تقسیم کنم خجالت می کشم و متنفرم. بله من هم وسوسه می شم. ولی هر چیزی راهی داره. در دین من (مسحیت) هیچ مردی یک زن اضفه نمی گیره. هر کسی دچار وسوسه می شه یا دیگه نمی تونه به نفسش غلبه کنه می ره سراغ دعا. و با کمک گرفتن از خدا بر نفس سرکش انسان که هیچ وقت سیری نداره غلبه می کنه. در همه ادیان کسانی که گناه می کنن وجود دارن. اما چیزی که در کتاب ما (انجیل) که به قول شما مسلمونا تحریف شده اومده و حکم شده همینه. نفس انسان هیچ وقت از خوراک سیر نمی شه. بهتر نیست به جای اینکه بهش غذا بدین جلوی شکمش رو بگیرین؟ چون اون هیچ وقت سیر نمی شه.یک روز من توی مجله از همین عزیزان مطلبی خوندم که نوشته بودن سایر ادیان تحریف شدن و بارها گفتن که دین اسلام دین کامله و هیچ دینی بهش نمی رسه. حالا به مظر شما این دین کامل آیا همچین راهی نداره که انسان با راز و نیاز و با کمک خدا جلوی شهوتش رو بگیره؟پس بهتره به جای صحیح یا درست بودن صیغه بگردین راه درست رو پیدا کنین. حتی اگه نداشت چه ایرادی داره از ادیان دیگه کمک بگیرین. من هم می دونم که نزدیکی به یک زن لذت داره. اما خدا این تن رو برای این کارا به شما نداده. شهوت یک لذت در کنار زندگی شماست. لطفاً اگه راهکاری برای جلوگیری از شهوت ندارین در مورد گمراه کردن مردم چیزی ننویسین.امکان داره درج نکنین آقای مبین عزیز اما من حرفم رو می زنم:دوستان عزیزی که در مورد صیغه مطلب می نویسید: برای چندمین بار می گم البته لطفاً اگر دوست دارین از صیغه لذت ببرین توی مجله عنوان نکنین. بهتره راهکاری برای شناخت خدا بنویسن تا این مطالب.. لطفا در مورد ادیانی هم که اطلاعی ازش ندارین مطلب ننویسین.(مخاطبم اون شخصیه که با سواستفاده از موقعیت در مورد مسیحیت صحیونیسم اعتقادات مسیحیت مسخره جلوه داده بودن. هیچ مسیحی واقعی کشتار رو نمی پذیره چون بزرگترین حکم خدا برای ما محبته. مسیحیت صحیونیسم دسته ای از مردم هستن که دچار جو گرفتگی و فراموشی احکام خدا شدن. و هیچ مسیحی واقعی از اونها نه تنها دفاع نمی کنه بلکه اون رو رد هم می کنه. در هیچ کجای انجیل این نوشته نشده که مسیح با یک سفینه به دنبال مسیحی ها میاد. لطفاً در مورد چیزی که اطلاع ندارید مثل یک مرد بگید اطلاع ندارم)
آقای مبین عزیز لطفاً از درج شدن این مطالب گرانبها که دوستان در مورد صیغه دارن جلوگیری کنید یا برای آنها یک مجله جداگانه اختصاص بدید.
با تشکرسیلاس

 

 

ehsan.nicaeen@gmail.com

براي گروه مبين

اگر يكي از ملاك‌هاي عقل را استدلال و استنتاج منطقي بدانيم، اين كه برخي از عقل بهره‌مندند يا حدّاقل در اين كه برخي از عقل خود استفاده مي‌كنند، بايد شك كرد.
نمونه‌ي آن استدلالت آقاي بهرامي است:
«اگر غرب ولنگار است ، چرا برخی آیات اعظام جهت درمان بواسیر و شقاق و سوزاک خویش به این کشورها سفر می کنند ؟؟؟ مگر این کشورها ولنگار نیستند ؟ و اینکه ایشان به چند کشور غربی سفر کرده اند که می توانند نظریه صادر کنند ؟؟؟»
نمي‌دانم آيا وجه منطقي اين استدلال، تعدّد علامت سؤال است يا حسن انتخاب بيماري‌ها؟ بگذريم!
«مطالب شما و دوستان هم سنگرتان مشتی خزعبل محض است . اگر قرار باشد هر مردی تا زنش مریض شد بپرد روی یک نفر دیگر و هر مردی سه روز زنش رفت کیش یا شمال برود زن صیغه کند که این مرد با بشکه فضولات هیچ فرقی ندارد . از طرفی با دیدگاه شما بعید نیست که یک نسخه هم بپیچید که در طی روزهای عادت ماهانه خانم ها ، مردان بروند صیغه کنند . اصلا به نظر شما چرا مردان ایرانی باید اینقدر حشری باشند ؟؟؟ و چرا برداشت شما از مرد ایرانی این است ؟ مگر اینکه شما و دوستان تان زیادی مواد گرم و ویتامین ای مصرف می کنید»
من از جناب مبين تعجّب مي‌كنم؛ زيرا با وجود اين كه مي‌بيند راستا و سوي مجلّه به ناكجاآباد رهسپر است، همچنان از طرح چنين بحث‌هايي جلوگيري نمي‌كند.
بحث‌هايي كه آن قدر بي‌پايه و هتّاكانه است كه حتّي شايستگي پاسخ دادن را نيز ندارد.

«در جایی از قرآن نخوانده و پای هیچ منبری نشنیدم که خدا در قرآنش داستان های سکسولوژی و شهوتانه داشته باشد ! و جایی به پیامبر یا امت پیامبرش امر به صیغه ( از نوع کذایی شما ) کرده باشد . مگر اینکه شما داستان های سایت آویزون را با قرآن اشتباه گرفته باشید.»
هيچ مسلماني حتّي در مقام قياس و تشبيه نيز حاضر به كنار هم قرار دادن قرآن و اين موارد هتّاكانه نيست و كسي كه اين گونه مي‌نگارد، بي‌شك هيچ تعلّق خاطري به قرآن ندارد.
« در زمان وقوع سیل می توان نماز نخواند»
مشخص است كه كسي كه احكام ساده‌ي اسلام را هم نمي‌داند و وارونه دريافته، چقدر از آن بهره دارد و جالب است كه خود را نيز اهل علم و تعمّق در اسلام مي‌داند! لابد نشنيده كه نماز، فريضه‌اي است كه شايد بسته به شرايط شكل آن تغيير كند، امّا هرگز از عهده ساقط نمي‌شود و حتّي در ميدان جنگ و در حين نبرد نيز بايد اذكار آن را (ولو بدون ركوع و سجود)، بر لب آورد يا حتّي در دل گفت.

«در کدامین روایت ، صیغه از احکام شرعی شده است که ما خبر نداریم ! احتمالا در اینجا هم شما به جای کتب اربعه و قرآن وارد یکی از این سایت های پرشین سکس شده اید.»
كاش بهرامي به جاي تسلّط و آشنايي با سايت‌هاي ضدّاخلاقي، كمي با كتب روايي آشنايي داشت تا خود، پاسخ خود را مي‌گرفت.
«اگر چهل سال عمر برای حکم دادن لازم باشد که باید همه رساله ها را دور ریخت چون اکثر آیات اعظام در سنی پایین تر از شصت سالگی ( اگر فرض کنیم بیست سالگی به حوزه رفته باشند و طبق فرمایش شما چهل سال درس خوانده باشند ) رساله نوشته اند.»
كافي است سري به حوزه‌ي علميّه‌ي قم بزني تا ببيني كه سنّ عادي ورودي طلبه‌ها، 13 سال است و بسياري از حوزه‌هاي سنّتي نيز گاه مثل نظام آموزش و پرورش، از هفت سالگي آموزش را آغاز مي‌كنند و در كل معدودند كساني كه از 20 سالگي وارد حوزه شوند.
«بر کسیکه احکام را بداند و عاقل محسوب شود ، تقلید حرام است . شما با داشتن کتاب من لا یحضر الفقیه ( یعنی کتابی که به جز برخی احکام امروزی ، مابقی رساله ها از روی احکام آن نوشته شده است - بخوانید کپی اسلامی گرفته شده است ) نیازی بهیچ آیات اعظامی ندارید و مطمینا هم عقل کافی در وجود اعضای روزانه می باشد.»
با اين عبارت كاملاً مي‌توان دريافت كه بهرامي هيچ بهره‌اي از مباني تشيّع ندارد. جمله‌ي اوّل، كاملاً بدون سند و دليل روايي و صرفاً از منويّات دروني نويسنده نشأت مي‌گيرد و جالب آن كه وي فلسفه‌ي نگارش كتاب شريف «من لا یحضره الفقیه» را نيز نمي‌داند (بماند كه اسم كتاب را نيز اشتباه نوشته است!). اين كتاب نوشته شده براي كساني است كه در شرايط خاص زمان‌هاي گذشته كه وسايل ارتباطي كنوني نبود، امكان دست‌يابي به فقيه و مرجع علمي احكام خود را نداشته‌اند و شايد ايشان نمي‌داند كه رساله‌هاي فارسي فقها، تنها خلاصه-ترجمه‌اي از رساله‌ي اصلي آنهاست كه احكامي كه بيشتر مورد نياز مردم است،‌ در آن مي‌آيد و همه‌ي فقها رساله‌اي بسيار مفصّل‌تر دارند كه جزييّات و دلالت احكام در آن به تفصيل آمده است و افراد در صورت مبتلا شدن به احكام خاص، بايد به آن رساله يا به خود فقيه يا نماينده‌ي او كه بر آن رساله مسلّط است رجوع كنند
در ضمن تنها با ورق زدن كتاب شريف «من لا یحضره الفقیه» و چند رساله، مشخّص مي‌شود كه آيا رساله‌ها، همه كپي‌برداري از اين كتاب‌اند و آيا اين كتاب، پاسخگوي همه‌ي احكام افراد است يا خير؟!
در مورد عقل دوستان گروه نيز فكر مي‌كنم بهرامي، آن را به سخره گرفته و يا به عاقل بودن افراد شك داشته كه به خود اجازه‌ي اين بندبازي و دروغ‌پردازي را داده است.
«دین چیزی است درونی و روحی و مسایل جنسی چیزی است بیرونی و فیزیکی»
شايد ايشان احكام عملي اسلام را نديده يا فراموش كرده است.
ايشان نمي‌داند كه رويكرد اوّليّه در شرايطي كه امكان ازدواج نيست، صيغه نيست؛ بلكه كنترل نفس است. امّا اگر كسي نتوانست خود را كنترل كند و در آستانه‌ي به حرام افتادن بود، فكر نكنم بهرامي توصيه به حرام كند؛ در اين شرايط، دين راهي را گشوده تا كساني كه امكان ازدواج ندارند و بيم است كه به حرام بيفتند، از راهي شرعي خود را از محارم الهي دور سازند.
* * *
امّا باز كلامي با مبين عزيز.
پرواضح است كه كساني كه در صدد تحقيق در مورد احكام و مسايل ديني خود هستند، براي اين كار به سراغ اين مجلّه نمي‌آيند و كساني كه اين مجلّه را مي‌خوانند نيز عقايد خود را از مطالب آن وام نمي‌دارند.
شايد به جز كساني كه در بحث‌ها شركت مي‌كنند و مي‌خواهند پاسخ حرف‌هاي هم را بدهند، معدود باشند كساني كه مطالب اين گونه را مطالعه و پيگيري مي‌كنند.
آيا وقت آن نرسيده كه چنين بحث‌هايي به مقام و جايگاه خود واگذارده شود و مبين مانند گذشته، خواندني و بي‌دغدغه باشد؟

 
 

yazynh@yahoo.com

چند نكته

هم‌كيش و هموطن عزيز، آقاي غفاري! در مورد بحث صيغه من نظرات خود را گفتم و فكر مي‌كنم اتفاقا نظرات بنده به شما نزديك بود؛ زيرا بنده فقط گفتم تعدد زوجات به صورت موقت يا دايم حرام نيست و گاهي با توجه به شرايط مستحب نيز مي‌شود. مطالبي كه در مورد صيغه فرموديد به گمانم مربوط به بنده نباشد.
اما در مورد درس خواندن در حوزه با عرض معذرت جناب‌عالي اشتباه كرده‌ايد. بايد خدمت شما و همگي خوانندگان عزيز عرض كنم كه در حوزه ابتدا دوره سطح خوانده مي‌شود كه اين درس در نظام قديم حوزه 10 سال و ظاهرا اكنون 7 سال است. در اين مرحله طلبه حجت‌الاسلام مي‌شود و پس از آن درس خارج شروع مي‌شود كه مدت آن بسته به استاد ممكن است بيش از 10 سال طول بكشد. در صورتي كه شما درس خارج را يكي دو سال فرموده بوديد و آن هم قبل از دروس ديگر. ضمن آن كه به جز درس خارج دروس ديگر را فقط كافي برشمرده‌ايد، در حالي كه اين دروس شامل جامع‌المقدمات، نحو ابن عقيل و نحو سيوطي براي ادبيات عرب؛ منطق ملاهاشم عبدالله و منطق شمسيه براي علم منطق و مختصر مطول تفتازاني براي علم بيان است. پس از آن شرح لمعه شهيد اول و ثاني براي فراگيري فقه است. اشاره‌اي به شرح منظومه حكيم سبزواري نيز براي فراگيري فلسفه است. قوانين ميرزاي قمي، معالم سيخ حسن عاملي و اصول مظفر براي فراگيري اصول فقه است. مكاسب شيخ انصاري و كفايه آخوند خراساني براي مسايل عملي فقهي است. در اين‌جا تازه سطح به پايان مي‌رسد و پس از آن درس خارج شروع مي‌شود. درس خارج تماما به صورت درس و بحث بوده و مدت آن متغير است. البته آن چه عرض شد تنها مربوط به تحصيلات حوزوي است و نه تحصيلات دانشگاهي رشته‌اي مانند الهيات.
در مورد مراجع تقليد كه اشاره كرديد نيز بايد بگويم كه اولا هيچ‌يك از بيست سالگي درس را شروع نكرده‌اند و همگي از همان كودكي و نوجواني روي به درس آورده‌اند. ثانيا از آن جايي كه كساني كه در طول تاريخ به عنوان علماي اعلام معرفي شده‌اند عمدتا داراي هوش و استعداد بالايي بوده‌اند، مجموعه اين دروس را در مدتي بسيار كوتاه‌تر از آن‌چه كه ديگران به طور عادي مي‌خوانند تمام كرده‌اند و اكثرا در سن بيست و چند سالگي مجتهد شده‌اند. اما مراجع تقليد عموما در سنين 70-80 سالگي به مرجعيت مي‌رسند و در واقع آن‌ها پس از پايان درس و رسيدن به مقام اجتهاد حدود 50 سال نيز تحقيق و تدريس كرده‌اند و در واقع مي‌توان گفت كه حدود 60-70 سال تحصيل، تحقيق و يا تدريس كرده‌اند و به اين راحتي به مقام مرجعيت نرسيده‌اند. اما در مورد رساله بسياري از كساني كه مجتهد مي‌شوند در همان سن بيست و چند سالگي براي اين كه احكام و فتاواي خود را براي خودشان مشخص كنند، رساله مي‌نويسند و اين رساله صرفا جنبه شخصي دارد و نه جنبه عمومي و مرجعيت. پس از اين كه مدت زيادي از اجتهاد گذشت، اگر شخص صلاحيت مرجعيت را در خود ديد، اقدام به نشر رساله خود مي‌كند.
اما بحث تقليد! مطلبي كه شما عنوان كرديد به هيچ روي صحيح نيست. تقليد تنها بر كسي كه دروس مطرح شده را خوانده و به مقام اجتهاد رسيده است، حرام مي‌باشد و نه بر سايرين و عقل در اين زمينه هيچ تاثيري ندارد. آيا شما مي‌خواهيد بگوييد تمامي كساني كه مقلد هستند، بي‌عقلند؟! اما رساله‌ها از كتاب «من لايحضرالفقيه» كپي گرفته نشده‌اند و احكامي متفاوت با آن دارند. البته اين كه اكثر رساله‌ها شبيه هم هستند به اين خاطر است كه در مسايلي كه از ابتدا در دين بوده اختلاف كمتر است و عمده اختلاف به مسايل جديد برمي‌گردد. با توجه به اين كتاب من لايحضر حدود 1100 سال پيش نوشته شده است، آيا درست است بگوييم در طول اين 1100 سال مسايل جديدي با اين همه پيشرفت بشريت در زمينه‌هاي مختلف پيش نيامده است؟! آيا در كتاب من لايحضر در مورد اين كه مثلا آمپول زدن روزه را باطل مي‌كند يا خير مطلبي آمده است؟! آيا در مورد رويت هلال با تجهيزات نجومي مانند تلسكوپ مطلبي آمده است؟! آيا در مورد غسل ترتيبي مطلبي آمده است؟! آيا در مورد سعي بين صفا و مروه در حج در زماني كه جمعيت زياد باشد، مطلبي آمده است؟! تعداد مسايلي كه در اين كتاب نيست بسيار بسيار زياد است و اگر بر فرض بخواهيم كتب حديثي ديگر را نيز بخوانيم، هر چند كه باز نمي‌توان با خواندن همين چند كتاب حديثي به اجتهاد رسيد، اما آيا به نظر شما خواندن اين همه كتاب راحت‌تر است يا خواندن يك كتاب به نام رساله كه نويسنده آن بدون شك همه اين كتب حديث را خوانده است؟! از طرف ديگر اگر در يكي از كتب، حديثي آمده باشد كه صحت آن جاي سوال داشته باشد، چه بايد كرد؟ چه كسي مي‌تواند صحت حديث را تشخيص دهد؟ آيا خواننده كتاب مي‌تواند چنين كاري انجام دهد؟! بدون شك علوم رجال و درايه و تعارض و مانند آن هستند كه در اين‌جا به كار مي‌آيند و حرف اول را مي‌زنند و فراگرفتن اين علوم قطعا با خواندن كتب حديثي ميسر نمي‌شود. والا شما اولين كسي نيستيد كه به ذهنتان كنار گذاشتن تقليد با مطالعه كتاب رسيده است!
اما در مورد مطلب آخر شما كه گفتيد دين دروني است و مسايل زندگي بيروني و ارتباطي با هم ندارند، چنين نيست. آيا اين همه آيه و حديث كه در مورد مسايل اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي و اخلاقي داريم، دروني هستند؟! مثلا اين كلام اميرالمومنين (ع) كه مي‌فرمايد معاشرت كنيد چون برادان و معامله كنيد چون بيگانگان، يك مساله دروني است يا بيروني؟! و احاديث بسيار ديگري از اين قبيل.
يك نكته هم در مورد مسايل ديگر به خصوص بحث صيغه بيان مي‌نمايم كه البته مربوط به دوست عزيز آقاي غفاري نيست. اين كه عده‌اي مي‌گويند چرا با چند جمله حرام خدا حلال مي‌شود، بايد گفت كه در مجموع در بسياري از مسايلي كه بين بنده و خدا است، چنين چيزي وجود دارد. مثلا اگر شما مي‌خواهيد نماز ظهر بخوانيد بايد قبل از آن نيت كنيد كه مي‌خواهيد نماز ظهر بخوانيد. آيا اگر نيت كنيد و بگوييد چهار ركعت نماز عصر مي‌خوانم و چهار ركعت را بخوانيد، نماز شما به عنوان نماز ظهر درست است؟! اين جور مسايل مانند نيت كردن و يا گفتن برخي كلمات و جملات در بسياري از احكام دين وجود دارد و كساني كه مي‌خواهند به قضيه صيغه و يا ساير مسايل شبهه وارد كنند، بهتر است از در ديگري وارد شوند.
خداوند همه ما را به آن‌چه حق است و خود او بهتر از ما مي‌داند، هدايت كند.

 

 

babakn_naseri10@yahoo.com

آشنایی با ادله و اسناد رخ داد پلید پوریم
حمام

باز سازی ویرانه های دو هزار ساله ی ایران، به دست و همت صفویان، که پوریم یهودیان به بار آورده بود، آبیاری زمین خشکی به قطره های باران مدیریتی ملی اندیش بود. این که ابرهای این ریزش از کجا می رسید، بحثی است که به خواست خداوند و به استمهال اجل، در پی این همه خواهد آمد و خواهم گفت که ظهور مغول و ایلخانی و تیموری در ایران، چه مضمون و محتوایی داشت و موجبات کدام دگرگونی بنیانی را فراهم کرد. انقلابی که حاصل شجاعت ذاتی و بی بدیل آنان در باور نکردن نفرین و نفرتی بود که همسایگان متوجه ی سرزمین پوریم زده ی ایران می دیدند و نظیر پابرجاتر همان استقلال عملی بود که دل بستگان به قدرت خدایان هلنیستی را، ماقبل اسلام، چنان که توضیح آن در بررسی دوران به اصطلاح «اشکانیان» آمد، برای ورود و اقامت دراز مدت در گورستان ایران دچار تردید نکرد. در انتهای یادداشت های این مبحث جدید، که به مدد الهی پر شمار خواهد شد، بدون کم ترین ابهام، بر قبول همگان افزوده خواهد شد که وسعت خرابی بار آمده در پوریم و این که جنبنده ای در آن ویرانه های وسیع در حرکت نبود، تا زبان توضیحی بر فقدان حیات در آن کومه ها بگشاید، در آن فرهنگ اوهام ساز دیرین، اختصاص خطه ی ایران به ارواح را، تا به حدی در خیال مبتدی و مستعد مردم اطراف جدی می نمود که به درازای دوازده قرن، تا ظهور اسلام، برابر پرده ای که در برابر دیدگان خواهان آن خواهم گشود، تاریخ صاحب شهامتی آماده ی ورود و سکونت در این پهنه ی بی صاحب مملو از مخروبه و بی نصیب از جغرافیای بخشنده و طبیعت وسوسه گر، معرفی نکرده است.
آن ها که ممکن است این دیدگاه را تراوش ذهن بدانند ، با خبر باشند که در انتهای این رسیدگی، چندان در قبول خالی بودن این خاک از حضور بومیان، در پی رخ داد پلید پوریم، به یقین خواهند رسید، که برای نبود دراز مدت انسان و خاموشی مطلق آن، جز توسل به همین به ظاهر ذهنیات در توضیح تهی ماندن این سرزمین، در دوره ای چنین دراز، چاره ای ندارند و بدانید که تشریح اعمال و امیال و آثار مردمان کهن، با مقیاس و مقبول های آدم امروز، هر چیز را به کاریکاتوری از نمونه های واقعی آن بدل خواهد کرد و ناگزیرم مثالی بیاورم که دوستی در مراجعه به نظیری برای این گونه مقولات بیان می کرد و می گفت: از دیدگاه یک مهندس معمار، که از تاریخ مصر کهن بی خبر مانده باشد، اهرام قاهره، که در مقابر داخلی آن سنگ های یکپارچه ی فراتر از ۶۰ تن در ارتفاع غیر معمول نصب شده، شاهکاری مستحق ستودن است، ولی اگر بگویید این شاهکار را آدمیانی در بیش از ۳۵۰۰ سال پیش عمل آورده اند، با پوزخند و سیمای حق به جانب متخصصین می پرسد: مگر در آن دوران جرثقیل ۱۰۰ تنی داشته اند؟ و نخواهید توانست او را قانع کنید که آن سنگ را مردمی در ۳۵ قرن پیش، بی مدد جرثقیلی که در ذهن اوست، به ارتفاع مورد نیاز بالا کشیده اند. با این همه انکار مدرن او، واقعیت در پیش چشم، یعنی اهرام ایستاده در حوالی قاهره، با تمام عجایب معماری و فنی، و هستی و حضور تاریخی سازندگان آن را معیوب نمی کند که ممکن است در برابر صدای انفجار صاعقه هم با ترس و فریاد می گریخته اند! پس، از دیدگاه مورخی که دنیای قدیم را می کاود، اثبات روی داد ها کفایت می کند و جست و جوی بیش تر در موضوع و کشف چه گونگی اجرا و نحوه ی عملیات آن را از خود ساقط می داند و تنها این گونه دریافت ها را، بی اعتنا به بهت کارشناسان، فرصتی می شمارد تا غموض گذشته را بشکافیم، زیرا انکار و تمرد و تمسخر، اهرام را از پیش چشم بر نمی دارد، چنان که گورستان وسیع پس از پوریم ایران، با حاشای فنی، از جوشش حیات و تمدن پیش از آن پر نمی شود. پس چنان که بیان شد وظیفه ی این بررسی و تحقیق فقط اثبات وقوع و نیز تعیین انگیزه و گستره و حاصل قتل عامی است که یهودیان در ۲۵۰۰ سال پیش، در شرق میانه و در پروژه ی پوریم مرتکب شده اند، که منجر به انهدام کامل حضور انسان و قطع تولید مثل و دیگر تظاهرات حضور شد، نه تشریح نحوه و مدت زمان این قتل عام، زیرا که مشاور نظامی رابی های یهودی اقدام کننده نبوده ام و خود به تحقیق مستقل دیگری نیازمند است.
اینک هم، چنان که بقایای بناها و مستحدثات عام المنفعه در ایران نشان می دهد، ترتیب و ترکیب ظهور ارتباطات محلی و شبه ملی می گوید که کاروان ها، برای نخستین بار، پس از ۲۰۰۰ سال توقف، بر راه هایی رفته اند که پل های عهد صفوی گذر از آن ها را آسان کرده بود، در کاروان سراهایی توقف کرده اند که صفویان ساخته بوده اند و کالاهای شان را به بازارهایی رسانده اند که برابر بررسی زیر، باز هم صفویان بر پا کرده اند و چون از چنین تپش منظم نبض حیات اجتماعی و اقتصادی و تکاپوی مشخص و مرتبط و منضبط انسانی، در ایران پیش از صفوی علامتی ثبت نیست و مراتب معینی از چنین روابطی در آن ادوار دیده نمی شود، پس مورخ توجه می دهد که در میان این هیچ عظیم تاریخی، امکان ظهور این همه شاعر و مورخ و پزشک و هنرمند و مفسر قرآن و مترجم زبان های پهلوی و یونانی و عربی و سریانی و سیره و فتوح نویس وجود ندارد! زیرا چنین ادعاهای فرهنگی، بدون نمایش زیر بنای استقرار اجتماعی و روابط اقتصادی، تنها به شایعه پراکنی شبیه می شود.
با این همه حتی در عهد صفوی هم بازارها چندان پر تعداد نیستند: ۳۵ نام در سراسر ایران، که گواه نو پدیدی و ندرت جوامع کلان شهری در این سرزمین، حتی به دوران صفوی است. با این تذکر غریب که در خراسان و قم، یعنی دو شهر زیارتی بزرگ ایران، تا اواخر قاجار و اوائل پهلوی، بازاری نساخته اند و در نقاط آبادی چون گیلان و مازندران و طبرستان هم، نه فقط بازار کهن که از زمان صفوی نیز بازار ندیده ایم تا در مجموع عدم پیوند تاریخی جوامع پراکنده ی ما، تا همین اواخر آشکار تر شود. اگر آمار بازارهای برآمده در دوران صفوی را بازبینی کنیم، راهی جز این نمی ماند که بگوییم هیچ بازار فعالی در ایران، پیش از ظهور دولت صفوی نبوده است و طبیعت ادواری که در آن پل و کاروان سرا هم نساخته اند، جز نبود بازار نیست. مثلا بازارهای سراسر آذربایجان، در اهر و تبریز و ارومیه و خوی و اردبیل، تماما برآمده در دوران صفوی و پس از آن است، بازارهای اصفهان نیز با اندک نشانه های نامعین و غیرمطمئن از اواخر ایلخانی، یکسره صفوی است. بنای بازار زنجان و سمنان و شاهرود از عصر قاجار، بازار کازرون صفوی و در شیراز بازارها یا صفوی یا زندی و یا قاجار است. بازار قزوین را در دوران صفوی ساخته اند، بازار قم برآمده ی پایان روزگار قاجار است. بازار سنندج و بیجار و بم و بروجرد و اراک و نراق و ملایر و همدان هم مانده هایی از زمان قاجار و بازار کرمان و ساوه و تویسرکان صفوی است. چنین مراکز داد و ستد کلی و جزیی، برابر نقشه ای که در یادداشت های پیش عرضه شد، در انتهای شبکه ای از راه ها و کاروان سراها قرار دارد، که عملا بازارها را به یکدیگر و با مرکزیت اصفهان وصل کرده اند. جست و جوی من نه فقط برای یافتن عین و بقایایی از بازارهای پیش از اسلام، بل قید و ذکری مکتوب و ادعایی موجود از مراکز داد و ستد عهد ساسانی و پیش از آن، در همین اسناد پریشان و بی پرنسیب و مجهول و بی صاحب کنونی، در هر قسمت و گوشه جغرافیای کنونی ایران، ناکام ماند و معلوم شد که بر اثر آن مرگ مغزی ممتد اقتصادی - اجتماعی، که از پوریم آغاز می شود، تا پیش از مغول و صفویه، کم ترین شعله و شوری از حیات سیاسی و اقتصادی در پیکره ی این سرزمین دیده نمی شود تا شاهد زایمان تمایلات فرهنگی از درون آن باشیم. پس چه گونه بپذیریم در خراسان و طوس که حتی در صفوی هم هنوز برای آن بازار نساخته اند و تمرکز صنفی نمی بینیم، شاعری به نام فردوسی، با کتابی همانند شاه نامه، در سوت و کوری همه جانبه و کامل قرن چهارم هجری، با اشعار و ابیاتی به زبان فارسی امروز، ظهور کرده است؟!
اینک به مبحث و موضوع تمام کننده ی دیگری رجوع دهم که هرچند مدتی است صاحبان پیشین این گونه آراء تاریخی سخیف و بی بنیان از تکرار علنی این اراجیف ساخت یهود طفره می روند، اما تکلیف یاوه پردازان ضد اسلام را در طرح مسئله ی ویرانگری های مسلمین در ورود به ایران معلوم و زبان های نیمه بریده شان را به کلی کوتاه می کند و آن هم شناسایی بقایای حمام های کهن، در شهرهای مختلف ایران است. حمام، از ارکان زندگی و گذران جوامع شهر نشین اسلامی است و با تاکید به طهارت مستمر، که در دین اسلام عمده است، هیچ مسلمانی از رجوع مکرر به آن بی نیاز نیست. یاد آوری این قید که با رجوع به نمونه های بازمانده ی کنونی، که یقینا به دید مستقیم بسیاری از خوانندگان این وبلاگ هم رسیده، معلوم است که حمام ها، از نظر استحکام و دوام و کاربرد مصالح ویژه، حتی از پل ها و کاروان سراها نیز نخبه تر است و همانند آنان در ردیف بقایای معماری نابود ناشدنی قرار دارد و نمی توان ادعای امحاء کامل آن ها را، حتی اگر ساخت شان از هزاره ای هم فراتر رود، قبول کرد. چنان که بسیاری از قدیم ترین حمام های محلی، در شهرهای توریستی کنونی، هنوز هم، گرچه نه به عنوان حمام، اما با جلای نخستین، مهمان پذیر زینتی برجایی است که تلاش سازندگان نخستین آن را در تدارک محیط دل چسبی برای طهارت و رغبت رجوع مکرر موفق جلوه می دهد و از آن که تا روزگار نزدیک به ما، نبود حمام های خانگی، مگر در زیر سقف منزلگاه حاکم، عام و خاص را، ناگزیر به گرمابه های عمومی می کشاند، پس کنجکاوی در موقع و محل و مقدار حمام های بر جای مانده، خود وسیله ای برای به دست آوردن تعداد شهرهای بزرگ و جمعیت ساکن در آن ها است.
این بررسی ویژه باز هم به این نقطه و نکته ختم می شود که از قریب صد حمام یافت شده در شهرهای سراسر کشور، نزدیک به تمامی آن ها صفوی و یا ساخته هایی پس از صفوی است و این خود گواهی است که در پیش از صفویه شهر بزرگی، که به تعبیه و تدارک معمول و مصطلح ترین نمودار خدمات عمومی، یعنی حمام هم بیارزد، وجود نداشته است. و بالاخره این یاد آوری که گرچه بنای حمام ها به سرمایه گذاری کلان دولتی، از آن دست که در ساخت کاروان سرا و پل لازم است، نیاز ندارد و بازگشت سرمایه گذاری معمول در ساخت آن تضمین شده است، باز هم غالب حمام های عمومی را حتی به زمان صفوی و قاجار برساخته ی مشخصی از سوی اشراف غیر حکومتی نمی بینیم که خود از فقدان نازک ترین لایه ی اشراف ملی حکایت می کند و اگر با همین نگاه به دور تر از صفویه چشم بدوزیم پس تا پوریم نمونه ای از اشراف برای نمایش در موزه نیز نمی یابیم، مطلبی که در جزییات به آن خواهم رسید.
باری، پرس و جوی مکرر مرا به این جواب رساند که معیار ساخت حمام در هر محله، یک باب در برابر هر ۲۰۰ خانوار و یا ۱۰۰۰ نفر و نفوس بوده است و با این قیاس، پس از رسیدگی به ۱۰۰ حمام یافت شده در پهنه ی ایران، که غالبا مانده هایی از دوران صفوی است، آمار شهرنشینان کشور را، در آن عهد به صد تا دویست هزار می رساند. و با این برداشت پس به بازخوانی فهرست حمام های قدیم برویم: حمام روستای ترک در میانه، از عهد قاجار. حکام کردشت اهر، از عهد صفوی. حمام لیوارجان مرند، از عهد صفوی. حمام ایل و حمام محمد بیگ خوی، از عهد قاجار. حمام کهنه ی میاندوآب، از زمان قاجار. حمام قراچه ی ارومیه، از عهد صفوی. حمام لج مهاباد، از عهد صفوی. حمام اوچ دکان و حمام پیر و حمام زرگر اردبیل، از عهد قاجار. حمام حاج شیخ و حمام حاج محسن و حمام قره دکنک و حمام کهنه و حمام میرزا حبیب اردبیل، از عهد صفوی. حمام افوشته و حمام بیگدلی و حمام جارچی و حمام خان و حمام خسرو خان و حمام دردشت و حمام ذوالفقاری و حمام ساروتقی و حمام شاه و حمام شاه زاده و حمام شیخ بهایی و حمام علی قلی آقا و حمام کاروان سرای مادر شاه و حمام وزیر اصفهان، همگی از زمان صفوی است. در اصفهان یک حمام را با نام شاه علی قدیم تر از دوران صفوی و ظاهرا سلجوقی خوانده اند که در صورت قبول باز هم می رساند که اصفهان زمان سلجوقی تنها دهکی تک حمامه بوده است! حمام میرعماد و حمام ملا قطب و حمام فین و حمام عبدالرزاق وکاشان از عهد صفوی و حمام سربازار و حمام سلطان میر احمد و حمام طاهر و منصور کاشان از دوره ی قاجار است. تنها حمام مشهد اردهال صفوی است. حمام خواجه و حمام کوچه فاره ی نطنز قاجار است و بالاخره تنها حمام نایین با نام حمام کلوان احتمالا ایلخانی است. هر سه حمام حاج عبدالله و حمام خان و حمام درب امام زاده در چهار محال صفوی و قاجار است. حمام حضرت و حمام سرسوق و حمام شاه و حمام شاه وردی خان مشهد صفوی و حمام چهار درخت بیرجند قاجار است. حمام کهنه و حمام رخت شوی خانه ی زنجان قاجاری است. حمام پهنه و حمام قلی و حمام ناسار سمنان صفوی و حمام و حمام نخست همان شهر قاجاری است. حمام امیریه و حمام بازار و حمام بید آباد و حمام حاج تقی و حمام خوریای شاهرود قاجاری و حمام چهار سوق آن شهر صفوی است. در شیراز به جز حمام های داخل خانه های اشرافی، تنها یک حمام عمومی از دوره ی زند با نام حمام وکیل یافت شده است! آیا سعدی و حافظ و خواجوی کرمانی و وصاف و صاحب مزارات شیراز خمام عمومی نمی رفته اند؟!!حمام قجر قزوین صفوی و حمام صفای همان شهر قاجاری است. حمام شاه عباسی تاکستان صفوی است. حمام ابراهیم خان و حمام وکیل کرمان قاجار و حمام گنج علی خان آن شهر صفوی است. حمام نگار کرمان را بدون عرضه ی دلیل سلجوقی گفته اند که در صورت قبول باز هم کرمان عهد سلجوقی از صورت شهر خارج می شود. حمام انصاری و حمام سید عباس بم قاجار است. در کرمانشاه حمام قدیم یافت نشده، اما حمام حاج اصغر خان و حمام حسن خان و حمام قلعه ی کنگاور قاجاری است. حمام پیرسرا و حمام حاجی محمد جعفر رشت و حمام پنج شنبه و حمام شاه و حمام علی اف بندر انزلی و حمام رستم آباد رود بار قاجاری و تنها حمام قدیم لاهیجان با نام حمام گلشن صفوی است. حمام اشرف سلطان آمل صفوی و حمام میرزا یوسف بابل قاجار است. حمام چهار فصل اراک قاجار و حمام کلبعلی خان ساوه از زمان زندیه است. تنها حمام قدیم بندر عباس با نام گله داری قاجاری است و همدان حمام قدیم ندارد! حمام خان و حمام نوعقدای یزد صفوی و حمام خرم شاه همان شهر قاجاری و حمام مسجد جامع یزد را ایلخانی گفته اند.
بدین ترتیب می توان با یقین کامل مدعی شد که تا اواخر ایلخانیان و حتی زمان تیموریان، شهر بزرگی که به بنای حمامی برای عموم محتاج شود، در سراسر ایران نبوده است! آیا یهودیان در ماجرای پوریم چه میزان کشتار کرده اند که تا ۲۰۰۰ سال بعد، کسی در این سرزمین در تدارک و اندیشه ی ساخت حمامی برای جماعت شهر نشین نبوده و آیا ناصر خسرو چه گونه در هر شهر و دهکی به محض ورود به حمام رفته است؟ آیا حمام های این حقه باز نخبه ی ساخت یهودیان نیز همانند ۲۰۰ صرافی و ۵۰ کاروان سرایی است که در اصفهان قرن پنجم، یعنی اصفهانی یافته است که تا ۵۰۰ سال بعد از آن هم هنوز حمام ندارد؟!!!
«اصفهان شهری است بر هامون نهاده و آب و هوایی خوش دارد و هر جا که ده گز چاه فروبرند آبی سرد خوش بیرون آید و شهر دیواری حصین بلند دارد و دروازه ها و جنگ گاه ها ساخته و بر همه بارو و کنگره ساخته و در شهر جوی های آب، روان و بناهای نیکو و مرتفع و در میان شهر مسجد آدینه ی نیکو و باروی شهر را گفته اند سه فرسنگ و نیم است و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و بازارهای بسیار. و بازاری دیدم از آن صرافان که اندر او دویست مرد صراف بود و هربازاری را دربندی و دروازه ای و همه محل ها و کوچه ها را همچنین دربندها و دروازه های محکم و کاروان سرای پاکیزه بود و کوچه ای بود که آن را کوطراز می گفتند و در آن کوچه پنجاه کاروان سرای نیکو و در هر یک بیاعان و حجره داران بسیار نشسته و این کاروان که ما با ایشان همراه بودیم، یک هزار و سیصد خروار بار داشتند ، که در آن شهر رفتیم، هیچ بازدید نیامد که چه گونه فرود آمدند، که هیچ جا تنگی موضع نبود و نه تعذر مقام و علوفه». (ناصر خسرو، سفرنامه، ص ۱۶۵)
با چنین ادبیاتی سروکار داریم که این یکی را می گویند داعی دروغین اسماعیلیه، ناصر خسروی قبادیانی به جای گذارده که فقط در یک کوچه ی اصفهان قرن پنجم، پنجاه کاروان سرا و در شهری که تا زمان صفویه حمام ندارد، بازارهای بسیار، مسجد آدینه ی آباد و ۲۰۰ صرافی و کاروان هایی با نیم میلیون کیلو بار آدرس می دهد و کم مانده است از میدان نقش جهان و عمارت چهل ستون بگوید، و عجیب است که این سیاح بزرگ جهان اسلام که کار او ساخت بر کاغذ کشور آبادی با نام ایران فارس زبان در قرن پنجم هجری است، به اصفهان رودخانه ی پهناور زاینده رود را ندیده است!!!

 (ادامه دارد)

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

1 مهر / 22 سپتامبر / 21 رمضان

Mobin_s2004@yahoo.com
1 مهر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com

آغاز جنگهاي ايران و روم در دوران شاپور دوم

جنگهاي 13 ساله ايران و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان 22 سپتامبر سال 337 ميلادي آغاز شد كه در «تاريخ عمومي» به جنگهاي دور اول معروفند. جنگهاي دور دوم از سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، ايرانيان پيروز شدند. در دور اول، كه جنگ تا سال 350 طول كشيد، روميان هرچه را كه در شرق مديترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم كشته شد.
Mobin_s2004@yahoo.com
22 سپتامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
براي جنگ با ايران

نرون

بيست و دوم سپتامبر سال 66 ميلادي نرون امپراتور وقت روم دستور داد كه براي جنگ با امپراتوري ايران لژيون هاي ايتاليايي كه سربازانش رومي خالص باشند و قدشان كمتر از دو متر نباشد تشكيل شود. برخلاف ايران كه سواره نظامش نيروي اصلي بود و از پياده به عنوان نيروي كمكي و پشتيباني استفاده مي كرد، واحدهاي اصلي رومي ها پيادگان بود و سواران را به عنوان واحد كمك بكار مي بردند. لشكر 5 تا 8 هزار نفري پياده رومي را لژيون (به لاتين: لژيو) مي خواندند. چون ارتش روم در جنگ با ايران موفق نبود، نرون تصميم گرفت كه لژيون هايي صرفا از ايتاليايي ها (روميان خالص) تشكيل دهد و دستور تشكيل اين لژيون ها، طبق لوحي كه فرمان بر آن حك شده است 22 سپتامبر سال 66 ميلادي صادر شده بود، ولي عمر نرون كفاف نداد كه از اين نيرو برضد ايران استفاده كند و كمتر از دو سال بعد ( تابستان سال 68 ميلادي) خودكشي كرد. اختلاف ايران و روم در آن زمان عمدتا بر سر ارمنستان بود كه چند برابر امروز وسعت داشت.

 

آغاز محاصره وين

ارتش عثماني 22 سپتامبر 1526، با استفاده از اختلافات داخلي اروپائيان با هم، شهر وين پايتخت اتريش را محاصره كرد. دولتهاي فرانسه و آلمان به استمداد اتريشي ها پاسخ فوري ندادند. فرانسه حتي با عثماني عهدنامه مودت هم امضاء كرد. محاصره وين كه مدتها طول كشيد عميقترين پيشروي ارتشي از مشرق زمين در اروپاي مركزي بود.

 

مسئله كره

22 سپتامبر سال 1948 جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) كه 13 روز پيش از آن اعلام استقلال كرده بود خود را حاكم همه شبه جزيره كره خواند و جمهوري كره (جنوبي) نيز كه در شهر سئول اعلام رسميت كرده بود به همين ترتيب اعلام كرد كه حاكم بر همه كره است و دو دولت به اين ترتيب تقسيم اين شبه جزيره را رد كردند كه نتيجه اش يك جنگ سه ساله بود كه مسئله اي را هم حل نكرد و اين مسئله به همان شدت همچنان تا به امروز ادامه دارد. اين مسئله محصول ضديت دو بلوك متخاصم آن زمان بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 22 سپتامبر

  • 1932:   از اتحاد نجد و حجاز كشور عربي سعودي به وجود آمد.

  • 1784:   روسهاي مهاجر در آلاسکا , نخستين کلني را روسيه را تاسيس کردند. دولت آمريکا قرن بعد آلاسکا را از روسيه خريداري کرد.

  • 1924:   جامعه ملل پيشنويس قطعنامه « جهان بدون جنگ !! » را آماده ساخت.

  • 1520:   سليم اول سلطان عثماني كه در نبرد چالدران بر شاه اسماعيل صفوي پيروز شده بود روز 22 سپتامبر سال 1520 ميلادي در 53 سالگي درگذشت.

  • 1862:   ابراهام لينكلن رئيس جمهوري وقت آمريكا اعلام كرد كه اول ژانويه آينده همه بردگان سياهپوست را در همه ايالتهاي آمريكا آزاد اعلام خواهد كرد.

  • 1914:   زيردريايي شماره 9 آلمان در اين روز در آبهاي هلند سه رزمناو انگليسي را غرق كرد كه ضمن آن 1400 تن كشته شدند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    21 رمضان هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     شهادت «حضرت علي(ع)» نخستين امام مسلمانان و شيعيان

    21 رمضان 40 - «حضرت علي(ع)» نخستين امام مسلمانان و شيعيان جهان آن مظهرعدالت و رأفت به شهادت رسيدند. حضرت علي(ع) پسرعمّ و داماد حضرت محمّد (ص) پيامبراسلام بودند كه براثر ضربت شمشيرزهرآلود ابن ملجم مرادي ملعون ازخوارج متعصب بشدت مجروح شدند و سرانجام درچنين روزي به شهادت رسيدند و مسلمانان را درسوگ خويش فروبردند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) ازمؤثرترين شخصيتهاي صدراسلام درحفظ و گسترش اسلام بشمارمي روند و درتمام مقاطع مخاطره آميز تاريخ صدراسلام دركنارحضرت محمّد(ص) حضور داشتند. امام علي(ع) بعد ازجنگ نهروان مصمم شدند كه معاويه را سركوب كنند و مشغول تهيه مقدمات نبرد بودند كه هنگام سحربدست يكي ازملعون ترين افراد روي زمين به نام ابن ملجم مرادي درمسجد كوفه به شهادت رسيدند. شهادت بهترين مخلوق پروردگار حضرت علي(ع) را به عموم ايرانيان مسلمان و آزاده و مسلمانان جهان تسليت مي گوئيم.

     

    روياى يوسف صديق (ع) در شب قدر

    21 رمضان - از ابن عباس روايت شده است كه روياى صادقه حضرت يوسف در شب جمعه كه شب قدر بود واقع گرديد. وى در آن رويا ملاحظه كرد كه يازده ستاره از آسمان به زمين نازل شدند و او را سجده كردند. هم چنين خورشيد و ماه نيز از آسمان نازل شده و بر او سجده كردند.

     

     وفات موسى بن عمران (ع) و يوشع بن نون (ع) و عروج حضرت عيسى بن مريم (عليها السلام) به آسمانها

    21 رمضان - وفات موسى بن عمران (ع) و يوشع بن نون (ع) و عروج حضرت عيسى بن مريم (عليها السلام) به آسمانها در شب 21 رمضان
    شيخ طوسى به نقل از صادقين (عليهما السلام) ضربت خوردن تمام اوصياى پيامران را در اين شب مى داند. شب قدر از شب هاى ارزشمند سال است كه همانندى براى آن در ميان روزها و شب ها نيست. اين شب بنا به فرمود قرآن كريم از هزار ماه برتر است و شبى است كه قرآن كريم بر قلب نازنين پيامبر اكرم (ص) نازل گرديده است.

     

    درگذشت محدث بزرگ عالم تشيع, محمدبن حسن بن على

    21 رمضان 1104 - درگذشت محدث بزرگ عالم تشيع, محمدبن حسن بن على معروف به شيخ حر عاملى (ره) .
    وى در هشتم رجب 1033 در روستاى ((مشغره)) از توابع جبل عامل لبنان ديده به جهان گشود. كتاب گرانسنگ ((وسائل الشيعه)) ثمره هيجده سال تلاش پيگير او در جمعآورى و تنظيم احاديث شيعه مى باشد. شيخ حر عاملى در عصر صفويان به ايران مهاجرت نمود و پس از وفات, در صحن مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس مدفون شد.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    22
    33

    اهواز

    26
    43

    تبريز

    18
    31

    شيراز

    19
    34

    مشهد

    14
    29

    بندرعباس

    29
    36

    کرمان

    13
    31

    اصفهان

    14
    34

    يزد

    22
    36

    کرمانشاه

    16
    34

    اراک

    14
    31

    رشت

    22
    28

    دبی

    30
    36


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1402 تومان
    972 تومان
    1790 تومان
    915 تومان
    260 تومان
    268 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    235000 تومان
    106000 تومان
    54000 تومان
    206000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 04:27
    طلوع خورشيد : 05:52
    اذان ظهر : 11:57
    غروب خورشيد : 18:01
    اذان مغرب : 18:21
    نيمه شب شرعي : 11:14
     

     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Home Magazine
    ماه سپتامبر

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Home Magazine

    تاریخ انتشار: سپتامبر 2008
    تعداد صفحات مجله: 128
    حجم فایل: 11 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    با محصول جدید سونی اریکسون T700 آشنا شوید

    در کنار تمامی قابلیت های عجیب و غریب گوشی های موبایل , ظاهر هر یک می تواند در فروش آن محصول نقش بسیار عمده ای را ایفا کند. شاید همین نکته بود که شرکت سونی اریکسون را تحریک کرد تا به ساخت گوشی موبایلی بسیار باریک و ظریف دست به کار شود.
    T700 مدل جدید گوشی شرکت سونی اریکسون است که تنها 10 میلیمتر ضخامت دارد. این سری قادر است از شبکه های UMTS/HSDPA 2100  و باند دوگانه GSM استفاده کند. لنز دوربین این سری 3.2 مگاپیکسل و از تکنولوژی بلو توث A2DP نیز بهره مند شده است. در ضمن صفحه نمایشگر 2 اینچی از نوع TFT LCD و 512 مگا بایت حافظه از نوع Stick Micro را نیز به این مدل اضافه شده تا در کنار رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشد.عدد آینه نیز با ظرافت تمام برایتان تعبیه شده تا در زمان ورود به مکانی از مرتب بودن ظاهرتان مطمئن شوید.
    از قیمت تمام شده آن خبری در دسترس نیست اما آینه , ضخامت کم , حجم زیاد حافظه همگی از موارد مورد علاقه خانوم هاست. پس پولهایتان را جمع کنید!
    منبع

    اسپیکرهای سونیکام 

    اگر ویندوز 3.1 و یا میلینیوم را به یاد داشته باشید، احتمالا آیکون صدای ویندوز را در سمت راست و پایین که به شکل 2 بعدی طراحی شده بود به یاد دارید؟ خب، هنگامی که از پهلو به اسپیکرهای سونیکام نگاه کنید، بدلیل شباهت زیاد طراحی شان به آن آیکون، شما را به یاد روزهای خوش گذشته می اندازند. 

    با استفاده از تکنولوژی NXT   اسپیکر آیکون شکل، کیفیت صدای زیبا و جذابی را برای شما به ارمغان می آورد و سابووفر مسطح آنها چنان ضربانی ایجاد می کند که صدای باس آن سینه شما را به ارتعاش و طپش وا می دارد. مطمنئا این اسپیکر فقط برای به رخ کشیدن کار طراحان و پخش موسیقی از کامپیوتر شما ساخته نشده است، زیرا می توانید با کابلهای همراه دستگاه هر نوع دستگاه پرتابل پخش موسیقی را به آن وصل کنید. این دستگاه برنده بعضی جوایز  مانند زیباترین طراحی و بهترین صدای اسپیکرهای کامپیوتر شده است. این اسپیکر سه تکه را هم اکنون می توانید به قیمت 108 دلار خریداری کنید. قدرت باس ساب ووفر این اسپیکر طراحی شده در روسیه  15 وات است.منبع

    1-اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی NXT

    2- اطلاعات بیشتر در مورد شرکت NXT
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه


    ۱۷ ویژگی حمام ایده‌آل

    بیش از ۸۰ درصد حوادث خطرناک در خانه اتفاق می‌افتد که بخش عظیمی از آن نیز مربوط به رعایت نکردن نکات ایمنی در حمام است. آب و وسایل برقی در کنار هم خطر آفرین‌اند. از سوی دیگر، وجود کف‌پوش نامناسب تا حد زیادی احتمال سر خوردن در حمام را افزایش می‌دهد.
    امروزه حمام در خانه‌های شهری به مکانی برای رفع خستگی و پاکیزه کردن جسم تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند که حمام شما کوچک باشد یا بزرگ. رعایت برخی موارد مانند انتخاب کف‌پوش مناسب، رنگ زیبا، دستگاه تهویه و وسایل جانبی مناسب می‌تواند این مکان را به مکانی دلنشین، آرام و ایمن برای تمامی اعضای خانواده تبدیل کند.


    ● ۴ نکته درباره کف‌پوش حمام
    ۱) بهترین گزینه برای کف‌پوش حمام، سرامیک است. سرامیک در برابر آب مقاوم و از لحاظ طرح و رنگ بسیار متنوع است.
    ۲) از میان انواع سرامیک‌ها، سرامیک‌های شیاردار از امنیت بالاتری برخوردار است و میزان خطر لیز خوردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
    ۳) در حمام‌هایی که کف شیب‌داری دارند، بهتر است از موزاییک‌هایی با سایز کوچک استفاده کنید تا هم شیب کمتر به نظر برسد و هم شکستگی و آسیب‌دیدگی در میان موزاییک‌ها به وجود نیاید.
    ۴) استفاده از کف‌پوش بدون لعاب توصیه نمی‌شود چون پاک کردن این نوع کف‌پوش‌ها کار بسیار سختی است. در عوض کف‌پوش‌های زبر بهترین گزینه هستند.


    ● ۲ نکته درباره رنگ حمام
    ۱) اگر حمام کوچکی دارید، دکوراتورها به شما توصیه می‌کنند از سرامیک‌هایی به رنگ سفید و بژ یا زرد و کرم بسیار روشن استفاده کنید تا نور منعکس شده و فضای حمام بزرگ‌تر به نظر برسد.
    ۲) اگر کف‌پوش از سرامیک سفید و روشن است، بهتر است دیوارها به رنگ قرمز، زرد یا ‌آبی باشد، استفاده از پوشش دیواری طرح‌دار نیز محیط حمام را دنج و گرم می‌کند. استفاده از رنگ مورد علاقه در حمام سبب آرامش و به وجود آمدن انرژی در شما می‌شود.


    ● ۳ نکته درباره تهویه حمام
    ۱) در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که افراد در حمام دچار خفگی شوند. در خانه‌های قدیمی آبگرمکن اغلب در حمام است و همین امر سبب نشت گاز و خفگی می‌شود.
    ۲) محیط حمام محیطی مرطوب است و رطوبت بالا برای افرادی که دچار بیماری قلبی یا آسم هستند، خطرناک است.
    ۳) متاسفانه در برخی خانه‌ها پنجره یا هواکشی در حمام نصب نشده و اغلب پس از حمام، اعضای خانواده مجبورند در حمام را باز گذارند تا هوای حمام عوض شود اما همین موضوع سبب ورود هوای نامطبوع و مرطوب حمام به داخل فضای خانه می‌شود. برای از بین بردن بوهای نامطبوع و رطوبت در حمام بهتر است از پنجره یا هواکش استفاده شود.


    ● ۱ نکته درباره نورپردازی در حمام
    ۱) حمام محیطی مرطوب است و در صورتی که تاریک باشد، محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها خواهد بود.
    بنابراین بسیار ضروری است که به گونه‌ای طراحی شود که حتما نور طبیعی به داخل آن بتابد.
    ۵ نکته درباره ایمنی حمام
    ۱) برق‌گرفتگی از جمله حوادثی است که اغلب در حمام رخ می‌دهد. تمامی وسایل برقی را پس از استفاده از پریز برق بکشید و جمع کنید. برای پریزهای حمام نیز باید از محافظ پریز استفاده کرد. تمامی سیم‌‌های برق درون حمام باید با روکش عایق پوشانده شوند، به طوری که هیچ سیمی با آب تماس نداشته باشد.
    ۲) برای جلوگیری از سر خوردن در حمام، در اطراف وان از کف‌پوش‌های دولایه حاوی لاتکس استفاده کنید. این کف‌پوش‌ها به وسیله لاتکس زیرین به کف حمام نصب می‌شود و لایه بیرونی که دارای بافت ناهموار است میزان سرخوردگی را کاهش می‌دهد. از پادری پلاستیکی نیز می‌توانید برای کف حمام استفاده کنید. نصب میله‌هایی به عنوان دستگیره روی دیواره‌های حمام نیز ایده خوبی است و می‌توانید پیش از زمین خوردن با گرفتن آنها تعادل خود را حفظ کنید.
    ۳) سوختگی در حمام هم زیاد اتفاق می‌افتد. بهتر است پیش از آنکه خودتان یا کودکتان را زیر دوش آب بفرستید، ابتدا دستتان را زیر شیر آب گرفته و درجه حرارت آب را تنظیم کنید. درجه مناسب آب برای پوست ۳۵ تا ۳۷ درجه است.
    ۴) در صورتی که محیط داخل حمام به گونه‌ای طراحی شده که در آن شیشه وجود دارد، توجه داشته باشید که این شیشه‌ها باید از جنس پلاستیک یا شیشه نشکن باشد تا موجب بریدگی و پارگی شدید پوست در صورت شکستن نشوند.
    ۵) نظافت حمام موضوع مهمی است که اغلب فراموش می‌شود. پس از هر بار حمام کردن، دیوارها و کف حمام را با مواد پاک‌کننده بشویید و دستگاه تهویه یا پنجره را باز کنید تا رطوبت خارج شود. در درون حمام حتما سطل زباله درپوش‌دار، تمیز و مجهز به کیسه زباله قرار دهید. هیچ گاه حوله‌های کثیف را در حمام روی هم جمع نکنید چون سبب رشد قارچ‌ها خواهد شد.


    ● ۲ نکته درباره حمام‌های مدرن
    ▪ به تازگی سردوش‌هایی وارد بازار شده که میزان آب را متعادل کرده و در ضمن فشار آب را بالا می‌برد. این دوش‌ها در این روزها که همگی ما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم می‌توانند کمک بسیار مناسبی باشند.
    ▪ گمان می‌کنید درجه حرارت آب در هنگام دوش گرفتن برایتان مهم است؟ به تازگی دوش آب هوشمندی وارد بازار شده که می‌تواند دمای آب را اندازه گرفته و آن را در رنگ نورهای متفاوت گزارش کند. برای مثال، اگر دمای آب ۳۲ درجه باشد نور سفید، ۳۳ تا ۴۱ درجه نور آبی، ۴۲ تا ۴۵ درجه نور بنفش و بالای ۴۵ درجه نور قرمز می‌شود. این وسیله استحمام کودکان را برای مادران راحت‌تر خواهد کرد.
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    شب قدر دقيقا کدام شب است؟


     

    سوال:
    براساس صريح قرآن شب قدر فقط يك شب است لذا در بعضي از بلاد اسلامي روز اوّل ماه مختلف است و بحثي كه در بعضي از كشورها 23 رمضان است و در بعضي 22 مي‌باشد، در اين ميان تكليف شب قدر كه در نفس الامر فقط يك شب است چيست؟
     

    پاسخ:

    ما در قرآن تصريح به اينكه شب قدر در همة نقاط زمين يك شب است نداريم بلكه آنچه داريم اين است كه قرآن در شب قدر نازل شده مثل اينكه گفته شود: فلان عمل در روز عيد قربان بايد انجام بشود، خوب همانطوري كه از اين كلام استفاده نمي‌شود كه روز عيد قربان در سال يك روز است يا چند روز بلكه از قرائن خارج از اين جمله فهميده مي‌شود كه روز عيد قربان روزِ دهم ذي‌الحجه است همين طور هم از جملة شريفة: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ استفاده نمي‌شود كه شب قدر آيا يك شب در طول سال است يا چند شب بلكه از قرائن خارج از اين آية كريمه استفاده مي‌شود كه مثلاً شب قدر روز 23 ماه مبارك رمضان است و امّا اينكه شب قدر شب 23 ماه مبارك رمضان در ايران مثلاً است نه شب 23 ماه مبارك رمضان در آمريكا مثلاً ، چنين نصّي وجود ندارد.
    بله ممكن است كسي بگويد:
    چون بركت ليلة القدر به بركت نزول ملائكه و روح همراه با سلامتي و سلام است و آنها بر حجت خدا در آن زمان (چه حجت خدا حضرت آدم صفيّ الله باشد و چه حضرت امام زمان (عج)؛ نازل مي‎شوند و كل امر را بر آنها عرضه مي‎كنند لذا مردم در آن شب در حال دعاء و نماز هستند و صاحب الامر مشغول امر نزول ملائكه‎اي است كه بر او نازل مي‎شوند، پس ليلة القدر شب 23 ماه مبارك رمضان در منطقه‎اي است كه حجت خدا جلّ و علا در آنجا قرار دارد.
    در جواب اين سخن مي‎شود اين چنين گفت كه: «ليلة القدر خيرٌ من الف شهر» شب قدر از هزار ماه بهتر است، چه شب آنجايي باشد كه حجت خدا در آنجا قرار دارد و چه شب مكاني باشد كه حجت خدا در آنجا حضور ندارد، لكن نزول ملائكه و روح در شب قدر مكاني است كه امام ـ عليه السّلام ـ در آنجا حضور دارد. مَثَل ليلة القدر مَثَل شب جمعه مي‎شود كه فضيلت براي همه دارد و شب جمعة بعضي مناطق با روز پنجشنبه ديگر مناطق همزمان است منتهي در شب جمعه فيوضاتي بر امام ـ عليه السّلام ـ نازل مي‎شود كه به فكر ديگران هم نمي‎رسد.
    و بعبارتي ديگر مي‌توان اين چنين جواب داد: در شب قدر هر منطقه‎اي ملائكه و روح همه نازل مي‎شوند لكن در شب قدرِ منطقه‎اي كه امام ـ عليه السّلام ـ حضور دارد كل امور همة مناطق را خدمتش عرضه مي‎كنند.
    يا گفته شود: ملائكه و روح در شب قدرِ هر منطقه‎اي نازل مي‎شوند منتهي در شب قدر منطقة امام ـ عليه السّلام ـ امورِ مربوط به آن منطقه را بر آن حضرت عرضه مي‎كنند و در شبِ قدرِ مناطقِ ديگر باز هم بر امام نازل مي‎شوند و لكن امور مربوط به آن ديگر مناطق را خدمتش عرضه مي‎كنند.
    خلاصه كلام اينكه فرض وحدتِ شب قدر مستلزم اين است كه شب قدر مخصوص ناحيه‎اي خاص از زمين باشد و لو اينكه روزِ شروع ماه مبارك رمضان نسبت به همة نقاط كرة زمين واحد باشد مثلاً فرض كنيم روز 5/ 8/ 1382 هـ .ش باشد چون شب همة نقاط زمين همزمان نيست بلكه انتهاي شب يك منطقه و لحظه اول روزش همزمان با لحظه اولِ شب منطقة ديگر است و آنچه از آيه متبادر به ذهن مي‎شود اين است كه شب قدر در هر نقطه‎اي از روي زمين شروعش با اول شب در آن نقطه و پايانش با طلوع فجر در آن نقطه است، نه اينكه شروع شب قدر از اول نقطه‎اي باشد كه در آن نقطه شب شروع مي‎شود و پايانش طلوع فجر در آخرين نقطه‎اي باشد كه شب پايان بپذيرد. مثلاً شروع ليلة القدر از اول شب در نقطة A باشد و همينطور ادامه پيدا كند و هر جا ساية شب مي‎رود ليلة القدر هم به همراه او برود تا به آخرين نقطه كه در آنجا شب مي‌شود برسد و در آنجا توقف كند تا فجر طالع شود و اختصاص شب قدر به ناحيه‎اي خاص شايد هماهنگ با اطلاق روايات كه در بابِ اعمال شب 23 ماه مبارك رمضان است نباشد (چون گفتيم: و لو ماه مبارك رمضان يك روز خاص براي همة نقاط زمين شروع بشود ولي چون در زمان شروع و زمان پايان شب با هم اختلاف دارند پس بعضي‎ها اعمال را بايد در روز انجام بدهند نه در شب). همچنين با وسعتِ رحمت الهي هم شايد هماهنگ نباشد.
    در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه همة آنچه مكتوب شده ذكر احتمالاتي بيش نيست كه و لو بعضي از آنها را بشود با ظواهر كتاب يا روايات اثبات كرد منجر به قطع نخواهد شد و در مسائل شرعية مربوط به شب قدر هر كسي طبق تقليد از مجتهد و مرجع خودش عمل كند ان شاء الله مأجور خواهد بود و الله العالم بحقائق الامور.
    خداوندا درب علم را كه سقيفه به روي بشر بست خودت با ظهور حضرت حجة بن الحسن ـ عليه السّلام ـ باز فرما.
     

     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    آن روز که یک مسیحی
    عاشق علی علیه السلام شد

    عاشقان امیرالمؤمنین در تمام دنیا با کتاب الامام علی، صوت العدالة الانسانیه جرج جرداق، نویسنده بزرگ لبنانی آشنا هستند.
    تتبع و تحقیقات جرج جرداق، واکاوی و تفحص در زندگی و احوالات امیرالمؤمنین نیست؛ بلکه شرح عشقی است به شخصیتی بزرگ و فراانسانی.
    در سال 2002 میلادی رضا امیرخانی، داستان نویس کشورمان که به همراه تعدادی از نویسندگان دیگر به لبنان سفر کرده بودند، دیداری نیز با جرج جرداق داشته که، شرح این دیدار را در اینجا برای شما عزیزان می آوریم.
    واقعیت آن است که ما - 5 نویسنده - از طرف جمیعت دفاع از ملت فلسطین و با پشتیبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به لبنان رفته بودیم. صبح وقتی میزبان مان، هاشمی رایزن فرهنگی فعال و نشیط جمهوری اسلامی، خبر لغو سفر بعلبک را - به دلیل شرایط بد جوی - به ما داد، بدجور پکر شدیم. هیچ خیال نمی کردیم که ایشان پیشتر برای خالی نبودن برنامه، وقتی برای ساعت 12 ظهر دوشنبه چهاردهم بهمن ماه 1381 از جرج جرداق گرفته است.
    خانه جرج جرداق، در محله الحمرا است. محله ای مسیحی نشین در شمال غرب بیروت؛ بیروت نمایشگاهی است از ملل و مذاهب. شوخی نیست، کشوری با حدود 10 هزار کیلومتر مربع مساحت و 3 میلیون نفر جمعیت، 18 مذهب رسمی دارد. تا پیش از رفتن به لبنان همواره برایم سؤال بود که هویت یک لبنانی چگونه تعریف می شود؟ چه مؤلفه هایی هویت لبنانی را می سازد؟ کشوری به این کوچکی چگونه توانسته است تا این حد خبرساز باشد و در فرهنگ پیشرو؟ چه چیزی جز زبان، این کشور را که در آن هیچ نماد عربی – پوشش، معماری، حتی آب و هوا! – دیده نمی شود، با سایر کشورهای عرب پیوند داده است؟ تقابل مدرنیسم فرانسوی و سنت عربی چه آش درهم جوشی را پدید آورده است؟ کهن الگوی انسان لبنانی کیست؟
    با احتساب ترافیک بیروت حدود 5 دقیقه زودتر از زمان ملاقات، به محله الحمرا رسیده ایم. راننده رایزنی کنار کافه ای نقلی می ایستد و ما نشانی را برای دو پیرمردی که پشت میز نشسته اند، می خوانیم. هر دو به تأسف سر تکان می دهند که شارع امین مشرق را نمی شناسند. بعد با ناراحتی می گوییم که با استاد جرج جرداق قرار داریم. ناگهان از جا می پرند و می گویند، خانه جرج جرداق دو خیابان آن طرف تر است. با راهنمایی آنها به راحتی منزل را پیدا می کنیم. الحمرا محله ای است مرفه تر از سایر محلات بیروت و دست کم اسمش ما را به یاد قصر الحمرا می اندازد. انتظارش را نیز داشتیم. نویسنده ای که یک کتابش در جهان تشیع بیش از یک میلیون نسخه، فروش داشته است، باید هم در چنین محله ای زندگی کند.
    اما ... واقعیت آن است که هر چه از خیابان اصلی دورتر شدیم، بیشتر شک کردیم! خانه جرج جرداق یک آپارتمان معمولی در یک ساختمان قدیمی در خیابانی متوسط بود. اسمش را روی زنگ پیدا کردیم. خودش جواب داد و در را باز کرد. چشمتان روز بد نبیند. قصر الحمرا، آپارتمانی بود حدود 100 متر، مملو از روزنامه و کتاب و بروشور، نه مرتب و طبقه بندی شده، و نه تمیز و پاکیزه. انگار کن که 200 کیلو روزنامه و 20 کارتن کتاب را بدهی دست یک بچه بازیگوش و بگویی هر جور که خواستی آنها را پخش و پلا کن! تابلویی هم به دیوار آویزان بود؛ مجلس رقصی کج! در حضور سلطانی خاک آلود! البته ناگفته نماند یک وجب خاک (دقیقاً همان 5 انگشت!) روی همه چیز نشسته بود، جوری که روی هیچ صندلی و مبلی نمی توانستیم بنشینیم. وقتی خواستیم چند کتاب را از روی مبلی برداریم تا جا باز شود، استاد به سرعت جلو دوید و با دقت کتابها را برداشت و در جایی دیگر قرار داد. انگار نظمی در میان این بی نظمی حاکم بود. بگذریم؛ در زمان بسیار کوتاهی، همه اینها را خلق مهربان و چهره خندان استاد 75 ساله محو کرد.

    پرسید که آیا عربی می فهمیم؟
    جوابش دادیم: شوی شوی! (کمی!) اما اشاره کردیم که السید شریف، کار ترجمه را انجام می دهد.
    دیگر جرج جرداق با ما صمیمی شده بود. به او گفتیم که خانه همه اهل قلم همین شکلی است. خندید و جواب داد: زن و بچه ام به خاطر همین خانه از دست من به ده مان فرار کرده اند...
    همان ابتدای کار سؤال کردیم که آیا استاد تا به حال به ایران سفر کرده است؟ و او جواب داد که دو بار، یک بار برای بزرگداشت سعدی و دیگر بار هم همین دو سال پیش (یعنی 2000 میلادی). مردمان ایران زمین را بسیار دوست می دارم، برخلاف ناشرانش! خندیدیم. من به ایشان گفتم که جنگ ناشر و نویسنده یک جنگ جهانی حی و قیوم است؛ اما او بلافاصله صحبت مرا قطع کرد:

    - نه! در اروپا، خاصه در فرانسه این جور نیست. هنوز کار من در نشریه فنون الجمیل (هنرهای زیبا یاFine Arts) چاپ نشده است، آنها پیشاپیش چک حق التألیف را پست می کنند؛ اما من باید به مکتبه بروم و بالای همین کتابم که یک ناشر بحرینی بدون اجازه تجدید چاپ کرده است، 40 دلار پول بدهم! این کارها مختص ما شرقی هاست. در عرصه فرهنگ، ناشران شما با این کارهاشان زیبایی های اسلام را از میان می برند. دقیقاً مثل بن لادن در عرصه سیاست.
    بعدتر ، نگاه می کنم به اولین ترجمه امام علی، صدای عدالت انسانیت، اثر سیدهادی خسروشاهی. در شهریور سال 1344 هجری شمسی خسروشاهی چندان مقید و دقیق بوده است که در صفحات اول کتاب، نامه خود به جرداق را برای ترجمه و اجازه جرداق چاپ زده است.
    " از من اجازه خواسته اید که هر 5 جلد کتاب مرا به فارسی ترجمه کنید و من این اجازه را به شما می دهم... از او درباره چگونگی علاقه مند شدنش به شخصیت امیرالمؤمنین سؤال شد:
    - من متولد 1926 هستم. در ده مرجعیون به دنیا آمده ام. دهی در ژنوب (جنوب) لبنان! دهی که اهل آن مانند سایر دهات اطراف، ذوق اصیل ادبی دارند... .
    جالب است بدانید برای شناخت لهجه لبنانی در میان لهجه های مختلف عربی کافی است به مخرج جیم دقت کنید. لبنانی ها از تلفظ جیم عاجزند و آن را «ژ» تلفظ می کنند. (این هم برای آنهایی که خیال می کنند عربها گچ پژ ندارند!) جالب تر است که بدانید در لبنان اهل ده بودن! نمودار اصالت است. کاملاً به خلاف مملکت ما که هنوز لهجه مان بر نگشته، ادعای پایتخت نشینی می کنیم. یعنی آنها به هیچ وجه دوست ندارند که خود را اهل عاصمه - پایتخت- بلدشان، بیروت بدانند. به عکس، هر جایی که می روند اصالت روستایی خود را به رخ می کشند. ضمن آن که فراموش نکنیم روستاییان عرب (بادیه نشینان قدیم) به دلیل فصاحت و بلاغت، همواره بهترین افراد برای تحقیق اهل لغت بودند. بگذریم، استاد با ذوق اتیمولوژیکش ادامه داد:
    - من زاده مرجعیون هستم. مرجعیون از دو لغت مرج و عیون تشکیل شده است. یعنی محلی که در آن چشمه ها پیش می آیند. کنایه از سرسبزی و طراوت. (و البته راست می گفت، دیروزش ما در بازدید از جنوب به طور اتفاقی از آن روستای مرزی گذر کرده بودیم.) ده ما مملو از چشمه بود و من نیز کودکی مملو از شور. هر روز از مدرسه فرار می کردم و به یکی از این چشمه ها پناه می بردم. مدیر مدرسه و معلمان همواره به دنبال این کودک فراری بودند و هر روز به خانواده ام اعتراض می کردند. در این میان فقط برادرم حامی من بود. فؤاد جرداق.

    - همان فؤاد جرداق شاعر؟

    - بله! برادر بزرگ من، فواد جرداق، شاعر و لغوی بود. بسیار اهل مطالعه. اصلاً او مرا به این وادی کشاند. هر زمانی که پدر و مادر، معلم و مدیر، معترض من می شدند از من دفاع می کرد و به من می گفت تو خارج از مدرسه بیشتر چیز یاد می گیری. حقیقت آن است که او بعد از این که پشتکار مرا در خواندن متون ادبی دید، روزی کتابی قطور به من هدیه داد و گفت، همه ادبیات عرب در همین کتاب خلاصه شده است... .

    - نهج البلاغه؟!

    - آری! من نهج البلاغه را به دست می گرفتم و از مدرسه می گریختم و می رفتم در کنار چشمه ای، به صخره ای تکیه می دادم و غرق دریای نهج البلاغه می شدم.

    پس همین کتاب شما را با امیرالمؤمنین آشنا کرد!

    نه! من تازه گرفتار ادبیات امام علی شده بودم و نه گرفتار شخصیت امام. فراموش نکنید که ما مسیحی بودیم و در دِهی مسیحی نشین می زیستیم. پس خیلی به امام علی علاقه ای نداشتیم. البته برادرم فؤاد هر وقت که مهمان داشتیم، اشعاری در مدح امیرالمؤمنین برای مهمان ها(ی مسیحی) می خواند و همین کمک می کرد به من!

    چگونه به شخصیت جامع امیرالمؤمنین نزدیک شدید؟
    - وقتی رفتم دانشگاه همزمان در دو رشته ادبیات عرب و فلسفه عرب تحصیل و بعد تدریس می کردم. در هر دوی این رشته ها مجدداً با امام علی برخورد کردم، به عنوان شخصیتی بزرگ در ادبیات و فلسفه.
    تصمیم گرفتم یک تحقیق خیلی جدی بکنم پیرامون این شخصیت. از عقاد و طه حسین بگیر تا علمای شیعه. هر کتابی را که مرتبط با امام علی بود، خواندم.با مطالعه این کتاب ها متوجه شدم که همه در مورد ولایت امام علی، حقانیت یا عدم حقانیت او صحبت کرده اند و شخصیت بزرگ او در این بحث ها گم شده است. چندان در حواشی مسأله خلافت فرو مانده اند که چهره نورانی علی را ندیده اند. زمامداری علی را دیده اند؛ اما از انسانیت او مغفول مانده اند.من سیراب نشدم. پس شخصیت درخشان و بزرگ او را شکافتم. فقد بقرت عبقریته! دوباره برگشتم به کنار سرچشمه های مرجعیون، عیون مرجعیون و نهج البلاغه دوران کودکی، اما با روشی جدید. همه کتابهایم درباره امام علی را همین گونه نوشتم... .

    استاد ! از اولین کتاب بگویید صوت العدالة الانسانیه...

    اتفاقاً ماجرایش خیلی زیباست. شما حتماً خیال می کنید که با کمک مسلمانان این کتاب چاپ شد؟ (سر تکان می دهیم - می خندد ) همان طور که متنش را می نوشتم، سردبیر مجله الرساله آمد و گفت به ما بده که شماره به شماره چاپ کنیم. من قبول نکردم.بعد از اصرار و الحاح فراوان او عاقبت دو قسمت از متن را به او دادم. بلافاصله بعد از چاپ، رئیس کشیشان و راهبان فرقه کرملیه (از فرق مارونی مسیحی) گفت: من خودم این را به هزینه خودم چاپ می کنم. طبیعتاً خیلی خوشحال شدم. برای این که دیدم از دست این ناشرها - که عمده شان واقعاً دزدند- خلاصی یافته ام.

    و بعد حتماً مسلمانان شما را پیدا کردند!

    خیر اتفاقاً اول کار، مسیحی ها فهمیدند و آمدند پهلوی من. ذوق زده و شادان. می گفتند تو عرب را سرافراز کرده ای. پول جمع کرده بودند و می خواستند پول چاپ کتاب را به من بدهند. گفتم این کتاب را با پول خودم چاپ نکرده ام و رئیس راهبان کارملیه چاپ کرده. رفتند که به او پول بدهند. او گفت خجالت بکشید، من این را چاپ نکرده ام. این پول راهبانی است که در اینجا عبادت می کنند. ببرید این پول را بدهید به فقرا.بعدها آن کشیش - رئیس راهبان کارملیه - به من گفت من امام علی را دوست دارم و از برکت او فقرای ما نیز به نوایی رسیدند.

    عجب، استاد! بالاخره مسلمان ها چه کردند؟

    اول از همه قاسم رجب صاحب مکتبه ای در بغداد – کتاب را برد و طواف داد دور ضریح امیرالمؤمنین؛ اما بعد از او بعضی برادران شیعه این کتاب را بارها چاپ کردند و به من چیزی ندادند و متأسفانه حتی برای خرید کتاب خودم به کتاب فروشی ها می رفتم.

    آیا تا به حال به نجف رفته اید؟

    نه! تا به حال به نجف نرفته ام. (شگفتی ما را که می بیند، توضیح می دهد: ) اما دو بار به کربلا رفته ام برای سخنرانی. آنجا مقام (قبر) امام حسین، پسر ایشان را نیز زیارت کرده ام.

    دوست ندارید به زیارت امیرالمؤمنین مشرف شوید؟
    راستش را بخواهید تا وقتی این مردک زمامدار است نه. صدام حقیقتاً آدم کثیفی است. قومیت عرب را به سخره گرفته است. ننگ عرب است.- این مصاحبه در زمان صدام انجام شده است-

    امام خمینی را چگونه دیده اید؟

    خمینی بزرگترین رهبر جهان اسلام بوده است، در میان معاصران. خیلی بالاتر از حتی ناصر. من بزرگی و عظمت و حتی علم خمینی را از اخبار می توانستم فهم کنم؛ اما دو سال پیش که به ایران رفتم و خانه محقرش را دیدم، چیزی عظیم تر در او یافتم و آن نبود مگر صداقت و ساده زیستن و با مردم بودن...
    استاد! تألیفات حضرتعالی بسیار متعددند. از تحقیقاتتان پیرامون امیرالمؤمنین، پنج جلد صوت العدالة الانسانیه، علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط، علی و عصر او، علی و ملیت عرب، تا داستان فنانون احبا و اشعار فینوس و الشاعر ... و بسیاری کتب دیگر. الان آیا با توجه به کبر سن هنوز – به جز این برنامه صبحگاهی در رادیوی ملی – مشغول نوشتن هم هستید؟
    بله! (انگار به استاد برمی خورد) من با نوشتن زنده ام. همین الان بیست کار چاپ نشده دارم. بعضی ها مثل کتابی راجع به دعبل خزاعی - شاعر اهل بیت هنوز چاپ نشده. کاری راجع به ابونواس اهوازی که در اصل اهل لغت و از بنیانگذاران علم نحو عربی است که همه ایرانی بوده اند. از سیبویه بگیر و بیا تا همین ابونواس... الان یک اپرای من در همین بیروت اجرا می شود به نام "انا شرقیه" (من بانوی شرقی ام) و کاری که هنوز مشغول نوشتنش هستم به نام حکایات ... داستان هایی طنزآلود از زندگی خودم... .

    استاد کدام کارتان را بیشتر دوست دارید؟

    (کمی فکر می کند) همین حکایات را که مشغول نوشتنش هستم.
    می گویم نویسنده ای که کار ننوشته اش را بیشتر دوست داشته باشد، هنوز جوان است... می خندد.

    از او راجع به ادبیات داستانی عرب پرسیده شد و او جواب می دهد.
    خوشحالم از این که داستان های میخائیل نعیمه و نجیب محفوظ را پشت ویترین کتابفروشی های پاریس می بینم.
    (بعد ناگهان می پرسد آیا لامارتین را می شناسید؟ ما سر تکان می دهیم که بله!) در یکی از کتابفروشی های پاریس من یک کتابی از لامارتین گیر آورده ام، قدیمی، راجع به پیامبر شما که کتاب بسیار نفیسی است؛ اما متأسفانه مسلمانان دنبال این چیزها نیستند. مثلاً همین "علی و الثوره الفرینسیه" را هیچ مسلمانی نیامده است به فرانسه ترجمه کند. آیا ترجمه این کتاب خدمتی به اسلام نیست؟ آیا مسیحیان باید این کتاب حاضر و آماده را به فرانسه ترجمه کنند؟آیا کتاب "امام علی و قومیت عربی" که یک کتاب بسیار دقیق است که چگونه امام از مسأله قومیت و به دور از ناسیونالیسم منحط به انسانیت می رسد، شایسته تحقیق و تتبع نیست؟
    من عقیده دارم امام علی از مسیح بالاتر است. من شیفته شخصیت انسانی امام شده ام.ما کلاً مسیحی بوده ایم و بالطبع به امامت امام علی اعتقادی نداریم. (درمانده ایم که این چگونه بی اعتقادی و چگونه اعتقادی است که هیچ گاه حاضر نیست اسم امیرالمؤمنین را بدون امام بیاورد! راستش کمی پریشان شده ایم. مگر می شود کسی بهترین سالهای جوانی اش را بی اعتقاد روی چنین موضوعی کار کند و چنان ادیبانه ... اما استاد بی توجه به ما ادامه می دهد.) من در خانواده ای مسیحی بزرگ شده ام که اعتقاد به این چیزها نداریم، اما بگذارید خاطره ای با مزه برایتان تعریف کنم. پدر من حجار بود، سنگ تراش. کارهایش را می فروخت و به دهات اطراف می برد و روزی اش از این راه به دست می آید. اما سنگی را در خانه نگاه داشته بود و دو سال روی آن کار می کرد. بعد که کارش تمام شد آن را به سر در خانه مان آویخت.
    حساس شده ایم تا بدانیم چه چیزی به سر در خانه این خانواده مسیحی در ده مسیحی نشین مرجعیون نصب شده بوده است. از استاد می پرسیم:

    روی آن سنگ چه نوشته شده بود؟
    استاد می خندد و می گوید:
    " لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار."

    منبع:موعود

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان

    دانلودجديدترين . موزيك ها .موزيك ويدئوها . فيلمها . در تك آهنگ

     
     
    __._,_.___

    Your email settings: Individual Email|Traditional
    Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
    Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
    Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

    __,_._,___

    No comments:

    Blog Archive